
Ook de Polizei moet downgraden…
Niet alleen in Nederland zijn de auto’s van het gezag op vier wielen een hot topic, ook in Duitsland is het smullen geblazen. Een groot gedeelte van de politie rijdt rond in BMW 3 Serie Tourings. Een uitstekende keuze, zou je zeggen. Rijdt goed, relatief zuinig (de Polizei rijdt met 2.0 diesels) en voldoende ruimte. Zo ook in Noordijn-Westfalen. Maar volgens de Minister van Binnenlandse Zaken Herbert Reul is de 3 Serie Touring allerminst een succes bij het korps. De auto zou namelijk te klein zijn. Derhalve wil hij dat de agenten in ruimere auto’s gaat rijden. Inderdaad, we kiezen expres niet het woord ‘groter’.
Vanaf volgende week worden gedurende vijf weken vijf nieuwe modellen getest door vijf verschillende politiekorpsen. Alle vijf de auto’s moeten ruimer zijn dan de BMW 3 Serie Touring. Deze waren nog besteld door voormalig Minister Ralf Jäger. Kennelijk was hij zo lovend over de auto dat er maar liefst 1.845 van besteld waren, maar er kwam al snel kritiek op de BMW 3 Serie. Zo was de auto te krap om essentiële items als kogelvrije vesten, veiligheidshelmen en dergelijke moesten opbergen. Vaak werd de achterbank daarvoor gebruikt, maar dan was er weer geen ruimte voor gedetineerden of collega’s. Kortom, helemaal niet goed dus. De vrij jonge auto’s moeten vervangen worden door vijf kandidaten. De auto’s die in aanmerking komen zijn de Ford S-Max, Volkswagen Touran, Opel Zafira, Mercedes-Benz Vito en, jazeker, de BMW 2 Serie Gran Tourer!
Een andere reden dat er destijds gekozen werd voor de BMW 3 Serie is eigenlijk vrij logisch. De fabrikant uit München had verreweg het beste aanbod gedaan bij de aanbesteding in 2015. De auto’s verdwijnen niet direct uit het straatbeeld, maar zullen nog tot 2019 (volgend jaar dus) gebruikt worden. Daarna kan de Duitse Hermandad voorkomen rijden in een auto als de Granny Tourer. Dus nee, niet alleen in Nederland zijn de politiewagens kleine MPV’tjes. (via: Kölner Stadt-Anzeiger)
Met dank aan Lorenzo voor de tip!
En een 2 serie is ruimer dan een 3 serie? Lijkt me dat deze juist minder kofferruimte heeft?
@millemiglia: kofferbak iets groter ivm de hoogte. Interieur is een stuk krapper echter.
@millemiglia: even opgezocht: koffervolume 2 serie 468 liter, koffervolume 3 serie touring 495 liter.
@millemiglia: dat is de active tourer de gran tourer waar ze naar kijken heeft 645 liter
@x1f48: klopt idd. Volgende keer beter lezen
@millemiglia: ja in liters misschien. Ga eens met je vest aan en koppel om in een 3 serie achterin zitten…
Daarnaast is het ontzettend onhandig om een verdachte in een 3 serie te zetten.
Neem Skoda, lekker veel ruimte voor je geld
@lekkerlinksrijden: precies! Even een JD kuurtje in de RS versie en gaan met die banaan.
@lekkerlinksrijden: da’s dan weer sjoemel-politzei
@spideriv: ze gaan niet contineu reparatie kosten betalen ivm garantie bij VAG GROEP alleen kunnen ze net helft van de tijd beroep doen op de autos.. . FORD GM… dus ik denk dat mercedes of bmw wordt. Ze rijden ook 5 serie
@elemento: net: niet
@lekkerlinksrijden: Maar is geen Duits merk…
@doublechevron65: ford ook niet ;)
@banaan7: je was me net voor zie ik haha
@vandijkbv: maar jij krijgt meer likes ‘-‘
Misschien moet ik ook maar zo’n kroontje achter mijn naam zien te krijgen!
@banaan7: Wat staat er dan in Keulen voor fabriek? Daar worden toch echt Fords gefabriceerd. Er is maar één uitzondering geweest, dat was in het Saarland waar ze Peugeot mochten rijden.
@doublechevron65: Ford ook niet.
@vandijkbv: nou echt wel. Het EU hoofdkantoor zit in Keulen NRWF
@prop: al stond dat hoofdkantoor in Lutjebroek. Henry Ford was toch echt een Amerikaan…
@stefanvts16v: en wat maakt de natiolateit van de oprichter nou uit. Vrijwel alle Fords voor de Europese markt worden in Keulen en Dunton ontwikkeld. En ook in Europa geproduceerd. Ford is gewoon hardstikke Europees.
