Wat blijkt? Het gras is toch niet groener bij de buren.
We hebben het ontzettend slecht getroffen in Nederland. Alles is hier ongelooflijk slecht geregeld en de overheid probeert ons op alle mogelijke manieren te naaien. Dat is in ieder geval het beeld dat sommige Nederlanders van ons land hebben.
Dat is natuurlijk ietwat overdreven, maar qua autobelasting hebben we het écht slecht getroffen. Toch…? Europese brancheorganisatie heeft de cijfers van de autobelastingen en daarom kunnen we nu alles in het juiste perspectief zetten.
Om maar gewoon met Nederland te beginnen: vorig jaar harkte de overheid €2.158 belasting per motorvoertuig binnen. Dat is aardig wat, maar het valt nog best mee in vergelijking met sommige andere Europese landen. Nederland staat namelijk ‘slechts’ op een zesde plaats in de top tien. In totaal kwam er vorig jaar €21,5 miljard aan autobelastingen de staatskas binnen stromen.
Degenen die het artikel van vorig jaar hebben gelezen (of de headerfoto hebben gezien) voelen hem al aankomen: het Europese land waar je de meeste autobelasting betaalt is… België. Jawel, onze zuiderburen betalen gewoon flink meer aan autobelastingen: gemiddeld €3.187 per motorvoertuig op jaarbasis. In Duitsland brengen ze het er iets beter vanaf, maar het scheelt ook niet heel veel met Nederland. De Duitsers kwamen uit op een bedrag van €1.963.
De complete top dertien ziet er als volgt uit:
- België: €3.187
- Oostenrijk: €2.678
- Finland: €2.523
- Ierland: €2.438
- Denemarken: €2.251
- Nederland: €2.158
- Duitsland: €1.963
- Frankrijk: €1.911
- Italië: €1.727
- Zweden: €1.561
- Portugal: €1.528
- Griekenland: €1.264
- Spanje: €1.068
De beroepsklagers zullen misschien ietwat teleurgesteld zijn met dit lijstje, maar gelukkig staat Nederland op een specifiek punt wel op nummer één. De belasting op benzine is namelijk het hoogst in ons land, met €813 per 1.000 liter. Valt er toch nog wat te klagen.
Bron: ACEA
Foto: een Extra Lelijke Eend met een Vlaams tintje, gespot door @simonvb
Robert zegt
Zet er ook eens de kosten van een verplichte autoverzekering naast en je zal verbaasd zijn over de positie die Nederland dan nog op de ranglijst inneemt.
elemento zegt
@RRRobert: naast belasting rekenen ze ook niet benzine prijze
maarteno zegt
zou me niets verbazen dat ie bedoelt dat we dan nog verder zakken, vooral aanschaf van een nieuwe auto is hier duur maar ook niet het duurst…ook die eer gaat naar de Scandinavische landen.
Robert zegt
@maartenoosterbaan: precies dit, ja.
sportabgasanlage zegt
Klopt, Nederland is best goedkoop qua autoverzekeringen, dat komt omdat we hier heel veel concurrentie kennen. Ik heb wel eens ergens gelezen dat verzekeraars zelf verlies draaien op hun autoverzekeringen, in de hoop dat je andere verzekeringen afneemt
tjorque zegt
Ik vraag me af hoe ze dat berekend hebben.
Betaal in teveel belastingen? In verhouding tot het (wan)beleid: zonder twijfel.
Ik rij natuurlijk ook geen “dikmobiel” en in de buurt van die 3,2k kom ik zeker niet.
