Snode plannen.
We leven nog steeds tussen hoop en vrees waar het gaat om het coronavirus. Velen onder ons zullen waarschijnlijk de indruk hebben dat het allemaal alweer een beetje op zijn eind loopt. Nieuwe IC-opnames en sterfgevallen dalen met de week en het land gaat langzaam weer open. Maar is dat wel de juiste inschatting? Komt er een tweede golf? Is er überhaupt groepsimmuniteit? En hoe normaal wordt het nieuwe normaal? Dat blijven de onbeantwoorde vragen. Vooral als het gaat om zaken waar mensen dicht op elkaar zitten, zoals festivals, sportwedstrijden en -oh gruwel- het OV.
Nou weten wij benzinehoofden natuurlijk al lang dat eigenlijk niemand met het OV wil reizen. Echter, bepaalde politieke krachten proberen ons al decennia massaal uit die eigen comfortabele auto te krijgen en in zo’n blikken dwangbuis te duwen. Als een vegetarische Border Collie met een Che Guevarra shirt aan, dirigeren ze ons als makke lammeren zo’n meurende NS contraptie in. Door de heilige koe enorm hard te belasten bijvoorbeeld.
Het coronavirus is voor deze beweging (even los van alle tragedie) een vloek en een zegen. De zegen: veel mensen laten eindelijk hun auto staan. De vloek: ze gaan absoluut niet met het OV en zullen dat ook volhouden. Het basis probleem van het OV is hetzelfde gebleven, namelijk dat er ook andere mensen die je niet kent in je vervoersmiddel zitten. Alleen waar je vroeger alleen het risico liep een ongewenst gesprek met een dronkaard op te lopen, kan je nu opeens een virus opdoen dat je leven, je longen en potentieel andere lichaamsdelen bedreigt.
De Londense burgervader Sadiq Kahn heeft gelukkig een oplossing voor het probleem bedacht. In tegenstelling tot wat je zou verwachten, is het níet het opschorten van de enorme bedragen die autorijders moeten neertellen als ze door Londen willen cruisen, zodat iedereen met de auto kan. In plaats daarvan is het juist het tegendeel. Op aanraden van denkgroep Transport for London (TFL) wil de burgemeester Londen een van de grootste autovrije zones ter wereld maken.
De gedachte hierachter is dat als er geen auto’s op de straten rijden, mensen eerder gaan lopen of fietsen. Die mensen zitten dan dus niet in het OV, waardoor er in bussen, treinen, metro’s et cetera meer ruimte komt. Alsnog wil de burgemeester het gebruik van het OV desalniettemin afraden tenzij het echt nodig is. Oké dan. De maatregelen zouden het afsluiten van Waterloo Bridge en London Bridge voor auto’s kunnen behelzen. Daarnaast wordt sowieso Londens fameuze congestion charge harder dan ooit ingezet. Als je tussen 07:00 uur en 22:00 uur in Londen wil rijden, moet je zeven dagen per week vijftien Pond betalen voor dat genoegen.
Strak idee, of wordt Corona hier misbruikt om iedereen behalve de politici zelf uit de auto te jagen? Laat het weten, in de comments!
nord zegt
Goed idee!
Goederen electrisch, bus electrisch. Mensjes op de elektrische fiets of step of ov of lopen. Moet er wel meer metro bij. Die zijn te vol, helemaal in Coronatijd.
Lijkt me heerlijk, die rust in de stad!
SvenskaAeroplanAB zegt
@nord: Ik denk dat straks, met het verhogen van de congestion charge, de stad nog meer in bezit wordt genomen door de steenrijke Arabieren. Weg rust…
maarteno zegt
Denk eerder dat veel bedrijven die nu de mensen wel thuis kunnen laten werken, dit na vaccinatie ook groot en deels blijven doen. Sowieso veel software ontwikkeling ervaart nu juist eerder tempoverhoging dan problemen. Dus 3 dagen thuis, 2 dagen op kantoor voor brainstorming / idee-vorming en andere creatieve activiteiten met groepen.
