• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Eindelijk krijgt de Mazda 6 een waardige motor

Auteur: willeme, gepost 28 januari 2018 om 20:03 – 84 Reacties

Mazda 6


Zijn ze bij Mazda dan nu eindelijk ook om?

Het verhaal van Mazda leest als een Franse strip. Als we kijken naar de Europese automarkt zien we dat eigenlijk elk merk over gestapt is naar motoren met drukvulling. In 99% van de gevallen middels een turbocompressor. Professor Jeremy Clarkson legt in deze video uit wat een turbo precies doet:

A turbo, exhaust gasses go into the turbocharger and spin it. Witchcraft happens and you go faster.

Geen speld tussen te krijgen. Een turbo is niet alleen goed voor meer vermogen, maar ook (mits juist afgesteld) voor een lager verbruik. Precies daarom maken de fabrikanten er maar wat graag gebruik van. Heel veel fabrikant monteren zo’n geluiddempende föhn op een motorblok om voor een wittere voet. Alle fabrikanten? Nee, in Hiroshima is een kleine, maar eigenwijze fabrikant die dapper stand blijft houden: Mazda. Onder de naam SkyACTIV (wie verzint zo’n naam eigenlijk?) heeft Mazda een heel pakket aan maatregelen om hun motoren efficiënter te maken. Zo maken ze gebruik van een zeer hoge compressie en een groot slagvolume. Daarmee zijn de motoren op papier minder sterk en zuinig dan die van de concurrentie. In de praktijk valt het eigenlijk best mee. De prestaties zijn prima en het verbruik wijkt minder af van de opgave van de fabrikant. Uiteindelijk sta je even vaak te tanken.

Mazda 6

De Mazda 6 is ook enkel leverbaar met deze SkyACTIV benzine motoren (de diesels hebben uiteraard wel een turbo) van 2.0 en 2.5 liter groot. De tweeliter levert naar keuze 145 of 165 pk, de 2.5 stuurt 192 atmosferische paarden naar de voorwielen. Het koppel van 256 Nm is voor een atmosferische motor van dit formaat best aardig, temeer omdat het al bij 3.250 toeren wordt geleverd. Maar heel erg ’topmodelwaardig’ is het niet. 0-100 in 7,8 seconden en een top van 223 km/u zijn wel aardig, niet bijster vlot. Gelukkig komt daar verandering in. De Mazda6 is in Amerika nu leverbaar met een SkyACTIV turbomotor.

Deze moet eigenlijk gewoon naar Nederland komen. Ok, een turbo is niet altijd leuker, maar de nieuwe Mazda 6 kan hem wel gebruiken. Het vermogen bedraagt nu namelijk 230 pk. Kijk, dat gaat tenminste ergens over. Het koppel bedraagt met de SkyACTIV Turbomotor maar liefst 400 Nm. Dat is meer koppel dan de Mazda 6 MPS onder de kap had en die motor is niet eens afgestemd op een gunstig verbruik. Dat is de nieuwe motor wel: volgens Mazda USA is de nieuwe 2.5 turbomotor een stukje zuiniger dan de 2.5 zonder turbo. Dat betekent voor ons Nederlanders dat de prijs (hopelijk) erg zal meevallen. Voor de context, op dit moment kost de Mazda 6 2.5 SkyACTIV in GT-M uitvoering (de enige leverbaar met deze motor) 45.450 euro. Of deze uitvoering in Europa verkocht gaat worden is niet duidelijk, maar van ons mag ‘ie komen.

Ook interessant!

  • Zescilinder Mazda
    Zescilinder Mazda met RWD nu heel erg dichtbij
  • opgefriste Mazda MX-5
    Opgefriste Mazda MX-5 stuurt nu eindelijk beter
  • Mag de Mazda RX-Vision er ook komen met 'gewone' motor?
  • Mazda MX-5 met treinhoorn voorkomt ongelukken!

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

Mazda, mazda6, motor, SKYACTIV, turbo

Vorig bericht: « Het verschil tussen PK, BHP, kW, en waarom het zo verwarrend is
Volgend bericht: De Duitse politie gaat zijn 3 Series inruilen »

Lees Interacties

Reacties

  1. riceos zegt

    28 januari 2018 om 20:09

    Prachtig merk, prachtige wagens!

