
Jaguar heeft geen spijt. Maar als ze dat wel hadden, was dit een mooi alternatief geweest.
Afgelopen week heb je dankzij razende reporter Perry kunnen lezen hoe de grote bazen van Jaguar erin staan na het tonen van de Type 00 Concept. Dit concept is niet onomstreden gebleven, maar is misschien de portie reuring die Jaguar even nodig had. In ieder geval heeft iedereen er een mening over en als zich dat omzet in cijfers, heeft Jaguar een goede keuze gemaakt. Het is en blijft een gok.

Alternatief design
Eén ding is zeker: de Type 00 neemt afscheid van vele zaken die Jaguar toch wel een beetje definieerde de afgelopen periode. Wat als je die toch even niet volledig links laat liggen? Via Redline vinden we een ontwerp voor de Jaguar Type 00 dat bepaald niet tegenvalt. Sterker nog: strik erom!

Het lijkt erop alsof er wordt gekeken naar het soort auto dat de Type 00 moet worden, en daar een ‘oud’ Jaguar-sausje overheen is gegoten. Een spits frontje à la F-Type, met de welbekende grille. Ook is het geheel wat minder hoekig, maar toch hoekig genoeg om er bijna een soort retro in te herkennen. Toegegeven, het oogt ook allemaal nogal ‘normaal’, dus ofwel de Type 00 wordt nog een beetje extra zoals deze of dat wil Jaguar juist voorkomen. Copy nothing, immers.

Aan de achterkant valt op dat het wel nogal zoals de Type 00 is gehouden, dus met één grote lichtbalk en een soort grille. De heupen doen wat XJS-achtig aan (het model uit de ’90’s) en dat is wederom positief.
Voorkomen
We zouden nu natuurlijk zeggen ‘Jaguar, leest u mee?’, want hoe gaaf is dit concept? We weten niet of dit AI of een mens was die deze alternatieve Type 00 heeft getekend, maar er is puik werk verricht. Jaguar zal natuurlijk beweren dat hun versie precies is wat ze zochten en deze radicale inslag het nieuwe Jag moet vormgeven. Om die reden zal Porsche de gemoderniseerde 944 ook niet overwegen. Jammer is dat, maar goed, zo werkt het nou eenmaal.





Nee, ik vind het radicaal nieuwe design wel cool. Alleen die ultra-woke reclame campagne had niet gehoeven. Sterker nog, ik denk juist dat het cool was geweest een mega traditionele Britse adelijke dude in zo’n nieuw design auto betere optie was geweest. Old meets new. Misschien moet ik maar de marketing in 😅
Hallo Mazda, je identificeert je als Jaguar vandaag?
Haha ja ik zag het ook al
Dit is één stap naar voren en twee terug.
Radicale aanpak van Jaguar zelf vind ik beter dan dit vlees nog vis concept met allemaal links naar andere merken. Het achterscherm heeft iets Camaro achtigs, niet het chique wat Jaguar voor ogen heeft
Totaal onbruikbare kolos hebben ze ervan gemaakt. Geen gezicht als je het mij vraagt. Noem mij 1 elektrische luxe coupé die het goed doet.. zitten mensen niet op te wachten joh. Kijk naar de maserati granturismo bijv. Zo zonde voor dit ooit prachtige merk
@slodder voor de iPhones verkochten smartphones ook nauwelijks, terwijl Windows phones al een tijdje op de markt waren.
Jij vergelijkt nu ook 1 auto met achterlijke techniek in een achterhaald sausje die slecht verkoopt en concludeert daarmee dat niemand er op zit te wachten. En dat is onzin. Mensen wachten op de iPbone.
Blijf dromen.
Er zijn miljarden en miljarden geïnvesteerd in electrisch rijden…
Maar het voelt duidelijk voor de meeste mensen nog steeds niet als een IPhone….
Wat een vergelijking: de iPhone… Maserati en Jaguar zijn al jaren vrij vergelijkbare merken – mooi design, net ff anders, dikke motoren, maar leggen het af tegen de absolute top. Deze cartooneske lobbes zie ik dat tij niet keren. Maar prima kerel, dit wordt een revolutie a la de iPhone. Jij komt er wel
Rolls Royce Spectre verkoopt relatief gezien toch niet slecht.
Ja dat zal een goeie volume knaller zijn… meer niche dan de Spectre wordt het niet. Lijkt mij niet dat Jaguar op deze doelgroep mikt.
Dit ontwerp is mooi, maar teveel de oude ontwerpstijl. ‘The New Class’ zal het over een andere boeg moeten en blijven gooien. De oude stijl is uitgewerkt.
Zoals BMW ooit haar oubollige ontwerpen verliet uit de jaren 50 en 60, met Neue Klasse, zo moet Jaguar dit ook doen. Goed de klanten, nieuwe klanten, begrijpen en meer brengen dan halen. Zeker de eerste 10 jaar.
NB Wie weet een voorbeeld voor Alfa Romeo en Maserati.
Toch heb ik nog steeds het gevoel dat jaguar ons naait. Ik kan me niet voorstellen dat ze zo’n ongelofelijk blauw lelijk hok echt op de markt gaan brengen na al die jaren stijlvolle jaguars.
De campagne met geflipte gekleurde donkere en paarse modellen is werkelijk om te kotsen
No Time to die was de laatste bond film met een schitterende oranje jaguar supercar erbij helaas nooit in productie gegaan maar als ze die lijnen oppakken en voortzetten komt het helemaal goed nu niet
Maak een retro van de ECA uit de tachtiger en de negentiger jaren. Wat kan je daar een schitterende limousine van maken ongetwijfeld succes. Jammer dat ze met dit soort uitschot komen.
DC lijn van Maserati is goddelijk. De rest is horror en dat zie je in de verkoopcijfers.
Laat Jag komen met een Supercar sport Scar en een Limo een schitterende herkenbare lijn.
Kom met de herkenbare jaguar grilll van Chrome pak de klassieke lijnen op van de XJ en de E type succes gegarandeerd.
Zoek nieuwe modellen geen paarse oranje bruine en pis witte modellen met pareer. Het is geen gezicht we willen ze bereiken. Geen hond wil ze toch identificeren met zo’n stel malloten
Als Jaguar geld wil verdien komen ze met een iets goedkopere, iets sportiever getekende versies van een aantal range rovers…. Misschien een wat cynische aanpak, maar gegarandeerde omzet. Moet natuurlijk wel sexy smoelen, maar een Macan gevoel met een leaper voor 75k, dat vreten mensen heus wel, zeker wereldwijd.