Kortom daarmee gaat het file probleem misschien juist wel compleet opgelost worden…
tenaci zegt
@maartenoosterbaan: precies wat ik ga doen! Bevalt me prima dat thuiswerken en dan kom ik wel twee daagjes naar kantoor en de rest thuis.
Ik hoor veel forenzen die er net zo over denken, dus lijkt mij ook dat daardoor de filedruk zal afnemen.
melkkoe zegt
Dat zal slechts een tijdelijke vermindering zijn.
De overheid zal staan te springen om de geldkraan voor de infrastructuur dicht te draaien. Over een aantal jaren komt we dan weer in dezelfde situatie terecht
slowland zegt
Zoals Bergen in Noorwegen, daar is dat al zeker 3 jaar zo….
sudbina zegt
In zo’n drukke stad gaan wonen of werken is sowieso stupid.
Het OV brengt je in de rest van Nederland van een plek waar je niet bent naar een plek waar je niet wilt zijn. En het doet er fucking lang over.
Leuk voor de miljoenensteden. Nutteloos voor de rest.
Mij krijg je niet uit de auto, tenzij het mooi weer is; dan pak ik de motorfiets.
rickross zegt
gelukkig is meneer dan ook geen burgermeester van Waddinxveen maar van miljoenenstad London.
rickthestig zegt
@sudbina: Helemaal mee eens.
arhanso zegt
Dat zou ik ook doen als ik in ’t Westen woonde. Ik huur bijna altijd wel een motorfiets wanneer ik in Hong Kong ben. Heerlijk om door al het verkeer heen te tuffen. Maar eerlijk gezegd voelt Amsterdam drukker dan Hong Kong kwa verkeer. Met de fiets is ook leuk door Hong Kong. Wel gevaarlijker. Af en toe even heel breed maken…
retetikker zegt
Eerlijk gezegd vind ik dit ergens wel een goed idee…
London is een vrij onbewoonbare stad met alle verkeersdrukte.
Maar of het verhogen van de congestion charge gaat helpen? Denk het niet. Dan kan je beter een paar drukke (zij)straten dichtgooien, of het aantal rijbanen verminderen en vervangen door fietspaden.
emping zegt
@retetikker: Maar of het verhogen van de congestion charge gaat helpen? Nee, dat staat ook niet in het artikel.
bernoulli zegt
Er is een verschil tussen het OV in een miljoenenstad als Londen of
de boemel naar Roodeschool.
Al zou je iedereen met de auto Londen in willen laten, dan zou het niet eens lukken.
fransananas zegt
Hear hear! Mega idee! Gelijk van dat geluidsoverlast af en je maakt London een stuk leefbaarder. OV volledig elektrisch en inzetten op deelfiets/step.
RiKe zegt
Mensen die denken dat het OV echt een oplossing is (zeker in Nederland) hebben het echt niet begrepen. Ja misschien kan je er enigszins uit komen als je in dezelfde stad blijft, maar als je van stad naar stad moet dan doe je er veel langer over, is het duur, en kom je op een plek waar je niet moet zijn vanaf een plek waar je al naartoe hebt moeten reizen. Het probleem zit hem dus niet in “er zijn andere mensen”, het probleem zit hem in efficiëntie van deur tot deur en kosten.
bernoulli zegt
@rike: het OV is niet de oplossing. De auto is niet de oplossing. De fiets is niet de oplossing. Geen enkele vorm van vervoer is de oplossing.
Het gaat om de ideale mix van modaliteiten, en daar maakt het OV ook onderdeel van uit.
meetsysteem zegt
Zo is het. Nog een toekomstdroom van wensdenkers die de prullenbak in kan: AUTODELEN. Niemand wil na deze tijd meer iets aanraken dat door velen bepoteld wordt. Na een uurtje het hele ding ontsmetten? Ho maar. Dus dit gaat hem niet worden. Ik kan er niet om rouwen.