Zouden er hier dan zoveel extreme auto’s rondrijden…? :)
petroldrinker zegt
@tjorque: wat denk je dat al die suv’s aan wegenbelasting doen?
tjorque zegt
@petroldrinker Al die particuliere SUV’s van Jan modaal en “den bompa en de bomma” zijn bijna allemaal met een klein koffie-molentje uitgerust…
Qua taksen op de wagen zelf maakt dat in België dus (bijna) geen ene reet uit. (Jammer genoeg)
Het enige waarop een wat verschil qua taksen kan zitten is op de taksen die je betaalt op het extra benzineverbruik…
maar ook daar zie ik niet echt cijfers in die grote orde.
ik heb een zware rechter voet en losse rechter op de motorfiets. Dus qua verbruik zal ik voor een suv waarschijnlijk niet onder de suv zitten…
petroldrinker zegt
Hier in nederland zeker wel, je betaald namelijk wegenbelasting naar het gewicht vd auto
towi1989 zegt
Ik denk dat we met z’n allen gewoon zijn gezwicht onder de belastingdruk, en alleen nog maar koekblikken kopen waar je relatief weinig belastig voor betaalt. 2000 euro belasting op een aygo of een 3 serie is toch even wat anders.
dutchneon zegt
Ja precies, iedereen is al lang geconditioneerd in NL…. 90% heeft er aan toegegeven om in een Aygo koekblik de snelwegen te trotseren. Om dan nog aan ruim 2000 euro belasting te komen is benoemenswaardig!!
Zelf kom ik met 5 auto’s van de 8 waar ik op dit moment mrb voor betaal in 4 maand al ruim boven de 2000 euro.
Enkel met de Range Rover zit ik op 3900 euro per jaar. (325pm)
koen23 zegt
Of, 9 van de 10 mensen boeit het echt helemaal niets in wat voor auto ze rijden omdat ze liever 2 keer extra op vakantie gaan, liever een boot willen, liever vroeg stoppen met werken.
Laten we vooral niet doen of de doelgroep van autoblog ook maar enigszins een gemiddelde is van Nederland.
Johanneke zegt
Jep. Ik kon een gozer met 6 nullen op de bankrekening die heeft een suzuki swift. En mijn ouders gaan dit jaar een 2 jaar oude occasion kopen (waarschijnlijk lexus ux250h) omdat de andere auto 20 jaar oud is en aan een nieuwe distributieriem toe is. En roest. Maar wel lekker voor je 60e met pensioen.
Zat mensen met geld geven geen ruk om dure / snelle auto’s. En juist omdat mijn ouders enigszins zuinig hebben geleefd zijn ze nu met pensioen. Collega’s die constant een nieuwe auto of grotere tv moesten zijn nog aan het werk.
sportabgasanlage zegt
@4g63 Het een is niet beter dan het ander, het leven bestaat uit keuzes maken. Je kunt je hele leven zuinig zijn, en daardoor 5 jaar eerder stoppen met werken, maar als je dan ineens terminaal ziek wordt, heb je ook weinig aan je vroege pensioen. Je kunt ook iedere euro die je verdient uitgeven, of zelfs leven op de pof, en arm sterven. Of een beetje daartussenin, pluk de dag en ook zorgen dat je na je pensioen een leuk leven hebt. Persoonlijk heb ik geen hekel aan mijn werk, en heb ik er ook geen moeite mee om na mijn 60e te blijven werken, en tegelijkertijd geniet ik van het leven en rijd ik (voor mij) fijne auto’s omdat ik daar plezier aan beleef.. Maar goed, moraal is dat ieder zijn eigen keuzes maakt.
Johanneke zegt
Erg leuk verhaal, maar je mist echt volledig de essentie van mijn comment. Oorspronkelijke comment waar ik mede op reageer was: 90% van de mensen heeft toegegeven en rijdt aygo. Ik vertel dat er mensen zijn die gewoon niks om auto’s geven anders dan de primaire funties. Zoals mijn ouders, die ontzettend veel dingen doen die ze belangrijk en leuk vinden ipv werken, mede omdat ze niks om auto’s geven. En ja, mijn pa ging 10 jaar lang in een aygo naar het werk (ding is ondertussen verkocht, heeft hem 20 cent de kilometer gekost. Bizar).
