• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De 11 lekkerste F1-auto’s van de jaren ’90

Auteur: Author, gepost 6 december 2015 om 15:09 – 53 Reacties

De 10 lekkerste F1-auto


Speciaal voor jullie heeft ondergetekende diep in zijn F1-geheugen gegraven om een mooie doch uiterst discutabele lijst samen te stellen. Kijk mee en meng je in de discussie!

Net als met de Ferrari F1-lijst geldt ook hier weer dat subjectiviteit de boventoon voert (er zit bovendien wat overlap tussen beide lijstjes, maar dat hou je toch). Toch kan de kenner niet ontkennen dat de ‘meer moderne’ Formule 1-racers nooit mooier zijn geweest dan in de jaren ’90. Dat is een feit, want ik zeg het net.

Helaas zijn het niet alleen de looks die de posities in dit lijstje bepalen. Auto’s die vooraan rijden komen immers vaker in beeld en blijven de kijker dus ook beter bij. Mocht ik toch die ene geweldig mooie auto zijn vergeten die nooit een deuk in een pakkie boter reed; wijs me erop.

Jordan 191 (1991)

Jordan 191

De auto waarmee Michael Schumacher z’n allereerste Grand Prix reed (Spa-Francorchamps). Schumi kwalificeerde zich op een zeer nette P7, maar de koppeling begaf het na de eerste bocht. Maar wat betreft de auto: de vormen kloppen, de livery is prachtig. Een beauty van een racer.

Williams FW19 (1997)

Williams FW19

Jacques Villeneuve werd in zijn tweede jaar al kampioen met deze door Adrian Newey ontworpen auto. De vormen zijn ontzettend clean en de Rothmans-kleuren doen het op vrijwel elke auto goed.

Ferrari 412 T2 (1995)

Ferrari 412 T2

Na de 412T2 zou er nooit meer een Ferrari F1-auto komen met V12. Klinkt alsof er oorlog uitbreekt in de hel. In handen van Jean Alesi goed voor één overwinning.

Benetton B192 (1992)

Benetton B192

Met deze wagen pakte Schumacher z’n eerste van maar liefst 91 overwinningen. Om de één of andere reden kwam Camel-sponsoring altijd prima uit de verf op raceauto’s. Vandaar opname in deze lijst.

Ferrari F300 (1998)

Ferrari F300

In het jaar waarin McLaren oppermachtig was (zie McLaren MP4/13) zette de rode brigade alles op alles om aan te kunnen haken in de strijd om het kampioenschap. Naarmate het seizoen vorderde bleek de F300 niet alleen fraai, maar absoluut ook snel. En ja, it will drift.

Sauber C12 (1993)

Sauber C12

Een leuke subtopper, deze F1-racer van de Zwitserse renstal. Stemmig zwart stemt aardig overeen met de resultaten, want de betrouwbaarheid liet nogal te wensen over. Suggestie van Dizono.

Jordan 197 (1997)

Jordan 197

Teambaas Eddie Jordan (nu in dienst bij BBC) wist wel hoe je als privéteam kon opvallen tussen de grote fabrieksjongens. Hoe? Met auto’s in opvallende kleuren en een stoet lekkere wijven om de boel op te vrolijken. Je miljoenen kostende F1-auto uitdossen als een gifslang is gewoon gaaf.

McLaren MP4/6 (1991)

McLaren MP4/6

De laatste auto waarmee Ayrton Senna kampioen werd. Hoewel Williams (met achter het stuur Nigel Mansell) eigenlijk sneller was, had dat team nogal wat probleempjes met de betrouwbaarheid. De Braziliaanse legende maakte daar handig gebruik van, mét behulp van een Honda V12.

Ferrari 412 T1 (1994)

Ferrari 412 T1

Ik vind hem niet zo mooi, jullie wel. Dus een plekje in de lijst.

McLaren MP4/13 (1998)

McLaren MP4/13

Reed met name in de eerste races van het seizoen de concurrentie compleet op een hoopje. Ontworpen door -daar heb je ‘m weer- Adrian Newey. De overtreffende trap van clean. Ik hou van clean.

