• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Audi A3 Sportback is splinternieuw

Auteur: willeme, gepost 3 maart 2020 om 10:45 – 37 Reacties

Audi A3 Sportback

De nieuwe Audi A3 Sportback is de meest luxe variant van de vier nieuwe MQB-broeders.

In relatief korte tijd hebben de merken van de Volkswagen Groep hun C-segment modellen vernieuwd. De Skoda Octavia, Seat Leon en Volkswagen Golf zijn sinds kort kakelvers. We missen dan nog eentje, de meest luxe van het stel: de Audi A3 Sportback. Deze is zojuist onthuld op de niet-Salon van Genève. Net als voor de andere broertjes in de familie geldt dat de nieuwe Audi A3 Sportback op een doorontwikkeld MQB-platform staat.

Design

De Audi A3 Sportback is overduidelijk een Audi-ontwerp: zeer strak en herkenbaar. Toch is het niet een één-op-één kopie van de vorige. Net als de A1 Sportback heeft de A3 Sportback iets meer smoel gekregen. De grille en koplampen zijn wat groter. De ruimte tussen de grille en motorkap is trouwens niet het resultaat van matige afwerking, maar moet refereren aan de luchtinlaat van de Audi Quattro S1. Ook aan de achterzijde is de A3 iets meer uitgesproken. Voor de mensen met een meetlint: de nieuwe A3 Sportback is 4,34 meter lang, 1,82 meter breed en 1,43 meter hoog.

Interieur

Het belangrijkste van een Audi A3 Sportback is misschien wel het interieur. De A3 combineerde de luxe, afwerking, materiaalgebruik en mogelijke uitrusting van een auto uit het E-segment in een C-segment auto. Het was een onderscheidend USP. Het ziet er wederom heel erg chique uit. Net als Golf, Leon en Octavia heeft de A3 geen pookknop meer (in het geval van een automaat) en zijn er overal schermen. Wel is de ambiance aanmerkelijk luxer. Voor wie wél bijzondere bekleding wenst, maar geen leder: er is stoffen bekleding leverbaar die uit PET-flessen is vervaardigd.

Motoren

De nieuwe Audi A3 Sportback is te verkrijgen met drie motoren. Gek genoeg heeft Audi er niet voor gekozen om ze zo’n ’35 TFSI’ naam te geven. Althans, volgens het persbericht van de Duitsers. Wellicht dat het alsnog straks op de bevallige bips van de A3 Sportback staat. Enfin, het begint met een 1.5 TFSI. Deze viercilinder levert 150 pk. Dan volgen er nog twee diesels. De instapper heeft 116 pk. Dat is niet zo opmerkelijk, wel dat het een 2.0 TDI is.

Audi A3 Sportback

Dat zijn waarden die we in 1999 zagen bij diesels met dit slagvolume. De reden is vrij logisch: een grotere motor die minder hard hoeft te werken is in de WLTP relatief zuinig. Volgens Audi zelfs 3.6 liter op 100 km! Wil je minder zuinig rijden, dan kan dat met de Audi A3 Sportback 2.0 TDI met 150 pk. Alle drie de motoren hebben een handgeschakelde zesbak. Een zeventraps S tronic is optioneel. In allee gevallen is er sprake van voorwielaandrijving. Audi bevestigt dat er meer motorvarianten bij komen. Quattro vierwielaandrijving wordt op een later moment beschikbaar.

Audi A3 Sportback

Twee plug in hybrides

De Audi A3 Sportback was er voorheen als A3 E-Tron, die voor korte tijd best populair was in Nederland, dankzij een gunstige bijtelling. Deze uitvoering maakte enkele maanden geleden zelfs een welkome comeback. Nu komt er dus een compleet nieuwe e-Tron. Sterker nog, er zijn er zelfs twee. In beide gevallen gaat het om een 1.4 TSI met elektromotor en S Tronic. Het begint bij 204 pk, maar er is ook een versie met 245 pk.

Audi A3 Sportback

Sedan, S3 en RS3

In eerste instantie komt er alleen de Audi A3 Sportback. Van de A3 Limousine is bevestigd dat deze later arriveert dit jaar. Tevens zal de S3 volgen rond die tijd. Ook wordt er een ‘heel sportieve‘ versie aangekondigd. Grote kans dat de RS3 eveneens niet meer lang op zich laat wachten.

Audi A3 Sportback

Ook interessant!

