De 12 mooiste Formule 1-auto’s van Ferrari

Auteur: , 51 Reacties

Een bijzonder subjectief lijstje om het weekend mee binnen te fietsen.

De 12 mooiste Formule 1-auto’s van Ferrari

Ferrari en de Formule 1, het is met de jaren meer en meer op een verstandshuwelijk gaan lijken. De Italianen zijn niet vies van een potje blufpoker en dreigen (bewijs) met enige regelmaat de klasse te verlaten, op het moment dat de concurrentie de overhand krijgt op de rode brigade. Ondertussen kán de Formule 1 niet zonder Ferrari, want de Formule 1 ís Ferrari. Zegt men.

Da’s wellicht wat overtrokken, maar toch krijgt het merk van de scharlaken bolides van alle teams steevast het meeste geld (overzicht). Want dan houden ze tenminste op met zeiken. Toch hebben de Italiaantjes door de decennia heen enkele prachtige auto’s gebouw. Niet allemaal even succesvol, maar fraai vormgegeven en bovendien altijd en voor iedereen herkenbaar. Want rood.

Hoewel ondergetekende jullie maar wat graag zou overladen met specs, prestatiegetallen en andere smulcijfers, is dat in de F1 een redelijk lastig verhaal. Precieze cijfers worden amper vrijgegeven en bovendien verschilt bijvoorbeeld de snelheid in rechte lijn nogal per setup. De belangrijkste cijfers staan er echter bij.

Daar gaan we dan, in chronologische volgorde. Buon appetito!

Ferrari 375 F1 (1950)

Ferrari 375 F1

NA 4.5 V12, 300 pk @ 7.000 rpm, 720 kg (inclusief water en olie)

Ferrari 156 F1 “Sharknose” (1961)

Ferrari 156 F1

NA 1.5 V6, 190 pk @ 9.500 rpm, 420 kg (inclusief water en olie)

Ferrari 312 (1967)

Ferrari 312

NA 3.0 V12, 360 pk @ 10.000 rpm, 548 kg (inclusief water en olie)

Ferrari 312B (1970)

Ferrari 312B

NA 3.0 V12, 460 pk @ 12.000 rpm, 551 kg (inclusief water en olie)

Ferrari 312 T2 (1976)

Ferrari 312 T2

NA 3.0 V12, 500 pk @ 12.200 rpm, 575 kg (inclusief water en olie)

Ferrari 312 T3 (1978)

Ferrari 312 T3

NA 3.0 V12, 510 pk @ 12.200, 580 kg (inclusief water en olie)

Ferrari F1/87/88C (1988)

Ferrari F1/87/88C

Turbo 1.5 V6, 620 pk @ 12.000 rpm, 542 kg (inclusief water en olie)

Ferrari 643 F1 (1991)

Ferrari 643 F1

NA 3.5 V12, 710 pk @ 13.800 rpm, 505 kg (inclusief water en olie)

Ferrari 412 T2 (1995)

Ferrari 412 T2

NA 3.0 V12, ~600 pk, 595 kg

Ferrari F310B (1997)

Ferrari F310B

NA 3.0 V10, 650+ pk, 600 kg (inclusief water, olie en coureur)

Ferrari F1-2000 (2000)

Ferrari F1-2000

NA 3.0 V10, 770+ pk, 600 kg (inclusief water, olie en coureur)

Ferrari F2004 (2004)

Ferrari F2004

NA 3.0 V10, ~920 pk @ 19.100 rpm, 605 kg (inclusief water, olie en coureur)

Tot slot

Natuurlijk hebben we die ene klassieker over het hoofd gezien en verdient die en die auto geen plaats in dit lijstje. Gelukkig hebben we jullie om ons van repliek te dienen, maak ons trots.



51 reacties

Ik vond die 2008(?) auto’s mooi, met veel aero enzo
NA 3.0 V10, ~920 pk @ 19.100 rpm, 605 kg…

Na 5x lezen krijg ik er nog kippenvel van. Snel naar Youtube!!
@GH: Opvallend om te zien dat deze pas weer over de pk/gewichtsverhouding van de 1991 versie komt: 1,41 vs. 1,52. Doe mij dan maar die V12 uit ’91 om mee te spelen :D
@hamerhaai: bij het gewicht van de auto uit ’91 zit de coureur er nog niet bij in. Zal incl rijder op ongeveer hetzelfde gewicht uitkomen :)
@hamerhaai: Sorry, ik zat verzonken in Youtube…
Maar je heb wel gelijk! En eerlijk is eerlijk, de V12 klonk ook briljant. Echter blijft het voor mij apart en bizar om te beseffen dat dergelijke materialen 19.000(!!!) keer per minuut/316 keer per seconde heen en weer swingen en heel blijven (Nou ja, heel vaak heel bleven dan).