    Login om te reageren
    • jensonb zegt

      28 januari 2018 om 20:12

      @riceos: valt wel mee. een copy-cat

      Login om te reageren
      • riceos zegt

        28 januari 2018 om 20:18

        @jensonb: copy cat van?

        Login om te reageren
        • jensonb zegt

          28 januari 2018 om 22:25

          @riceos: als mazda met een ‘van’ komt zal het ongetwijfeld ook wel een copy cat zijn van VW of Mercedes

          Login om te reageren
          • rhellema zegt

            29 januari 2018 om 08:54

            @jensonb: heeeyyyyy…kijk nou toch eens mensen…John4545 is ook weer terug alleen nu met een ander naampje en een ander merk om te trollen!!! Welkom terug ouwe pik. Je komt precies op tijd want het iq ging hier wel omhoog hoor.

            Login om te reageren
            • jensonb zegt

              29 januari 2018 om 09:11

              @rhellema: hey man heb je gemist.

              Login om te reageren
              • rhellema zegt

                29 januari 2018 om 09:57

                @jensonb: natuurlijk mis je me, niet meer dan logisch.

      • shadowbroker zegt

        28 januari 2018 om 20:41

        @jensonb: Kun je beter zeggen tegen al die vag jochies

        Login om te reageren
        • str8six zegt

          28 januari 2018 om 20:54

          @shadowbroker: Nee bij VAG kopiëren ze niet. Ze hebben gewoon geen fantasie en dat is eigenlijk erger.

          Login om te reageren
          • jensonb zegt

            28 januari 2018 om 22:25

            @str8six: bij VAG manipuleren ze

            Login om te reageren
          • jensonb zegt

            28 januari 2018 om 22:26

            @str8six: ik denk dat je kopieren verward met manipuleren

            Login om te reageren
            • roland78 zegt

              28 januari 2018 om 22:56

              @jensonb: ik denk dat je verward verwart met verwart.

              Login om te reageren
              • jensonb zegt

                28 januari 2018 om 23:05

                @roland78: ja eens goed punt wordt een beetje verwarrend zo

        • mikje90 zegt

          29 januari 2018 om 05:52

          @shadowbroker: VAG jochies hebben gebrek aan karakter, en vingers die naar poep stinken.

          Login om te reageren
      • raceface zegt

        28 januari 2018 om 20:53

        @jensonb: alles behalve een copy-cat! Mazda is lekker eigenwijs en maakt super goede auto’s. Prachtig dat zo’n relatief klein merk het toch zo goed doet en vast houd aan fatsoenlijke motoren ipv die kleine 1.4 turbo blokjes.

        Login om te reageren
      • jeroenwz zegt

        28 januari 2018 om 22:05

        @jensonb: goede scherpe reactie! En vooral: prachtige onderbouwing. Werkelijk geen speld tussen te krijgen!

        Login om te reageren
        • jensonb zegt

          28 januari 2018 om 22:28

          @jeroenwz: waarom moeilijk doen als het makkelijk kan inderdaad. En lees ook makkelijker weg. Mensen die mazda kopen (of hyundai / lexus / mazda) kopen een me2 product. Prima als je het goed vind dat je vrouw ook door iedereen wordt afgelebbert maar met een beetje smaak koop je mooi italiaans of degelijk duits

          Login om te reageren
          • 2wheeler zegt

            28 januari 2018 om 22:50

            @jensonb: hahaha! Volgens mij heb jij een beetje cuckold frustraties. Geeft niet hoor. Ieder zijn ding…

            Login om te reageren
          • redbeams zegt

            28 januari 2018 om 22:59

            @jensonb: De onzin die jij uitkraamt…joh ga toch lekker richting een openbaar toilet en ga die maar aflebberen…doe je eens wat nuttigs.