  • Video: Audi A3 probeert juist niet te ontwijken
  • Officieel: Audi Q4 e-tron en Sportback
  • Audi A3-rijder denkt rivier te kunnen oversteken
    Video: Audi A3-rijder denkt rivier te kunnen oversteken
  • Video: nieuwe Audi RS3 gespot
    Video: nieuwe Audi RS3 gespot

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

a3, Audi, e-tron, Genève 2020, sportback

Vorig bericht: « Facelift voor de E-Klasse
Volgend bericht: De nieuwe Porsche 911 Turbo S is los »

Lees Interacties

Reacties

  1. poes zegt

    3 maart 2020 om 10:48

    Een handbak op de persfoto’s, opmerkelijk…

    Login om te reageren
    • mistermini zegt

      3 maart 2020 om 12:18

      @poes: foutje van de pers-afdeling, vergeten aan te passen naar automaat

      Login om te reageren
  2. Loek zegt

    3 maart 2020 om 10:56

    Ja, ik vind hem gaaf! Hoe voorspelbaar het ook is, deze auto had gewoon hoe dan ook een flinke vernieuwing nodig. De A-Klasse moet nog even op mij inwerken en de 1 Serie wordt ‘m gewoon niet voor mij, dit is een goede middenweg lijkt me.

    Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    3 maart 2020 om 11:05

    Hij ziet er geslaagd uit. En de 2.0 TDI met 114pk gaat natuurlijk de lieveling worden van de chiptuners.

    Login om te reageren
  4. spollie zegt

    3 maart 2020 om 11:28

    Nette auto, maar die ventilatieroosters?! Alsof ze die vergeten waren bij het ontwerpen van het interieur. Dat ziet er toch echt niet uit.

    Login om te reageren
    • escortje zegt

      3 maart 2020 om 12:04

      @spollie: dacht precies hetzelfde. Ziet er echt niet uit

      Login om te reageren
    • 321lambo zegt

      3 maart 2020 om 14:21

      Wist ook eerst niet wat ik zag. Ze zijn wel erg raar geplaatst of misschien geeft de foto een vertekend beeld.

      Verder wel een mooi model geworden moet ik zeggen. Ben benieuwd als ze deze saus over de Berline gieten, wat het gaat geven.

      Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      4 maart 2020 om 11:33

      @spollie: haha,dacht ik ook. Wel die rechts naast het stuur wel handige positie voor zo’n ventilatierooster smartphone mount :)

      Login om te reageren
  5. smex zegt

    3 maart 2020 om 11:30

    Mooi auto op de voorkant na, de grill is te groot, maar dit lijkt wel hype op het moment. Verder erg geslaagd, zou em zeker verkiezen boven een 1 en een A.

    Login om te reageren
  6. laarhovenn zegt

    3 maart 2020 om 11:33

    De A is van zowel binnen als buiten beter geslaagd….

    Login om te reageren
  7. mashell zegt

    3 maart 2020 om 11:54

    “De reden is vrij logisch: een grotere motor die minder hard hoeft te werken is in de WLTP relatief zuinig.”
    Ehh Nee? Waarom is er iets als downsizing? Een grote motor met een groter slagvolume heeft bij lage snelheden zoals in de WLTP juist relatief veel brandstof nodig omdat de lucht brandstof verhouding in het mengsel wel moet blijven kloppen. De conclusie, deze 116pk 2 liter is dus een hoogstaand stukje techniek als deze ondanks het ongunstig grote slagvolume zo zuinig kan zijn.

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      3 maart 2020 om 18:59

      Diesels werken met luchtovermaat, dus dat kan prima.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        5 maart 2020 om 07:14

        @vaakbenjetebang: dat is iets heel anders (een correctie op de theoretisch benodigde hoeveelheid lucht in vergelijking met de praktische hoeveelheid benodigde lucht vanwege de snelheid van ontbranding). Diesels werken met zelfontbranding, bij een bepaalde hoeveelheid lucht hoort ook een bepaalde hoeveelheid brandstof in het mengsel anders ontsteekt het gewoon niet. Een groter slagvolume vereist meer lucht om de ruimte te vullen en dus ook meer brandstof.

