• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Europese Commissie roept hulp van Autobloglezers in!

Auteur: michaelras, gepost 30 maart 2021 om 10:37 – 28 Reacties

Ja, je leest het goed. TNO voert een onderzoek uit in opdracht van de Europese Commissie en kan jouw hulp goed gebruiken.

Hey, dat is opmerkelijk! Ja inderdaad, we zijn benaderd door TNO of wij een oproep voor hen wilden plaatsen. Een groepje onderzoeksinstituten, waaronder TNO is door de Europese Commissie namelijk ingehuurd om een onderzoek uit te voeren naar de nauwkeurigheid van brandstofverbruiksmeters.

Wat is het doel van het onderzoek?

Het onderzoek richt zich op de On-Board Fuel Consumption Meter (OBFCM). OBFCM is een uitbreiding van de informatie die uitgelezen kan worden via de diagnose stekker in een voertuig, ook wel de OBD poort genoemd. Over het algemeen betreft dit voertuigen met bouwjaar 2019 en jonger.

TNO is dus op korte termijn op zoek naar deelnemers die hun auto willen laten deelnemen in een onderzoek naar de nauwkeurigheid van brandstofverbruiksmeters.

Een voertuig met OBFCM houdt de volgende informatie bij:

  • Recent verbruikte hoeveelheid brandstof
  • Recent gereden kilometers
  • Totale verbruikte hoeveelheid brandstof
  • Totale gereden kilometers

Het doel van OBFCM is om een duidelijker beeld te krijgen van brandstofverbruik in de praktijk, zodat (toekomstige) eigenaren een betere schatting kan worden gegeven van het praktijkverbruik en de werkelijke CO2-uitstoot van personenvoertuigen.

TNO onderzoekt hoe compleet en hoe nauwkeurig de OBFCM-gegevens zijn die worden bijgehouden door auto’s. Dat is belangrijk, omdat met correcte registratie van deze gegevens straks betere regelgeving kan worden gemaakt om
brandstofverbruikscijfers (en elektriciteitsverbruik in het geval van hybride en elektrische voertuigen) van fabrikanten realistischer te maken.

Daarom is TNO geïnteresseerd in het zowel periodiek alsook continu uitlezen van OBFCM data uit voertuigen. Voor het continu uitlezen van data beschikken zij over tal van dongles die simpelweg in de diagnosestekker geklikt kunnen worden.

Naar wie is TNO op zoek?

TNO is dus op zoek naar eigenaren van relatief jonge auto’s die beschikken over OBCFM. Dit kun je zelf nagaan via ovi.rdw.nl. Als je daar je kenteken invult en klikt op ‘Motor&milieu’ en vervolgens ‘uitstoot’ dan krijg je de milieuklasse te zien van jouw auto. (zie onder de afbeeldinge) Bij regel ‘Milieuklasse EG’ zie je dan welke emissieklasse jouw auto precies heeft.

Voertuigen met de volgende emissieklasse komen in aanmerking:

  • Euro 6 AP
  • Euro 6 AQ
  • Euro 6 AR

Indien er alleen ‘Euro 6’ staat achter ‘Milieuklasse EG’ dan kijk je een regel lager bij ‘Milieuklasse EG Goedkeuring (licht), als daar geen AP, AQ of AR aan het einde staat is jouw auto helaas niet geschikt. (zo is de Autoblog Garage MINI Clubman Cooper van ondergetekende dus blijkbaar NIET geschikt ;-) ).

tno obcfm onderzoek

Indien jouw auto in aanmerking komt en jij wilt meewerken dan zal TNO jou één van de volgende dingen vragen:

  1. Een verzoek om jouw auto uit te lezen en dit vervolgens na 3, 6 en 9 maanden nogmaals.
  2. Een verzoek om jouw auto uit te lezen, de dongle te monteren en vervolgens deze na 9 maanden weer te verwijderen.

