De bruutste MotoGP-racer ooit had een Formule 1-motor

Auteur: , 33 Reacties

Een klein uitstapje naar de tweewielers. Moet kunnen.

Vlak na de eeuwwisseling stapte de motorracerij op het hoogste niveau over van 500 cc tweetaktmotoren naar 990 cc viertakt. De nieuwe formule maakte een einde aan de wilde, snerpende tweetakten van weleer die lastig te berijden waren vanwege hun piekerige vermogensafgifte.

Honda koos ervoor om met een vijfcilinder te voldoen aan het reglement. Valentino Rossi zou met deze RC211V onverslaanbaar blijken. Diverse andere teams (Yamaha en Suzuki) bouwden een viercilinder, maar Aprilia deed het in 2002 allemaal anders. Omdat driecilinders een lager minimumgewicht mochten hebben dan varianten met meer cilinders, werd voor deze setup gekozen. De motorfiets zelf woog 135 kilogram en luisterde naar de naam RS Cube.

Voor de bouw van het blok werd samengewerkt met Cosworth en feitelijk bestond de motor uit drie cilinders van een Formule 1-motor. Dat scheelde in de kosten. Pneumatische klepbediening, traction control en ride-by-wire moesten ervoor zorgen dat de berijder daadwerkelijk het gas open kon draaien zonder dat de fiets als een raket opsteeg. Deze technieken kwamen rechtstreeks uit de F1 en waren nog nooit gebruikt in de MotoGP. De verwachtingen waren hooggespannen.

Desalniettemin staat de RS Cube nu nog bekend als één van de wildste, meest ontembare fietsen uit het viertakttijdperk. Coureur Colin Edwards omschreef het rijden op dit apparaat als volgt:

“…chopping the balls off the meanest bull you can find, waving them in front of him then hopping on the back.”

Helder stukje beeldspraak! Zijn teammaatje Noriyuki Haga slaagde erin om in één seizoen maar liefst 28 keer van de Aprilia te kukelen en ook de andere coureur (Shane “Shakey” Byrne) kon de RS Cube met z’n 240+ pk’s simpelweg niet in bedwang houden. Het ride-by-wire systeem was in het begin nog verre van verfijnd. Daarnaast vibreerde de Aprilia erop los en had het blok simpelweg teveel power. Het zal je niet verbazen dat de testversie met meer dan 260 pk(!) uiteindelijk nooit in een frame is geschroefd.

Aprilia

Om het leed te verergeren vloog een RS Cube op volle snelheid in de fik, wat er voor zorgde dat Colin Edwards noodgedwongen van z’n fiets moest springen. Toch was het niet allemaal kommer en kwel met de Aprilia. De motor was voorzien van zeer geavanceerde vering en demping van Öhlins. Daarnaast was het koppel onderin het toerengebied ongekend voor een racemotor en het geluid was simpelweg om van te watertanden. Helaas bleek de aansturing van het blok gewoon niet verfijnd genoeg te zijn en was het frame veel te stijf om er een berijdbare racemotor van te kunnen maken.

Aprilia vertrok na 3 jaar sappelen uit de MotoGP en de RS Cube ging het museum in. Van een straatversie is het nooit gekomen. Waarschijnlijk snap je inmiddels waarom. Filmpje!

Video



33 reacties

Een motor moet je willen vermoorden, dan pas krijg je de rush waar je naar opzoek bent. Mijn bescheiden 1-pitter hokt en bokt er voor elke bocht heftig op los en volledig willekeurig braakt ie een vlam uit de twee enorme dempers gevolgd door een harde knal. Hiervoor reed ik een motor met 3x zo veel vermogen, maar veel minder beleving. Als ik nu aan het buitenspelen ben stap ik bezweet af, daar heb je echt geen 200 pk voor nodig, besturing is vele malen belangrijker.

Overigens is bovenstaande niet helemaal van toepassing op de Aprilia, waar de absurde hoeveelheid PK’s blijkbaar wel voor (te veel) beleving zorgde… kick ding!
@2wheeler: Er was nog zo’n uitspraak, maar ik weet niet of dát een Colin Edwards original was;” When you think you are in control, you’re just nog going fast enough.”
@freez65: dat was Mario Andretti geloof ik ;)
@2wheeler: helemaal waar, ik rijd op een 300cc tweetakt supermotard waarvan het voorwiel bij het uitkomen van iedere bocht de lucht in wil.
Heerlijk gooien en smijten bij snelheden die dichter bij de toegestane liggen.

Onwijs veel lol van een fel blok met veel vermogen en laag gewicht, kan het ieder aanraden.
@foramen: heb ik ook, fantastisch ding.
@2wheeler: leuk he, zo’n Citta
@rijnounsdoor: hahaha, nice
@2wheeler: ik gok een KTM 690
@2wheeler: Mee eens, ik ben ook regelmatig even overdonderd als ik een poosje niet meer gereden heb en de S1000RR opentrek.

