Gelekt: de elektrische Q6 van Audi

Auteur: , 25 Reacties

Ruim 500 pk en 500 km range in een SUV-achtige. In 2018 zet Audi het op de weg.

Ziehier de eerste reeks afbeeldingen van de Audi C-BEV Concept. Een voorbode op de elektrische SUV die Audi twee maanden geleden samen met de Q8 aankondigde. Maar waar kijken we eigenlijk naar? Het heeft de lengte van een Q7 – logisch, daar deelt het MLB 2-platform mee – maar de daklijn ligt lager. Dat gaat meer richting op van een Avant met Allroad-specs.

Het lijkt er dus op dat dit de voorbode wordt van de elektrische Q6. Audi heeft onlangs bevestigd dat het een SUV in het gamma wil opnemen die kan wedijveren met de Tesla Model X. De Duitsers claimen een reikwijdte van ‘meer dan 500 km’. Iets dat riekt naar de setup die in de nieuwe R8 e-tron wordt gebruikt, maar in de Q6 zou Audi drie in plaats van twee elektromotoren willen gebruiken, die hun sap van een laag gemonteerde accu krijgen. Ingrediënten die de e-kolos een vermogen van ruim 500 pk geven.

Audi plugt hem in op de IAA in Frankfurt die over twee maanden begint, maar AM&S heeft nu al de eerste pics gepubliceerd. Om met de woorden van die kale gadgetkenner te spreken: opinies?



25 reacties

Er staat SUv-achtige (geen groot probleem verder)

OT: geinig plan, en niches vullen is winstgevend he 😉
Nou nou, het is wel leuk geweest met de olie grapjes hoor.
Gewoon Nee.
Wat stoer, een Q6 met elektromotoren…
De specs lijken me dik in orde. Vraag me alleen af hoeveel er van die 500 km over blijft als je die 500 pk aanspreekt.

Het design is daarentegen weer een hoopje nietszeggend metaal met vier ringen erop.
@berlinetta: Dat geldt toch voor iedere auto…? Alsof een Porsche 1 op 10 rijdt, laat staan als je ‘m ff vloert.
@stfu: Klopt, maar je tank is zo volgegooid. Je accu is daarentegen niet zomaar opgeladen.
@berlinetta: je hebt volkomen gelijk. Ik reed laatst mee met een ex collega in een Tesla Model S, eentje met dik 400pk (P85, geen D). Dus ik vroeg hoe vaak hij gebruik er van maakte: eigenlijk nooit. Een of twee keer geprobeerd. Ook tussensprintjes zo rustig mogelijk. Het verschil in range tussen rustig rijden en gas geven is in een EV dus blijkbaar enorm.
@berlinetta: Wie tankt er nou elke dag? Precies. Als je eenmaal thuis komt, sluit je de EV gewoon aan en next morning: full. Als je echt 500 km moet rijden, rij je sowieso rustiger.
@stfu: Vergeet ook niet dat de buitentemperatuur van invloed is op de accuduur. Een flinke vorst doet de actieradius al flink afnemen. En zoals @gtwillem zegt: flink gas geven heeft meer effect dan bij een conventionele motor.
@stfu: Waarom zou je een auto met 500 pk kopen om die vervolgens niet aan te durven/kunnen spreken door range anxiety? Precies.
Audi’s worden steeds lelijker…
@bmwz3: net als Bmw’s
@dtm01: klopt
@bmwz3: en de Benzen worden steeds mooier
@str8six: zeker niet
Geweldig natuurlijk!
Een auto met hoge instap lijkt mij ideaal voor zo iets.
Accu pakket in de bodem (extra veel) en inderdaad de daklijn niet te hoog (stroomlijn) maken voor de luchtweerstand.

Ik snap eigelijk niet waarom er niet meer automerken ontsaan die een elektrische auto ontwerpen en bouwen. Door het ontbreken van de benzine/diesel motor en versnellingsbak is er een hoop moeilijks uit het ontwerp proces verdwenen.
Elektro ingineurs genoeg lijkt mij, en ook elektro motoren kun je overal kopen/laten maken voor je eerste model. Dat is een stuk makkelijker dan een blok gieten van aluminium.

Voor de rest (lichten, meters, interieur etc) kun je ook gaan shoppen bij andere merken. Dat doen de huidige merken ook.

Maar ja voorlopig gebeurd dit alleen in China.
“The new BYD Tang hybrid SUV from China has 505 hp!”
prijs: 48.256 USD
http://www.carnewschina.com/2015/01/21/the-new-byd-tang-hybrid-suv-from-china-has-505-hp/
http://www.carnewschina.com/wp-content/uploads/2015/01/byd-tang-china-launch-5.jpg
@kjeld: Een elektrische auto ontwerpen en bouwen zal voor een grote autobouwer niet veel voorstellen. Dat commercieel succesvol doen zal een heel ander verhaal zijn. Je kan een EV niet zomaar op een bestaande lijn invoegen. Daarnaast is met name de batterijtechnologie een heel ander verhaal. Je zal ervaring op moeten doen hoe je de batterij optimaal laadt, zodat je een goede balans hebt tussen range, maar ook behoud van de batterij op de lange termijn.
@pramm: Die ECU’s kun je overal vandaan halen. Alles bestaad al. Er zijn genoeg “retrofit” kits en bedrijven met dit soort techniek die je gewoon kunt afnemen.
Het punt is dat je niet moet retrofite maar een chasie moet maken met Accus er in en daar omheen bouwen.

Dat lijkt mij nou juist iets voor een automerk.
Wil je dat niet doen.. neem dan een platform af van een bestaand merk. Of werk samen met iemand.
Fisker heeft het behoorlijk goed gedaan in mijn opinie. Alleen de target was te hoog.
Familie SUV of MPV is waar je omzet kunt halen denk ik.
500 pk is top maar elektrisch is natuurlijk flop!!
Maak toch een fatsoenlijke auto ipv die speknek autos
Klinkt goed. Alleen zo ziet ie er niet mooi uit.
Gaap
Een elektromotor verbruikt geen olie….
Mooi vernieuwende lijnen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).