In beide gevallen zullen ze je vragen om de getankte hoeveelheid brandstof bij te houden. Voor de duidelijkheid: TNO onderzoekt niet je rijgedrag of gebruik van de auto, maar alleen de manier waarop de auto het verbruik registreert.

Hoe kun je jezelf aanmelden?

Wil jij ook kunnen zeggen dat je een nuttige bijdrage hebt geleverd aan informatie die de Europese Commissie heeft geholpen beslissingen te nemen. Meld je dan aan!

Dit kan bij Quinn Vroom van TNO. Je kunt hem bereiken via [email protected]

Ook interessant!

  • Onderzoek: BMW- en Audi-rijders de grootste psychopaten
    Onderzoek: BMW- en Audi-rijders de grootste psychopaten
  • Top 15: occasion verkopen EV's 2021 tot nu toe
    TNO: alle schone auto's verdwijnen naar buitenland
  • Europese autoverkoop in mineur
  • Nederlanders willen hogere maximumsnelheid

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

europa-eu, onderzoek, tno, uitstoot, verbruik

Vorig bericht: « Kia EV6 GT kan 260 km/u en supercars pesten
Volgend bericht: Bugatti is nu ruim over de helft met de Chiron »

Lees Interacties

Reacties

  1. occasiefapper zegt

    30 maart 2021 om 10:43

    What’s in it for us dan?
    Is namelijk best een behoorlijke berg data die hiermee kan worden verzameld door TNO.

    Login om te reageren
  2. bisazza zegt

    30 maart 2021 om 10:57

    Om vervolgens de auto’s nog meer te belasten en zo nòg duurder worden? Ik geloof het wel.

    Login om te reageren
  3. simonferrari zegt

    30 maart 2021 om 10:57

    Om eerlijk te zijn kijk ik weinig naar de verbruikscijfers van mijn auto, die zijn simpelweg om te huilen. In het geval van elektrische auto’s let ik er wel meer op. Het valt me op dat juist de goedkopere EV’s relatief beter scoren op het gebied van verbruik dan duurdere EV’s. Ontopic: goed initiatief om meer inzicht te krijgen.

    Login om te reageren
  4. petroldrinker zegt

    30 maart 2021 om 11:00

    Zodat de EU daarna de regels nog verder kan aanscherpen rondom uitstoot zeker, en dus nog duurder gaan worden weer….. nee dank je, ik pas

    Login om te reageren
    • michaelras zegt

      30 maart 2021 om 11:43

      Beleid op basis van goed onderzoek, daar zijn wij gewoon VOOR.

      Login om te reageren
  5. por100 zegt

    30 maart 2021 om 11:16

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  6. RiKe zegt

    30 maart 2021 om 11:41

    Sorry, de auto’s waar men naar op zoek is valt niet in het budget van het grootste deel van de samenleving

    Login om te reageren
  7. gregorius zegt

    30 maart 2021 om 11:44

    Als je tussen de regels doorleest, zijn we nu dus uitgekomen op een punt waarbij de fabrikanten van auto’s zelfs de verbruikscijfers gemeten in de auto wat glorieuzer uit laten zien dan dat het is in het echt…
    …. of the brandstof-verbruiks-censoren zijn bagger voor deze klasse auto’s en het is niet de schuld van de fabrikant.

    Want elke fabrikant weet precies hoeveel elk type auto verbruikt in het echt; bij welke temperatuur, soort van verbruik, bij welk olielevel, bij welk onderhoud, etc etc etc. Dat wordt in principe opgeslagen in elke auto en bij elke service wordt dat uitgelezen en natuurlijk opgestuurd naar de fabrikant.
    De EU kan de fabrikanten dwingen om deze data te delen.
    Maar ja, als de data dus al rooskleuriger is opgeslagen; dan kan je als fabrikant je data delen en dus laten zien dat het allemaal zeer goed zit (terwijl je als fabrikant zelf weet dat je er nog een berekening over heen moet gooien).