            Login om te reageren
            • jensonb zegt

              28 januari 2018 om 23:07

              @redbeams: waarom openbaar toilet? Zodat je vanuit je mazda 323 met je verrijker mij een beetje kan begluren? Typsich mazda rijders. Naast copy cats ook totaal geen fatsoen

              Login om te reageren
              • redbeams zegt

                29 januari 2018 om 15:36

                @jensonb: Nee ik rijd geen mazda en ja ik vind ze wel mooi tegenwoordig.En wat is eigenlijk een verrijker…ja sorry ik ben de nederlandse taal gewend en ken dit taalgebruik niet ;)

          • ej20g zegt

            28 januari 2018 om 23:04

            @jensonb: me2 als in “ik ook”? Dan heb je het goed mis. Hyundai is absoluut “me2”, maar Lexus is een merk voor mensen die iets anders (en betrouwbaarders) willen dan het geijkte Duitse spul en dat geldt ook voor Mazda’s. Bovendien bestaat “degelijk Duits” al lang niet meer en is “mooi Italiaans” ook puur persoonlijk. Vind persoonlijk de meeste Japanse of Koreaanse auto’s mooier dan veel Duitse concurrenten, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Mooi voorbeeldje zijn de Alfa Roneo Giulia en de Kia Stinger. Hoewel ik de Giulia een prachtige auto vind om te zien, vind ik de Stinger toch nét een tandje mooier. Voor veel mensen zal dat gok ik net andersom zijn, en daar is niets mis mee.

            Login om te reageren
            • jensonb zegt

              28 januari 2018 om 23:10

              @ej20g: mooi gaat verder dan alleen ratie. Het is ook emotie. 80 jaar motorsport etc.
              Het is niet voor niets dat ze ontwerp baasjes bij o.a. BMW en Volva weghalen en hun ontwerp afdeling in Frankfurt plaatsen omdat ze alleen maar kunnen kopieren. Maar goed, als jij dat mooi vind prima. Voor ieder wat wils.

              Login om te reageren
          • BaRa zegt

            28 januari 2018 om 23:17

            @jensonb: lol. Doet me meteen aan dit denken: The Fiat Spider is the only Alfa Romeo that comes from Japan. Ga er eens mee rijden, met die Mazda’s, en kijk dan eens of je mening stand houdt. Overigens is er ook niets mis met een Giulia. Duits, daarentegen… ze zijn vooral goed in de esthetiek van de efficiëntie, niet zo goed in het uitdrukken van emotie. Wat overigens niet hetzelfde is als betrouwbaar, want daar spannen de Japanners nog steeds de kroon.
            On topic: leuk om te lezen. Maar lepel die turbo nu ook eens in de MX-5. Dan hoeven we heel dat homologatie-gedoe via BBR-GTI niet door. En dan kan ik m’n geld rechtstreeks aan Mazda geven (of meer geld, want die MX-5 voor m’n deur komt ontegensprekelijk bij hen vandaan).

            Login om te reageren
  2. Senne zegt

    28 januari 2018 om 20:13

    Mooiste sedan verkrijgbaar op dit moment !

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      28 januari 2018 om 20:22

      @senne: dat is toch echt de Alfa Giulia.

      Login om te reageren
      • Donstil zegt

        28 januari 2018 om 20:54

        @rufctr01: whow je zou haast denken dat jullie meningen een feit zijn. Gelukkig is dat niet zo :)

        Login om te reageren
      • stationcar zegt

        28 januari 2018 om 23:30

        @rufctr01:
        Toch niet. De 6 is mooier, en dat is niet de enige mooiere sedan.

        Login om te reageren
      • karhengst zegt

        29 januari 2018 om 08:24

        @rufctr01: De enige reden waarom ik een Giulia boven een Mazda 6 zou verkiezen is de aandrijflijn.

        Zeker zo in het rood doet de Mazda er niks voor onder qua looks. Prachtig model.

        Login om te reageren
      • tttijn zegt

        29 januari 2018 om 09:09

        @rufctr01: mooi niet verwarren met gehyped.

        Login om te reageren
      • racerx zegt

        29 januari 2018 om 11:21

        @rufctr01: Als je de logo’s weglaat zou ik haast zeggen dat de 6 een meer AR waardig ontwerp heeft dan de daadwerkelijke Giulia. Beide mooie auto’s, daar niet van, maar de Giulia is wel wat anoniemer dan bijvoorbeeld de 156/159 was.

        Login om te reageren
  3. viezefreddyw zegt

    28 januari 2018 om 20:20

    Een onwijs fraaie neus heeft hij zo. Mooie wagen zeg.

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      29 januari 2018 om 08:14

      @viezefreddyw: onpopulaire mening incoming: de facelift-neus is minder mooi dan de pre-facelift. Al die chromen frutsels, laat dat lekker aan Audi over. Het is nog steeds geen lelijke auto, integendeel. Maar de “middelste” versie, de facelift van 2016, als Sportbreak, in het blauw of wit met titanium velgen, die vind ik veel gaver.

