De 12 lekkerste auto’s die tijdens Villa Erba geveild worden

Auteur: , 53 Reacties

Hoewel deze pareltjes stuk voor stuk een eigen artikel verdienen, hebben we ze toch maar voor je onder elkaar gezet. Weet je tenminste in één keer waar je die extra hypotheek voor af moet sluiten.

Ferrari 288 GTO

De veiling bevat dit jaar een behoorlijk veelzijdige mix van jong, oud, sportief en luxueus, dus je zou haast denken dat er voor eenieder wel iets tussen moet zitten. De échte Ferrarofiel komt in elk geval aan z’n trekken. Tijdens het evenement op 23 mei bij het Italiaanse Comomeer hopen onder meer een 288 GTO, een F40, een F50 én een Enzo nieuwe baasjes te vinden.

Gelukkig komen er ook genoeg andere merken aan bod, check hieronder een overzicht van de vetste exemplaren. Voor wie de 911 Carrera RS uit ’73 mist: die kwam eerder al aan bod. Zorg er trouwens wel voor dat je stevig zit/staat/ligt, want de estimates liegen er niet om.

Ferrari F40

Ferrari F40

  • Estimate: €700.000 – €900.000
  • Bouwjaar: 1991
  • Vermogen: 478 pk

Mercedes 300 SL Roadster

1958 Mercedes-Benz 300 SL Roadster

  • Estimate: €850.000 – €1.000.000
  • Bouwjaar: 1958
  • Vermogen: 240 pk

Lancia Stratos HF Stradale

Lancia Stratos HF Stradale

  • Estimate: €350.000 – €450.000
  • Bouwjaar: 1974
  • Vermogen: 200 pk

Ferrari 288 GTO

Ferrari 288 GTO

  • Estimate: €1.600.000 – €2.000.000
  • Bouwjaar: 1985
  • Vermogen: 400 pk

Lamborghini Miura P400 S

Lamborghini Miura P400 S

  • Estimate: €900.000 – €1.400.000
  • Bouwjaar: 1971
  • Vermogen: 370 pk

Alfa Romeo 6C 2500 SS Villa d’Este Coupé

Alfa Romeo 6C 2500 SS Villa d'Este Coupé

  • Estimate: €600.000 – €700.000
  • Bouwjaar: 1949
  • Vermogen: 110 pk

BMW-Glas 3000 V8 Fastback by Frua

BMW-Glas V8 Fastback by Frua

  • Estimate: €300.000 – €400.000
  • Bouwjaar: 1967
  • Vermogen: 160 pk

Ferrari Enzo

Ferrari Enzo

  • Estimate: €800.000 – €1.000.000
  • Bouwjaar: 2002
  • Vermogen: 660 pk

Austin-Healey 100S

Austin-Healey 100S

  • Estimate: €900.000 – €1.100.000
  • Bouwjaar: 1955
  • Vermogen: 132 pk

De Tomaso Mangusta

De Tomaso Mangusta

  • Estimate: €210.000 – €260.000
  • Bouwjaar: 1968
  • Vermogen: 271 pk

Ferrari F50

Ferrari F50

  • Estimate: €1.050.000 – €1.350.000
  • Bouwjaar: 1996
  • Vermogen: 520 pk

Fiat 8V Cabriolet by Vignale

Fiat 8V Cabriolet by Vignale

  • Estimate: €1.100.000 – €1.400.000
  • Bouwjaar: 1953
  • Vermogen: 115 pk



53 reacties

Blijft toch zo heerlijk die f40
De GTO is prachtig maar meer waard dan de F40? Doe dan maar de F40. Blijft zo’n sterk design itt de F50 en Enzo.
@stfu: vraag en aanbod. Gto en F50 zijn zeldzamer. Persoonlijk vind ik F50 mooier, maar over smaak valt niet te twisten.
@stfu: het gaat voorral om de staat van de auto. En kilometrage
@stfu: zoals bassx schrijft, kwestie van vraag en aanbod, en wat de gek ervoor geeft. Hoewel ik de F40 schitterend vind, zou ik 10x liever nog een 288GTO hebben, net als een groot gedeelte van de AB-lezers als ik de reacties goed Interpreteer. Kilometrage heeft geen invloed op de prijzen van dergelijke auto’s, dat is grote onzin van wannabe-clarkson. Het zijn geen tweedehands Golfjes of Astraatjes…
@silver: kilometers maken wel degelijk uit. Precies de reden waarom al die auto’s met minder dan 5k opnde klok zo bizar duur zijn.