        Login om te reageren
        • vaakbenjetebang zegt

          5 maart 2020 om 20:43

          Een diesel heeft geen gasklep/smoorklep. Plus of min een beetje verlies geldt dus: toerental is evenredig met de hoeveelheid verpompte lucht. De diesel ontbrandt door de temperatuur die bereikt wordt door de compressie, niet omdat er een bepaalde verhouding lucht/diesel in de verbrandingskamer zit. Hoe veel diesel je inspuit, bepaalt hoe veel koppel je levert. Dat is echt anders dan bij een benzinemotor die wel ‘gesmoord’ moet worden om altijd aan een ‘ontsteekbaar’ mengsel te kunnen komen.

          Login om te reageren
  8. speedie zegt

    3 maart 2020 om 12:35

    Mooie wagen maar heb meer kofferruimte nodig. Even wachten op de sedan versie en spijtig is er nooit een break versie van geweest.

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      3 maart 2020 om 18:45

      @speedie: sedan versie ruimer, ik heb het wel eens naast elkaar gelegd in de huidige A3/S3, de sportback is ruimer..

      Login om te reageren
  9. EdGaR zegt

    3 maart 2020 om 12:38

    Huh, dit is toch gewoon een facelift? Splinternieuw zou ik hem zelf niet willen omschrijven.

    Login om te reageren
  10. rufctr01 zegt

    3 maart 2020 om 12:48

    Dit is toch de zoveelste facelift? Die ventilatieroosters zien er niet uit.
    Verder lijkt de auto van de zijkant wel op de Renault Megane. Heel VAG rijdend Nederland zal hier wel een harde plasser van krijgen want een Audi.

    Login om te reageren
    • tttijn zegt

      4 maart 2020 om 09:06

      @rufctr01: wauw

      Login om te reageren
  11. milvus zegt

    3 maart 2020 om 13:15

    “Gek genoeg heeft Audi er niet voor gekozen om ze zo’n ’35 TFSI’ naam te geven. Althans, volgens het persbericht van de Duitsers. Wellicht dat het alsnog straks op de bevallige bips van de A3 Sportback staat.”

    Op de foto’s kun je gewoon zien dat er 35 TFSI op de “bevallige bips” van de A3 staat.

    Verder een mooi ontwerp, deze kan me meer bekoren dan de Golf 8. Ben wel benieuwd naar de prijsstelling. De Golf 8 heeft ook al zeer volwassen prijzen en die zullen in het geval van de A3 nog wel fiks hoger zijn.

    Login om te reageren
  12. Pordon zegt

    3 maart 2020 om 13:38

    Oké, blij dat ik hier niet op heb gewacht bij het bestellen van een nieuwe auto. Wat een verschrikkelijk interieur. Zoveel lijntjes en raar vormgegeven ventilatieroosters. Raar bij elkaar geraapt zooitje. Je zou bijna nog snel even de oude A3 met wat korting op de kop tikken.

    Login om te reageren
    • olivier420 zegt

      3 maart 2020 om 14:19

      @Pordon: Ik word er echt allergisch van bij de Duitsers. Al die horizontale, verticale lijnen en trapezium achtige vormen.

      I’m confused!! Enige die het nog redelijk binnen de perken heeft weten te houden is Mercedes….

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        3 maart 2020 om 19:01

        En dan die monsterlijk lelijke aluminiumkleurige vijfhoeken in de voorbumper van dit hok… Echt onwaarschijnlijk lelijk.

        Login om te reageren
  13. oldebronx zegt

    3 maart 2020 om 13:38

    Heeft iemand enig idee wanneer de prijzen van deze en bijv. de Leon bekend worden?

    Login om te reageren
  14. 4wheels zegt

    3 maart 2020 om 14:02

    Wat doodzonde van het interieur, het was zo mooi simplistisch vormgegeven en dan dit….. Aan ventilatie geen gebrek in deze wagen?….. die roosters aan de passagierszijde met dat dienblad ervoor maken het nog bonter mijn inziens…..

    Login om te reageren
  15. HZW zegt

    3 maart 2020 om 14:19

    Het dashboard is lelijk, en een bij elkaar geraapt zooitje, verder is de auto een dodelijk saaie evolutie, die er nu al gedateerd uitziet, IMHO.

    Login om te reageren
  16. nofxke zegt

    3 maart 2020 om 14:26

    Ik wil niet weten hoe hard het internet was ontploft als Tesla een auto had voorgesteld met zo’n luchtspleet onder de motorkap, bij Audi is dit gewoon ‘heritage’… ?

