• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De falende Europese aanpak van de luchtvaart

Auteur: autoblogger, gepost 27 juni 2008 om 12:07 – 24 Reacties

Broem broem

Oftewel: Europese automobilisten moeten verplicht in muesli auto’s rijden, terwijl de luchtvaart nog even wat extra kerosine tankt om die Co2 door de dampkring te stampen. Mooi he, die politiek in Brussel…

Gisteren hebben de Europese regeringen een akkoord gesloten over het instellen van een emissiehandelssysteem voor de luchtvaart. Dit systeem zet echter nauwelijks zoden aan de dijk; het is zo soepel dat de luchtvaart gewoon door zal groeien. Het gaat bovendien pas in 2012 in. Vanaf dan zullen luchtvaartmaatschappijen voor enkele euro’s per ticket emissierechten gaan kopen om alleen nog maar meer CO2 uit te mogen stoten dan ze nu al doen.

Vreemd, want ondernemers in andere bedrijfstakken worden verplicht om veel meer uitstootrechten te kopen dan de luchtvaart. Bovendien vergeet het systeem meer dan de helft van de uitstoot van vliegtuigen: het klimaateffect van vliegtuigen is namelijk twee tot vijf maal groter dan het effect van alleen de CO2 uitstoot: op grote hoogte hebben andere uitlaatgassen eveneens een groot effect op het klimaat en daarnaast speelt de vorming van wolken een belangrijke rol.

Woordvoerder Evert Hassink van Milieudefensie reageert: ‘Op het moment dat de belangen van luchtvaartmaatschappijen geraakt worden is het klimaatprobleem blijkbaar geen prioriteit meer. Concurrentievervalsing is hier geen argument, want het emissiehandelssysteem gaat gelden voor alle vliegtuigen die van en naar Europa vliegen, ook voor bijvoorbeeld Amerikaanse maatschappijen. De Europese landen hadden een unieke kans in handen om de uitstoot van de luchtvaart aan te pakken, maar zijn helaas gezwicht voor de luchtvaartlobby’.

PS: de nieuwste generatie straalmotoren is gericht op het produceren van zo weinig mogelijk lawaai en stoten daardoor MEER(!) Co2 en NOx uit dan die ouwe lawaaischoppers…

Ook interessant!

  • Europese autoverkoop in mineur
  • Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
    Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
  • In dit Europese land betaal je de meeste autobelasting
  • tno obcfm
    Europese Commissie roept hulp van Autobloglezers in!

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

co2

Vorig bericht: « Reactie van de week (26)
Volgend bericht: Robbie’s vrijdagmiddag Quiz, herken de achtergrond II [bekend] »

Lees Interacties

Reacties

  1. autogek zegt

    27 juni 2008 om 12:21

    AUTOblog???

    Login om te reageren
  2. freak zegt

    27 juni 2008 om 12:26

    ik zie een oplossing:
    boeing prius?

    Login om te reageren
  3. clijde zegt

    27 juni 2008 om 12:29

    idd. dit is een vliegblog :)

    Login om te reageren
  4. Antonius86 zegt

    27 juni 2008 om 12:30

    @autogek
    ten eerste – rubriek ‘algemeen’
    ten tweede – automobilisten discriminatie

    Login om te reageren
  5. HGP zegt

    27 juni 2008 om 12:37

    Volledig met Antnius86 eens…

    Als de CO² in de luchtvaart omhoog gaat, zal de CO² uitstoot van de auto’s nog meer naar omlaag gaan…, gevolg, nog grotere taksen, kleinere auto’s,…

    Login om te reageren
  6. corrado vr6 slc zegt

    27 juni 2008 om 12:38

    F#ck die vliegtuigen, als ik maar kan blijven rijden!

    Login om te reageren
  7. San Sebastiano zegt

    27 juni 2008 om 12:42

    Ik zou zeggen: verplicht terug naar de propellorkisten!

