“Winterbanden binnenkort verplicht”, kopt de Bovagkrant. O ja? Volgens Luc van Bussel van Profile Tyrecenter zal dit inderdaad het geval zijn. Hij verwacht dat winterbanden binnenkort ook in Nederland verplicht zijn. Deze verwachting is gebaseerd op de plicht in de ons omringende landen. En mag ik dan eens goed beargumenteerde standpunten horen waarom winterbanden in ons kikkerlandje óók nodig zijn, Luc?
“Steeds meer mensen en bedrijven zien in dat de winterband de verkeersveiligheid enorm ten goede komt. Ook onze buurlanden. Zij hebben hier zelfs hun wetgeving op aangepast. Het lijkt me dan ook zeer sterk dat Nederland hier niet ook haar conclusies uit zal trekken. We leven tenslotte niet op een eiland en de doelstellingen van onze overheid om het aantal verkeersdoden fors terug te brengen zijn hier absoluut bij gebaat”, aldus Luc van Bussel, CEO Profile International N.V.
Ik zou dat laatste woordje van het citaat graag om willen dopen in ‘geblaat’. Want kom op jongens, dit lijkt mijns inziens nergens op. Profile Tyrecenter probeert op een laffe manier in te spelen op de gevoelens van de automobilist, want hé, ongelukken maken wil niemand, toch? Nogal evident. Ik zal even kort en duidelijk aangeven wat er hier niet klopt:
Ik ga ervan uit dat met buurlanden vooral Duitsland wordt bedoeld. Heeft Duitsland niet te maken met een wat grilliger weerbeeld? In het zuiden van Duitsland komt elk jaar behoorlijk wat sneeuw te liggen. In Nederland is dit hooguit 2 dagen per jaar. En hoe vonden we afgelopen winter? Lekker warm hè? Naar warme oorden als Spanje hoefden we daarom niet. Of heeft u toevallig wel geschaatst op uw plaatselijke plasje water?
Vervolgens: “het aantal verkeersdoden fors terug te brengen zijn hier absoluut bij gebaat”. Is dit statistisch onderbouwd? Elke bandenfirma probeert de automobilist ervan te overtuigen dat het rijden op winterbanden al bij temperaturen onder de 7 graden veiliger is. Maar is dit wel zo? Het Duitse Autobild heeft afgelopen winter een test gedaan met heel andere resultaten:
“Unsere Tests zeigen auch dieses Mal eindeutig: Auf nasser Piste setzt erst der Gefrierpunkt eine physikalische Grenze, auf trockener Fahrbahn indes ist der Sommerreifen selbst einige Grade unter null noch Sieger in der Haftungsfrage. Dennoch legen wir unseren Lesern den Gebrauch von Winterreifen wärmstens ans Herz, denn wer auf Sommerreifen vom Schnee überrascht wird, hat nicht nur verwachst, sondern riskiert ein Bußgeld von 20 Euro”.
In Nederlandse woorden: op nat wegdek zijn zomerbanden tot het vriespunt gunstiger. Op een droge weg zijn zomerbanden zelfs gunstiger tot enkele graden onder nul. Met ‘gunstiger’ wordt bedoeld meer grip, dus een kortere remweg. Voor de duidelijkheid: dit was het geval met de testbanden in het onderzoek van Autobild. Ongetwijfeld zullen er ook (extreem) dure winterbanden zijn die met 3 graden boven nul beter presteren dan een zomerband. Echter, zo kan elk onderzoek onderuit gehaald worden.
Bovendien lijkt er nooit gekeken te worden naar de (veel) langere remweg als mensen te lang na de winter doorrijden met winterbanden. Hoeveel kopstaart-botsingen hadden er voorkomen kunnen worden als mensen juist zomerbanden onder hun auto hadden geschroefd? De remweg met winterbanden onder normale omstandigheden is al gauw enkele meters langer. Dit kan precies cruciaal zijn.
