De Audi A9 wordt een Tesla Model S-killer

Auteur: , 55 Reacties

Werd hoog tijd ook!

De Audi A9 wordt een Tesla Model S-killer

Het Britse Autocar zegt één en ander zeker te weten over de nog te introduceren Audi A9 e-tron. Deze übersedan krijgt vierwielaandrijving, wordt elektrisch en gaat daarmee de strijd aan met de Tesla Model S. De techniek onder de kap wordt overigens gedeeld met de eveneens nog te introduceren Audi Q6 e-tron.

Naar verluidt bedraagt de range van de elektrische A9 niet minder dan 500 kilometer en wordt de sedan voorzien van een autonome modus. Verder weten we dat alle vier de wielen worden aangedreven via een drive management-systeem. Daarmee kan per wiel de hoeveelheid grip worden gemeten en doorgegeven aan het systeem, zodat met gebruikmaking van torque vectoring de werking van een sperdifferentieel min of meer gesimuleerd kan worden.

Verder kan de versnellingsbak -die geen verzetten heeft, maar dat terzijde- worden gebruikt in de Drive of de Sport modus. Het vloeistofgekoelde accupakket krijgt een capaciteit van 95 kWh. Deze batterijen worden uiteraard in de vloer gemonteerd voor een laag zwaartepunt. Verder krijgen toekomstige eigenaren de mogelijkheid om met 11 kW hun A9 op te laden middels draadloze technieken.

Al met al zijn we benieuwd of Elon Musk na het lezen van dit bericht een schone broek nodig heeft. Het zal echter nog wel een poosje duren voordat de A9 z’n weg naar de showroom vindt.

Fotocredit: Theophilus Chin



55 reacties

Dit liever met een v8 biturbo. Maargoed. Ik moet toch maar eens gaan wennen aan die elektrische dingen want ik kan er niet meer omheen over n paar jaar denk ik.
Goh wat zal dat een verademing zijn voor de Audi’s boys. Geen olie-perikelen meer. Ben benieuwd of het, in dit geval, opgegeven energieverbuik wél overeenkomst met de realiteit deze keer…
@str8six:
Sjoemel-bedrading dan?
-edit: de plaat blijft hangen, verzin eens wat nieuws-
@martinus:

Klopt .. Elk onderwerp gaat over Opel ..
En over het “onderzoek” van 2 Opels van een Belgische “jounalist” ..
En dat al een jaar lang ..

Klopt helemaal ..
@desjonnies: sjoemel-stroom klinkt ook wel lekker.
@str8six: alsof alle andere autofabrikanten wel realistische verbuikscijfers presenteren….
@bennieokkels: meen je echt dat je nog steeds niets snapt waarover de dieselgate gaat? Moet je echt een vluggie Japie voor ziejn joh
@bennieokkels: heb ’t niet over brandstof verbruik, maar over het olie verbruik van die tankers.
@str8six: Audi boys*
@reinoutgtr: Yes I know, nog steeds geen edit-knop he.
Interessant. En wat een prachtige wagen!
Als hij zoals de renders komt uit te zien wordt het een verkoopstopper. Wat een design zeg!
@misterdrogba: een verkoop topper of stopper? Als er geen fiscale stimulering meer is zal het een stopper zijn, want dit is waarschijnlijk onbetaalbaar.
@apriliarsv: tot 2020 is het 4% bijtelling voor volledig elektriche auto’s. Dus onvermijdelijk een verkooptopper in NL, mits de A9 uitkomt voor 2020.
@gekketurbo: 4% over de eerste €50.000, over de rest 25%…
@misterdrogba: Ik ben het met je eens dat het een fraai ding is, maar het getuigt wel weer van erg weinig originaliteit. Het is gewoon een A5 met iets andere koplampen en twee deuren extra. Nu weten we dus ook alweer hoe – naast de A9 – de A5 SB en waarschijnlijk ook de A6 eruit gaan zien.
@berlinetta: dat argument kunnen we (helaas) vanaf nu doortrekken naar de rest van de Duitse premium-merken. Alles krijgt een familiegezicht en wordt gewoon door de kopieerapparaat gehaald met enkel andere afmetingen. Voor onderscheidend design moet je volgens mij naar Aziatische merken kijken.
@misterdrogba: asiaten… jaja die jatten weer alle design uit Europa. Duhhh
@misterdrogba: Tja, de meesten hebben inmiddels wel een familiegezicht of hebben gewoon niet zoveel vergelijkbare auto’s in verschillende maten in de aanbieding. Mazda heeft net zo goed een eenheidsgezicht.
@misterdrogba: Een verkoop-stopper?

