• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De CO2 natuurramp in Indonesië

Auteur: autoblogger, gepost 16 mei 2008 om 14:00 – 27 Reacties

Yummie! Nu met extra soja

Er vindt in Indonesië een natuurramp van ongekende omvang plaats. Om palmolie voor de Westerse mens te verbouwen worden er grote gebieden ontbost, het gevolg van deze ontbossing is dat het waterpeil in deze veengebieden drastisch daalt. En je weet wat het betekent als er veen in het spel is.. Juist! CO2 alert!

Indonesië is de grootste producent van palmolie ter wereld. Dat spul is big business en wordt steeds lucratiever dankzij de stijgende vraag naar biobrandstof, een goedje dat ook bekend staat als de veroorzaker van honger in de wereld. Mocht je je dus verheugen op een lekker bakkie Indonesische longtong, dan heb je dikke vette pech. Het is tegenwoordig palmolie voor en palmolie na.

Terug naar het veen. Veen dient als een soort enorme CO2-opslag en wanneer het veen opdroogt komt de CO2 vrij. Dit alles wordt in gang gezet door de ontbossing ten behoeve van palmolie-plantages. Het vrijkomen van de CO2 gebeurt echter in zulke gigantische hoeveelheden, dat Indonesië hierdoor in de top 3 van CO2-uitstotende landen staat. Wereldwijd zou de ontginning van veengebieden zelfs verantwoordelijk zijn voor acht procent van de CO2-uitstoot! De doorgewinterde autoblog-bezoeker weet reeds dat het terugbrengen van de CO2-uitstoot van auto’s zo goed als geen bijdrage levert inzake het totaalbeeld, hierbij nogmaals een bevestiging.

Volgende stap: de westerse wereld moet ontwikkelingslanden zoals Indonesië een CO2-compensatie betalen voor de bossen die (nog) niet zijn gekapt. Logisch. Ik vind sowieso dat de Nederlandse contributie voor de EU nog wat verder omhoog kan. En als wij dan zorgen dat de BPM wordt afgeschaft en we GEEN CO2-tax gaan heffen (heeft toch geen zin, behalve in Groningen en Drenthe) dan kunnen we dat geld inzetten voor Indonesische bijstand. Voila, het cirkeltje is weer rond.

Ook interessant!

  • BPM omhoog in 2022: (dikke) auto's nog duurder
    BPM omhoog in 2022: (dikke) auto's nog duurder
  • Video: grootste F1-auto van Lego ter wereld
    Video: grootste F1-auto van Lego ter wereld
  • Tesla slechte verliezer
    'Arrogant' Tesla onderuit op tweede grootste markt
  • Video: zo maakte dit Nederlandse bedrijf de grootste Kia EV6 ter wereld
    Video: zo maakte dit Nederlandse bedrijf de grootste Kia EV6 ter wereld

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

co2, Columns

Vorig bericht: « Marmer is het nieuwe chroom?
Volgend bericht: Alfa Romeo Spider “Mille Miglia” »

Lees Interacties

Reacties

  1. RenJie zegt

    16 mei 2008 om 14:03

    -edit: goed lezen, dan reageren aub-

    Login om te reageren
  2. RenJie zegt

    16 mei 2008 om 14:13

    @edit: ja, heb ik gedaan?
    Dan kan ik toch nog wel de eerste zin niet snappen…

    Login om te reageren
  3. Dotternetta zegt

    16 mei 2008 om 14:18

    Hihi, dit sluit heel mooi aan op mijn verhaal van de BMW 5%

    Login om te reageren
  4. Dotternetta zegt

    16 mei 2008 om 14:21

    Ach, het maakt niet uit. Palmolie en veen zijn ook CO2 neutraal, die hebben in het verleden CO2 opgenomen whahaha

    Login om te reageren
  5. DAT zegt

    16 mei 2008 om 14:27

    De stijgende prijs komt door dat de welvaart wereldwijd stijgt. Biobrandstof heeft slecht een klein aandeel hierin. Alle grondstoffen worden immers duurder, b.v. ook koper. En daar wordt toch echt geen brandstof van gemaakt.

    Wat is bron van dit ronkende persbericht ? Alles staat er weer zo’n beetje in, milieu, rampspoed en als hekkesluiter: De Westerse Mensch Heeft Het Weer Gedaan.

    Het zijn de bekende thema’s, die gaan er al eeuwenlang in als koek: Moeder Aarde, Zondebesef, Boetedoening en de Apocalyps.

    Login om te reageren
  6. autoblogger zegt

    16 mei 2008 om 14:35

    @DAT: uhh, dit is geen persbericht. Hoe kom je daarbij?
    En voor wie zou dit in hemelsnaam een persbericht moeten zijn;)

    Ik heb het niet zozeer over de stijgende prijzen (dat was hier) maar over de veengrond en de co2 gevolgen daarvan… Al het geld dat in het Westen wordt gebruikt om een beetje co2 te sparen wordt in één hele grote klap teniet gedaan door de Indonesiers.

    Login om te reageren
  7. DAT zegt

    16 mei 2008 om 14:49

    @autoblogger
    Geen persbericht of andere bron? Dit is eigen journalistiek werk? Respect!
    Het zou toch een persbericht van een milieuorganisatie kunnen zijn. Lijkt me niet zo vreemd.

    De toenemende vraag naar palmolie zou ook kunnen komen door een stijgende vraag naar margarine, frituurolie, aardappelchips, tacochips, soepen, sauzen, koekjes en zeep.

