• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Ferrari 599 GTB had bijna dit frontje gehad

Auteur: Loek, gepost 16 januari 2024 om 20:41 – 10 Reacties

Het frontje wat de Ferrari 599 GTB had kunnen hebben is alsnog tot leven gebracht.

De Ferrari 599 GTB heeft het altijd moeilijk gehad. Deze auto had namelijk de grote taak om de 550/575M op te volgen. Dat zijn echt hele mooie auto’s. Met terugwerkende kracht is de bloedmooie F12berlinetta ook een moeilijke auto om je bloedlijn mee te delen. Pininfarina, waar Ferrari des tijds mee samenwerkte om auto’s te ontwerpen, had het er maar druk mee. De 599 droogt eigenlijk aardig op, dus je zou kunnen stellen dat zeker de juiste keuze is gemaakt. Dat is bij een Ferrari eigenlijk altijd zo, ook als de meningen op zijn minst een beetje verdeeld zijn.

Ferrari 599 GTB met ander front

Wat als we de tijdlijn een klein beetje hadden kunnen verschuiven? Er gaan altijd een hoop schetsen opgepropt de prullenbak in alvorens de definitieve schets omgezet wordt in het uiteindelijke design. Deze one-off Ferrari 599 GTB is wat er gebeurt als je het propje weer uitvouwt en één van de schetsen tot leven brengt.

Jason Castriota

Daarvoor moeten we het even hebben over Jason Castriota. Deze Amerikaanse ontwerper schopte het tot het zijn van een designer voor Pininfarina. Aldaar mocht hij een paar gave auto’s ontwerpen, zoals de Maserati GranTurismo, de Maserati Birdcage 75th Concept, de Ferrari P4/5 voor James Glickenhaus en dus de Ferrari 599 GTB. Het uiteindelijke ontwerp van Castriota is dus wat we kennen van de 599 GTB. Zoals de auto van vandaag had het kunnen zijn.

Op maat gemaakt

De unieke Ferrari 599 GTB werd een realiteit in 2011, op basis van een originele 599 GTB die werd besteld door de vader van Jason Castriota. Laatstgenoemde is na zijn Pininfarina-avontuur op zichzelf gegaan in 2008 met zijn studio Jason Castriota Designs. Deze firma is verantwoordelijk voor de styling van de SSC Tuatara. We wilden zeggen ‘onder meer’, maar het portfolio op de website bestaat enkel en alleen uit de Tuatara. Maar ook deze GTB, dus. In 2011 werd de 599 GTB opgestuurd naar Italië waar met behulp van koolstofvezel de unieke onderdelen op de 599 zijn ontworpen en geplaatst. Dat ging niet over één nacht ijs: de hele voorbumper, motorkap en voorspatborden zijn veranderd, inclusief compleet op maat gemaakte koplampen. Ook de velgen zijn uniek voor deze 599.

Achteraan lijkt het origineler, met de welbekende daklijn met de flying buttresses. Toch gaat het hier ook om een opnieuw ontworpen bumper, vooral het aluminium stuk met een wat uitgesprokenere diffusor valt op. De koelsleuven boven de uitlaten doen denken aan die van de 599 GTO, die er inmiddels anno 2011 ook was.

Alfa Romeo kleur

Dan denk je alles gehad te hebben, maar de lol moet nog beginnen. De hele auto is vervolgens gespoten in een blauwe kleur genaamd Blu Inverno. Die kleur is geleend van een andere Italiaanse grootmacht: Alfa Romeo. Als we zoeken naar Blu Inverno zien we vooral een oude Alfa Romeo Giulietta Sprint. Toch gek, want verder houden de linkjes met Alfa Romeo op. De echte inspiratiebron voor deze auto was een Ferrari 250 GT California, chassis GT2561. Met zijn donkerblauwe lak en chromen velgen snap je de link waarschijnlijk, maar het interieur maakt het helemaal duidelijk.

