De 11 lekkerste F1-auto’s van de jaren ’90

Auteur: , 53 Reacties

Speciaal voor jullie heeft ondergetekende diep in zijn F1-geheugen gegraven om een mooie doch uiterst discutabele lijst samen te stellen. Kijk mee en meng je in de discussie!

De 10 lekkerste F1-auto's van de jaren '90

Net als met de Ferrari F1-lijst geldt ook hier weer dat subjectiviteit de boventoon voert (er zit bovendien wat overlap tussen beide lijstjes, maar dat hou je toch). Toch kan de kenner niet ontkennen dat de ‘meer moderne’ Formule 1-racers nooit mooier zijn geweest dan in de jaren ’90. Dat is een feit, want ik zeg het net.

Helaas zijn het niet alleen de looks die de posities in dit lijstje bepalen. Auto’s die vooraan rijden komen immers vaker in beeld en blijven de kijker dus ook beter bij. Mocht ik toch die ene geweldig mooie auto zijn vergeten die nooit een deuk in een pakkie boter reed; wijs me erop.

Jordan 191 (1991)

Jordan 191

De auto waarmee Michael Schumacher z’n allereerste Grand Prix reed (Spa-Francorchamps). Schumi kwalificeerde zich op een zeer nette P7, maar de koppeling begaf het na de eerste bocht. Maar wat betreft de auto: de vormen kloppen, de livery is prachtig. Een beauty van een racer.

Williams FW19 (1997)

Williams FW19

Jacques Villeneuve werd in zijn tweede jaar al kampioen met deze door Adrian Newey ontworpen auto. De vormen zijn ontzettend clean en de Rothmans-kleuren doen het op vrijwel elke auto goed.

Ferrari 412 T2 (1995)

Ferrari 412 T2

Na de 412T2 zou er nooit meer een Ferrari F1-auto komen met V12. Klinkt alsof er oorlog uitbreekt in de hel. In handen van Jean Alesi goed voor één overwinning.

Benetton B192 (1992)

Benetton B192

Met deze wagen pakte Schumacher z’n eerste van maar liefst 91 overwinningen. Om de één of andere reden kwam Camel-sponsoring altijd prima uit de verf op raceauto’s. Vandaar opname in deze lijst.

Ferrari F300 (1998)

Ferrari F300

In het jaar waarin McLaren oppermachtig was (zie McLaren MP4/13) zette de rode brigade alles op alles om aan te kunnen haken in de strijd om het kampioenschap. Naarmate het seizoen vorderde bleek de F300 niet alleen fraai, maar absoluut ook snel. En ja, it will drift.

Sauber C12 (1993)

Sauber C12

Een leuke subtopper, deze F1-racer van de Zwitserse renstal. Stemmig zwart stemt aardig overeen met de resultaten, want de betrouwbaarheid liet nogal te wensen over. Suggestie van Dizono.

Jordan 197 (1997)

Jordan 197

Teambaas Eddie Jordan (nu in dienst bij BBC) wist wel hoe je als privéteam kon opvallen tussen de grote fabrieksjongens. Hoe? Met auto’s in opvallende kleuren en een stoet lekkere wijven om de boel op te vrolijken. Je miljoenen kostende F1-auto uitdossen als een gifslang is gewoon gaaf.

McLaren MP4/6 (1991)

McLaren MP4/6

De laatste auto waarmee Ayrton Senna kampioen werd. Hoewel Williams (met achter het stuur Nigel Mansell) eigenlijk sneller was, had dat team nogal wat probleempjes met de betrouwbaarheid. De Braziliaanse legende maakte daar handig gebruik van, mét behulp van een Honda V12.

Ferrari 412 T1 (1994)

Ferrari 412 T1

Ik vind hem niet zo mooi, jullie wel. Dus een plekje in de lijst.

McLaren MP4/13 (1998)

McLaren MP4/13

Reed met name in de eerste races van het seizoen de concurrentie compleet op een hoopje. Ontworpen door -daar heb je ‘m weer- Adrian Newey. De overtreffende trap van clean. Ik hou van clean.

Williams FW15C (1993)

Williams FW15C

De laatste auto waarmee Alain Prost kampioen werd. Technisch wat minder geavanceerd dan z’n beroemde voorganger (de FW14B), wat vooral te maken had met strakkere regels omtrent het gebruik van elektronica. Wint het van z’n voorganger door de nét iets fraaiere livery.



53 reacties

De MP4/13, heerlijk!
@roberto: de mclaren waar ik mee opgegroeid ben! Was toen de tijd mclaren fan en had ik een schuft hekel aan Ferrari (ben uit 95)
@sjeppie156: en dat allemaal in je derde levensjaar?
@Frux: Je moest eens weten…..! nee dat liep door t/m kimi in de mclaren.