Nou, nou, zo erg is het design ook weer niet.
@moveyourmind: excuus! Bedoelde een topper natuurlijk.
Waar is die achterlijk grote grille dan nog voor nodig? Compensatie?
@harrie: zonder die grille lijkt hij niet meer op de a1, a2, a3, a4, a5, a6, a7 en a8. Origineel zijn op een audi, dat is niet meer van deze tijd eh?
@harrie: is ook Audi design. Hoezo compensatie?
@harrie: precies, ik haat die grote grilles!!! Mvg, een Lexus rijder…
Audi conceptcars vaak geweldig helaas worden ze (op de TT na) erg afgezwakt en zie je alleen wat designelementen uiteindelijk.
Eindelijk een premium elektrolimousine.
Ik ben benieuwd naar het prijspeil.
Tesla killer?

1. Dus hij is volgend jaar leverbaar? Want de komende 3 jaar zit Tesla ook niet stil met zijn Model s.
2. De vanafprijs is 60/70k?
3. Er komt ook een 100kW versie van deze Audi?
4. 7 persoons uitvoering mogelijk?

Met andere woorden laat mij niet lachen ;-)
@falcon: denk dat deze auto de lat hoger legt dan tesla…
@falcon: het is een Audi, dus een “premium” prijskaartje: reken maar op een vanafprijs van zeker 100.000 ekkermannen!
@falcon:
1:Audi zal ook niet stil zitten de komende jaren. Dit is een prototype en die wordt verder ontwikkeld en geperfectioneerd tot het uiteindelijk productie-model.

2: Hier op de site van Tesla begint de prijs (voor Belgie toch) vanaf 77 900 euro voor de Model S 60 met een theoretisch rijbereik van tot 408 km. De Audi zou een bereik hebben van minimaal 500km, dus vergelijkbaar met de 75d die een prijskaartje heeft van 93 100 euro. Vermoed dat de Audi er niet zo ver van zal zitten qua prijs.

3: Wie weet komt er uiteindelijk een RS versie ofzo van de e-tron, afhankelijk of er vraag achter zit. Nog te vroeg om eventueel een versie te verkondigen die zou kunnen meten met de P100D. Maar ja Polestar zal waarschijnlijk de elektrische Volvo van 2019 onder handen nemen (de baas van Polestar is erg enthousiast over de elektrische Volvo) en Nismo heeft ook al de Leaf onder handen genomen. Dus wie weet ook Audi Rennsport.

4: Hopelijk niet, de 2 extra stoeltjes achter in de koffer van de Tesla is om van te huilen. Wie koopt er nu een sedan om 7 personen te kunnen vervoeren waarvan er 2 omgekeerd in de koffer moeten zitten (zijn er kotszakjes beschikbaar in de S?). Genoeg alternatieven zoals de Volvo XC90 hybride, de Model X en binnenkort de elektrische Audi Q7 Quattro.
@scaglietti612:
4 lijkt me uitermate handig om mijn kinderen en hun sociale kring overal tegelijk en in 1 auto naar toe vervoerd te krijgen. Zonder in een friggin bus te moeten rijden.
@falcon: Ik denk dat de nog uit te komen A6 e-tron meer een concurrent wordt voor de Tesla. Als ze de Audi A6 e-tron (95KW) onder de €100.000,- in de showroom weten te krijgen hebben ze een fantastische concurrent weten neer te zetten. 30% goedkoper (5KW verschil is niet €50.000 waard), maar een veel betere afwerking van het interieur. Design en rij-eigenschappen is in deze niche bijna irrelevant (zie succes i3).