En je zegt: moraal is ieder maakt zijn eigen keuzes. Dat vind ik zo’n dooddoener. Van ja laat iedereen in zijn waarde. Nee. Dat laat ik niet. Ik kan mijn eigen en andermans keuzes beoordelen. En die kan ik ook beoordelen als dom als ik dat wil. Iemand met 10k op de bank die daar een oude mercedes s klasse van koopt is dom. En dat mag je zeggen en vinden. Niks leven en laten leven. Vandaag nog een filmpje van iemand die een ongeluk veroorzaakt door rechts in te halen. Die mogen we wel een sukkel noemen, maar iemand die een domme financiële keuze maakt moeten we maar laten onder het mom van: eigen keuze, leven en laten leven? Wat een onzin.
petroldrinker zegt
ok dus we mogen dan ook zeggen dat je ouders dom zijn? want voor zelfde geld worden ze komende week dood gereden, dan hebben ze al die jaren voor jan lul zo zuinig geleefd…
Beter gewoon mensen in hun waarde laten/leven en laten leven…
Wie weet is diegene die die S klasse koopt voor dat bedrag bekend dat ie nog 2 maanden te leven heeft en dit doet om zn droom te vervullen….
vonklausenburg zegt
@koen23: Precies! En laten we vooral niet doen alsof je alle keuzes uit passie of liefde maakt. Ik zou graag een V12 in het vooronder hebben, maar een V6 is verstandiger. Sommige mensen zouden een V6 willen maar kiezen uit verstand een L4 of zelfs een L3 van 900 cc.
Je kan wel elke avond gaan uiteten, maar als je dan je hypotheek niet meer kunt betalen heb je toch de verkeerde keuze gemaakt…
dutchneon zegt
@koen23 Jeetje wat krijg jij een likes, word toch tijd dat ik ook typisch nederlandse reacties ga schrijven….
koen23 zegt
De Nederlandse gewoonte om op een klagende manier te brengen dat je het eigenlijk heel goed hebt heb je al te pakken. Dus het begin is er zou ik zeggen.
knapzuur zegt
Zou je denken maar er bestaan geen AYGO’s waarbij je minder dan 1800 euro BPM en 1800 euro BTW betaald, overigens is de goedkoopste (belastingtechnisch) 3-serie 720 euro BPM en 7900 BTW, dus ook niet heel goedkoop maar de verhouding is natuurlijk wel zoek qua BPM.. zo’n 320e rijd natuurlijk veel meer kilometers en effectief ook brandstof weg dan de gemiddelde AYGO.
ericc zegt
Waar is dit op gebaseerd. Op een nieuwe auto betalen we btw 21% een eenmalige inschrijftaks (berekend op de CO2-uitstoot) en een jaarlijkse rijtaks.
Ik hoop dat de redactie van AB deze cijfers eens onderzoekt en enkele modellen kiest. Eén auto met benzien en één met diesel.
Ben echt benieuwd….
koen23 zegt
BTW is geen motorrijtuigbelasting.
Robert zegt
@koen23: klopt, maar die wordt ook nergens als zodanig benoemd. Overigens wordt die btw over de aanschaf plus de bpm geheven, belasting betalen over een belastingheffing dus, en dat maakt feitelijk dat een deel van die btw wél weer als autobelasting is aan te merken.
Overigens is het staatje in het artikel vooral ook gebaseerd op de belastingheffing ná de aanschaf, dus wat wij kennen als motorrijtuigenbelasting (mrb).
htj88 zegt
@RRRobert: op bpm zit gelukkig geen btw in Nederland. Enkel bij de brandstof wordt btw over de accijns geheven.
gasterplancke zegt
UK staat er dus niet bij. Niet alleen de belastingen zijn daar laag, ook de aanschafprijzen. Zeker gebruikt; je valt bijna flauw als autoliefhebber. Maar huizen zijn daar nog onbetaalbaarder dan hier en als je een kind hebt betaal je €10.000 schoolgeld per jaar.
cloverleaf zegt
@gasterplancke: en er is bijna geen infrastructuur in dat land. Kom je buiten londen dan waan je jezelf in een ontwikkelingsland
Robert zegt
@gasterplanke: …en een autoverzekering kost je daar zo maar enkele honderden euro’s (ponden) per maand. Met allerlei drempels en restricties waarvan we hier zelfs nog nooit hebben gehoord.