@stefanvts16v: het vooral om het feit dat de auto’s in Duitsland worden gebouwd = werkgelegenheid
@doublechevron65: dat is een racistisch voorwaarde en verboden in Europese wetgeving..
@flutterby: wat is een rascistische voorwaarde?
De Bullerei heeft in NRW toch al de 5serie Touring, kunnen ze daar toch meer van bestellen?
@doublechevron65: verschil tussen regio politie en de rijkspolitie. Net als in NL.
@susp1cious: ik dacht dat de politie in NL juist één eenheid was geworden?
@susp1cious: nee! Hier gaat het om de Polizei en die zijn overal actief, de Autobahn Polizei bestaat niet meer, op een enkele uitzonder na. Hier gaat het om een vloot voor geheel NRW. In Keulen rijden ze al een paar jaar 5serie, voor de stad en Autobahn. De Bundespolizei wordt centraal geregeld en niet per Deelstaat.
De 3 is achterin inderdaad verre van ruim. Begrijp de klacht wel. Zou zelf lekker paar Skoda Superb’s bestellen met dikke 2.0 tdi. Prima wagens!
@TimoBac: maar ja, dat is niet Duits!
@rufctr01: Waarom zouden ze ook voor een ander merk dan een Duits merk gaan?
Opel insignia?
@henkhupelschoten: Ook lekker krap en door het niet al te beste chassis/onderstel ook nog eens trager in een achtervolging.
Geen beste keuze…
Bij Cobra 11 rijden ze met een Mercedes-Benz E500 coupe en een BMW 330i. Raar genoeg rijdt de rest van het korps een Opel Vectra of Ford Scorpio….. wel ruim genoeg!
@henkhupelschoten: blijft een mooi programma! Beetje Baantjer meets The Fast and The Furious
@henkhupelschoten: Dat kost niet zo veel als ze Vectra’s en Scorpio’s kapot rijden. Die auto’s kosten -zeker in Duitsland- minder dan dat je voor een grote beurt kwijt bent.
Als de 3 serie te klein is is het toch makkelijk. Neem dan de 5 serie. Rijden ze ook al jaar en dag mee volgens mij?
@kvgorp: Jup inderdaad
Passat TDI met 240 pk en 4Motion. Ruimer, vlot, en voorspelbaar weggedrag.
@camber24: Hoppa dit is m. Een snelle golf variant kan ook al. 3 series zijn zo krap qua beenruimte. Vind persoonlijk een Tiguan ook geen slechte optie hoor.
@camber24: En vervolgens eerst moeten wachten totdat de ramkraker op de snelweg rijdt omdat ze de stad niet in mogen omwille van uitstoot. Ook niet praktisch.
@karhengst: Uitstoot? Boeiend…
Opel Insignia, zeeën van ruimte. Of een Skoda. Beide maar een beetje duits tegenwoordig natuurlijk.
Audi RS4/6? Is ook wel leuk, ook wel wat voor hier in Nederland ipv die v70’s of de toekomstige A6 diesel
@gkampinga: A6 3.0 TDI is een prima wagen, snel genoeg. Alsof de politie in Nederland ooit een Rs6 krijgt… Ben je gek!?
Een superb 4×4, een a6 voor de prijs van een dikke golf
@tjorque: een SuperB is een MQB wagen. Het is dus een dikke Golf en, helaas voor de Skoda rijders, bij lange na geen A6 (wat een MLB wagen is).
@mashell: ik had moeten zeggen “de ruimte van een A6”
Een 3 serie
GT is veel ruimer dan een touring en nauwelijks duurder.
@dikkereinier: Ik zat zelf ook al te denken aan een 3 GT. Lijkt me ook beter rijden dan zo’n MPV-hok.
Ik zie in NRW eigenlijk alleen Passat’s als Polizeiwagen. In Beieren is het uiteraard BMW wat de klok slaat.
Een 5 serie lijkt me hier te prijzig en de auto hoeft geen RS specificaties te hebben. Dit zijn gewoon de werkpaarden die vlot van A naar B moet kunnen, geen highwaypatrolspeedfreakschasers.
Er moet ook goed ingeschreven kunnen worden op de vraag. Ik weet dat BMW complete stickerpakketten voor politie en bijbehorende zware accu’s (en de extra verlichting?) in hun pakket hebben zitten. Als je als fabrikant nog niet in de vingers hebt sta je toch op achterstand.