Williams FW15C (1993)

Williams FW15C

De laatste auto waarmee Alain Prost kampioen werd. Technisch wat minder geavanceerd dan z’n beroemde voorganger (de FW14B), wat vooral te maken had met strakkere regels omtrent het gebruik van elektronica. Wint het van z’n voorganger door de nét iets fraaiere livery.

Ook interessant!

  • Video - waan je in een videogame met oude Ferrari F1 auto
  • Charles Leclerc beroofd van peperduur horloge
    Het is wéér feest bij team Ferrari
  • Mijn Auto Ferrari 360
    Mijn Auto: Ferrari 360 Modena van Iteke
  • Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
    Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

benetton, eddie-jordan, Ferrari, Formule 1, lijstjes, McLaren, top10, williams

Vorig bericht: « Politie vindt explosief in auto te Rotterdam
Volgend bericht: Veilingvraag: is een 206 Dino € 700.000 waard? »

Lees Interacties

Reacties

  1. roberto zegt

    6 december 2015 om 15:21

    De MP4/13, heerlijk!

    Login om te reageren
    • sjeppie156 zegt

      6 december 2015 om 15:26

      @roberto: de mclaren waar ik mee opgegroeid ben! Was toen de tijd mclaren fan en had ik een schuft hekel aan Ferrari (ben uit 95)

      Login om te reageren
      • Frux zegt

        6 december 2015 om 17:08

        @sjeppie156: en dat allemaal in je derde levensjaar?

        Login om te reageren
        • sjeppie156 zegt

          6 december 2015 om 17:26

          @Frux: Je moest eens weten…..! nee dat liep door t/m kimi in de mclaren.

          En wat zeg ik nou ben nog steeds mclaren fan maar voornamelijk jenson button fan!

          Login om te reageren
    • opgooier zegt

      6 december 2015 om 16:26

      @roberto: Heerlijk, nog uit de tijd dat de zilver/zwarte pixel Hakinnen was en de rode Pixel Schumacher. Maar wat maakte het uit, geluid op standje burenruzie en genieten!!

      Login om te reageren
  2. lincoln zegt

    6 december 2015 om 15:27

    rare kleurtjes ..
    stickers ..
    lelijke velgen ..
    hoop herrie ..
    petjes dragende chauffeurs ..
    spoilers all over the place ..

    het enige dat mooi is aan F1 is Bernie ..

    Login om te reageren
    • bmw7 zegt

      7 december 2015 om 13:30

      @lincoln: net geen drive in bord bij de pits

      Login om te reageren
  3. norge zegt

    6 december 2015 om 15:28

    Nee!, Gewoon elke Ferrari uit de negentiger jaren nemen en het lijstje is vol….

    Login om te reageren
    • vtechlover zegt

      6 december 2015 om 18:22

      @norge: waar slaat dat nou weer op? Mogen andere mensen geen mening meer hebben..?

      Login om te reageren
      • CBR600rr zegt

        6 december 2015 om 20:22

        @vtechlover: nee

        Login om te reageren
        • vtechlover zegt

          7 december 2015 om 06:43

          @cbr600rr: ik merk het.

          Login om te reageren
    • koeckenbacker zegt

      6 december 2015 om 20:17

      @norge: die lijst is pas geweest. En ik reageer expres niet omdat ik dan weer t verhaal van de 412t2 ga typen met mn dikke duimen op een te klein toetsenbord van de cryphone.

      :)

      Login om te reageren
  4. desjonnies zegt

    6 december 2015 om 15:28

    Is dit niet DE auto geweest waarop het huidige circus is gebaseerd?
    Me is niet meer van de F1, maar dat heb ik ergens gelezen

    http://www.ultimatecarpage.com/images/large/4211-2.jpg

    Login om te reageren
    • Author zegt

      6 december 2015 om 15:41

      @desjonnies: in aerodynamisch opzicht absoluut vooruitstrevend (want Newey), maar het is zo’n lelijk ding… Anders had ‘ie er tussen gestaan!

      Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    6 december 2015 om 15:28

    Mooie bolides. Maar destijds was ik meer met schaal 1:43 bezig.

    Login om te reageren
  6. pomoek zegt

    6 december 2015 om 15:33

    https://www.google.com/search?q=stewart+sf3&oq=stewart+sf3&aqs=chrome..69i57j0l2.7531j0j4&client=ms-android-samsung&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8#imgrc=4BBBXZgSTKF0_M%3A Stewart GP sf3?

    Login om te reageren
  7. ploo77 zegt

    6 december 2015 om 15:33

    Volgens mij klopt het niet dat de FW15C technisch minder geavanceerd was dan zijn voorganger. Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Williams_FW15C

    “.. the FW15C has a decent claim to be the most technologically sophisticated Formula One car of all time”

    Het gold wel voor zijn opvolger, de FW16 waarmee Aytron Senna verongelukt is. Die was door het ontbreken van zaken als actieve vering erg moeilijk te besturen.

    Qua mooie F1 auto’s: de MP4/6 is mijn favoriet, vooral vanwege de herinneringen aan Senna denk ik. Ik vond de Ferrari F92A destijds ook mooi omdat die echt anders was dan de rest met z’n dubbele bodem. Jammer dat hij niet zo snel was. De Tyrell 019 en vooral de 020 vind ik mooi vanwege zijn “haaienneus” en de 020 had ook een mooie zwart/wit kleurstelling.

    Login om te reageren
    • sportevo zegt

      6 december 2015 om 17:40

      @ploo77: precies hetzelfde dacht ik. De FW15 was het toppunt in die periode. Daarna werd er steeds meer verboden.

      Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      7 december 2015 om 11:14

      @ploo77: het verhaal ging destijds dat de FW16 juist een veel betere auto was als de Benetton B194…

      Login om te reageren
      • ploo77 zegt

        7 december 2015 om 11:39

        @griffendahl: ik heb recent de documentaire over Senna gekeken (http://www.imdb.com/title/tt1424432/) en daar haalde ik mijn informatie vandaan. Daarin zie je een scene waarin Senna tegen Adrian Newey klaagt over de onvoorspelbaarheid van de wagen. Nog wat meer gegoogled over de FW16 (https://en.wikipedia.org/wiki/Williams_FW16) en Newey zegt daar: “To be honest we made a bloody awful cock-up” maar er wordt inderdaad ook gezegd dat de problemen na Imola grotendeels voorbij waren. En eerlijk is eerlijk als Damon Hill -met alle respect- op 1 punt achter Schumacher kan finishen in het kampioenschap en Williams de constructeurstitel wint dan moet de FW16 inderdaad (uiteindelijk) wel de betere wagen zijn. Maar zeker aan het begin van het seizoen denk ik dat het andersom was. Alleen al omdat ik als die-hard Senna fan nooit zal toegeven dat Schumacher ooit beter zou kunnen zijn dan Senna :-)

        Login om te reageren
        • griffendahl zegt

          7 december 2015 om 11:43

          @ploo77: ik sta er wat neutraler in, maar ik zou eens aan Jos Verstappen, JJ Lehto of Johnny Herbert vragen hoe makkelijk die B194 reed… ;)

          Over het algemeen werd wel aangenomen dat de FW16 het beste chassis met de beste motor van 1994 was… :)

          Login om te reageren
  8. henrie zegt

    6 december 2015 om 15:43

    “Om de één of andere reden kwam Camel-sponsoring altijd prima uit de verf op raceauto’s.”

    Dat klopt. Maar op de Lotus 102 kwam het wel beter uit de verf dan op die Benetton, als je het mij vraagt…

    Login om te reageren
  9. toniominestrone zegt

    6 december 2015 om 15:49

    De Jordan is wat mij betreft verre weg de fraaiste F1 en niet alleen van de jaren’90, niet in het rijtje maar ook mooi was de Coloni C4, de prestaties waren niet om over naar huis te schrijven maar de vormgeving was mooi.