O plaat zegt
Tellen ze de Nederlandse bijtelling mee in deze berekening? Van mij ziet de Belgische regering toch niet veel hoor, mijn daily is een lichtevracht op het bedijf dus geen belastingen en mijn persoonlijke wagens zijn allemaal oldtimers op O plaat dus 35euro taks per jaar per voertuig.
MrHyde zegt
@shiva, volgens het onderzoek niet. Dit wordt gezien als een inkomstentax, geen autotax.
vacano zegt
Deze lijst gaat enkel over jaarlijkse autobelastingen, er word geen rekening gehouden met randbelastingen.
In Nederland is er de torenhoge BPM op nieuwe of ingevoerde voertuigen.
In België hebben ze de BIV ( Belastingen op inverkeerstelling ). Deze is zoals de BPM afhankelijk van uitstoot, pk, euronorm maar word wel IEDERE keer dat het voertuig van eigenaar veranderd geheven!
Weliswaar in degradatie volgens leeftijd, toch zijn er véél occasies die een lagere waarde hebben dan de te betalen BIV.
MrHyde zegt
@vacano, dat is niet waar wat je stelt.
Het is de totaal van VAT op nieuwverkoop en onderhoud, wegenbelasting, registratie-taxen (incl. BPM), brandstof heffingen en “others”(wat dat ook mogen zijn).
Dit gedeeld door het aantal auto’s.
Waarom NL dan laag scoort, is omdat we relatief veel jonggebruikt importeren. Deze VAT telt niet meer in NL mee. Ook de VAT voor leaseauto’s is laag: daar wordt het betaald over de verkoopprijs bij (flink afgeschreven) tweedehands.
Ook een laag gereden aantal km per jaar per auto, drukt de kosten voor NL. (Minder brandstof, minder onderhoud etc).
Wat België flink opstuwt in de lijst zijn de BIV zoals je zelf al aangeeft: dit is elke keer dat je overschrijft.
deeberton zegt
is dit omgerekend naar levensstandaarden in de betreffende landen?
denniyo zegt
Als de Belgen dan de meeste belasting betalen hoe kan het verschil in nieuw prijzen dan nog steeds zo groot zijn in vergelijking met ons Nederlanders? Dit geld overigens ook nog steeds voor de Duitse prijzen!
intimrasiert zegt
Ze zouden de belasting per kubieke cm motorinhoud moeten berekenen, dan ligt B weer voor NL schat ik met alle A-segmentertjes hier.
okdoei zegt
@intimrasiert: precies. Kan best dat we gemiddeld minder mrb betalen dan andere landen maar wat voor autos staan hier tegenover?
mashell zegt
Wat is daar nou weer het voordeel van? Dan gaan mensen liever voor de 1.2TSI van de 1.5 TSI want lager in de belasting. En om belasting te ontlopen zijn mensen bereid grote offers te brengen, ze gingen zelfs Peugeot 308 of Mitsubishi Outlander rijden. En dan heb ik nog niet eens beschreven met wat er gebeurt met mensen die een Model 3 rijdt, het merendeel rijdt gelukkig gewoon lekker goedkoop een vlotte auto, helemaal prima, maar er is een klein deel dat naar erkenning zoek en op het internet te pas en te onpas hun keuze, hun merk, hun Muskias moet verdedigen. Jezelf laten hersenspoelen om belasting te ontlopen, dat gaat echt te ver.
crashingduke zegt
Dan ben ik benieuwd naar de specificatie. Dat de accijns op brandstof in België lager is, kun je aan de pomp zien. Maar ook de wegenbelasting in België is beduidend lager. Ik betaalde destijds voor mijn 2002 V40 diesel in Nederland €1300 per jaar, maar in België zou dat iets van €300 zijn geweest.