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        29 januari 2018 om 08:25

        @720s: Ik snap wat je bedoelt. Ikzelf vind dit best mooi. Ook is het wel een beetje van deze tijd om je grill zo te hebben.

        Login om te reageren
  4. woot zegt

    28 januari 2018 om 20:22

    Prachtige wagen ook. Denk dat deze motor erg fijn zal zijn in de omgang. Iets groter slagvolume dan de rest en incl. de turbo nu ook een lekker koppel.

    Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    28 januari 2018 om 20:23

    Ik wil hem nu al. Maar als 256nm voor de 2.5 prima is, dan is 270nm voor mijn 22 jaar oude 2.8 dus bijzonder goed. En ik had graag meer koppel gehad…

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      28 januari 2018 om 22:42

      @dutchdriftking: Die waardes zeggen niks. Waar zit je koppel? Als dat pas bij 4000 vrij komt dan is die met 256 bij 3250rpm in het dagelijks leven gewoon krachtiger bij de toerentallen waar je het gebruikt.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        28 januari 2018 om 22:45

        @lekbak: bij 3500 geloof ik.

        Login om te reageren
        • SimonMc zegt

          29 januari 2018 om 00:51

          @dutchdriftking: BMW’s 2.8 6-in-lijn?

          Login om te reageren
          • Dutchdriftking zegt

            29 januari 2018 om 06:38

            @SimonMc: VR6 met een paar aanpassingen ;).

            Login om te reageren
      • karhengst zegt

        29 januari 2018 om 08:28

        @lekbak: Die 400Nm zullen vast vroeger bereid staan dan de 235 van de ongeblazen versie. Een turbo die er ruim boven de 3000 toeren past in knalt lijkt me niet meer van deze tijd, en tegens geen zuinigheidsbevorderend verhaal.

        Maar je hebt gelijk, exacte gegevens zouden een mooie aanvulling zijn!

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          29 januari 2018 om 08:47

          @karhengst: Dit ging ff tussen de ongeblazen mazda en een ongeblazen v(r)6 motor.

          De geblazen mazda zal inderdaad lager in de toeren meer koppel hebben. Maar wel minder koppel bij stationair en net boven stationair. Niet onbelangrijk in de file en de bbk. Daar zit het grootste voordeel van een grote ongeblazen motor.

          Login om te reageren
    • wimof zegt

      28 januari 2018 om 23:40

      @dutchdriftking: Misschien een VW-Audi diesel kopen, hebben koppel zat.
      En als je ze nog properder wil maken, lepel er dan een lpg installatie in.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        29 januari 2018 om 06:38

        @wimof: volgende auto zal inderdaad een diesel worden.

        Login om te reageren
  6. trustmeiamanengineer zegt

    28 januari 2018 om 20:26

    Mooi. Hopelijk lepelen ze die ook ‘ff in de 3 en CX-3 (MPS).

    Login om te reageren
  7. e270cdi zegt

    28 januari 2018 om 20:29

    Ligt het aan mij of is 230 pk voor een 2.5 liter turbo aan de lage kant?

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      28 januari 2018 om 20:34

      @e270cdi: Klopt. Dat kan veel hoger. De motor is echter afgestemd op een aangenaam verbruik en veel koppel (400 Nm!). Een beetje handige chiptuner weet daar vast meer uit te extraheren ;)

      Login om te reageren
      • e270cdi zegt

        28 januari 2018 om 20:46

        @willeme: Dan maar hopen op een sportieve variant met ongeveer 280-300 pk!

        Login om te reageren
    • faalhaas zegt

      28 januari 2018 om 22:07

      @e270cdi: Ik heb begrepen dat het vermogen Mazda niet zo interesseert. Het nieuwe blok schijnt zn volle koppel vanaf 2000ish toeren te geven. Onder het motto: de gemiddelde rijder komt toch niet boven de 3000 toeren, dus waarom pk’s erin drukken? Zuinig en rustig met veel koppel rijden.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        28 januari 2018 om 22:49

        @faalhaas: Als dat waar is dan is het de eerste fabrikant in decennia die het snapt. Vermogen hoog in de toeren is het meest nutteloze wat je in een personenwagen kunt verzinnen.