    Login om te reageren
  10. Nemus zegt

    6 december 2015 om 16:31

    Om de een of andere reden is dit altijd een van mijn favoriete mooie wagens geweest: http://bandverde.files.wordpress.com/2012/03/minardi.jpg
    Verder vind ik de Jordan uit 1998 mooier dan die uit 1997, mag er een speciale vermelding komen voor de Jordan uit 1996 (volledig in goud) en is de Williams uit 1996 nog mooier dan die uit 1997.
    Het grootste gedrocht uit de nineties is trouwens de Ferrari uit 1996. Mijn god wat was die lelijk!

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      6 december 2015 om 16:45

      @nemus: Voor wat betreft de Williams zooooo helemaal mee eens. De Williams FW18 met 3 liter V10 Renault motor met aan boord Damon Hill, het jaar waarmee hij kampioen werd met die auto, staat bij mij al 20 jaar als schaalmodel in de vitrine. Voor mij gewoon DE F1 auto. Dat is de enigste die ik altijd koester.

      Ook dat seizoen was magistraal spannend. Dit was de beste auto en het hele seizoen vochten Damon en Jaques Villeneuve om het kampioenschap. Dit werd gewonnen door Damon in de LAATSTE race omdat Jaques z’n rechter achterwiel afbrak.

      Dat waren de hoogtij dagen van Williams. Michael Schumacher ging toen naar Ferrari en zou voor veeeeeeeeeeeele jaren de F1 gaan domineren.

      Login om te reageren
  11. Nemus zegt

    6 december 2015 om 16:42

    Ook een vermelding waard: de lelijke X-wings uit 1998. Tyrell (met Jos the Boss aan het stuur) was de eerste, aan de hand van een design vn Harvey Postlethwaite. Alle teams volgden (die van Ferrari waren werkelijk afzichtelijk) en nog tijdens het seizoen werden ze verboden na incidenten in de pitstraat.

    Enjoy… http://didier.andlauer.free.fr/F1/dossiers_f1/inventions/Tyrrell_1997_4.JPG

    Login om te reageren
  12. griffendahl zegt

    6 december 2015 om 17:02

    Van mij had de Simtek uit 1995 er ook wel bij gemogen :)

    Login om te reageren
    • escort77 zegt

      6 december 2015 om 22:18

      @griffendahl: Precies. Een lijstje over F1 en dan geen auto van Jos Verstappen er in… Gemiste kans.

      Login om te reageren
  13. gwnbmw zegt

    6 december 2015 om 17:05

    van wanneer is de tyrell 6 wieler eigenlijk? want als die van deze tijd is hoort ie er absoluut tussen!

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      6 december 2015 om 17:30

      @gwnbmw: jaren ’70, 1976 en 1977.

      Login om te reageren
  14. Pordon zegt

    6 december 2015 om 17:36

    de MP4/13 met Mika Häkkinen en David Coulthard. 7 jaartjes jong en elke zondag voor de buis!

    Login om te reageren
  15. fordnut zegt

    6 december 2015 om 18:12

    In zo een lijstje kan de John Player Special Lotus Ford van Mario Andretti (ontwerp Colin Chapman) zeker niet ontbreken. In mijn ogen is dat de mooiste F1 auto aller tijden.

    Login om te reageren
    • fordnut zegt

      6 december 2015 om 18:15

      @fordnut: Sorry, over dat van de jaren 90 heen gelezen, dacht ook al hoe kan iemand die auto vergeten.

      Login om te reageren
  16. clarkson zegt

    6 december 2015 om 18:18

    Wat gaaf he. Ik kan uren op youtube filmpjes kijken van deze wagens.

    Login om te reageren
  17. Forza zegt

    6 december 2015 om 18:43

    De F310 (met lage neus) uit 1996. Zeker de mooiste F1 van de 90’s, al kon een aap zien dat het een aerodynamisch drama was. En laten we het niet over de betrouwbaarheid hebben (magny-cours…) Voor mij met stip dé mooiste!