    Mis ik iets?

    Login om te reageren
  8. willemveenstra zegt

    30 maart 2021 om 11:53

    Niet aan mee doen. Er worden gewoon weer strengere regels doorgedrukt. Weet je nog dat iedereen zijn onvrede uisprak over nedc meting. Nu hebben we WLTP en ja de auto’s zijn weer zwaarder belast en duurder. Trap er niet in.

    Login om te reageren
  9. outlook zegt

    30 maart 2021 om 11:53

    Ik gebruik al jaren Spritmonitor. Hier kun je veel realistischere gebruiksdata vinden

    Login om te reageren
  10. Crosscabouter zegt

    30 maart 2021 om 11:55

    Hmm. Mijn Honda Accord uit 2012 geeft op de boordcomputer 7,2liter op 100km aan, terwijl Spritmonitor netjes 7,48l op 100km aangeeft…. dus het zou mij niks verbazen als de fabrikanten een maas in de wet hebbem gevonden.
    Tegelijkertijd, dit wordt gewoon doorberekend aan de klanten op termijn, waarmee auto rijden nog duurder gaat worden.

    Login om te reageren
    • outlook zegt

      30 maart 2021 om 12:49

      @Crosscabouter: afwijking van 4% lijkt me binnen de marge. 😉

      Login om te reageren
      • Crosscabouter zegt

        30 maart 2021 om 13:14

        Exact, maar dan heb je het over een auto uit 2012. Nu zijn de emissie eisen wel iets zwaarder, dus de motivatie om te sjoemelen wordt ook groter.

        Login om te reageren
    • Robert zegt

      30 maart 2021 om 14:27

      @Crosscabouter: de cijfers van Spritmonitor.de (van Duitse origine) zijn niet helemaal goed te vergelijken met de Nederlandse situatie; het (grote) snelheidsverschil op de snelwegen is hier denk ik debet aan. Ik haal zelf ook een verbruik van ca. 7,4/100 (ca. 1:13,6) waar de Duitse cijfers heel dicht bij de fabrieksopgave liggen (8,4/100 ~ 1:11,9)

      Login om te reageren
      • Crosscabouter zegt

        30 maart 2021 om 14:43

        Het gaat mij om mijn eigen gegevens in vergelijking met mijn eigen boordcomputer. Verder heb je helemaal gelijk.😉

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          31 maart 2021 om 09:41

          @Crosscabouter: LOL, mijn boordcomputer ‘liegt’ ook altijd over het verbruik. Als deze aangeeft dat het langdurig gemiddelde een bepaalde waarde heeft, is dat in de praktijk altijd 0,3 à 0,4 l/100 km hoger.

          Login om te reageren
      • outlook zegt

        30 maart 2021 om 20:53

        @RRRobert: ik ben het niet helemaal met je eens. Kijk, dat wij Hoolanders helemaal los gaan in Duitsland, wil niet zeggen dat de gemiddelde Duitser ook 180+ rijdt. Over het algemeen zijn het toch de type auto’s die op de linkerbaan verwacht. Natuurlijk zal je er af en toe ook een Kia/Toyota vinden maar het merendeel is toch van het sportievere segment/type. Tegenwoordig is veel Autobahn beperkt tot 100km/h en voor ons is een tussensprintje naar de top richting de wintersport een feestje maar denk toch echt dat het in het dagelijkse woon-werkverkeer voor de mens irritant is.
        Kortom de waardes op Spritmonitor zullen wellicht wat hoger uitpakken in Du dan voor NL maar wat mij betreft is dit een mooie benchmark, zeker als je zelf een iets zwaardere rechtervoet hebt. 😉
        Als je de data bekijkt zie je ook een duidelijk overzicht van gemiddelden en o.a. zuinige rijders. Je weet zelf vast wel welke categorie je zelf bij hoort..