P.S. vergeef me de kapitalen, ik gebruik ze anders nooit..
maarteno zegt
nouwwhhh das ook weer overdreven, er zijn genoeg mensen die in bv centrum Utrecht wonen en in centrum Amsterdam werken….die zijn voor het grote deel echt veel sneller met OV dan met de auto. Echter moet je van een kleinere plek met geen eigen station naar een bedrijventerrein van een middelgrote stad….ja dan is het weer heel anders.
ericd zegt
Autootje rijden leuk. Maar mobiliteit is een ander chapiter. Ik vind dat Kahn groot gelijk heeft. Veel wijken zijn er onleefbaar door het langzaam voortkruipende autoverkeer. Ook maf om te denken snel op je bestemming ergens in London te kunnen komen als je je verplaatst in een voertuig ter grootte van een (kleine) kinderkamer. Ik zie Parijs ook zulke maatregelen nemen.
wimbers zegt
de echte oplossing van het probleem wordt nu toch al volop ingezet (in ieder geval in Nederland). Minder verplaatsen. veel mensen werken thuis, veel bedrijven plannen de toekomst nu met meer thuiswerken. zo komt er meer plek voor beroepen waarbij verplaatsing noodzakelijk is en wordt alles leefbaarder. bedrijven die nu nog denken dat thuiswerken iets tijdelijks is en straks weer vrolijk iedereen naar hun kantoor in het centrum van de stad laten komen moeten zich echt even achter de oren krabben. dat is niet meer haalbaar met de huidige drukte (in ieder geval niet in de randstad)
goodvibrations zegt
@wimbers: wel haalbaar wellicht maar niet efficiënt.. Geen reistijd scheelt enorm voor veel personen.. En dus uiteindelijk de maatschappij..
maarteno zegt
ja joh, door deze crisis zien bedrijven nu dat thuiswerken juist heel goed werkt voor misschien wel 60% vd tijd en 40% vd bedrijven….dus die gaan als alles weer ok is misschien wel permanent naar 3 dagen thuis, 2 dagen op kantoor….Twitter heeft 100% thuiswerken al permanent goed gekeurd.
goodvibrations zegt
Voor binnen de stad prima oplossing.. Woonde een poos in Amstelveen.. Kon ik met de fiets (en als het moet OV) perfect overal komen. Met de auto gaan heeft vaak maar weinig zin.. Maar in Friesland Groningen of Zeeland bijv. Is een auto gewoon noodzaak.. En kun je er ook nog echt een lekker ritje maken..
bpc zegt
De motor alsik in grootsteden moet zijn , de wagen vooral de rest.
Inzetten op meer motors zou het fileprobleem drastisch kunnen inperken. Eigelijk is de motor een veel logischer vervoersmiddel voor individuele verplaatsingen, je sleept niet elke keer 4 onnodige zitplaatsen mee
petroldrinker zegt
Wat een onzin zou dat zijn, hoe jaag je de groot spendeerders je stad uit, alsof de arabs komen zonder hun autos in london te mogen rijden? tuurlijk niet (logisch overigens, ik zou het ook niet doen)… Dus jaag je de groep die het meest uitgeeft bij je weg… economisch heel slim dus…. NOT
arhanso zegt
Mijn toverwoorden voor oplossen transport: Wolkenkrabbers en Tunnels
– Dichter op elkaar wonen zodat mensen zich nauwelijks niet hoeven te verplaatsen. Shoppen, studeren, wonen, etc kan allemaal vertikaal.
– Investeren in Tunnel tech. Ik heb dit altijd al geroepen. Al voordat Musk kwam met zijn Boring Company. We zijn goed in baggeren. Tunnels zouden we ook steengoed in kunnen zijn/worden. Diegene met de slimste en snelste tunnel tech oplossing gaat straks heel veel geld verdienen. Steden onder de steden. Dat is de toekomst. Tunnels met treinen en tunnels voor auto’s. Strategische ondergrondse parkeer terreinen en je kunt precies kiezen waar je in de stad weer bovengronds wilt komen. Grote ondergrondse winkelcentra. En bovengronds hoeft geen auto meer in het zicht te zijn.