    Login om te reageren
  18. grausmaster zegt

    6 december 2015 om 19:01

    Ik heb toevallig net een illustratie gemaakt van mijn favoriete 90’s f1 wagen, de leyton house cg901:

    http://damagedbutgood.blogspot.nl/2015/12/leyton-house-march-cg901.html

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      7 december 2015 om 00:21

      @grausmaster: mooi werk, op die webstek van je!

      Login om te reageren
  19. wjeurs zegt

    6 december 2015 om 19:05

    Sauber c12, prachtig

    Login om te reageren
  20. agera zegt

    6 december 2015 om 19:05

    De zwart- gouden lotus van senna?

    Login om te reageren
    • Author zegt

      6 december 2015 om 19:18

      @agera: de jaren ’90?

      Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      6 december 2015 om 20:50

      @agera: 1986

      Login om te reageren
  21. cthijs zegt

    6 december 2015 om 19:23

    Zien er toch allemaal bijna hetzelfde uit alleen de kleurtjes verschillen

    Login om te reageren
    • Ce zegt

      6 december 2015 om 19:52

      @cthijs: komaan dat kan je toch niet menen? Dat kan je enkel zeggen als F1 jou echt geen fluit interesseert..

      Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      6 december 2015 om 20:52

      @cthijs: Je hebt gelijk wanneer je dat over de huidige generatie F1 bolides zegt, in die jaren kon je ze echt nog onderscheiden.

      Login om te reageren
      • cthijs zegt

        7 december 2015 om 18:30

        @toniominestrone: ik vind ze niet zo heel veel verschillen qua vorm ,als je de generaties hiervoor bekijkt zag je wel behoorlijke verschillen maar ik denk als je een ferrari of een jordan en een mc laren in de kleuren van de ander zou spuiten dat je minnimaal 50 procent van de mensen voor de gek zou kunnen houden. Trouwens vind ik de jordan de mooiste

        Login om te reageren
  22. tomleeuw zegt

    6 december 2015 om 20:46

    Vond deze ook altijd mooi, https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/ce/ef/4c/ceef4cc901d1d1117aeed77e2ebe7ebc.jpg

    Login om te reageren
  23. Calimero zegt

    6 december 2015 om 21:15

    hele mooie auto’s uit die periode.
    Jammer dat de sigaretten fabrikanten sponsoring wat dat aangaat weg is.
    Ik blijf de Williams met Camel livery toch de mooiste vinden, ja ook op de FW16.
    Vond het echt een deceptie toen de Rothmans kleuren werden ingeruild voor Winfield. Dat zag er toch ineens een stuk minder uit.

    Ook het donker rood op De Ferrari’s vond en vind ik nog altijd mooier dan dat brandweerrood.

    Login om te reageren
  24. Calimero zegt

    6 december 2015 om 21:26

    Wat Benneton betreft; mooiste periode (qua kleurstelling van de auto’s) Mild Seven periode.

    Login om te reageren
  25. E34M5Touring zegt

    6 december 2015 om 22:43

    De Jordan’s met B&H livery vind ik erg fraai. Vooral ook door de kleurstelling. Jordan had altijd wel mooie F1 auto’s vind ik. Die McLaren Honda van Senna blijft ook een icoon. Prachtige sound.

    Login om te reageren
  26. napo zegt

    7 december 2015 om 01:02

    Toen formule 1 auto’s nog voor echte mannen waren…. Geen bakken electronics, geen je band loopt leeg waarschuwing vanaf de engineer…. Gewoon gas, vingers in je oren en in guldens betalen voor een toegangskaartje! Dat was F1!!!?

    Login om te reageren
    • CBR600rr zegt

      7 december 2015 om 08:48

      @napo: serieus? De eerste helft van de ’90s waren er meer elektronische gimmicks dan nu hoor…

      Login om te reageren
  27. riddertevoet zegt

    7 december 2015 om 08:47

    De Benetton B196 mag ook niet ontbreken in dit lijstje. Sowieso had 1996 de mooiste wagens.

    Login om te reageren
  28. rouly zegt

    7 december 2015 om 14:34

    Ik vond de Arrows A19 uit 1998 qua design ook altijd erg mooi tov de concurrentie

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North