    Maar ik snap het, je legt de ironie bloot. CO2 reductie …Biobrandstof …Palmolie …Ontginning veen …CO2 toename. Dus je zegt dat heel die Groene Bio Stroom Brandstof totale volksverlakkerij is.

    Login om te reageren
  8. autoblogger zegt

    16 mei 2008 om 14:59

    @DAT: dank u ;)
    De toenemende vraag naar palmolie (en soja) heeft volgens mij diverse oorzaken, biobrandstof is alleen de laatste weken veel in het nieuws vanwege stijgende voedselprijzen.

    @Renjie: grootschalige ontbossing, een dalend waterpeil, diersoorten die uitsterfen, flora en fauna, etc. Dat noem je toch een natuurramp?
    Je plaatste overigens 3 reacties achter elkaar, vandaar de edit.

    Login om te reageren
  9. Ejay zegt

    16 mei 2008 om 15:13

    De laatste allinea is sarcastisch mag ik hopen?

    Login om te reageren
  10. CSL zegt

    16 mei 2008 om 15:19

    @Dotternetta
    Niet zo eigenwijs he…

    Login om te reageren
  11. DAT zegt

    16 mei 2008 om 15:21

    @autoblogger
    Aha, als iets veel in het nieuws is betekent nog niet dat het waar is.

    Ik verwacht wel een kritische onderzoekende diepgravende research journalistiek van ons aller Autoblog.

    Login om te reageren
  12. autoblogger zegt

    16 mei 2008 om 15:29

    @DAT: sorry, ik weet niet wat me overkwam!
    Ik ga nu gewoon weer ongefundeerde artikelen schrijven ok.

    Login om te reageren
  13. Jesper zegt

    16 mei 2008 om 15:36

    @ autoblogger: zo mag ik het horen ;) dat zijn we gewend van je :P

    Login om te reageren
  14. Benny1 zegt

    16 mei 2008 om 15:45

    Is het gewoon niet makkelijker om alle bossen te laten staan …. ?

    Login om te reageren
  15. autoblogger zegt

    16 mei 2008 om 15:47

    LOL @ Jesper ;)

    Login om te reageren
  16. wim zegt

    16 mei 2008 om 15:52

    ik ben er geweest in sumatra en heb gezien wat olieplantages doen daar, het lijkt wel of de regering daar alleen maar oog heeft voor geld en verder niets, ik schaam me af en toe best dat ik van indonesische afkomst ben als ik dit soort verhalen hoor, indonesie is het mooiste land ter wereld en dat moeten ze zo houden. als ze in dit tempo doorgaan is borneo over een paar honderd jaar een grote savanne wie wil dat nou???

    Login om te reageren
  17. mashell zegt

    16 mei 2008 om 16:07

    En van wie is al die CO2 afkomstig die in dat indonesisch veen is opgeslagen? Als dat niet door de vroegere indonesische kroepoek productie komt vind ik niet dat je dat de Indonesiers van nu kunt aanrekenen.

    Login om te reageren
  18. RenJie zegt

    16 mei 2008 om 16:10

    @autoblogger

    oh oke..ik had mijn twijfels, omdat er nu ook andere natuurrampen gaande zijn in Azië, vandaar die verwarring.

    Login om te reageren
  19. DAT zegt

    16 mei 2008 om 16:41

    @wim
    De verleiding is gewoon te groot. Eerst hout kappen; kassa. Daarna oliepalmen planten; kassa. Daar is vanuit hieruit niets aan te doen. Misschien niet importeren, d’as alles.

    Login om te reageren
  20. lincoln zegt

    16 mei 2008 om 17:11

    Unilever ontrok voorheen veel palmolie uit Afrika .. bleek in veel gevallen toch geen betrouwbare partner ..
    president SBJ uit indonesie is een veel betere partner .. voor alsnog is Maleisie een grotere olieproducent ..

    Login om te reageren
  21. lincoln zegt

    16 mei 2008 om 18:24

    hollanders moeten trouwens hun grote bek houwen ..

    holland is een afgeleide van holz-land/hout-land ..
    hoeveel bomen staan hier nog ??

    Login om te reageren
  22. NuttelozeBPM zegt

    16 mei 2008 om 19:07

    Ja tuurlijk…geef de schuld maar ALWEER aan de Westerse mens…
    Jammer voor hun daar, echt waar, maar niet mijn zorgen…

    Login om te reageren
  23. JPM zegt

    16 mei 2008 om 20:37

    @ NuttelozeBPM

    Als iedereen zo kortzichtig als jij zou zijn dan zou jij niet eens bestaan.

    Login om te reageren
  24. wim zegt

    16 mei 2008 om 21:03

    @ DAT, ja zo denken ze inderdaad ze denken er niet aan dat deze manier van produceren maar tijdelijk geld oplevert, stel deze markt sterft uit, de bomen gaan weg en wat heb je dan?, onvruchtbare grond!

    Login om te reageren
  25. lincoln zegt

    16 mei 2008 om 21:13

    dus die lui kappen 1 boom en zetten er 3 voor terug .. en dat in het miljoenvoud .. wat is het probleem ??

    Login om te reageren
  26. wilco zegt

    17 mei 2008 om 18:26

    Wederom gelijk. CO2 uitstoot door natuur is groter dan menig linkse rakker wil inzien. Vooral door dit soort dingen.

    Login om te reageren
  27. F612S zegt

    17 mei 2008 om 21:02

    meer co2 betekend een verhoging van het broeikas effect! dit betekend warmere zomers in Nederland! ode aan het broeikas effect! Ik zou zeggen, ga zo door Indonesie. Hebben wij ook nog is wat aan onze zomer!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North