De Ford Ka+ neemt afscheid van het A-segment

Auteur: , 56 Reacties

Daarmee krijgt het stadsautootje geen directe opvolger, maar omdat de naam het in bepaalde kringen goed doet is deze afgestoft en voorzien van een plusje.

Hang die naam vervolgens op een iets ruimere B-segmenter en klaar is de marketingafdeling! Aan de auto zelf moest uiteraard wel het nodige gebeuren. Zo gaat Ford er prat op dat de Ka+ meer ruimte biedt aan de maximaal vijf inzittenden dan de concurrentie.

Overigens is de Ka+ een toefje korter dan de Fiesta, maar wel weer een stukje hoger. Hoofd- maar ook beenruimte zouden volgens Ford zelf absoluut de toon zetten in het segment. Verder is de Ka+ voorzien van een bagageruimte à 270 liter en een 60/40 neerklapbare achterbank.

Voor de aandrijving zorgt een 1.2-ltier Duratec blokje, met desgewenst 70 of 85 pk en 114 gram CO2 per kilometer. Deze krachtbron wordt gekoppeld aan een handbak met vijf verzetten. Een Nederlandse prijs is nog niet bekend, maar in Duitsland gaat het karretje íets minder dan 10.000 euro kosten.



56 reacties

Net een Koreaan van achter
@r32turbo:Weinig geschikt voor de Nederlandse markt ook.
Hij is ontwikkeld met oog op ‘budget-landen’ zoals Brazilië.
In Nederland wordt de vanafprijs vanaf €13.000,00.

We krijgen een opgelapt model, die eigenlijk bedoeld was voor de derde wereld. En in Nederland bijzonder duur is, een Kia Rio, een i20, een Yaris, C3 bieden gewoon veel meer auto voor ongeveer dezelfde prijs, en een mooier design.

Het is jammer dat fords ‘wereld auto’ strategie ten koste gaat van de leuke modellijn van de gewone ka, en daar een duur, inferieur en inspiratieloos alternatief tegenover zet.
@martinus: Ik denk dat dat wel mee gaat vallen, die fout zullen ze niet gauw nog een keer maken. Ik ga er in ieder geval wel een proefritje in maken en het zelf eens beoordelen.

De Ka+ is trouwens de derde generatie, dus de naam had ook K3 kunnen zijn. Maar dat is waarschijnlijk voor een andere, minder kapitaalkrachtige doelgroep.
Leuk begin autootje:P Ford is een goed merk
@ferrariman:
Maar dit model geen goed model.
Het is ontwikkeld met het oog op derdewereldlanden.
Er zitten gelukkig in de Europese versie nog wel net airbags.
@ferrariman: andere goede merken hebben leukere en goedkopere wagentjes. Dit is gewoon een lelijk hok.
Best jammer eigenlijk. De Ford Ka was toch altijd een geinig ding. De StreetKa is eigenlijk gaaf!
Hopelijk rotten deze niet zo snel 😂
Wanneer maken ze de Kast? (Ka ST)
@denniss00: als pasen op pinksteren valt.
@denniss00: leuk uitstappen…
De vorige K was een leuk wagentje (gebaseerd op de Fiat 500). Dit is gewoon een generieke Aziatische boodschappenwagen.
@trustmeiamanengineer: voor de prijs van een Turkse Fiat (in Duitsland).
@trustmeiamanengineer: ja toch wel jammer!
Kunt zeggen wat je wil van fe vorige Ka (het ‘bolle’ design) en de huidige (idd gebaseerd op FIAT 500 maar met ook weer z’n eigen looks) maar die waren tenminste wel allebei opvallend en interessant gestyled. Dit had zomaar van elk merk kunnen zijn, meer focus op budget dan looks.

Lijkt me juist dat ze dat een hoop van de huidige Ka-kopers gaat kosten..
(M’n moeder rijdt inmiddels rond in nummer 3 op rij, maar deze gaat ze no way interssant vinden!)
Ziet er uit alsof hij bedoeld is voor opkomende markten…. Een Kia ziet er tegenwoordig beter uit.
@dutchdriftking: Kia lelijk? Als je ze leuk aankleed zien ze er goed uit hoor. Absoluut niet te vergelijken met andere auto’s uit Azië
@eferrari: ik geef juist aan dat Kia’s er tegenwoordig beter uit zien dan Fords….
Budget bakkie
@lekkerlinksrijden:
> €13.000 in Nederland…
Maar komt ie nou naar Europa?
@mrrallycross: “Een Nederlandse prijs is nog niet bekend, maar in Duitsland gaat het karretje íets minder dan 10.000 euro kosten.”

Ik neem dus aan van wel.
@mrrallycross: hoeft niet van mij
@mrrallycross: Ja. Al maanden bekend.
Jammer, zowel de Ka als de Twingo van de eerste generatie waren in hun segment leuke karretjes met een eigen smoel. Nu, plofkippen met een Aziatisch sausje. Het lijkt wel of originaliteit bij de grote merken tegenwoordig een vies woord is.
@toniominestrone: De Huidige Twingo vind ik echt wel leuk…
Deze Ka+ dan inderdaad echt niet. Sowieso mis ik even waarom er een auto tussen de Ka en de Fiesta moet. Een Fiesta ziet er in mijn ogen veel beter uit dan deze Ka+. En de Ka zelf is ook prima te doen. Vreemde zet van Ford.
@ardonjr: Ik kan maar één reden bedenken: kosten. De tweede generatie Ka wordt gemaakt oor Fiat. Boze tongen beweren dat de ontwikkelingskosten van de 500 zijn betaald door Ford, zo’n hoog bedrag betaald men voor een Ka’tje.