        Hopelijk gaan we het meer zien. 2 kleppen per cilinder, een redline van 5500rpm, redelijk zwaar vliegwiel etc. De droom van 99% van de autorijders, alleen bijna niemand weet dat ze dat willen.

        Login om te reageren
        • ej20g zegt

          28 januari 2018 om 23:10

          @lekbak: precies om die reden zijn VW’s oudere “big block” motoren zo enorm soepel, dan doel ik voornamelijk op de 1.8 75/90 pk (Golf 3, Passat B3/B4 etc) en 2.0 116/125 pk (Golf 3 GTI, Passat B3 GT etc). Twee kleppen per cilinder, lange slag, lage redline en een enorm fijne motorloop. Daarnaast ook nog eens nagenoeg onverwoestbaar en relatief zuinig (in het geval van de 1.8). Niet snel, maar die motoren voldoen in het dagelijks verkeer simpelweg ALTIJD. Precies wat jij beschrijft dus.

          Login om te reageren
          • wimof zegt

            28 januari 2018 om 23:43

            @ej20g: Net wat je zegt, ik had graag nog de 5 cilinder 2.1l willen toevoegen.

            Login om te reageren
          • lekbak zegt

            29 januari 2018 om 08:02

            @ej20g: Klopt. En dat is ook zo’n beetje de laatste generatie motoren in europa geweest die goed waren. Alleen mercedes heeft nog een keer een pareltje gemaakt voor de a en b klasse. De ab150 en ab170 zijn ook 8 kleps motoren met vermogen onderin en een hele soepele lineaire loop. Volgens mij zijn dat de allerlaatste met 2 kleppen in nederland geleverd.

            Ik heb nu mijn a-klasse te koop en realiseerde me pas wat een pareltje de 170 motor is toen ik ging zoeken naar vervangend vervoer. Zelfs een gemiddelde atmosferische 2.0 heeft minder koppel onderin. En toch heeft zo’n 170 nog 116pk. Het kan dus echt wel.

            Login om te reageren
  8. MoeWat zegt

    28 januari 2018 om 20:40

    Mooie auto met een lelijk merk

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      28 januari 2018 om 20:56

      @moewat: lelijk merk? Please enlighten us.

      Login om te reageren
      • fmgarcia zegt

        28 januari 2018 om 21:14

        @str8six: Als je toch wat moe zeggen..

        Login om te reageren
      • henk_he zegt

        28 januari 2018 om 22:09

        @str8six: ik vermoed dat hij het logo bedoelt

        Login om te reageren
  9. amersfoorter zegt

    28 januari 2018 om 20:51

    En Mazda maar andere afvallen over het gebruik van een turbo “want-dat-is-echt-niet-nodig. Stoer praterij en dan alsnog je concurrenten nadoen. Ongeloofwaardig. Vind Mazda wel mooie auto’. Dat wel.

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      28 januari 2018 om 21:25

      @amersfoorter: Mazda pakt het alleen anders aan. Ja, Mazda heeft besloten gebruik te gaan maken van een turbo. Het gaat echter om een kleine turbo met weinig druk op een relatief grote motor (nog steeds geen downsizing dus). Het enige wat Mazda hetzelfde doet als alle andere fabrikanten is het gebruik van een turbo op zich, maar kiest er daarbij wel weer voor om de turbo compleet anders te gebruiken dan elk ander merk.

      Mazda heeft ook nooit iets gehad tegen het gebruik van turbo’s op zich, maar heeft aangegeven niet te geloven in het hele concept van downsizen. Iets wat ze met deze motor nog altijd niet gedaan hebben.

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        29 januari 2018 om 00:53

        @ej20g: “maar kiest er daarbij wel weer voor om de turbo compleet anders te gebruiken dan elk ander merk.”

        Dat weet ik zo nog niet. Mijn Saab 9-5 heeft een 2.3 turbo motor, met 163 pk ( Belgische uitvoering, in Nederland bestaat deze niet ). Dus het bestaat al tijden.Of het nu nog op die manier toegepast wordt, is een andere vraag natuurlijk.

        Login om te reageren
        • ej20g zegt

          29 januari 2018 om 14:16

          @SimonMc: heb je natuurlijk gelijk in, ik doelde eigenlijk voornamelijk op de huidige tijd. Saab deed dat echt enorm goed inderdaad, helaas is Saab niet meer onder ons en kiezen vrijwel alle andere merken voor 1.4 en 1.6 turbotorretjes. Toch een wezelijk verschil.

