• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De nieuwe Porsche 911 Turbo S is los

Auteur: willeme, gepost 3 maart 2020 om 11:00 – 32 Reacties

Porsche 911 Turbo S Coupé en Cabriolet

De Porsche 911 Turbo is nu écht een dikbil en officieel bloedsnel!

Porsche heeft diverse gave modellen die altijd terugkomen. Denk aan de GT3, RS of een GTS. Maar de 911 Turbo is toch wel het meest iconisch. De auto waarmee je alles kunt. Altijd. Mocht je denken dat de nieuwe Audi RS6 de ultieme allrounder is: als je geen kinderen hebt, is de 911 Turbo alles wat je nodig hebt.

Turbo S

Per generatie wordt de 911 Turbo sneller, luxer en dikker. Dat is met de 992 generatie (de huidige 911 generatie) ook het geval. Porsche heeft per direct twee modellen onthuld: de 911 Turbo S Coupé en de 911 Turbo S Cabriolet. Een non-S verwachten we binnen niet al te lange tijd.

Motor

Het belangrijkste aspect van de 992 Turbo S is natuurlijk de motor. Nu is elke 992 voorzien van een turbocompressor en een Taycan Turbo juist weer niet. Maar zowel de naam als de blaasinstrumenten kloppen helemaal bij deze Porsche. De 3.8 liter zescilinder motor is helemaal nieuw. Ditmaal is het afgeleid van het blok dat we ook kennen uit de 992 Carrera. Uiteraard werd er veel aangepast. Denk aan verbeterde koeling, grotere turbo’s en elektrisch verstelbare wastegate kleppen. Het resultaat is bijna bizar te noemen: maximaal levert de zescilinder boxermotor 650 pk en 800 Nm!

Prestaties

Uiteraard is de 992 Turbo S voorzien van vierwielaandrijving, waardoor je het vermogen en koppel ook daadwerkelijk kwijt kunt. De krachten worden overgebracht via een achttraps automaat met dubbele koppeling (PDK). De 0-100 km/u sprint duurt nu slechts 2,7 seconden, 2 tienden sneller dan de vorige editie, de 991 Turbo S. Volgens Porsche is de topsnelheid 330 km/u. Waarschijnlijk is dat nog een héél bescheiden opgave.

Breder

We hadden het al over het feit dat de nieuwe Porsche 992 Turbo S een dikbil is. Het zijn echter niet alleen de billen die extra breed zijn. Ook aan de voorzijde werd de 911 breder, namelijk 45 millimeter. Daarmee is de 911 Turbo nu 1,84 meter breed. Aan de voorzijde! Aan de achterkant was de 911 Turbo nooit een bescheiden auto en dat is met de 992 niet anders. Er kwam zowel links als rechts een centimetertje bij. Voor de goede orde: de Porsche 911 Turbo S is nu 1,90 meter breed. Een brede auto betekent ook brede banden. Voor staat de 911 Turbo S op 255/35 20 en achter op 315/30 21 rubber. De 911 Turbo S is niet alleen breder, maar ook 1 centimeter lager.

Interieur

Een van de unieke aspecten aan een 911 Turbo S is zijn interieur. In tegenstelling tot een supercar hoef gaat in- en uitstappen relatief eenvoudig. Het interieur is erg luxe en uiteraard tegen betaling zo luxe te maken als je zelf wilt. De mogelijkheden zijn oneindig. Het dekseltje waar de zekeringen achter zitten kun je in leer laten bekleden. Echt waar. Je krijgt standaard in elk geval een volledig lederen interieur (dus ook dashboard en deurpanelen) met koolstofvezel en aluminium details. Het GT-stuurwiel krijg je ook mee, evenals het Sports Chrono package. Mocht je even willen relaxen, de Bose geluidsinstallatie is een optie op de 911 Carrera, maar standaard in de Turbo S. Optioneel is een Burmester-systeem leverbaar.

Prijs

De Porsche 911 Turbo S is altijd een koopje geweest. Relatief gezien althans. Qua prestaties, luxe, gadgets, bruikbaarheid en comfort zijn er weinig concurrenten. Ten opzichte van een (bijvoorbeeld) BMW M4 lever je niet heel veel comfort in, maar qua acceleratievermogen kun je het McLarens erg lastig maken. De nieuwe 911 Turbo S Coupé is verkrijgbaar vanaf 279.000 euro. Voor de mensen die graag genieten van mooi weer, de nieuwe Porsche 911 Turbo S Cabriolet kost 294.100 euro.