Stijnson zegt
@crashingduke: Opzich is dat nog steeds zo maar een mooie v8 rijden in dat land kost serieus geld. Heb ergens een keer gelezen dat een RS6 minimaal 5a 6000 euro wegenbelasting voor wordt betaald
Neptukker zegt
Doe mij de Belgische belastingen maar als je ziet hoe veel voordeliger de aanschaf van een auto is in dat land.
dirkv zegt
Dat is weer een opsteker dan.
Maar wat ik niet begrijp is dat auto’s in België en Duitsland aanmerkelijk goedkoper zijn in aanschaf. Of wordt dat niet mee gerekend?
JanJansen zegt
Lekker simpel antwoord op een hele complexe vraag. Geen enkele onderbouwing hoe dit is berekend.
Hier kan je een proefschrift over schrijven en dan nog kan je de samenvatting niet op een A4-tje kwijt.
iphonistvongates zegt
Heeft DHL Express de uitdaging dan eindelijk aanvaard en het voormalige geografische europese land, Zwitserland verplaatst naar de erg Stille Oceaan?
Van vrienden woonachtig in Zwitserland heb ik regelmatig te horen gekregen dat bijv. autoverzekeringen daar zeer prijzig zijn vergeleken met bijv. Fiji en Samoa 🙃
mashell zegt
Het schijnt dat als het woord “Zwitserland” in Google translate invoert dat het er dan “duur” uit komt. Alles is duur in Zwitserland, dat is een gevolg van het Zwitserse monetaire beleid.
loggy zegt
Ben geen beroepszeiker, maar dit is redelijk nietszeggend als niet in de juiste context. Nu per categorie auto en belastingdruk per gereden km. Dus gewichtsklasse in ogenschouw nemen en accijns op brandstof + bpm afschrijving. Kijken hoe Nederland er dan uit komt.
padoempats zegt
Met die redenatie is BPM ook geen autobelasting, maar een co2 belasting. Zijn accijnzen dat ook niet, want accijns op benzine want je kan benzine ook voor je boot gebruiken. Dan blijft alleen MRB over.
In mijn ogen moeten ze voor zo’n overzicht het hele plaatje wel compleet maken. Dus:
– BPM
– BTW (op de auto zelf, onderhoud en brandstof)
– Accijnzen
– MRB
– Bijtellingsvormen
– Parkeerkosten (geheven door gemeentes, niet door particulieren, dus deze is discutabel)
– Boetes (autogerelateerd)
Verminderd met:
– Subsidies
– Allerlei belastingaftrekmogelijkheden
– BPM teruggave
Dus de totale netto belastinginkomsten gerelateerd aan een auto per land. Opmerkelijke dat Nederland lager scoort dan bijv Belgie, want: BPM / aanschaf is vele malen hoger, accijnzen zijn hoger, bijtelling is hoger. Dan heb je veruit de 3 grootste belastingposten te pakken.
jollykart zegt
Met het gemiddelde bedrag waar ze mee komen valt bpm er blijkbaar buiten en de accijns op brandstof waarschijnlijk ook. Dan houdt je dus BTW motorrijtuigen belasting en wat kosten voor je kenteken enzo over. Tja dan komen we er niet slecht af.
” including taxes on vehicle acquisition (VAT, sales tax, registration tax), ownership (annual circulation tax, road tax) and motoring (fuel tax).”