          Login om te reageren
      • mashell zegt

        29 januari 2018 om 09:59

        @ej20g:niet zo snel. Mazda doet precies hetzelfde als alle ander fabrikanten. Hun nieuwe motor heeft een Light Pressure Turbo (dus een kleine turbo.met lage druk). Iets wat Saab uitgevonden heeft en wat nu echt iedereen doet.

        Login om te reageren
        • ej20g zegt

          29 januari 2018 om 14:21

          @mashell: had het inderdaad iets beter kunnen verwoorden. De Saab manier wordt tegenwoordig eigenlijk niet meer toegepast, iets wat Mazda nu dus wel gaat doen en wat het grote verschil is met de rest van de fabrikanten die feitelijk een 1.4 of 1.6 willen later presteren als een 2.0 of groter. Dat was wat ik bedoelde.

          Login om te reageren
  10. moveyourmind zegt

    28 januari 2018 om 21:05

    Wat een sexy auto is de 6 toch…

    Alleen al dat front met de mooie gril en chroomlijst en de fraaie welvingen in de spatborden. Het had zomaar een kleine Jaguar kunnen zijn.

    Login om te reageren
  11. MaartenD zegt

    28 januari 2018 om 21:07

    Prachtige auto. Jammer dat je ze niet zoveel ziet rijden…

    Login om te reageren
  12. tjorque zegt

    28 januari 2018 om 21:32

    Kijk nu ben ik echt geïnteresseerd in de zes break… atmosferisch rijden wil ik enkel op m’n motor…

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      28 januari 2018 om 22:03

      @tjorque: De puurste sportwagens hebben nochtans een atmosferische motor…

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        29 januari 2018 om 13:39

        @simonmc: dat vind ik onzin.
        Er zijn genoeg voorbeelden turbo en charger powered sportwagens.
        de definitie van puur is persoonlijk. Ik heb het liefst rauw en onversneden turbokoppel. Terwijl jij waarschijnlijk liever huilende hoogtoerige blokken hoort of voelt.

        Login om te reageren
  13. kennone zegt

    28 januari 2018 om 21:59

    Met 400nm standaard heeft het blok wel potentie hoor. Ben benieuwd wat de tuners hier nog mee kunnen doen

    Login om te reageren
  14. jeroenwz zegt

    28 januari 2018 om 22:07

    De Mazda 6 is en blijft – in mijn ogen – een prachtwagen. Een sedan die begeerte oproept.

    Login om te reageren
    • wimof zegt

      28 januari 2018 om 23:45

      @jeroenwz: Banden verslijten.

      Login om te reageren
  15. dijan zegt

    28 januari 2018 om 23:20

    Mazda en z,n fans waren zo vol van de motoren zonder turbo,en zo zuinig ? Nu gaan ze overstag en de meeste van deze fans zijn nu ook om? Rare dingen kunnen in een paar weken gebeuren.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      29 januari 2018 om 08:41

      @dijan: Dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat de nadelen van een grote turbo op een kleine motor niet van toepassing zijn op een grote motor met een kleine turbo.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        29 januari 2018 om 10:05

        @lekbak: grote turbo’s zorgen voor een groot brandstof verbruik (je pompt veel lucht in de cilinders, moet er ook veel brandstof inpompen om een brandbaar mensgel te krijgen) je krijgt er ook veel vermogen en koppel voor terug maar niet altijd op een elegante manier. Tegenwoordig zie je vooral lage druk turbo’s. Die veel koppel bij lage toeren geven, kun je met minder toeren rijden, is er minder vaak brandstofinspuiting en bepaar je zo brandstof.

        Login om te reageren
        • kennone zegt

          30 januari 2018 om 21:19

          @mashell: brandstof besparen doen we niet aan. Wij willen hogedruk turbo’s!! En veul!!

          Login om te reageren
  16. allesmetturbo zegt

    28 januari 2018 om 23:48

    Prachtige wagen en wow wat een lekkere kleur!!

    Login om te reageren
  17. Entwicklung88 zegt

    29 januari 2018 om 00:06

    Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat! Mazda is me gaan aanspreken door de manier waarop ze met de ontwikkeling van de auto’s zijn omgegaan.
    Als het voortborduurt op de huidige stijl en gedachte dan kan het niet anders dan goed worden.