Zoals met veel dingen, kiezen is zóóóó oneerlijk!
Ik mis de 312T met hoge luchthapper:
http://trackthoughts.com/wp-content/uploads/2010/05/Ferrari-312T-022.jpg

Verder mooi lijstje, hulde!
@gertjan2012: hoe gaaf die ook is, er staan wel “mooiste” in de titel
@87sandyd: wel eens van “smaken verschillen” gehoord?
Die eerste 2 zijn grijs, geen rood..

Nee, nu serieus, leuk lijstje, ben het er wel mee eens..!
Ze worden er in ieder geval niet mooier op. Is toch fantastisch hoe die machines er vroeger uit zagen.
@berlinetta: met name eind ’80, begin ’90 vind ik ze echt prachtig. Zo clean!
wel aero, maar geen overdaad aan flapjes en gebogen spoilers etc.
@awesome: Precies. Voor en achter een dikke vette vleugel en verder niks. Ziet er stoer uit.
@awesome: wat mij betreft gaan ze daar weer naar toe qua ‘vormgeving’. Prachtige auto’s toen!
Ik vind zelf de 312 uit 1967 het mooiste, lekker clean en dan die onbedekte motor… Heerlijk!
@scottishcarspotter2000: ik zeg maar weer introduceren zo’n soort raceklasse geen spoilers maar wel moderne techniek
De sharknose is echt prachtig! Weliswaar geen 100% Ferrari maar ik mis de Lancia/Ferrari D50 in het lijstje, wat een schoonheid

https://www.gtplanet.net/forum/proxy.php?image=http%3A%2F%2Fi59.tinypic.com%2Fnygp60.jpg&hash=7c49ba39cc90b645adeb440590614a87
@maarten020: haha. Jij wint, je was eerder…
@maarten020: @davelepeef ik ben het met jullie eens, maar vond het toch niet helemaal kies om die auto in dit lijstje op te nemen. Goeie suggestie though!
Hmm. Mis toch wel de van Lancia gebietste D50!!
1991, beauty met eargasm V12, sowieso een veld vol prachtige cleane bolides in dat tijdperk.
Voor mij blijft de 412 T1 de mooiste F1 Ferrari en misschien wel de mooiste F1 auto.

Met z’n gestylde sidepots waarbij gekeken is naar de 156 T1, z’n gouden wielen afgezet tegen het rode van Ferrari en de zwarte elementen op de auto, de welvingen die van de cockpit naar achteren lopen, de verhoogde neus en het feit dat het zo dicht tegen het asfalt plakt maakt het voor mij dat deze auto een beauty is.

http://www.shrani.si/f/s/6i/3v3IV4nj/f412t1.jpg
Wat is peukenteclame toch vet op een F1 wagen!
Wat ongelooflijk jammer dat Ferrari de auto’s vroeger vernietigde nadat het seizoen voorbij was. Dit deden ze om hun geheimen niet prijs te geven wanneer de auto’s in andere handen kwamen. Veel van de parels zijn dus verloren gegaan.
@Original_Arnoud:

Nee, dat deden ze omdat ze onderdelen van de oude auto’s nodig hadden voor de nieuwe en nog belangrijker, dat ze geen geld hadden, niet genoeg in ieder geval.