Dit is inderdaad weer een mooi definitie spelletje waardoor het artikel van acea weinig bruikbaar is en het artikel van Autoblog nog minder.
misterBo zegt
En de belastingen bij de aanschaf van een auto? Neem die ook even mee
padoempats zegt
In belgie betalen ze 8 miljard aan BTW voor een nieuwe auto, onderhoud en auto-onderdelen. Praktisch 4x meer dan in NL. Hoe kan dat verschil zo groot zijn? BTW is in beide landen hetzelfde. Dus je zou verwachten dat er per auto nagenoeg dezelfde btw-inkomsten zijn. Waar komt die grote verschil vandaan?
simonbv zegt
Belgie heeft rond de 425.000 nieuw verkopen in 2020 en Nederland rond de 350,000. En dan is BTW opbrengsten 8 miljard t.o.v 1.2 miljard in Nederland. Is de gemiddelde nieuwprijs in Belgie zoveel hoger? Of worden zakelijke gereden auto’s de BTW niet meegnomen en kopen belgen nieuwe auto’s alleen maar prive? Weet iemand waar dat grote verschil door komt?
1000bochten zegt
Ik vermoed dat Belgen grotere en duurdere auto’s kopen dan Nederlanders. Daarnaast verwacht ik dat Nederlanders meer elektrische auto’s nieuw kopen, die vrijgesteld zijn van BPM.
vacano zegt
In Nederland zie je sporadisch een Range Rover maar massa’s Aygo’s, in België is het net andersom
dutchneon zegt
Ja precies, als je op vakantie in het buitenland bent… en er komt een Aygo of iets anders kleins de hoek om, kun je donderop zeggen dat het zo’n gierige Nederlander is!
padoempats zegt
Het gaat specifiek over BTW, niet BPM. Dat er geen BPM geheven wordt maakt niets uit voor de BTW
padoempats zegt
Maar zakelijke autos die ook privegereden worden kennen weer een enorme BTW-correctie van 2.7% per jaar. dus uiteindelijk komt de volledige btw wel weer (verspreid over jaren) in het laatje terecht Hier zal het grote verschil niet uit komen. Ongrijpbaar groot verschil
1000bochten zegt
Wat een heerlijk gekleurd artikel weer. Het geeft hoogstwaarschijnlijk een totaal verkeerd beeld van hoe het echt zit. Er zijn makkelijk heel veel redenen voor aan te wijzen:
1. er worden veel minder nieuwe auto’s in NL verkocht dan in bijvoorbeeld Duitsland en België omdat in NL de BPM zo hoog is. Wat doet met daarom in NL? Een gebruikte auto van een paar jaar oud uit Duitsland of België halen. Daardoor lijkt de belastingdruk per auto lager, maar feit is dat dit een manier is om de hoge druk te ontwijken.
2. er worden nieuw heel veel elektrische auto’s in NL verkocht die zonder BPM worden verkocht. Dat zijn vaak lease-auto’s die zakelijk worden bereden. Voor deze auto’s geldt ook een MRB vrijstelling. Voor alle niet-elektrische auto’s die rondrijden is in het verleden al een sloot BPM betaalt en wordt nog veel MRB geïncasseerd, maar dat komt vermoedelijk niet in beeld van de berekening.
3. door de hoge belastingdruk in NL kiezen veel Nederlanders voor een goedkope en lichte auto; nergens in Europa zie je op de snelwegen zoveel Aygo’s, C1’s, Up!’s en ander klein licht spul. De reden dat we erin rijden is dat er niet zoveel belasting hoeft te worden betaald bij deze auto’s (lees: BPM en MRB). Het gevolg hiervan is dat het lijkt of er weinig autobelastingen hoeven te worden betaald in NL, maar dat is beslist niet het geval.
Dus het effect van de hoge autobelastingen in NL is dat er uiteindelijk weinig autobelasting in NL kan worden geïnd. Veel Nederlanders kiezen uit de bovenstaande opties om toch nog enigszins betaalbaar auto te kunnen rijden.
Chiel zegt
Kwam hier om ongeveer dit te commenten, dank.
jollykart zegt
Tja en dan heb je de bijtelling nog waarover inkomstenbelasting wordt betaald. Gemakshalve zal dat in dit overzicht wel niet als autobelasting worden gerekend maar 300 euro per maand zit je zo aan.
