• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De bruutste MotoGP-racer ooit had een Formule 1-motor

Auteur: Author, gepost 27 oktober 2017 om 21:01 – 33 Reacties

Afbeelding De bruutste MotoGP-racer ooit had een Formule 1-motorAfbeelding De bruutste MotoGP-racer ooit had een Formule 1-motorAfbeelding De bruutste MotoGP-racer ooit had een Formule 1-motorAfbeelding De bruutste MotoGP-racer ooit had een Formule 1-motor

De bruutste MotoGP-racer ooit had een Formule 1-motor
Een klein uitstapje naar de tweewielers. Moet kunnen.

Vlak na de eeuwwisseling stapte de motorracerij op het hoogste niveau over van 500 cc tweetaktmotoren naar 990 cc viertakt. De nieuwe formule maakte een einde aan de wilde, snerpende tweetakten van weleer die lastig te berijden waren vanwege hun piekerige vermogensafgifte.

Honda koos ervoor om met een vijfcilinder te voldoen aan het reglement. Valentino Rossi zou met deze RC211V onverslaanbaar blijken. Diverse andere teams (Yamaha en Suzuki) bouwden een viercilinder, maar Aprilia deed het in 2002 allemaal anders. Omdat driecilinders een lager minimumgewicht mochten hebben dan varianten met meer cilinders, werd voor deze setup gekozen. De motorfiets zelf woog 135 kilogram en luisterde naar de naam RS Cube.

Voor de bouw van het blok werd samengewerkt met Cosworth en feitelijk bestond de motor uit drie cilinders van een Formule 1-motor. Dat scheelde in de kosten. Pneumatische klepbediening, traction control en ride-by-wire moesten ervoor zorgen dat de berijder daadwerkelijk het gas open kon draaien zonder dat de fiets als een raket opsteeg. Deze technieken kwamen rechtstreeks uit de F1 en waren nog nooit gebruikt in de MotoGP. De verwachtingen waren hooggespannen.

Desalniettemin staat de RS Cube nu nog bekend als één van de wildste, meest ontembare fietsen uit het viertakttijdperk. Coureur Colin Edwards omschreef het rijden op dit apparaat als volgt:

“…chopping the balls off the meanest bull you can find, waving them in front of him then hopping on the back.”

Helder stukje beeldspraak! Zijn teammaatje Noriyuki Haga slaagde erin om in één seizoen maar liefst 28 keer van de Aprilia te kukelen en ook de andere coureur (Shane “Shakey” Byrne) kon de RS Cube met z’n 240+ pk’s simpelweg niet in bedwang houden. Het ride-by-wire systeem was in het begin nog verre van verfijnd. Daarnaast vibreerde de Aprilia erop los en had het blok simpelweg teveel power. Het zal je niet verbazen dat de testversie met meer dan 260 pk(!) uiteindelijk nooit in een frame is geschroefd.

Aprilia

Om het leed te verergeren vloog een RS Cube op volle snelheid in de fik, wat er voor zorgde dat Colin Edwards noodgedwongen van z’n fiets moest springen. Toch was het niet allemaal kommer en kwel met de Aprilia. De motor was voorzien van zeer geavanceerde vering en demping van Öhlins. Daarnaast was het koppel onderin het toerengebied ongekend voor een racemotor en het geluid was simpelweg om van te watertanden. Helaas bleek de aansturing van het blok gewoon niet verfijnd genoeg te zijn en was het frame veel te stijf om er een berijdbare racemotor van te kunnen maken.

Aprilia vertrok na 3 jaar sappelen uit de MotoGP en de RS Cube ging het museum in. Van een straatversie is het nooit gekomen. Waarschijnlijk snap je inmiddels waarom. Filmpje!

Video

Ook interessant!

  • Video: MotoGP circuit gaat in lichterlaaie
  • Abarth F595 heeft een Formule 4 motor
  • https://www.autoblog.nl/nieuws/uitslag-formule-1-grand-prix-van-engeland-2021-910812
    Verstappen rijdt met gecrashte motor dit weekend
  • Red Bull vindt snelheid nieuwe Mercedes motor alarmerend

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

aprilia, motogp, motoren, Racing, Video

Vorig bericht: « Betaal de hoofdprijs voor een 205 GTi
Volgend bericht: Deze VW was een auto, pickup truck en SUV in één »

Lees Interacties

Reacties

  1. 2wheeler zegt

    27 oktober 2017 om 21:21

    Een motor moet je willen vermoorden, dan pas krijg je de rush waar je naar opzoek bent. Mijn bescheiden 1-pitter hokt en bokt er voor elke bocht heftig op los en volledig willekeurig braakt ie een vlam uit de twee enorme dempers gevolgd door een harde knal. Hiervoor reed ik een motor met 3x zo veel vermogen, maar veel minder beleving. Als ik nu aan het buitenspelen ben stap ik bezweet af, daar heb je echt geen 200 pk voor nodig, besturing is vele malen belangrijker.