En wat zeg ik nou ben nog steeds mclaren fan maar voornamelijk jenson button fan!
@roberto: Heerlijk, nog uit de tijd dat de zilver/zwarte pixel Hakinnen was en de rode Pixel Schumacher. Maar wat maakte het uit, geluid op standje burenruzie en genieten!!
rare kleurtjes ..
stickers ..
lelijke velgen ..
hoop herrie ..
petjes dragende chauffeurs ..
spoilers all over the place ..

het enige dat mooi is aan F1 is Bernie ..
@lincoln: net geen drive in bord bij de pits
Nee!, Gewoon elke Ferrari uit de negentiger jaren nemen en het lijstje is vol….
@norge: waar slaat dat nou weer op? Mogen andere mensen geen mening meer hebben..?
@vtechlover: nee
@cbr600rr: ik merk het.
@norge: die lijst is pas geweest. En ik reageer expres niet omdat ik dan weer t verhaal van de 412t2 ga typen met mn dikke duimen op een te klein toetsenbord van de cryphone.

:)
Is dit niet DE auto geweest waarop het huidige circus is gebaseerd?
Me is niet meer van de F1, maar dat heb ik ergens gelezen

http://www.ultimatecarpage.com/images/large/4211-2.jpg
@desjonnies: in aerodynamisch opzicht absoluut vooruitstrevend (want Newey), maar het is zo’n lelijk ding… Anders had ‘ie er tussen gestaan!
Mooie bolides. Maar destijds was ik meer met schaal 1:43 bezig.
https://www.google.com/search?q=stewart+sf3&oq=stewart+sf3&aqs=chrome..69i57j0l2.7531j0j4&client=ms-android-samsung&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8#imgrc=4BBBXZgSTKF0_M%3A Stewart GP sf3?
Volgens mij klopt het niet dat de FW15C technisch minder geavanceerd was dan zijn voorganger. Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Williams_FW15C

“.. the FW15C has a decent claim to be the most technologically sophisticated Formula One car of all time”

Het gold wel voor zijn opvolger, de FW16 waarmee Aytron Senna verongelukt is. Die was door het ontbreken van zaken als actieve vering erg moeilijk te besturen.

Qua mooie F1 auto’s: de MP4/6 is mijn favoriet, vooral vanwege de herinneringen aan Senna denk ik. Ik vond de Ferrari F92A destijds ook mooi omdat die echt anders was dan de rest met z’n dubbele bodem. Jammer dat hij niet zo snel was. De Tyrell 019 en vooral de 020 vind ik mooi vanwege zijn “haaienneus” en de 020 had ook een mooie zwart/wit kleurstelling.
@ploo77: precies hetzelfde dacht ik. De FW15 was het toppunt in die periode. Daarna werd er steeds meer verboden.
@ploo77: het verhaal ging destijds dat de FW16 juist een veel betere auto was als de Benetton B194…
@griffendahl: ik heb recent de documentaire over Senna gekeken (http://www.imdb.com/title/tt1424432/) en daar haalde ik mijn informatie vandaan. Daarin zie je een scene waarin Senna tegen Adrian Newey klaagt over de onvoorspelbaarheid van de wagen. Nog wat meer gegoogled over de FW16 (https://en.wikipedia.org/wiki/Williams_FW16) en Newey zegt daar: “To be honest we made a bloody awful cock-up” maar er wordt inderdaad ook gezegd dat de problemen na Imola grotendeels voorbij waren. En eerlijk is eerlijk als Damon Hill -met alle respect- op 1 punt achter Schumacher kan finishen in het kampioenschap en Williams de constructeurstitel wint dan moet de FW16 inderdaad (uiteindelijk) wel de betere wagen zijn. Maar zeker aan het begin van het seizoen denk ik dat het andersom was. Alleen al omdat ik als die-hard Senna fan nooit zal toegeven dat Schumacher ooit beter zou kunnen zijn dan Senna :-)
@ploo77: ik sta er wat neutraler in, maar ik zou eens aan Jos Verstappen, JJ Lehto of Johnny Herbert vragen hoe makkelijk die B194 reed… ;)

Over het algemeen werd wel aangenomen dat de FW16 het beste chassis met de beste motor van 1994 was… :)
“Om de één of andere reden kwam Camel-sponsoring altijd prima uit de verf op raceauto’s.”

Dat klopt. Maar op de Lotus 102 kwam het wel beter uit de verf dan op die Benetton, als je het mij vraagt…

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/47/Lotus-Lamborghini_102.jpg
De Jordan is wat mij betreft verre weg de fraaiste F1 en niet alleen van de jaren’90, niet in het rijtje maar ook mooi was de Coloni C4, de prestaties waren niet om over naar huis te schrijven maar de vormgeving was mooi.
Om de een of andere reden is dit altijd een van mijn favoriete mooie wagens geweest: http://bandverde.files.wordpress.com/2012/03/minardi.jpg
Verder vind ik de Jordan uit 1998 mooier dan die uit 1997, mag er een speciale vermelding komen voor de Jordan uit 1996 (volledig in goud) en is de Williams uit 1996 nog mooier dan die uit 1997.
Het grootste gedrocht uit de nineties is trouwens de Ferrari uit 1996. Mijn god wat was die lelijk!
@nemus: Voor wat betreft de Williams zooooo helemaal mee eens. De Williams FW18 met 3 liter V10 Renault motor met aan boord Damon Hill, het jaar waarmee hij kampioen werd met die auto, staat bij mij al 20 jaar als schaalmodel in de vitrine. Voor mij gewoon DE F1 auto. Dat is de enigste die ik altijd koester.