En deze Ka staat op een Fiesta onderstel en wordt gemaakt in je eigen (Indiase) fabriek, Dat moet minimaal een schaalvoordeel opleveren.
@Brokkenpiloot: Ze hadden beter kosten kunnen besparen door dit ding gewoon niet uit te brengen. Lelijk hok.
Dus dat is zo’n 3500 euro aan bpm. Plua een metaallakje 850 en kosten rijklaarmaken 850. Goeie 15000euro voor een KA. De Forddealers zullen weer blij zijn met de BPM regeling.
Ah, leuke bejaardenmobiel geworden. Chapeau Ford. Hier zie je dus straks alleen maar rimpelsauriërs in rijden.
Toevallig de enige doelgroep in NL die nog nieuwe auto’s koopt, dus geen onhandige move toch?
@MauritsH: ook weer waar ☺️
@borrelnoot: rimpelsauriërs +1
Sinds de laatste generatie gebaseerd wad op de fiat 500 was hij ten dode opgeschreven. De eerste generatie was een leuk speel auto’tje, goede baan ligging maar helaas overgevoelig aan roest.
Gemiste kans … Past zo tussen alle andere generieke Aziatische meuk. Ford had gezien zijn status en historie wel met wat spannenders mogen komen, met de kwaliteit zal het wel goed zitten, maar wat een koekblik ..
Lol, net een Dacia zo.. lelijk ding dit hoor
Ford, wtf is dit? Nog bijna een zwakker aanbod dan een Mitsubishi Space Star!
@Jochempie:
Derde-wereld meuk, die naar Nederland gepushed wordt onder de ‘ford’ naam.
Het doet mij een beetje denken aan de ‘Koreaanse’ Chevrolets die we een tijd hier gehad hebben, of de slopeltjes die eigenlijk gewoon een deawoo zijn.
@Jochempie: Ik dacht precies hetzelfde. Net zo saai als de Mitsubishi inderdaad.
Het lijkt zo wel een Braziliaanse Fiat.
Dit is toch gewoon de Indische Ford Figo die ze hier op de markt smijten? Dateerd al van 2014 of 2015 ….
@Delorean: Ach ja, niks mis mee toch? De Suzuki Celerio (en ook de voorganger die nog Alto heette) zijn ook niks meer of minder dan Maruti-Suzuki’s die eigenlijk voor de Indische markt zijn ontworpen. Als je een auto puur als vervoermiddel ziet, weinig budget hebt of enkel korte afstanden rijdt zijn dat soort wagens meer dan prima.
@Edge: zeker niets mis mee, maar dit is geen ‘nieuw’ model meer. Gewoon een ‘oud’ (allé ja) model wat ze hier gaan verkopen als ‘nieuw’ ….
Volgens mij zijn ze niet erg zelfverzekerd over het interieur, één klein fotootje uit een rare hoek.
Prima auto, als je, buiten de noodzaak voor zo’n ding, geen donder met auto’s hebt.
Koekblik met een aardige neus. Voor simpel vervoer en een mensen met een kleine beurs.
De Ka is een geinig autootje, maar in vergelijking met wat je bij andere merken voor dat geld krijgt niet bepaald een uitblinker. Net als het Fiat 500-zustermodel is de Ka toch vooral een poging van Ford om een hippe stadsmini neer te zetten. Een echt functionele auto om te concurreren met de Celerio en kale uitvoeringen van de, Picanto, i10, Twingo en het PSA-Toyota trio hadden ze nog niet. Die wagens zie ik toch behoorlijk vaak rondrijden, dus het is wel een logische vervolgstap dat Ford een graantje mee probeert te pikken van die markt.

OT: Jammer dat we hier in Nederland en de rest van West-Europa niet zo happig zijn op sedans. Zo’n Ka+ is leuk en aardig, maar persoonlijk had ik toch veel liever gezien dat we die Escort concept in productievorm hadden gekregen. Oké, het idee van die Escort was dat het een Focus voor saaie mensen was, maar deze Ka+ is ook niet op de meest spannende mensen gericht en persoonlijk vond ik hem wel erg mooi.
http://www.autoblog.nl/gallery/Ford/Escort_Concept_2013/Ford-Escort-Concept-01.jpg
Zal vast een stuk beter rijden dan de vorige maar ziet er bijzonder saai uit
Net een kia…
Voorkant is in orde tot mooi, achterkant is vrij gedateerd. Achterkant van de huidige is veel mooier. Voor dat geld heb je ook een Twingo of Smart.

En geen automaat?
Even googlen levert prijzende reacties op van Indiase en Braziliaanse testers. Goed sturend, comfortabel en ruim autotje. Wat ik alleen niet begrijp is dat we de modernere driepitter hier (vooralsnog?) niet krijgen. Die wordt in Brazilië geleverd; de vierpitter is voor India.
Is dat niet dat Indiaas bakje?

Tsss, alles moet goedkoper tegenwoordig…
En waneer pakken ze de huidige Fiesta aan?
De richtprijs voor Nederland is 13.000 euro, voor 1000 euro minder heb je al een Fiat Punto met 100 pk en airco. Voor 1000 euro meer kun je al een Hyundai i20 coupé met 100 pk of een rijker uitgeruste Punto krijgen. Je mag toch hopen dat de ka+ geen enkele keer verkocht gaat worden, het hele ding is gewoon een miskoop.
Wat een onduidelijk artikel.
Maar… Voor dat geld stap je toch ook in een Fiesta? En als je dan wat meer flappen trekt, koop je een B-max. Daarbij is het echt een heel suf ding om te zien :(
Ben benieuwd of we hem veel gaan zien

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).