Goed, als het eenmaal die ene keer per jaar sneeuwt, dan zijn de verschillen tussen zomer- en winterbanden weldegelijk groot. De winterband ‘wint’ het dan dik van de zomerband. Maar daar waar de ‘zomerbandrijder’ zich netjes aanpast aan de weersomstandigheden, lijkt de ‘winterbandrijder’ steeds harder te willen. “Kijk mij eens 130 km/u bahnen in deze sneeuwstorm in mijn Audi Quattro met winterbanden. Dat kunnen jullie niet hè”, lijken ze uit te dragen. Met als gevolg dat juist die superveilige A6 even later in de greppel ligt.
Moraal van dit verhaal: laat Nederlanders alsjeblieft zelf kiezen welke banden ze onder hun auto leggen. Zoals het nu is, is het prima. En hadden we jullie niet al een paar keer bericht dat het alleen maar warmer ging worden in Nederland…?
lincoln zegt
zo fijn dat de heer van Brussel zoooooo gebaat is bij mijn gezondheid .. en ik ken die beste kerel nog niet eens ….. bedankt man.
mashell zegt
Amen. Winterbanden plicht was in de jaren 70 zinvol geweest, nu is het nonsens. Eigenlijk zouden de autobladen ook in grote letters moeten schrijven “in een Nederlandse winter zijn winterbanden minder veilig”, maar ja ze willen de adverteerders ook niet wegjagen.
Maarten zegt
Ze kunnen me rug op, ik ga toch echt geen winterbandjes onder m’n auto laten monteren, vooral als het op mijn eigen kosten moet zijn. En als het nou daadwerkelijk nut zou hebben, dan is het een ander verhaal…
Suske zegt
In een vlakke omgeving (met gematigd klimaat) waar dus weinig tot nooit ijs of sneeuw op het wegdek ligt is het simpel: Ga op vierseizoenenbanden rijden.
Deze hebben ook zo’n M&S-symbool en de ‘snowflake’-codering, wat betekent dat deze banden als volwaardige winterbanden worden gezien (dus ook in Duitsland).
Alhoewel deze volgens mij maar t/m 17 inch beschikbaar zijn… :(
Esprit_de_Flandre zegt
Hoop dat ze dit in het Vlaamsche landje niet gaan proberen. Ik verwacht wel dat iemand ‘een ballonnetje zal oplaten’, maar ik denk dat het er niet doorkomt.
Esprit_de_Flandre zegt
Is trouwens politieke overbetutteling. “Wij moeten zorgen voor de mensen, want ze zijn te dom om zelf te weten wat goed voor ze is.”
MrSelected zegt
@Esprit de Flandre: Is dat niet met 50% van de regels hier?
Een wet hierop zou totaal nergens op slaan, daarom des te geloofwaardiger dat het in Nederland ingevoerd gaat worden..
lagonda zegt
Mijn vader is ook zo belazerd, dure nieuwe winterbanden + velgen. En eigenlijk kan hij ze nooit gebruiken, want boven de 7 graden slijten ze ontzettend snel en wij kennen nou eenmaal geen lang aaneengesloten periode van minder dan 7 graden.
De bandenfabrikanten varen er wel bij natuurlijk, maar verder niemand. Nee, ik koop ze niet, voor dat geld kan ik erg goede zomersloffen kopen !
d_vdm zegt
Dat verhaaltje van 7 graden celsius is idd een leugen: AutoBild heeft al een paar jaar geleden dit getest (dus nagegaan of de bewering van de bandenmaffia klopte, namelijk dat winterbanden vanaf 7 graden BOVEN nul al zin zouden hebben), en toen bleek ook al dat het een complete leugen is van de bandenbranche. Alleen bij sneeuw en ijzel was een winterband in het voordeel. Bij alle andere omstandigheden was een winterband (ook hele dure) zeer veel slechter: en denk dan aan remweg (redelijk belangrijk toch?) aquaplaning en zijdelingse grip.
EDIT: Ik waardeer je uitgebreide reactie(s), maar ik zou het nog meer waarderen als je ook de gehele tekst leest, alvorens te reageren.
d_vdm zegt
Wat voor winterbanden geldt, geldt ook voor terreinbanden: superieur offroad, belabbert of veel slechter onroad. In Nederland in de sneeuw of bij ijs op de weg heb je voordeel aan een winterband (is idd 3 dagen per jaar ongeveer). De rest van de wintermaanden heb je zeer veel nadeel.