    Overigens is bovenstaande niet helemaal van toepassing op de Aprilia, waar de absurde hoeveelheid PK’s blijkbaar wel voor (te veel) beleving zorgde… kick ding!

    Login om te reageren
    • freez65 zegt

      27 oktober 2017 om 21:47

      @2wheeler: Er was nog zo’n uitspraak, maar ik weet niet of dát een Colin Edwards original was;” When you think you are in control, you’re just nog going fast enough.”

      Login om te reageren
      • scottishcarspotter2000 zegt

        28 oktober 2017 om 08:44

        @freez65: dat was Mario Andretti geloof ik ;)

        Login om te reageren
    • Foramen zegt

      27 oktober 2017 om 21:47

      @2wheeler: helemaal waar, ik rijd op een 300cc tweetakt supermotard waarvan het voorwiel bij het uitkomen van iedere bocht de lucht in wil.
      Heerlijk gooien en smijten bij snelheden die dichter bij de toegestane liggen.

      Onwijs veel lol van een fel blok met veel vermogen en laag gewicht, kan het ieder aanraden.

      Login om te reageren
      • boomhauwer zegt

        28 oktober 2017 om 12:27

        @foramen: heb ik ook, fantastisch ding.

        Login om te reageren
    • rijnounsdoor zegt

      27 oktober 2017 om 21:49

      @2wheeler: leuk he, zo’n Citta

      Login om te reageren
      • 2wheeler zegt

        27 oktober 2017 om 21:55

        @rijnounsdoor: hahaha, nice

        Login om te reageren
        • mar10us zegt

          28 oktober 2017 om 07:55

          @2wheeler: ik gok een KTM 690

          Login om te reageren
    • racerx zegt

      27 oktober 2017 om 22:24

      @2wheeler: Mee eens, ik ben ook regelmatig even overdonderd als ik een poosje niet meer gereden heb en de S1000RR opentrek.

      OT: gaaf artikel, dikke bike. Kan me de beginperiode van MotoGP post 500cc nog aardig herinneren. Die Aprilia driepitter was geen beste racer, maar wel gigantisch bruut. Tegenwoordig doet Aprilia het best aardig met hun V4 configuratie trouwens.

      Login om te reageren
  2. fietsenmaker zegt

    27 oktober 2017 om 21:37

    Bereiden?

    Login om te reageren
    • fietsenmaker zegt

      27 oktober 2017 om 21:39

      @fietsenmaker: taalkundig zou het kunnen, vandaar het vraagteken.

      Login om te reageren
      • henrie zegt

        27 oktober 2017 om 21:48

        @fietsenmaker: Doe dat vraagteken maar weg… ;)

        Login om te reageren
  3. bitd zegt

    27 oktober 2017 om 21:44

    Het design is nu nog steeds modern, goed gedaan.

    Login om te reageren
  4. Kvgorp zegt

    27 oktober 2017 om 21:44

    Welk geluid? Ik hoor alleen een of ander paard hinniken.

    Login om te reageren
  5. niezel zegt

    27 oktober 2017 om 21:54

    *berijden

    Login om te reageren
  6. trustmeiamanengineer zegt

    27 oktober 2017 om 21:58

    Wat een geweldig ding! Mijn Aprilia moet het stellen met 2 cilinders minder en een schamele 50pk en 50Nm, maar is ook zeker een karaktervol beestje. Maar ik ben er gelukkig nog nooit afgeflikkerd, en spontaan ontbranden doet ze ook niet.

    Login om te reageren
  7. qoekje zegt

    27 oktober 2017 om 22:06

    En nu het verhaal van de Britten v1000!!

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      27 oktober 2017 om 22:27

      @qoekje: good call! Vind het niet per sé een mooie bike, maar de specs en het verhaal zijn top idd.

      Login om te reageren
  8. RickB zegt

    27 oktober 2017 om 22:09

    De cilinders zijn dus van Cosworth die ze ook in Formule 1 motoren gebruikten? Dat maakt het nog geen Formule 1 motor.