    Login om te reageren
  17. HZW zegt

    3 maart 2020 om 14:27

    https://66.media.tumblr.com/a18636298a22604ab6dab9138a8f15af/5a5e31a0cb74ff2d-cf/s2048x3072/bf01833adbddb4cc993cfaa83ffb8d253ec610d1.jpg

    RS3

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      3 maart 2020 om 18:45

      @HZW: dit is Photoshop van Autobild. Is NIET de nieuwe RS3.

      Login om te reageren
  18. karhengst zegt

    3 maart 2020 om 15:56

    Audi wordt qua interieurdesign langzaam voorbij gestreefd door Mazda en Peugeot. Mazda oogt strakker en rustiger, Peugeot maakt het nog net wat futuristischer.

    Login om te reageren
  19. HZW zegt

    3 maart 2020 om 16:20

    Ik vind de semi vrijstaande schermen veel mooier om te zien bij andere merken, dan hoe Audi het tegenwoordig doet.

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      4 maart 2020 om 08:27

      @HZW: Ja maar dan moet je eigenlijk een knopje maken zoals bij iDrive. En dat kost geld hè. Liever alleen een touch screen om het ontwikkelen eenvoudiger te maken (want input mogelijkheden) en de bouw lekker cheap.

      Voor mij een reden om toch maar voor de BMW te gaan. Touch screens tijdens het rijden zijn kut.

      Login om te reageren
  20. spence zegt

    3 maart 2020 om 18:27

    Overdaad aan onnodige lijnen, buiten en binnen. Ingewikkelde design.
    Spijtig.

    Login om te reageren
  21. ghost zegt

    3 maart 2020 om 18:48

    Automaat zonder pook, dus een hendel aan het stuur zoals Mercedes? Of krijgen we knopjes zoals de lambo’s en Ferrari’s ook hebben?

    Verbaas mij ook dat de honeycomb gril, wat toch een kenmerk is voor een RS-audi, terugkomt op een A3. Dan kunnen de S3 en RS3 nog gaver worden, of ze zijn amper te onderscheiden van deze A3. Ben benieuwd.

    Login om te reageren
  22. goodvibrations zegt

    3 maart 2020 om 22:37

    Heel irritant dat je niet meer door foto’s kan swipen.. Of ze ff vergroten. Is deze app nog in ontwikkeling? Of enkel in onderhoud? Normaal gesproken bij bugs doe je toch een roll back? Waarom wordt deze excuus.. “bagger” gereleased?

    Login om te reageren
  23. eippahc zegt

    4 maart 2020 om 10:13

    Ben ik de enige die de uitla(a)t(en) mist? Of gaat het hier om de diesel variant waarbij dit al langere tijde ‘gewoon’ is. Nu weet ik dat het een “trend” is, maar ik vind echte uitlaten toch wel prettig bij benzine monitoren. Uitlaat naar grond = Diesel. Uitlaat naar achter = benzine / hybride. Geen uitlaat = elektrisch :)

    Het interieur gaat digitaal vooruit, maar de rest een stapje achteruit. Met name de ventilatie roosters zie ik graag anders. Niet alleen op een andere plek maar ook ander mechanisme. Dit voelt echt alsof er nog wat onderdelen met stof uit de oude fabriek op het dashboard zijn geplakt.

    Login om te reageren
  24. Hupke zegt

    6 maart 2020 om 10:45

    Ik rijd nu al 3 dagen in een rental 35TFSI (huidig model dus) vind het een ongelofelijk onding. Referentie is een mercedes s205 en een BMW F20. Maar ik rijd de A3 back2back met een (ook een rental) golf mk8 1.0TSI (110pk) met handbak. Het tussensprintje van 90 naar 140 is vergelijkbaar met de golf (waar is die 40pk?), het is langzaam en je houd het linkerbaan verkeer ermee op maar het is niet zo langzaam als in een renault megane met 1.0tce oid.

    Grootste ergernis is de zitpositie, de wagen is niet gemaakt voor iets langere mensen. In een golf pas ik prima in (ok mijn knie wil dezelfde plaats innemen als de radio en ik wordt er gek van) maar in de A3 is het stuur niet verstelbaar maar als je dicht/recht genoeg gaat zitten om met je armen aan het stuur te kunnen zit je met je knieën tegen het stuur/sleutel en je hoofd tegen het dak.

    In plaats van wat aluminium knopjes hadden ze daar beter iets aan de crappy zeteltjes gedaan. Polo zetels in een ‘premium’ bak…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North