OT: gaaf artikel, dikke bike. Kan me de beginperiode van MotoGP post 500cc nog aardig herinneren. Die Aprilia driepitter was geen beste racer, maar wel gigantisch bruut. Tegenwoordig doet Aprilia het best aardig met hun V4 configuratie trouwens.
Bereiden?
@fietsenmaker: taalkundig zou het kunnen, vandaar het vraagteken.
@fietsenmaker: Doe dat vraagteken maar weg… ;)
Het design is nu nog steeds modern, goed gedaan.
Welk geluid? Ik hoor alleen een of ander paard hinniken.
*berijden
Wat een geweldig ding! Mijn Aprilia moet het stellen met 2 cilinders minder en een schamele 50pk en 50Nm, maar is ook zeker een karaktervol beestje. Maar ik ben er gelukkig nog nooit afgeflikkerd, en spontaan ontbranden doet ze ook niet.
En nu het verhaal van de Britten v1000!!
@qoekje: good call! Vind het niet per sé een mooie bike, maar de specs en het verhaal zijn top idd.
De cilinders zijn dus van Cosworth die ze ook in Formule 1 motoren gebruikten? Dat maakt het nog geen Formule 1 motor.

Analogie:
Mijn Volkswagen Golf uit het 1990 heeft de kleur: “Alpinweiß – L90E”. Dit is een kleur die door Porsche ook op hun auto’s werd gegoten. Maakt dit de Volkswagen Golf gelijk een Porsche? Nee, natuurlijk niet.

I call clickbait!
@RickB: Cosworth ontwierp geen motor voor een motorfiets maar een driecilinder F1 motor. Vermogensafgifte was bizar piekerig en de motor kon het voorwiel amper aan de grond houden
@RickB: Een huidige formule 1 heeft ongeveer 1.25 pk per kg, deze motor 1,75 pk per kg. Equal prestaties, where’s the clickbait…?
@RickB: Ach, clickbait my ass. De Aprilia RS Cube heeft echt geen F1 referentie nodig om maximaal aandacht te trekken. De gemiddelde F1 coureur kakt verscheidene kleuren faeces van deze machine.
@racerx: Ik twijfel ook niet over de grootte van zijn ballen.
@RickB: een kleur vegelijken met de cilinder -en kleppen technologie slaat ook nergens op.
@RickB: ik had vroeger een escort. Deze gebruikte blokken werden in de f1 gebruikt dus eigenlijk heb ik ook e3n formule 1 wagen gehad..
I approve this message!

Overigens heeft Norton vlak voor een van de vele faillisementen ook eens gewerkt met Cosworth, we spreken begin jaren 70. De tovenaars van Cosworth ontwikkelden een motor die feitelijk bestond uit twee cilinders van de succesvolste F1-motor ooit, de DFV. Dit was een 3-liter V8, waardoor de twin precies binnen de limiet van 750cc viel. De zuigers waren letterlijk dezelfde als in de F1-motoren. Helaas was Norton nogal eigenwijs en moesten er een aantal ouderwetse, typische Britse onhandigheden in het blok worden verwerkt, waardoor het project eigenlijk al bij voorbaat kansloos was. Als Cosworth toen toch zelf de motorracerij ingegaan was met haar eigen ideëen….
@dizono: Hier een mooi artikel daarover, voor wie dat leuk vind te lezen: http://www.odd-bike.com/2013/02/norton-p86-750-challenge-nortons-last.html
@Dizono:
Mooi artikel. Toch bijzonder om te lezen hoe die Britten er werkelijk alles aan hebben gedaan om hun motorfietsindustrie naar de gallemiezen te helpen.
@Dizono: Norton bouwt tegenwoordig onder een vers regime een hele fraaie V4 racer. Begonnen met een Aprilia RSV4 blok in een eigen frame (Isle of Man TT deelnemer), maar tegenwoordig met een onvervalst 1100cc Norton blok. Gehele gelimiteerde oplage uitverkocht. Jizz machine.
En niet te vergeten dat deze motor bijna het faillissement van Aprilia veroorzaakte, ware het niet dat Piaggio de zaak over nam. Mooi artikel!
Wat zou het toch bruut zijn om zo’n motor uit het museum te halen en bij bosch neer te zetten voor een fatsoenlijke aansturing. Om vervolgens Rossi er mee te laten rijden zodat hij kan laten zien wat voor potentie het had.
@lekbak: uhuh, best een gaaf idee eigenlijk!
Een Britten heeft ook cilinders van een f1 blok, wat een legende, met zijn zelf gebouwde motor legde hij het vuur aan de schenen van ducati

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).