Merkwaardig dat bedrijven dit soort leugens over de “noodzaak” van winterbanden zo maar mogen rondstrooien. Pure misleiding en oplichting.
w0o0dy zegt
@d_vdm: lijkt me een heel sterk verhaal dat een winterband met z’n grove profiel eerder last zou hebben van aquaplaning dan een zomerband (misschien was het een vergelijking met een speciale 4 seizoenenband?)
Ik denk dat afhankelijk van de kwaliteit van de zomerbanden er zeker veel winst behaald kan worden. Die knalharde “energy”-banden zijn namelijk bagger als het koud en nat is…. dan ben je beter af met een kwalitatief goede winterband. Overigens slijten winterbanden als je normaal rijdt helemaal niet zoveel sneller, ga je raggen terwijl het redelijk warm is dan gaat het idd hard.
Een kwalitatief uitstekende zomerband is misschien wel goed genoeg en bovendien….. veel mensen nemen bredere zomerbanden dan de winterbanden…. en minder rubber heeft natuurlijk wel invloed op de grip (remweg bijvoorbeeld).
Robin zegt
Goed stuk evo, ook al klink je wat gefrustreerd ;-)
Dat eeuwige gepromoot van de winterband moet maar eens afgelopen zijn. Ik wordt al drie jaar bang gemaakt met het creëren van ongelukken en het daardoor sterven van een langzame en pijnlijke dood als ik geen winterbanden zou monteren na oktober. Het sneeuwt hier te weinig om kosten op dat gebied te gaan maken, gewoon rustig of niet rijden als er 10 cm sneeuw ligt.
En het scheelt waarschijnlijk idd in warme dagen een boel kop en staart botsingen.
evo zegt
@ Robin; hahaha
Maar misschien moet je wel gefrusteerd zijn om überhaupt zo’n lap tekst op digitaal papier te zetten;)
Maar goed, je hebt misschien idd wel gelijk. Ik probeer echter middels dit artikel mensen bewust te maken van de wijdverspreide onzin. Die bandenboeren proberen de overheid zoveel mogelijk tot verplichting van winterbanden aan te sporen door dit soort slijmerige en hypocriete persberichten de wereld in te sturen. De enige winnaars zijn dan natuurlijk die bandenboeren zelf. Misselijk word ik ervan, kots zelfs…
Mister-E zegt
Ik heb goodyear ultra-grip 7’s en ik voel wel degelijk het verschil op nat wegdek, zonder veel grip te verliezen als het droog is. Ze slijten bovendien helemaal niet snel af. Dus het kan me gestolen worden wat die testen uitwijzen, ik ben blij dat ik ze heb!
Mikeee zegt
Winterbanden zijn al veel beter dan all-season’s vanaf 7°C vanwege het gebruikte compound. Gewoon een extra marge van veiligheid voor jezelf, je passagiers en je bezit.
M+S (Mud and snow) banden daarentegen zeggen al waarvoor ze bedoeld zijn.
Ik ben iig wel voor verplichte winterbanden. Hey, it’s the temperature stoopid!
Bedoel, voor het luttele bedrag van 4 bandjes meer zekerheid..why the &^$ not?
DrDarwin zegt
Winterbanden…..
Wintergedrag, dat is de crux waar het om draait.
Als je middenin de winter van zuid naar noord Duitsland rijd kan het verschil in temperatuur zomaar 15 graden bedragen, is het dan misschien zinvol bij Nurnberg je wielen te wisselen?
Ik rij al 30 jaar zonder winterbanden, en dat wil ik wel zou houden, en de eerste die mij aanrijd bij 8 graden boven nul met winterbanden onder zijn auto die klaag ik aan.
Paul zegt
Helemaal mee eens met dit stukje tekst. Alleen mijn mooi 18″ sloffen wilde ik toch wat beschermen. Door de brede band begon de auto bij koud en nat weer gauw te glijden en kon ‘k zelfs in de 4e versnelling spinnen tijdens het optrekken. (met Gof GTI 1.8T ong 170pk).
Ik heb voor winterbanden gekozen omdat ik toch een extra set wielen wilde hebben voor in de winter. Konden mijn chromen velken mooi beschermd blijven voor pekel ed en het scheelde in de bandenkosten. Die brede dingen slijten toch net iets harder dan de standaar wielen.