Daarnaast is de technische staat belangrijk (vaak niet echt een issue met 5k op de klok) en natuurlijk historische significantie. Als je de Enzo hebt die Schumacher kreeg voor het behalen van de wereldtitel in 2002, kun je er meer voor vragen dan exact dezelfde Enzo van een ander. Behalve die van Zlatan Ibrahimoviç. Hij heeft een Enzo gekregen op één voorwaarde: dat hij hem nooit zal door verkopen.
Ik heb me niet genuanceerd genoeg uitgedrukt. Wat ik bedoelde, is dat het niet waar is wat clarkson beweert, dat vooral staat van de auto en kilometrage de veilingprijs van exclusieve auto’s bepalen. Uiteraard zal een perfecte Ferrari 288GTO met maar 18k op de teller waarschijnlijk meer opbrengen dan een 288GTO in perfecte staat met 80k op de teller. Veel belangrijker bij het tot stand komen van de uiteindelijke prijs is echter de zeldzaamheid en gewildheid van een model. Daarom wordt bij de heetste hamerstukken bijv wel het aantal gebouwde exemplaren vermeldt, en niet de mileage. Zie bijv http://www.coys.co.uk/auction.php?itemID=6114&auctionID=54
@silver: en even een persoonlijk voorbeeld: stel dat ik multimiljonair was en er kwam een Toyota 2000GT op de markt. Denk je dan echt dat het mij boeit als die auto 150k op de teller heeft en restauratie behoeft? Ik moet en zal die 2000GT dan hebben, en zal daar dan met alle plezier de hoofdprijs voor betalen.
@silver: Ja maar stel je voor dat er drie 2000GT’s te koop staan waarvan er eentje maar 5k km heeft gelopen dan zul je zien dat opeens mensen die minder geïnteresseerd zijn in de 2000GT ook gaan meebieden
De alfa is de beste investering.
Een Enzo die 800.000-1.000.000 op moet brengen? Hoeveel heeft ie gelopen want sommige brengen gemakkelijk het dubbele op.
@phaeton: Ik denk dat het feit dat die geel is ook meeweegt.
@phaeton: ik heb het even voor je opgezocht. Dit model heeft in maart 30,000 km bereikt.
Wat ie precies op de teller heeft zeggen ze jammer genoeg niet.
Desondanks is het wat de gek er voor geeft, maar aangezien dit een van de eerst geproduceerde Ferrari Enzo’s is en als een van de weinige Enzo’s is in de kleur Gallio Modena kan hij makkelijk meer ophalen…
Is de prijs voor deze f40 hoog of is dat een normale prijs?
@room850: is redelijk normaal, misschien zelfs een beetje laag
@room850: Jammer genoeg is de Ferrari f40 laatste jaren zo veel gestegen dat je dit een redelijke prijs kunt noemen. Als je een particulier kunt vinden kun je er nog eentje onder de vijf ton krijgen…
Ik denk dat de Ferrari’s sowieso overboden worden met 25-50%….
@masterik: ik denk dat jij geen idee heb wat voor kunstwerken die ferraris zijn. Alle 3 stuk voor stuk meesterwerken.
@clarkson: dat bedoelt hij toch?
Ik neem de stratos wel goddomme wat een lekkere bak!
Klinkt misschien gek, maar de “goedkoopste” drie in dit rijtje (in willekeurige volgorde) zijn wat mij betreft de leukste van het stel.
Op de rai een F40 voor 1,35 miljoen. Hier voor 900.000
Aardig verschil zo.
@jeppie: ja in nederland vragen ze de hoofdprijs. Als je het niet vraagt krijg je hst ook niet he.;)
@jeppie: Kan er deels aan liggen of het een EU model is of een USA model. Vaak wordt er voor een EU model veel meer betaalt omdat er hier al een groot deel is weggeroest…
@henkhupelschoten: of het een EU of US spec is kan inderdaad uitmaken, maar aangezien deze f40 en de f40 op de RAI beide EU spec zijn maakt dat in dit geval niet zo veel uit.