    Offtopic: Ben sinds december trotse eigenaar van een 3 hatchback, heerlijke auto!

    Login om te reageren
  18. tttijn zegt

    29 januari 2018 om 09:06

    Bem wel fan van dit merk. Als er een 4wd met ca 300pk komt grote lans dat die er ooit als gezins auto komt.

    Login om te reageren
  19. vpowert zegt

    29 januari 2018 om 09:54

    Maar is het nodig? Volgend jaar komt de SkyActiv-X op de markt en die Spark Controlled Compression Ignition motor heeft de kracht en het verbruik van een diesel maar loopt op good-old benzine.

    Login om te reageren
    • dijan zegt

      29 januari 2018 om 10:09

      @vpowert: Miosschien zijn ze wakker geworden en komt die SkyActiv-X helemaal niet meer?

      Login om te reageren
  20. dare2think zegt

    29 januari 2018 om 10:55

    Een turbo is in bepaalde gevallen juist helemaal niet efficiënter. Een atmosferische inline 6 is bij hard planken over de Autobahn efficienter dan een Golf GTI (turbo 4). Dat heeft alles te maken met de manier waarop die 4 of 6 potten gevuld worden op 95% van het vermogen. Turbo lauft, turbo sauft. Autofabrikanten ontwerpen hun auto’s echter zo dat de turbo niet 100% meewerkt in de meestgebruikte toerengebieden (tijdens constant rijden), maar alleen tijdens accelereren. Hierdoor lijkt de auto efficiënter, maar als je echt performance vraagt verandert het verhaal. Een gebruiker zal al het vermogen willen gebruiken dat in zijn auto zit, en daar moet nu eenmaal een bepaalde hoeveelheid brandstof voor gebruikt worden. Wetten van de natuurkunde. In principe zijn veel Europese motoren niet meer ontworpen om zuinig te zijn, maar om te voldoen aan een bepaalde test. Het is bedrog op grote schaal. Dit hele verhaal wordt bewezen door de onwaarschijnlijke zuinigheid van gebakjes als de ‘drieling’ 107, C1 en Aygo, maar ook Alto etc. Gewoon atmosferisch. Een auto is pas zuinig als er echt weinig vermogen in de auto zit, waardoor de gebruiker niet uitgenodigd wordt om dat ‘op te vragen’ door het gas diep in het tapijt te drukken. Zolang hier niets aan gedaan wordt, kan de werkelijke CO2 uitstoot absoluut niet dalen.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      29 januari 2018 om 11:53

      @dare2think: Planken over de AutoBahn is een bijzonder geval. Maar in het reguliere gebruik zijn de auto’s wel degelijk zuiniger geworden. Natuurlijk is de bestuurder een veel grotere invloed, maar dankzij de turbotechniek van tegenwoordig zijn auto’s echt een stuk zuiniger geworden. Je hoeft immers minder toeren te maken om op het ideale draaimoment te komen.

      Login om te reageren
  21. alcantara zegt

    30 januari 2018 om 18:11

    Waarom kunnen die Jappen geen wagens meer leveren van dit kaliber met rwd en vermogens vanaf 200pk?
    Want zo blijft iedereen verplicht om BMW te rijden.

    Login om te reageren
  22. tom-ellen_brysse-desmet zegt

    27 februari 2018 om 14:18

    Ik ben en blijf Mazda fan van het eerste uur,hoe die jappen hun wagens maken is voor puur rijplezier en goed zittende zetels.tegenwoordig maken ze hun auto’s oogstrelend mooi met een gewone geen 1.0 ecoboost die een mondeo moet vooruit slepen… een lekkere 1.5 of 2.0 liter die je lekker in de toeren mag jagen zonder je zorgen te maken van je verbruik,doe dit eens met je gedownsizede motor met enkele turbo’s op en je verschiet je een ongeluk… Het tegendeel moet nog altijd bewezen worden hoe lang zo’n gedownsizede motor zal meegaan… ik geef ze geen 10jaar… wij kopen dit jaar nog een Mazda 2 omdat wij zo’n fan zijn van hun modellen.Wat een klein merk is in autowereld,zet het toch grootse prestaties neer op innovatie en wees maar zeker de concurrentie kijkt mee en ziet dat ze het goed doen.ze worden eindelijk serieus genomen…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North