Maar voor de rest raad ik iedereen aan lekker zomerbanden of 4seizoens banden te blijven rijden. Stukken voordeliger :)
Rick dos zegt
Ik heb afgelopen winter over winterbanden een soort gelijk betoog gehouden met dezelfde tests als voorbeeld. Je kunt begrijpen dat ik het dus helemaal eens ben.
Zodra het langere periodes zijn dat we temperaturen onder 0 gooi ik er wel winterbanden onder. Aangezien dat al in tijden niet is gebeurd, laat ik me niet een oor aan naaien.
BTW moet dit niet onder het kopje column? Wat een lap tekst man! Helemaal niet gewend…..van jou……. ;) :P
evo zegt
@ RD; je bent het dus wel gewend van mij ga ik vanuit…. Vind je de stukkies in het algemeen te lang? Je kunt het nu zeggen, van jou kan ik kritiek wel hebben ;)
Dit stukje als column aanvinken lijkt mij niet verstandig. Is niet als column geschreven (had ik wel kunnen doen, maar goed, dan was ik langer bezig geweest dan de 40 minuten) Bovendien gaan mensen dan ouwehoeren dat de schrijfstijl van de column k*t met peertjes is, dus dat willen we niet hebben;)
Rick dos zegt
@evo
Dat is goed om te weten! ;)
Nee, normaal is het een klein beetje tekst en dan wat foto´s. Soms ben ik wel benieuwd wat jullie er echt van vinden. Dit is duidelijk. Je kan het er eens of oneens mee zijn, maar het is in ieder geval een mening.
En heb je het nu nog steeds niet geleerd dan? Mensen moet je gewoon laten l*llen! Just a tip from me….. ;)
En zoals een groot man ooit zei: Vorralll deurgaan! ;) :D
evo zegt
Thnx voor de tip (alhoewel hij overbodig was ;)) Mening in stukkies gooien doen we toch al vrij veel? Te veel is ook niet goed, want dan kunnen in bepaalde gevallen mensen er te veel aanstoot aan nemen. Autoblog is min of meer de ‘centrale’ partij, jullie reaguurders kunnen vervolgens elkaar in de haren vliegen met (vooral) Duitse vergelijken.
Audi is the BEST. Nietes. Welles. BMW Rules. AMG heeeeeerscht! ;)
Alhoewel teksten als Audi rulezzzzz linea recta naar de prullenmand gaan…
Mark zegt
Fijn dat jullie het ook nog even benadrukken. Ik word gek van dat doordruk-geneuzel van de branche. Koemelkden doen we ergens anders!
d_vdm zegt
@w0o0dy:
kan het me niet meer herinneren, maar zoals EVO al schrijft, AutoBild test dit soort dingen regelmatig (er is voor de consument ook veel geld mee gemoeid). Nederlandse autobladen schrijven berichten van de bandenboeren vaak klakkeloos over, daarom heb ik ook zeer weinig op met NL-autotijdschriften (en dat is nog heel zacht uitgedrukt:)
Bovendien heeft winterbandengezeur door direct belanghebbenden ($$$) weinig zin als er nog zoveel mensen zijn die met te weinig profiel en of luchtdruk rondrijden.
Dr. Bronx zegt
Totaal geen onzin jongens het heeft niet alleen met sneeuw te maken maar ook met temperatuur. onder de 5 a 6 graden worden normale banden te hard. vandaar winterbanden voor meer grip op een koude en natuurlijk ook besneeuwde of beijzelde weg.
Tuurlijk gebruikt hij het praatje ook voor de verkoop hehe. nog nooit vanmarketing gehoord?
Geen Bullshit en als je het niet wilt geloven prima maar je neemt zeker meer risico als je het niet doet.
Rick dos zegt
@evo
Het is heel begrijpelijk allemaal natuurlijk. Laat inderdaad de bezoekers maar reageren. Maar zoals gezegd in een topic zoals deze je mening vermelden is ook wel leuk. Om vervolgens een discussie te krijgen. Dit i.p.v. bij een column je mening ventileren.