Turbo S zegt
@1000bochten: precies dit. Veel mensen in de buurt van de grens brengen oo
Turbo S zegt
@1000bochten: veel mensen in de buurt van de grens brengen ook nog eens een hoop geld in zowel de Belgische als Duitse staatskas door er te tanken. Zouden we dat niet doen en we hier in Nederland een vergelijkbaar wagenpark rijden als de buurlanden, dan zouden we met afstand op nummer 1 in dit lijstje komen te staan.
frederikvc zegt
Ik betaal voor mijn A4 2.0 benzine op aardgas 0.0 € aan jaarlijkse taksen en ook geen inschrijvingtaks.
Jantje_555 zegt
vraag me af hoe ze aan deze cijfers komen en of ze alles bij elkaar tellen. Ik denk dat we in heel europa nog veel meer aan belastingen betalen om alleen nog maar de auto in de straat te parkeren, en nog geen meter mee te rijden.
vacano zegt
Volgens mijn bronnen bij de Mossad heeft ene M Rutte de AIVD opdracht gegeven een positief autotaksrapport de wereld in te sturen waaruit moet blijken dat er in Nederland heus nog ruimte is voor het verhogen van auto taksen.
Vanaf 2022 gaan die weer enkele % naar omhoog.
frank2b zegt
Alle frietkotten nog er eens aan toe zeg. Wat je hier allemaal al niet betaalT.
throwingstars zegt
Mijn daily driver is elektrisch (volledig belastingvrij in Vlaanderen) en voor mijn oldtimer met vette V12 en handbak betaal ik 38 euro per jaar. Ik help dus dat gemiddelde naar beneden halen. You’re welcome, Belgium.
tuutertuuter zegt
Veel belangrijker is total cost of ownership (TCO). Naast de accijnzen en verzekering, onderhoud geeft dat een veel duidelijker beeld.
Daarbovenop is het gemiddelde wagenpark in oostenrijk een stuk beter voor elkaar voor die belasting. Hier betaal je al een fortuin als je in een koekblik wilt rondrijden.
vpowert zegt
Even doorklikken naar het ACEA artikeltje voor de feiten hoor want het ontspoort zo aardig.
Dit onderzoek geeft aan wat een overheid int aan auto gerelateerde belastingen en deelt dat vervolgens door het aantal auto’s in dat land. Het vergelijkt niet dezelfde situatie (zelfde auto, zelfde bestuurder, zelfde rijgedrag) per land. Dat zou wel veel interessanter zijn.
Voor de bedragen uit dit onderzoek kan zomaar gelden dat Jan Modaal in Nederland een 10 jaar oude Polo met standaarduitrusting rijdt, Jos Joskens in Belgie een 2-jaar oude XC40 plug-in hybrid en Otto Normalverbraucher in Duitsland een lekker dikke nieuwe BMW 3-serie diesel.
De titel ‘In dit Europees land betaal je de meeste autobelasting’ is dus wat kort door de bocht en was beter geweest ‘In dit Europees land int de overheid gemiddeld het meeste belasting per auto’. Maargoed, klikcijfers boven journalistieke kwaliteit. Autoblog is niet het NRC, I know. Ik blijf wel klikken.
marcomanta zegt
Nou, volgens mijn logica klopt er heeelemaaal niets van dat lijstje. Ik ga geen uitleg geven, bezoek maar eens een paar landen of kijk naar buitenlandse dealer sites, meer zeg ik niet.
911targa zegt
Logisch. Omdat EV enorm gesubsidieerd worden, is de gemiddelde opbrengst per auto laag, want in NL rijden veel van dergelijke auto’s rond.
thestino zegt
Ik betaal gelukkig slechts 145)/jaar voor 580pk 😂
flyerbunch zegt
Voor degenen die het originele artikel willen lezen en de berekeningen willen weten:
België is (alweer) Europees kampioen in autobelastingen
https://www.hln.be/auto/belgie-is-alweer-europees-kampioen-in-autobelastingen~a2ce7b8b/
Als je nog een beetje meer belastingen wilt vergelijken tussen de landen zie je gelijk dat NL het tov B helemaal niet zo slecht doet!