Ook interessant!

  • Porsche 911 Turbo S Lightweight Package is sneller dan Tesla
  • Hybride Porsche 911
    Hybride Porsche 911 nu eindelijk op komst
  • Porsche 80 miljard
    Zou je een ton EXTRA betalen voor een 911 Turbo?
  • Porsche 911 Turbo kust Peugeot 206 in Friesland/Groningen

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 992, Cabrio, Coupe, Porsche, turbo-s

Vorig bericht: « De Audi A3 Sportback is splinternieuw
Volgend bericht: Bac Mono is nieuw: 337 pk op 570 kg »

Lees Interacties

Reacties

  1. Boomer zegt

    3 maart 2020 om 11:13

    Het lost in ieder geval het grootste probleem van de huidige generatie op. Die halve achterkant die omhoog komt en zichzelf spoiler noemt.

    In dit geval blijft dat mooi dicht, dat ziet er een stuk beter uit. Het blijft echter wel een corpulent autootje.

    Login om te reageren
    • mwti zegt

      3 maart 2020 om 12:40

      Corpulent? Keek je toevallig in de spiegel toen je dit schreef? Deze is gewoon dik. Dat is bij mensen wat minder maar bij auto’s heerlijk.

      Login om te reageren
      • Boomer zegt

        3 maart 2020 om 13:37

        Dik is niet altijd goed, zelfs niet bij een sportauto. Als je dit naast de prachtig klassieke 911s zet uit ’66 moet je het toch met me eens zijn dat dit gewoon dik is, en niet op een goede manier.

        Login om te reageren
        • mwti zegt

          4 maart 2020 om 08:03

          @airc: dat is het nadeel van een model evalueren – je gaat vergelijken. Een 911 van nu moet het opnemen tegen Lambo’s , Ferrari’s en McLarens en dan kun je niet aankomen met een smal kontje. In vergelijking met genoemde is hij dan aan de brave kant zeg maar. Een 911 uit 66 is eleganter, dat is zeker. Net als bijvoorbeeld een Jaquar e-type uit die tijd.

          Login om te reageren
    • jippie zegt

      3 maart 2020 om 22:55

      @airc: het zou me niet verbazen als ook bij deze af en toe het hele zaakje omhoog komt.

      Login om te reageren
  2. thomcarspotter zegt

    3 maart 2020 om 11:28

    Het is veel geld, maar dan heb je ook wel wat. Bizar kanon is het weer geworden! Foto van bovenaf is heel vet, gave belijning. Ben alleen geen fan van de grote naden bij de kofferbak voor..

    Login om te reageren
    • Stefje zegt

      3 maart 2020 om 12:43

      Wordt buitenproportioneel. Een 997 turbo kocht je onder de 2 ton…

      Login om te reageren
      • jbkleyn zegt

        3 maart 2020 om 20:41

        @Stefje: heeft dat niet meer te maken met onze overheid? Een vriend van me heeft een 992 turbo S besteld in België, die had het over een vanaf prijs onder de 2 ton.

        Login om te reageren
      • jbkleyn zegt

        3 maart 2020 om 20:43

        @Stefje: ai nee, ik zie 223.000€ op de Belgische Porsche website staan. Zal wel een vorm van gêne zijn dan :-)

        Login om te reageren
  3. kniesoor zegt

    3 maart 2020 om 11:50

    De 911 met het meest toegankelijke snelheids-/versnellingspotentieel. Maar daarmee misschien toch niet de leukste, even afwachten hoe de GT3RS wordt.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      9 maart 2020 om 03:27

      Ik veronderstel dat je GT2 en GT2RS bedoeld?

      Login om te reageren
  4. mgmbh zegt

    3 maart 2020 om 11:52

    Enorm gaaf apparaat geworden. Deze velgen doen mij gelijk denken aan modellen van TechArt/ Gemballa, wat imo niets slechts is.

    Login om te reageren
  5. StijnB zegt

    3 maart 2020 om 11:55

    En de cilinderinhoud? Voorheen was dit 3.8 liter, de Carrera (S) heeft een 3-liter… Lijkt me weinig waarschijnlijk dat de 650pk uit een 3-liter gaan willen puren…

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      3 maart 2020 om 12:14

      Volgens Road&Track dezelfde cilinderinhoud als de vorige. Een 3.8 liter dusch.