Daar is namelijk gekozen voor knalrood! Bekleed door Poltrona Frau en uniek voor deze zeer bijzondere Ferrari 599 GTB. Kan het dan nog beter? Ja, op één vlak. Ferrari probeerde je met bijna al hun modellen de ‘nieuwe’ F1-versnellingsbak aan te prijzen, een sequentiële bak. In een auto als de 599 GTB zouden we bijna zeggen: gewoon doen. Toch kon je des tijds nog kiezen voor een handgeschakelde zesbak met H-patroon en ja: dat is gebeurd voor deze GTB.

Kopen

Kopen? We zouden zeggen, dat kan op de website van Miller Motorcars in de VS die deze unieke Ferrari 599 GTB aanbieden. Al lijken de foto’s wat gedateerd en in het inventaris kunnen we hem ook niet meer vinden. Met dit soort unieke auto’s is het altijd maar de vraag waar ze eindigen en wat het gekost heeft. Een bijzonder verhaal is het absoluut.

Ook interessant!

  • Ferrari 599 gaat in vlammen op in Huizen [video]
  • Autoblog Spot van de Week: Ferrari 599 GTO
  • Frans Duijts opteert voor Italiaanse Ferrari
  • Gloednieuwe Ferrari 296 GTB stuk door tram in Gent

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

599, 599-gtb, design, Ferrari, Jason-Castriota

Vorig bericht: « Video: glibberen en glijbus verrast automobilisten
Volgend bericht: Meer jaren ’90 dan deze Toyota Land Cruiser wordt het niet »

Lees Interacties

Reacties

  1. chrisc zegt

    16 januari 2024 om 22:48

    Leuk als special, maar de 599 is goed zoals hij is 😄

    Login om te reageren
  2. Gulli zegt

    17 januari 2024 om 08:21

    Ik krijg er een beetje Ferrari Roma vibes van. Wat overigens een compliment voor de Roma is want ik vind deze 599 een stuk gaver!

    Login om te reageren
  3. petroldrinker zegt

    17 januari 2024 om 08:55

    De 599 is as is, perfect, alleen ff een demperloze uitlaat eronder, setje mooie velgen, en in de juiste kleuren combi en het is een perfecte auto. Ze zijn alleen zo verdomde duur in de onderhoud vergeleken met de V8 Ferraris helaas

    Login om te reageren
  4. petroldrinker zegt

    17 januari 2024 om 09:06

    Overigens zou ik hem altijd met de F1 bak willen hebben, heerlijke bak in de 599, nog beetje klappen onder vollast schakelen, maar als je er rustig mee rijdt ook heerlijk rustig mee te schakelen, ik snap oprecht niet waarom iemand de handbak erboven zou verkiezen

    Login om te reageren
  5. Batterijlikker zegt

    17 januari 2024 om 09:53

    Zozo, dat is een dikke Peugeot 207.

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    17 januari 2024 om 10:49

    Hij is fantastisch, op dat grijze stuk plaatwerk om de uitlaten na dan. Alleen zal deze zoveel waard zijn en zo kostbaar om te herstellen bij schade dat er nooit mee gereden zal worden. En dat is dan weer doodzonde. Doe mij dus toch maar een 550 Maranello.

    Login om te reageren
  7. ericc zegt

    17 januari 2024 om 11:06

    De “Daytona “-stoelen zijn een must-have voor elke Ferrari. Inderdaad een Roma-achtig design zoals hierboven vermeld. Mooie wagen.

    Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      17 januari 2024 om 11:41

      Wij hebben juist de daytona stoelen vermeden bij mijn aankoop afgelopen jaar, en specifiek naar carbon kuipstoelen gezocht, vond de daytona’s absoluut niet lekker zitten met al die kleine strookjes die in de stoelen zitten (die zwarte streepjes in de stoelen dus), vonden de basis stoelen fijner dan de daytonas eerlijk gezegd…

      Login om te reageren
  8. mark997gt3 zegt

    17 januari 2024 om 14:56

    Een van de mooiste en elegantste Ferrari’s ooit!!!
    Wordt mooier en mooier. Eenvoudige lijnen.

    Login om te reageren
  9. alfaqv zegt

    17 januari 2024 om 19:28

    Neus heeft wel wat weg van de Lamborghini Reventon. Verder wel gaaf, dit soort subtiele one offs. Jammer dat er waarschijnlijk nooit mee gereden gaat worden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North