Ook dat seizoen was magistraal spannend. Dit was de beste auto en het hele seizoen vochten Damon en Jaques Villeneuve om het kampioenschap. Dit werd gewonnen door Damon in de LAATSTE race omdat Jaques z’n rechter achterwiel afbrak.

Dat waren de hoogtij dagen van Williams. Michael Schumacher ging toen naar Ferrari en zou voor veeeeeeeeeeeele jaren de F1 gaan domineren.
Ook een vermelding waard: de lelijke X-wings uit 1998. Tyrell (met Jos the Boss aan het stuur) was de eerste, aan de hand van een design vn Harvey Postlethwaite. Alle teams volgden (die van Ferrari waren werkelijk afzichtelijk) en nog tijdens het seizoen werden ze verboden na incidenten in de pitstraat.

Enjoy… http://didier.andlauer.free.fr/F1/dossiers_f1/inventions/Tyrrell_1997_4.JPG
Van mij had de Simtek uit 1995 er ook wel bij gemogen :)
@griffendahl: Precies. Een lijstje over F1 en dan geen auto van Jos Verstappen er in… Gemiste kans.
van wanneer is de tyrell 6 wieler eigenlijk? want als die van deze tijd is hoort ie er absoluut tussen!
@gwnbmw: jaren ’70, 1976 en 1977.
de MP4/13 met Mika Häkkinen en David Coulthard. 7 jaartjes jong en elke zondag voor de buis!
In zo een lijstje kan de John Player Special Lotus Ford van Mario Andretti (ontwerp Colin Chapman) zeker niet ontbreken. In mijn ogen is dat de mooiste F1 auto aller tijden.
@fordnut: Sorry, over dat van de jaren 90 heen gelezen, dacht ook al hoe kan iemand die auto vergeten.
Wat gaaf he. Ik kan uren op youtube filmpjes kijken van deze wagens.
De F310 (met lage neus) uit 1996. Zeker de mooiste F1 van de 90’s, al kon een aap zien dat het een aerodynamisch drama was. En laten we het niet over de betrouwbaarheid hebben (magny-cours…) Voor mij met stip dé mooiste!
Ik heb toevallig net een illustratie gemaakt van mijn favoriete 90’s f1 wagen, de leyton house cg901:

http://damagedbutgood.blogspot.nl/2015/12/leyton-house-march-cg901.html
@grausmaster: mooi werk, op die webstek van je!
Sauber c12, prachtig
De zwart- gouden lotus van senna?
@agera: de jaren ’90?
@agera: 1986
Zien er toch allemaal bijna hetzelfde uit alleen de kleurtjes verschillen
@cthijs: komaan dat kan je toch niet menen? Dat kan je enkel zeggen als F1 jou echt geen fluit interesseert..
@cthijs: Je hebt gelijk wanneer je dat over de huidige generatie F1 bolides zegt, in die jaren kon je ze echt nog onderscheiden.
@toniominestrone: ik vind ze niet zo heel veel verschillen qua vorm ,als je de generaties hiervoor bekijkt zag je wel behoorlijke verschillen maar ik denk als je een ferrari of een jordan en een mc laren in de kleuren van de ander zou spuiten dat je minnimaal 50 procent van de mensen voor de gek zou kunnen houden. Trouwens vind ik de jordan de mooiste
hele mooie auto’s uit die periode.
Jammer dat de sigaretten fabrikanten sponsoring wat dat aangaat weg is.
Ik blijf de Williams met Camel livery toch de mooiste vinden, ja ook op de FW16.
Vond het echt een deceptie toen de Rothmans kleuren werden ingeruild voor Winfield. Dat zag er toch ineens een stuk minder uit.

Ook het donker rood op De Ferrari’s vond en vind ik nog altijd mooier dan dat brandweerrood.
Wat Benneton betreft; mooiste periode (qua kleurstelling van de auto’s) Mild Seven periode.
De Jordan’s met B&H livery vind ik erg fraai. Vooral ook door de kleurstelling. Jordan had altijd wel mooie F1 auto’s vind ik. Die McLaren Honda van Senna blijft ook een icoon. Prachtige sound.
Toen formule 1 auto’s nog voor echte mannen waren…. Geen bakken electronics, geen je band loopt leeg waarschuwing vanaf de engineer…. Gewoon gas, vingers in je oren en in guldens betalen voor een toegangskaartje! Dat was F1!!!😄
@napo: serieus? De eerste helft van de ’90s waren er meer elektronische gimmicks dan nu hoor…
De Benetton B196 mag ook niet ontbreken in dit lijstje. Sowieso had 1996 de mooiste wagens.
Ik vond de Arrows A19 uit 1998 qua design ook altijd erg mooi tov de concurrentie

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).