    Login om te reageren
  8. RenesisHP zegt

    27 juni 2008 om 12:46

    “PS: de nieuwste generatie straalmotoren is gericht op het produceren van zo weinig mogelijk lawaai en stoten daardoor MEER(!) Co2 en NOx uit dan die ouwe lawaaischoppers…”

    Nu werk ik tegenwoordig 100 meter van zo’n startbaan vandaan die op bepaalde tijden geopend wordt. Ik heb nog vrij weinig gemerkt van die geluidsbesparing. Die dingen blijven kabaal maken. :?

    Login om te reageren
  9. Jimmie zegt

    27 juni 2008 om 13:12

    De laatste PS alinea klinkt behoorlijk als een hoax. ’t Zal wel naast stiller ook veel meer vermogen er uit persen en daardoor iets meer CO2/NOx in die richting. Weer creatief feiten verdraaien door Milieudefensie :roll:

    Login om te reageren
  10. Jurrian zegt

    27 juni 2008 om 13:13

    @ Mx5

    waarschijnlijk omdat ze op schiphol nog zulke ouwe troep toelaten dat daardoor die wet voor amsterdam voor klassieke auto’s ook niet doorgaat.

    Login om te reageren
  11. RenesisHP zegt

    27 juni 2008 om 13:19

    @Jurrian.

    Ja en nee. Er komt nieuw en oud. Dus je hebt een kern van waarheid te pakken. ;)

    Login om te reageren
  12. Bxl zegt

    27 juni 2008 om 13:22

    Mss is dit technisch onhaalbaar, ik ben niet echt thuis in de luchtvaart techniek, maar waarom kunnen we die vliegtuigen niet op waterstof laten vliegen!!??

    Ik dacht wel dat er reeds een prototype ervan op de markt was, maar ben niet zeker…

    Login om te reageren
  13. CS zegt

    27 juni 2008 om 13:45

    “PS: de nieuwste generatie straalmotoren is gericht op het produceren van zo weinig mogelijk lawaai en stoten daardoor MEER(!) Co2 en NOx uit dan die ouwe lawaaischoppers…”

    Dit is een interessante stelling, ik ben benieuwd welke bronnen hiervoor geraadpleegd zijn.

    Login om te reageren
  14. Jandepandaman zegt

    27 juni 2008 om 13:48

    Een oude Boeing 707 maakt echt wel meer lawaai dan een Airbus A300 vanwege de andere nieuwere motoren.

    Vliegtuigen kunnen motoren op waterstof krijgen- daar zijn al testvluchten mee gedaan. Maar is nog erg nieuw en erg duur. Schiphol heeft al een regeling dat oudere vliegtuigen met een bepaald soort oudere motoren niet mogen landen. Veel oudere Russische vliegtuigen komen daardoor niet meer op die luchthaven. Nieuwere vliegtuigmotoren mogen wel meer CO2 en NOx uitstoten- ze verbruiken wel weer minder kerosine. De berekening van de fabrikant is dan dat de netto-vervuiling van die motoren toch echt een stuk minder is dan van oudere motoren.

    En wat dat met auto’s te maken heeft? …Euhhhhhhh ga met de auto naar Griekenland….? :-?

    Login om te reageren
  15. Markii zegt

    27 juni 2008 om 13:53

    Al dat gezeik over vervuilende auto’s kunnen ze niet beginnen bij de luchtvaart.

    Login om te reageren
  16. jopie zegt

    27 juni 2008 om 13:58

    Stem tegen partijen die voor de EU zijn.

    Login om te reageren
  17. bmw zegt

    27 juni 2008 om 14:48

    @Jopie: ja, zeg, dat is nog eens een oplossing voor dit probleem! Zucht.

    @Autoblog: citeren jullie nu Milieudefensie om een punt te maken? Of ben ik niet goed wakker?