    Analogie:
    Mijn Volkswagen Golf uit het 1990 heeft de kleur: “Alpinweiß – L90E”. Dit is een kleur die door Porsche ook op hun auto’s werd gegoten. Maakt dit de Volkswagen Golf gelijk een Porsche? Nee, natuurlijk niet.

    I call clickbait!

    Login om te reageren
    • apriliarsv zegt

      27 oktober 2017 om 22:14

      @RickB: Cosworth ontwierp geen motor voor een motorfiets maar een driecilinder F1 motor. Vermogensafgifte was bizar piekerig en de motor kon het voorwiel amper aan de grond houden

      Login om te reageren
    • mbvw zegt

      27 oktober 2017 om 22:15

      @RickB: Een huidige formule 1 heeft ongeveer 1.25 pk per kg, deze motor 1,75 pk per kg. Equal prestaties, where’s the clickbait…?

      Login om te reageren
    • racerx zegt

      27 oktober 2017 om 22:29

      @RickB: Ach, clickbait my ass. De Aprilia RS Cube heeft echt geen F1 referentie nodig om maximaal aandacht te trekken. De gemiddelde F1 coureur kakt verscheidene kleuren faeces van deze machine.

      Login om te reageren
      • RickB zegt

        27 oktober 2017 om 22:43

        @racerx: Ik twijfel ook niet over de grootte van zijn ballen.

        Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      28 oktober 2017 om 08:00

      @RickB: een kleur vegelijken met de cilinder -en kleppen technologie slaat ook nergens op.

      Login om te reageren
    • kareljansen zegt

      28 oktober 2017 om 08:09

      @RickB: ik had vroeger een escort. Deze gebruikte blokken werden in de f1 gebruikt dus eigenlijk heb ik ook e3n formule 1 wagen gehad..

      Login om te reageren
  9. Dizono zegt

    27 oktober 2017 om 22:11

    I approve this message!

    Overigens heeft Norton vlak voor een van de vele faillisementen ook eens gewerkt met Cosworth, we spreken begin jaren 70. De tovenaars van Cosworth ontwikkelden een motor die feitelijk bestond uit twee cilinders van de succesvolste F1-motor ooit, de DFV. Dit was een 3-liter V8, waardoor de twin precies binnen de limiet van 750cc viel. De zuigers waren letterlijk dezelfde als in de F1-motoren. Helaas was Norton nogal eigenwijs en moesten er een aantal ouderwetse, typische Britse onhandigheden in het blok worden verwerkt, waardoor het project eigenlijk al bij voorbaat kansloos was. Als Cosworth toen toch zelf de motorracerij ingegaan was met haar eigen ideëen….

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      27 oktober 2017 om 22:11

      @dizono: Hier een mooi artikel daarover, voor wie dat leuk vind te lezen: http://www.odd-bike.com/2013/02/norton-p86-750-challenge-nortons-last.html

      Login om te reageren
      • sabrerator zegt

        27 oktober 2017 om 22:55

        @Dizono:
        Mooi artikel. Toch bijzonder om te lezen hoe die Britten er werkelijk alles aan hebben gedaan om hun motorfietsindustrie naar de gallemiezen te helpen.

        Login om te reageren
    • racerx zegt

      27 oktober 2017 om 23:16

      @Dizono: Norton bouwt tegenwoordig onder een vers regime een hele fraaie V4 racer. Begonnen met een Aprilia RSV4 blok in een eigen frame (Isle of Man TT deelnemer), maar tegenwoordig met een onvervalst 1100cc Norton blok. Gehele gelimiteerde oplage uitverkocht. Jizz machine.

      Login om te reageren
  10. apriliarsv zegt

    27 oktober 2017 om 22:11

    En niet te vergeten dat deze motor bijna het faillissement van Aprilia veroorzaakte, ware het niet dat Piaggio de zaak over nam. Mooi artikel!

    Login om te reageren
  11. lekbak zegt

    28 oktober 2017 om 00:53

    Wat zou het toch bruut zijn om zo’n motor uit het museum te halen en bij bosch neer te zetten voor een fatsoenlijke aansturing. Om vervolgens Rossi er mee te laten rijden zodat hij kan laten zien wat voor potentie het had.

    Login om te reageren
    • galgootje zegt

      28 oktober 2017 om 01:42

      @lekbak: uhuh, best een gaaf idee eigenlijk!

      Login om te reageren
  12. mikespek zegt

    28 oktober 2017 om 02:15

    Een Britten heeft ook cilinders van een f1 blok, wat een legende, met zijn zelf gebouwde motor legde hij het vuur aan de schenen van ducati

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North