• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De dikste Seat aller tijden gaat er ook uit!

Auteur: willeme, gepost 17 juli 2024 om 15:32 – 6 Reacties

dikste Seat aller tijden

Sad: de dikste Seat aller tijden gaat er uit. En ook hier komt er geen opvolger…

Het lijkt een beetje alsof we zitten te kijken naar het integrale aftakelingsproces van Seat. Het Spaanse merk begon ooit als frisse wind met Fiat-afgeleiden om Zuid-Europa mobiel te krijgen, met name het Iberische gedeelte. Nadat Volkswagen de boel overnam, leek de toekomst rooskleurig te zijn.

Seat mocht het sportieve broertje van de Volkswagen-Group worden. Althans, dat was wat Ferdinand Piëch eiste van zijn werknemers. Hij kocht topdesigner Walter de Silva weg bij Alfa Romeo weg en zette hem neer bij Seat. Alsof je David Gilmour weghaalt bij Pink Floyd en plaatst bij Joy Bernal of Captain Jack. Het plan om van Seat een Spaanse Alfa te maken, lukte kennelijk niet helemaal, want VW splitste Cupra van Seat.

Dikste Seat aller tijden eruit

We zitten nu een beetje op het moment dat de dochteronderneming succesvoller lijkt te worden dan het moederbedrijf. Dat blijkt uit de voorrang die Cupra krijgt voor elektrische auto’s, bijvoorbeeld.

Het Seat-gamma daarentegen is behoorlijk uitgekleed en dat lijkt alleen maar erger te worden. Het Britse Autocar kan namelijk bevestigen dat de dikste Seat van het moment er óók uitgaat. Het gaat om de Tarraco.

dikste Seat aller tijden

De Seat Tarraco is de Spaanse versie van de Skoda Kodiaq en Volkswagen Tiguan Allspace. Volgens Seat UK is de Tarraco een succes geweest, maar gaat de crossover uit productie en komt er géén opvolger. De Seat Taracco wordt langzaam uitgefaseerd ten gunste van de Cupra Terramar. Die auto neemt het stukje markt over.

Niet 100% een opvolger

Althans, dat is natuurlijk de stille hoop. De Seat Tarraco is namelijk 20 centimeter langer en bood een hoop ruimte voor een scherpe prijs. Met name met de PHEV-aandrijflijn had je enorm veel waar voor je geld en als ‘FR-Line’ smoelde die nog goed ook. De Cupra zal iets krapper zijn en wellicht ook ‘iets hoger in de markt gezet’.

dikste Seat aller tijden
dikste Seat aller tijden
Fotocredits: Cupra Terramar aan het testen door @spotcrewda via Autoblog Spots!

De Seat Tarraco wordt dus de Cupra Terramar, eigenlijk. Dit zal de laatste Cupra zijn met een verbrandingsmotor. Daarna zal Cupra enkel en alleen elektrische modellen aan de range toevoegen.

Tenzij ook Cupra de EV-keutel intrekt die veel andere fabrikanten en concerns ook intrekken. Overigens druppelt er nog voldoende positief Seat-nieuws binnen, hoor. Zo was er een update voor de Seat Leon en een facelift voor de Arona.

Meer lezen? Check hier 4 nieuwe opties voor een dikke crossover van 60k!

Ook interessant!

  • Komt Seat tóch nog met een nieuw model?
  • hete Cupra Born
    Hete Cupra Born komt eraan plus 'Ibiza Cupra'
  • Mijn Auto video: Seat Ibiza Cupra van Sem
  • Leon Cupra R met 360 pk
    Koop deze Leon Cupra R met 360 pk voor weinig

Nieuwste artikelen

  • Alfa Romeo Stelvio op Marktplaats is plots spotgoedkoop
  • Koop een gedragen racepak van Max Verstappen voor bijna 20.000 Euro
  • Audi A3 en S3 worden nóg minder premium
  • Zomerse autozaken: kan je eigenlijk swirl marks verwijderen?
FacebookTweetPinLinkedIn

cupra, ehybrid, plug-in, Seat, tarraco, Terramar

Vorig bericht: « Vluchten naar België is niet altijd handig [Video]
Volgend bericht: Gouden velgen op een dikke Volvo V60: mag dat? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Batterijlikker zegt

    17 juli 2024 om 17:42

    Was al ff bekend dat de Tarraco eruit zou gaan. Vond er ook weinig SEAT aan. Gewoon een VW.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 juli 2024 om 07:42

      Het leek niet alleen een VW de wagen werd ook in de VW fabriek in Wolfsburg gebouwd.

      Login om te reageren
      • Batterijlikker zegt

        18 juli 2024 om 13:11

        Daarom zei ik ook: gewoon een VW.

        Login om te reageren
  2. Motomoto zegt

    17 juli 2024 om 20:41

    Wel jammer. Heb 4,5 jaar een Kodiaq gereden. Wat een dwijl van een wagen was dat. Daarna tijdelijk een Tarraco FR met dezelfde (kleine) motor. Wat een verschil! Tarraco veel fijnere wagen; betere wegligging, betere afstelling van het onderstel en veel betere besturing. Had van mij een opvolger mogen hebben!

    Login om te reageren
    • Alfa5 zegt

      18 juli 2024 om 00:22

      Maar, dat het een dweil was bleek toch uit de proefrit? Ik heb er een uurtje in gereden en toen wist ik wel dat dat ‘m niet zou worden.

      Login om te reageren
      • DeWitteCondor zegt

        18 juli 2024 om 23:40

        Je hoeft er eigenlijk alleen maar naar te kijken en dan weet je het al.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North