        Login om te reageren
      • outlook zegt

        30 maart 2021 om 21:40

        @RRRobert: @RRRobert: ik ben het niet helemaal met je eens. Kijk, dat wij Hoolanders helemaal los gaan in Duitsland, wil niet zeggen dat de gemiddelde Duitser ook 180+ rijdt. Over het algemeen zijn het toch de type auto’s die op de linkerbaan verwacht. Natuurlijk zal je er af en toe ook een Kia/Toyota vinden maar het merendeel is toch van het sportievere segment/type. Tegenwoordig is veel Autobahn beperkt tot 100km/h en voor ons is een tussensprintje naar de top richting de wintersport een feestje maar denk toch echt dat het in het dagelijkse woon-werkverkeer voor de mens irritant is.
        Kortom de waardes op Spritmonitor zullen wellicht wat hoger uitpakken in Du dan voor NL maar wat mij betreft is dit een mooie benchmark, zeker als je zelf een iets zwaardere rechtervoet hebt. 😉
        Als je de data bekijkt zie je ook een duidelijk overzicht van gemiddelden en o.a. zuinige rijders. Je weet zelf vast wel welke categorie je zelf bij hoort..

        Login om te reageren
  11. mashell zegt

    30 maart 2021 om 12:02

    Als ik een poster krijg met Ursula von der Leyen in bikini, dan doe ik mee!

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      30 maart 2021 om 14:21

      @mashell: die zijn op, heb ik vernomen. Maar de posters met Timmermans in mankini hebben ze nog wel. Alles voor de diversiteit en inclusiviteit, hè.

      Login om te reageren
  12. rogerzz zegt

    30 maart 2021 om 12:35

    Leuk om een realistischer beeld te krijgen, maar als een Autoblogger redelijk doorrijdt dan lijkt merk/model auto ineens een stuk slechter dan als de oma op de hoek er 85 km/u op cruise control mee tuft op de snelweg. Zal wel deels gecompenseerd worden door de stand van het gaspedaal/snelheid maar of dat voldoende is..

    Die groep moet denk ik dus flink groot zijn voordat het representatief wordt. Ik rij iets te hard, dus ik haak af 😅

    Login om te reageren
  13. tdbr zegt

    30 maart 2021 om 12:35

    1 april grapje?….
    Vroommmmmmmm

    Login om te reageren
  14. christian85 zegt

    30 maart 2021 om 13:53

    Geef mij maar een jaar gratis rijden in deze categorie auto en dan doe ik mee

    Login om te reageren
  15. screamer zegt

    30 maart 2021 om 14:07

    Hmmm, ik dacht, dat is perfect voor mij, want ik houd al een paar jaar het verbruik nauwkeurig bij m.b.v. Fuelio (app), en vooral omdat mijn auto’s dat niet zelf kunnen. Maarja, de euro klasse van mijn auto’s is met 4 en 5A ook niet voldoende :D

    Login om te reageren
  16. 595 zegt

    30 maart 2021 om 14:33

    Nog meer regels en kosten, neen bedankt

    Login om te reageren
  17. jensonb zegt

    30 maart 2021 om 17:19

    sure laten we dat maar ff niet doen straks nog strengere eisen en ander #woke gedoe

    Login om te reageren
  18. MrHyde zegt

    30 maart 2021 om 17:54

    Hmm, vraag me af hoe die relatief kleine afwijking gemeten wordt. Zeker omdat ook de pomp een marge kent, en zelfs temperatuur een rol speelt. Bij mijn vorige auto op LPG kon het bijna een liter op een tank schelen! (Bij de ene pomp komt er standaard bijna n liter meer in dan de andere pomp, terwijl verbruik op de verbruiksmonitor hetzelfde was)

    Login om te reageren
  19. sjeemsbond zegt

    1 april 2021 om 12:54

    Dus wij dragen belasting af aan de EU, die huren van dat geld TNO in en wij mogen vervolgens het werk gaan doen?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North