      Login om te reageren
      • StijnB zegt

        3 maart 2020 om 12:28

        Inderdaad, zie het nu ook op gespecialiseerde media verschijnen.

        Login om te reageren
  6. qvdweide zegt

    3 maart 2020 om 11:59

    De turbo S is toch de meeste onderschatte supercar die er is. Hier rij je zoveel lambo’s en Ferrari’s mee zoek. Mensen vinden het waarschijnlijk saai want het is ‘gewoon’ een 911 terwijl er 650 Porsche PK’s in zitten is het toch wel hele andere koek. Mijn God wat een lekker apparaat!

    Login om te reageren
    • karaya zegt

      3 maart 2020 om 14:45

      Porsche heeft natuurlijk andere pk’s dan andere merken.
      Speciale Porsche pk’s!

      Ferrari heeft sneller spul in het rek staan.

      Login om te reageren
      • ottosk zegt

        3 maart 2020 om 17:09

        @karaya Welke Ferrari bedoel je dan ? De 911 Turbo S uit 2010 was maar zelfs een seconde trager op de ring als de 488 GTB, Deze grenst al aan de GT2RS qua vermogen en heeft 4 wielaandrijving de GT2RS niet.

        Login om te reageren
        • karaya zegt

          4 maart 2020 om 00:01

          De Pista heeft 720pk.
          De Tributo heeft 720pk
          De SF90 heeft 780pk
          De 812 heeft 800pk

          Nu is de Porsche wel een stuk voordeliger (en praktischer), dat geef ik je na.

          Login om te reageren
        • theblazerunner zegt

          4 maart 2020 om 20:52

          @ottosk: 4WD maakt je niet per definitie sneller op het circuit

          Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    3 maart 2020 om 12:02

    Hij is weer bijzonder fijn. Waar kan ik een nier inleveren?

    Login om te reageren
  8. Den zegt

    3 maart 2020 om 12:10

    @willeme > ik snap t even niet. Volgens mij gaat t stuk over de Turbo S.
    Maarrrr:
    Is er straks/nu dus alleen een 911 Turbo S en wordt de Turbo later gelanceerd?

    Login om te reageren
  9. jometdebanjo zegt

    3 maart 2020 om 12:31

    Wat een geld voor een premium volkswagen met dikke motor

    Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      3 maart 2020 om 13:42

      @jometdebanjo: de jaloezie druipt van je opmerking af…

      Login om te reageren
      • karaya zegt

        3 maart 2020 om 14:46

        Jaloers worden we pas als ze dit blok eens in een Cayman hangen. Maar dat mag niet van de 911 fanboys.

        Login om te reageren
        • porker zegt

          3 maart 2020 om 21:48

          @karaya: die is gewoon niet om aan te zien. Te klein/gedrongen. Net als een nieuwe Alpine. Sportauto is groot en breed. Cayman en Boxster hebben het gewoon niet. Ok het stuurt subliem.

          Login om te reageren
  10. mwti zegt

    3 maart 2020 om 12:42

    Mooi zo met de kentekenplaat hoger, dit is een optie bij de andere uitvoeringen, de ronde uitlaten vind ik net even wat mooier maar de vierkante zijn dan wel weer kenmerkend voor de Turbo (S).

    Login om te reageren
    • floriaandebeer zegt

      3 maart 2020 om 14:57

      Eens, maar de uitlaten geven je wel sportuitlaat dus wat mij betreft een must.

      Login om te reageren
  11. karaya zegt

    3 maart 2020 om 14:48

    Maak eens een non-hybride versie van de 918, tien keer mooier dan zo’n obese kever.

    Login om te reageren
  12. jippie zegt

    3 maart 2020 om 22:51

    Heel lang geleden had Porsche in de 911 Turbo advertentie de slogan: “je mag maar 100 kilometer per uur… maar dan wel in 5,4 seconden”.
    Dat was toen rete snel. Binnenkort dezelfde reclame maar dan 2,7 seconden? Time flies.

    Login om te reageren
  13. flyerbunch zegt

    4 maart 2020 om 18:56

    Bewegende beelden van dit monster (of schoonheid) via Porsche zojuist online gezet:

    https://youtu.be/2epBWNFbfpg

    Login om te reageren
    • theblazerunner zegt

      4 maart 2020 om 20:55

      @flyerbunch: beetje jammer dat “driving emotion”

      gebruik dat dan voor een gt3

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North