    Login om te reageren
  18. William zegt

    27 juni 2008 om 16:56

    Dit systeem kan echt wel helpen tegen het reduceren van emissies, op voorwaarde dat de CAP (het aantal uitgegeven emissierechten) laag genoeg is.

    Volgende keer beter eens een handboek economie te raadplegen ipv af te geven op de overheid?

    Login om te reageren
  19. Visje zegt

    27 juni 2008 om 19:55

    Gastubine POWER!!!!!!!

    Wat een gelul en onzin allemaal, ik weet niet wie dit verzonnen heeft maar het is wel duidelijk dat er geen verstand van gasturbine’s aanwezig is.

    Laten we het hier maar gewoon over auto’s hebben, lijkt me een beter idee.

    Login om te reageren
  20. Jan zegt

    27 juni 2008 om 20:37

    schandalig, en wij maar veel betalen voor zo’n stomme prius

    ik blijf met men diesel lekker doorgassen ze!

    Login om te reageren
  21. ace_dave zegt

    27 juni 2008 om 22:54

    @ Bxl: vliegtuigen op waterstof is zeker mogelijk, maar het neemt 2 keer zoveel plaats in om dezelfde hoeveelheid energie mee te nemen. Das niet praktisch: een SuperJumbo Airbus A380 met 200 zitplaatsen…

    Luchtvaart heeft volgens verschillende bronnen (bron blijf ik schuldig) minder dan 1% onvloed op het CO2 / klimaat probleem. Scheepvaart neemt een luttele 60% voor haar rekening, industrie ongeveer 25% en auto’s rond de 5 tot 8%. Tussen luchtvaart en auto’s zou ik zeggen dat auto’s (helaas) de zak zijn, maar overall mag je zeker naar die oceaanstomers kijken die om onze tankstations te vullen eerst een eigen aandeel in de motor dumpen…

    Ten slotte: Daar waar concurrentie hevig is vliegen ‘milieuvriendelijke’ oplossing je naar de nek. VW en Fiat laten hun 1.4 turbo motoren met suc6 vechten met de 2 liters van vroeger. Zo ook in de luchtvaart. Minder CO2 betekend minder kerozine verbruik, betekend minder gewicht van A naar B verplaatsen of meer (betalende) klanten tevreden stellen. Als ik Boeing help hun 747 een paar kilo(!) lichter te maken krijg ik dikke zakcent aan het einde van de maand, reken maar!

    Laten wij ons vooral ALLEEN druk maken om onze eigen wereld, want CO2 is overal. Auto’s kunnen zuiniger en daar wordt tegenwoordig veel aan gedaan. Komend jaar mag Fiat een 0.9 T-jet tweecilinder met 100 pk lanceren om binnenkort een Alfa Romeo Mito GTA 1.8 T-jet met 230 pk op de markt te zetten. Die gaan de concurrentie aan met andere auto’s en (nog ;-) ) niet met vliegtuigen.

    Login om te reageren
  22. lincoln zegt

    27 juni 2008 om 23:02

    misschien is meer luchtvaart-tax een oplossing ..
    ik weet eigenlijk wel zeker ..

    Login om te reageren
  23. Franco zegt

    28 juni 2008 om 21:49

    @Lincoln,

    Ik vind het van niet.
    Men vergeet al te graag (?) dat er wel zo’n 200 tot 450 mensen in een vliegtuig zitten!!! Dit afhankelijk van type vliegtuig en afstand.

    BTW, hoe wou je dan naar de USA reizen of ik naar Thailand? Zwemmen?!?
    Ik ben de mening toegedaan, dat een vliegtuig naast veilig ook zeer efficiënt is.

    Vergeet niet dat het vliegtuig het succesvolste vorm van OV is!!!!

    Login om te reageren
  24. Boeing zegt

    29 juni 2008 om 00:48

    Ga toch lekker vliegen, snel, weinig CO2 uitstoot en veilig. Afschaffen die vliegtax dus.
    Dat is de oplossing lincoln

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North