De A9 wordt boven de A8 gepositioneerd en ik zie Tesla (nog) niet concurreren met de topklasse (S,7,A8,LS,XJ,etc..)
Ik ben benieuwd. Ik heb er zeker wel vertrouwen in dat Audi in staat is om een goede elektrische auto te bouwen, maar Tesla zit de komende jaren ook niet stil. Wellicht dat Audi op het gebied van afwerking en ergonomie een voorsprong heeft, maar technisch gezien zal Tesla dan erg ver zijn.
Even off topic: ligt het aan mij of is deze site de laatste tijd bar slecht bereikbaar?
@jippie: dat is voor het eerst dat we dat horen, wat voor probleem heb je precies? krijg je een bepaalde foutmelding?
@autoblogger: Iets in de trend van de server is niet bereikbaar. Ik zie het de laatste tijd wel erg veel voorbij komen. Zowel op iPad als op laptop. Andere sites zijn dan wel bereikbaar dus het ligt niet aan mijn eigen netwerk.
Als het bovenstaand model wordt dan is hij in iedergeval een stuk mooier!
De Voorsprong door Marketing afdeling heeft in ieder geval alweer goed werk afgeleverd….
Een versnellingsbak zonder verzettten.. Heet dat geen transmissie?
Mooi apparaat. Niks mis mee.
Ze hadden beter het accupack in de neus gestoken voor die authentieke Audi onderstuur-ervaring.
Prachtig ontwerp, sportief, mooie lijnen en veel details. Ziet er nog eens uit als een RS, dus ik ben wel gewonnen voor deze wagen net zoals ik de elektrische Q7 Quattro ook erg mooi vind. Nu maar hopen dat de productie-versies van de A9 E-tron en de Q7 Quattro zoveel mogelijk design meekrijgen als van hun prototypes. Maar ik vrees er een beetje ervoor.
Blijft toch raar die tankdop, terwijl Audi de stekker onder het logo van de neus heeft…
Ik wacht nog even op de MTM versie (al moet die zijn bedrijfsnaam ook nog even aanpassen….)
@thomasthomas: Een elektromotor is ook een motor ;)
Niet leverbaar met de V12 TDI? Balen hoor..
Prachtige velgen ook. Alleen op een elektrische wagen ga je die nooit terugzien, want die geven veel te veel wrijving en daardoor dus een lagere range enz…
Toch als je de wielen van een gemiddelde Ampera, Prius, Tesla, … bekijkt.
September komt de eerste echte concurrent eraan, de S-klasse krijgt een update en een frisser uiterlijk. En mogelijk met de Maybach “6” is de kans groot dat we een elektrische S of E klasse gaan krijgen. Parijs of Detroit (of daar ergens tussen natuurlijk) let op mijn woorden!
Wat een afgezaagde, oude opmerkingen die kant noch wal raken. Altijd dat achterhaalde z.g.grapje over olieverbruik heeft al een baard en klopt al helamaal niet meer. Als ze niets zouden doen aan de concurentie van Tesla ,dan was het ook niet goed. Dus oordeel niet zo snel ,voordat je weet wat er echt komt van de diverse merken!
Snap t niet.. de Model S zit duidelijk onder het niveau van een A8 qua segment. Eigenlijk is de A7 de lijnrechte concurrent. Waarom daar geen nieuwe van uitbrengen met E-tron? A9 klinkt als een segment hoger.
Toch jammer voor Tesla en triest van Audi.

Audi had al jaren de tijd om iets met elektrisch te doen maar nu Tesla het voorwerk heeft gedaan willen ze ineens een graantje meepikken. Audi is zo groot dat ze het natuurlijk makkelijk betaalbaar kunnen ontwikkelen. Dit terwijl Tesla heeft gezorgd voor de acceptatie van elektrisch bij het koperspubliek
Ben benieuwd of het inderdaad 2020 zal gaan worden. Op zich niet ontzettend bijzonder om je nieuwe model uit 2020 te gaan neerzetten tegen een 8 jaar oud model.

Aantal belangrijke zaken die Audi geregeld moet hebben voordat dit een succes zou kunnen worden: oplaadinfra en garantie.
Qua oplaadinfra loopt Tesla mijlenver voor. Daardoor is een trip door Europa eenvoudig te doen.
Tesla garandeert 8 jaar en onbeperkt km op de aandrijflijn en batterij. Dat geeft zekerheid ten aanzien van degradatie. Er zit bizar veel verschil in degradatie tussen batterijen, variërend van enkele procenten op 200k km tot halveren binnen 100k km.
Ik snap die koppen ‘Tesla-killer’ niet zo goed. Iedere nieuwe premium electrobak wordt Tesla-killer genoemd. Maar is dat wel zo? Was het niet Elon Musk zelf die zijn patenten vrij gaf waardoor er nu aan de lopende band alternatieven worden gepresenteerd. Is het dan een killer? Of past het in de wil van Elon om personenvervoer elektrisch te maken en niet te streven naar een zo optimaal mogelijkheid winst?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).