En niet genoeg geld is de kraamkamer voor creativiteit en inventiviteit !
Hoe kun je nou zo’n lijstje maken en het model uit 1994 vergeten? Dat is de allermooiste.
@mashell: ik ben hem niet vergeten, ik vind hem gewoon niet mooi.
Ha, die foto van de F2000 had ik vroeger op m’n kamer hangen! Imo de mooiste F1 Ferrari ever.
Wat is die 312 van 67 toch gaaf!
Wow
De 412 t1 en t2 met die machtige v12. Alesi met zijn karakteristieke handen bovenaan het stuur, helm naar de binnenkant van de bocht. Ik was fan. En nog steeds als ik Jean Alesi ergens zie opduiken denk ik terug. Op de bank voor de tv bij de start van de f1 alleen maar de 2 Ferraris in de gaten houdend. Hockenheim 94, japan 94/95, natuurlijk canada 95. Maar de grootste treurnis in mijn beleving ooit. De 2 races op monza 94/95.. Wat een pech. Dat massa in 08 de titel verloor kan ik nog steeds niet terugzien, maar niks heeft zoveel indruk gemaakt als Jean in de 27 ferrari. Toen als 11 jarig knaapje.. Tijd gaat hard en de autos worden er niet mooier op.
Voor mij is de 412 T2 uit 1995 de mooiste Ferrari F1 wagen. Vooral die karakteristieke straaljager-achtige sidepods maken de auto absurd mooi
De 412t2 is absoluut de mooiste f1 wagen ooit gemaakt. Ik had er ooit nog een poster van, helaas kwijt geraakt. Maar mooier kan volgens mij niet.

Net als het geluid van die wagen. Niet normaal wat een mooi geluid die wagen maakt! Als ze weer met zulke v12 motoren gaan rijden is f1 direct veel populairder.

Moet je zien/horen. NIET NORMAAL: https://www.youtube.com/watch?v=5SoZiTxdQyw
@clarkson: prachtig geluid! Ik vind zelf deze opname erg mooi. Vooral het afremmen rond 2:40 van de tweede auto. Kippenvel krijg ik daarvan. http://youtu.be/M1InrgZiv30
De 312B uit 1970 is de 312B2 uit 1971. De echte ferrari 312b uit 1970 is nog veel mooier.
Ik mis eigenlijk de 312T4 uit 1979 ook een beetje. Net als de 412T1 uit 1994. Verder een mooi lijstje.
Mooi lijstje. Ik mis de F2002, though. Die auto was revolutionair in de zin dat motor en aandrijflijn in dienst van de aerodynamica en balans ontworpen waren. De versnellingsbak was 15% lichter dan het jaar daarvoor en de motor was ontworpen om efficient met brandtsof te zijn, zo compact mogelijk en laag centre of gravity.

De F2002 was zo revolutionair en snel dat ze de helft van het jaar niet eens de voorvleugel veranderde. De dominantie van die auto was ongekend, en niet gezien sinds McLaren in 1988. Schumacher scoorde 11 wins, een record in die tijd, en finishte nooit lager dan 2e gedurende het jaar. De F2004 was ook een waanzinnig design, maar de F2002 was zijn vader. Ook een prachtig kenmerkende droop in de neus. Nee, die F2002 mis ik wel in deze lijst.
@john4545: dit gaat niet om de prestatie maar om het uiterlijk.
@lekbak: Hoewel dat strikt genomen klopt, heeft de auteur het ook over ‘smulcijfers’ en dan horen de F2002-cijfers in dit rijtje thuis.

En hoewel het subjectief is, vind ik de F2002 mooier want trendsettend, dan de F2004. Onderhuids is de aandrijflijn zo gemaakt dat die vandaag de dag nog steeds bijna als 1 unit gebouwd wordt. Dat vind ik ook mooi.
Ik kan nog wel 3000 woorden over de F2002 schrijven, maar google eens op F2002 en Willem Toet, 1 van de ontwerpers. Heerlijk om al die details te lezen.
Ik ben geen roker, weet dat het schadelijk is, vind het stinken, zoen niet graag met een rookster, maar….

Op een Ferrari hoort Marlboro reclame.
Alesi!
Deze vind ik ook wel heel geslaagd
http://www.research-racing.de/gpx500.jpg
Deze versie vond ik ook altijd geweldig geslaagd

http://www.research-racing.de/gpx500.jpg
@cossieworthie: Nou, dat heeft dan 3 minuten geduurd.. :D
De 248 F1 mist natuurlijk ook! Ook een beauty..
de 643 f1 lijkt zo te zien qua specs/verhouding de gruwelijkste te zijn
@arashrsf: maar dan komt meneer Aero en Driveability kijken ;) ook de gewichtverdeling is minder bij de oudere, en vergeet niet dat de 643 zeker niet de snelste van het veld was. Wel de mooiste :)
Ik vond de F310 uit 1996 met de lage neus prachtig. Geen beste wagen, maar erg mooi.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/df/Ferrari_F310_front-left_National_Motor_Museum,_Beaulieu.jpg
1979 jongens…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).