Volgens mij telt het meer mee dat deze iets minder de 41,000 km heeft gereden en de f40 van VD Akker iets meer de 9,000 km heeft gereden.

Er wordt trouwens ook een 599 met handbak geveild. Die moet €225,000 tot €300,000 opleveren. Het dubbele van eentje met een semi-automatische versnelling!
Die 288 GTO is echt een prachtige auto, als klein jongetje was dat al mijn favoriete modelauto.
Ik kan niet kiezen tussen de F40 en Alfa 6C.
de 300 sl en de F50 voor mij graag !!
@gerjan: dit is precies wat ik dacht!
@mauritsh: waarom niet de écht mooie auto’s opgenomen in de lijst?? Allemaal nieuwerwetsch blik van ná ’45…..

– 1939 Talbot-Lago T23 Major 4-Litre Cabriolet
– 1939 Lagonda V-12 Drophead Coupé
– 1938 Fiat 1500 B Berlinetta by Touring
– 1930 Minerva AL Cabriolet by Van den Plas

Dat zijn pas mooie automobielen!
@406_v6: kwestie van keuzes en van verschillende voorkeuren denk ik. Maar zeker weten geweldige auto’s die je noemt!
Alemaal enorm gaaf!
Man man man wat een mooi spul allemaal. Als ik nu een miljoen te besteden had zou ik niet eens weten wat te kiezen! Stratos, GTO of die prachtige 6C. Of die 8V…
300sl en Miura pleaseee
Liever de f40 dan de f50! Vind de koplampen (eigenlijk in z’n geheel) stukken mooier.
Hij staat niet tussen, maar de 599 met handbak voor mij!
http://www.rmauctions.com/images/lots/medium/VE15/VE15_r137_001.jpg
Oelala wat een sexy heupen van die alfa 6c!

Toch zou ik lekker out of tha box gaan en die stratos nemen ( niet dat die andere niet out of the box zijn ), en de overige centen die ik niet heb bewaren voor een andere veiling.
Is het raar dat ik ze allemaal wel wil hebben?
Heb ik nou een deja vu. Of hebben we dit artikel al eens gehad.
Ik kende die bmw mustang nog niet.
Ik heb ook een F40. Rood. Schaal 1/18. Mag ook voor 1/18 van de estimated prijs weg. Maar… Dan heb je er wel een van de eerste eigenaar met heel weinig kilometers!
Wat is de 288 toch prachtig gevormd. Zou de Alfa kiezen.
288GTO… zucht… qua design heb ik die liever dan de F40 en F50 samen om eerlijk te zijn al staat de F40 zeker in m’n ‘als ik 20x de jackpot heb gewonnen’-lijstje.
Jemig, die Fiat 8V Cabriolet… Dan tik je inclusief veilingkosten anderhalf miljoen af en wat heb je dan? Een Fiat! Dat krijg je toch niet uitgelegd bij de koffieautomaat? :P
@donvincenzo: je zegt dat he een Otto Vu hebt de kenners weten genoeg, de sufferds bij de koffieautomaat hebben geen idee. Maar het is wel zoiets als zeggen dat je een Toyota hebt… “Oh een Aygo, Yaris,Prius Avensis?” “Ehm nee een Tundra”
Belachelijk hoge prijzen, is toch echt een bubble die klassieke auto markt.
doe mij de Mangusta maar! is ook nog de goedkoopste.
Ik heb gistermiddag naar RTL Autowereld gekeken. Elke week presenteert Nico Aaldering van The Gallery Brummen een oldtimer, youngtimer en klassiekers. Deze week kwam Ferrari F40 aanbod, wat mij opviel is dat deze in de loop der jaren alleen maar mooier wordt. Het was overigens ook een prachtig exemplaar. Nico heeft ook onwijs veel kennis van de materie, een bezoekje waard zou ik zeggen. Verder genieten de 288 GTO, Miura en de 300 SL mijn voorkeur stuk voor stuk prachtige tijdloze bolides.
@michaelcorleone: zeker een bezoekje waard, ben er afgelopen zaterdag geweest.
Wouw, daar moet ik maar eens wat gaan shoppen!
Mercedes 300 Sl wat een prachtige auto

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).