Belastingdruk nergens zo hoog als in België, volgens nieuwste OESO-ranking
https://www.hln.be/geld/belastingdruk-nergens-zo-hoog-als-in-belgie-volgens-nieuwste-oeso-ranking~aac18daf/
tysson zegt
Is dit lijstje incl. BPM? Waarschijnlijk niet? Is ook 100% autobelasting namelijk. Ben benieuwd wat er gebeurt als het totale BPM bedrag voor een jaar erbij wordt geteld.
Cees zegt
Is de BPM hier wel in meegenomen? Dan winnen we waarschijnlijk dik..!
alfapeter zegt
Afgaan op gemiddelden zegt natuurlijk niets. De gemiddelde Duitser rijdt met een iets dikkere auto. Ik trouwens dat er in Nederland ook minder grote auto’s dan in Belgie rijden waar de BIV, hoewel soms echt duur niet in de buurt komt van de BPM. Die grote wagens zijn dan wel verantwoordelijk voor de hoge wegenbelasting.
Een één op één vergelijking kan wel eens een heel ander beeld opleveren.
stefan500 zegt
2k in Duitsland gemiddeld??! Vraag me toch echt af wat ze dan als gemiddelde auto zien.
dwfc zegt
Moraal van het verhaal, geen enkel stichtend EU land kan zijn budgetten in evenwicht houden zonder de totale inkomsten van het wagenpark ! Dus hou je vast met de ommezwaai naar EV …. dan zal men de inkomstenverliezen uit bv brandstof wel creatief recupereren. EV en plug-in rijders hebben nu ( nog even ) een groot voordeel in BE.
In Vlaanderen betaal je bij aanschaf geen BIV ( te vergelijken met jullie bpm,maar dan sterk afgezwakt )
geen jaarlijkse verkeersbelasting … en heel weinig VAA of zoals jullie dit noemen bijtelling.
Dan spreken we over +/- een gemiddelde van 165 € p.m. bijtelling voor een wagen van +/- 75 k.
Er is in BE geen cap of floor ingebouwd op de aanschafprijs.
saffie89 zegt
Ik betaalde in Nederland €48 per maand wegenbelasting voor m’n Ford Focus. In Duitsland betaal ik voor dezelfde auto €46 per jaar.
Verzekering is ongeveer gelijk. Dus wel degelijk een groot verschil, ook vanwege ontbreken van bpm.
Dizono zegt
Op de foto staat geen lelijke eend, maar een geit :))
Charles Taycan 4S zegt
Gelukkig is Frankrijk een stuk goedkoper om auto te rijden: Geen wegenbelasting, geen bpm( wel een malus tax die CO2 afhankelijk is), goedkopere verzekering, geen volgsystemen verplicht, goedkopere benzine en goedkopere stroom…. Heerlijk land!👍😉☀️
dwfc zegt
En de wijn ook nog goedkoper op de koop toe !
RiKe zegt
I call bullshit. Wat een nonsens is dit “onderzoek”. De auto’s zijn hier verschrikkelijk veel duurder, net als de benzine en verzekeringen. Als dit gebaseerd is op nieuwe auto’s dan snap ik het wel, aangezien het hier al zo duur gemaakt is dat praktisch niemand meer wat kan kopen, als je dat dan deelt door alle rijbewijs houders dan kom je misschien op dit resultaat
lowlow zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
marh zegt
Oud artikel, maar desalniettemin nog steeds tenenkrommend om te lezen. In België worden veel meer nieuwe auto’s verkocht en daarom komt daar veel meer BTW bij de Belgische belastingdienst binnen. Nederland heeft het oudste wagenpark van Europa en desondanks staan we nog steeds in de top drie van belastinginkomsten.