“Alhoewel teksten als Audi rulezzzzz linea recta naar de prullenmand gaan…”
Kijk en daarom bivakeer ik hier! ;) Truste!
evo zegt
Mooie dingen! Truste!
evo zegt
@Mark; Juist, jij begrijpt mij volkomen.
transam73 zegt
Don’t believe the hype !!!
Winterbanden zijn voor mietjes.
R.hovel zegt
WINTERBANDEN ZIJN OOK IN DUITSLAND NIET VERPLICHT!
De auto moet alleen “wintertauglich” zijn. Hetgeen betekend dat de banden goed profiel moeten hebben, liefst winterbanden, goede remmen etc, sneeuwkettingen aanwezig.
Japie zegt
@ Dr. Bronx,…dat onderzoek bewijst dus het tegendeel.
Het wordt tijd dat de ANWB eens een goede test gaat doen,..en deze uitlslag doorspeelt naar de leasemaatschappijen en het 8 uur nieuws!!
pomoek zegt
Een paar jaar geleden was er zo’n bandenfitter in zo’n autoprogramma winterbanden aan het promoten. Zijn verkoopargument: De banden worden gemonteerd op van die (lelijke) zwarte stalen velgen (het zijn overigens geen velgen maar wielen, dat terzijde). Dat is stoer, want dan kan iedereen zien dat je veel geld hebt om winterbanden te monteren. De kwaliteit van auto’s en banden is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Ik ben nog van de leeftijd dat auto’s van 5 jaar oud volkomen weggerotte spartborden hadden, standaard, en dat banden in no time waren kaalgereden. Goed op de bandenspanning en het profiel letten, dan is er niets aan de hand. Ga je naar Zweden of Zwitserland deze winter, dan zijn winterbanden een goed idee.
OWD zegt
Heel goed en kritisch stuk, ik kan me hierin vinden.
PeterVanHteV zegt
Wat zeggen de statistieken hierover? Wanneer het materiaal meer speelruimte krijgt door esp, tractioncontrol, abs etc zal deze direct worden gebruikt door de bestuurder om ongemerkt meer risico te nemen met alle gevolgen van dien.
Is het niet zo dat een auto zonder abs een kortere remweg heeft in de sneeuw dan een met abs? Een goed bestuurder kent de tekort komingen van zijn materiaal onder alle omstandigheden. Ik zelf zweer bij de TVR filosofie, zelfcontrole!!!!
En laat die bemoeizuchtige, achter de voordeur gluurende nep-christenen en salon-socialisten zich voortaan beperken tot de gladheid van hun bordelsluipers op het nieuwe tapijt in de rooksalon van de 2e kamer.
mart(w)in zegt
R.hovel schrijft,
13 September 2007 om 8:36
WINTERBANDEN ZIJN OOK IN DUITSLAND NIET VERPLICHT!
De auto moet alleen “wintertauglich” zijn. Hetgeen betekend dat de banden goed profiel moeten hebben, liefst winterbanden, goede remmen etc, sneeuwkettingen aanwezig.
IDD bij een ongeluk controleerd de polizei je auto,mochten daar onder winterse omstandigheden geen aanpassingen aan gedaan zijn,dus winterbanden en of sneeuwkettingen kan je er op rekenen dat je alle schade veroorzaakt kan gaan betalen.
tis maar dat je het weet als je weer met je zomerbanden richting oostenrijk rijd deze winter.
silvio zegt
Aangezien de temp. hier elke dag weer anders is begin ik er niet aan.
Blijf wisselen zeg!!!!!!!
Banden zijn trouwens niet te betalen hier,afzettersssssss.
Jaaaaaaaaaaa,in Duitsland is alles een stuk goedkoper.
En nog iets….als er in Duitsland getest wordt,geloof ik dat eerder,dan wanneer er iets in Nederland wordt geroepen,die mensen geloof ik al lang niet meer.
silvio zegt
Wat ik er eigenlijk mee wil zeggen is,dat ook al is het waar van de winterbandjes,ik gewoon de regels aan mn laars lap!!!!!!
Want hier kost alles twee keer zoveel!!!!
En dan vinden ze het raar dat mensen op de politie in gaan rijden……Grrrrrrrrrrrrrr.
OWD zegt
maar… met winterbanden kun je niet zo lekker driften als met kaalgereden zomerthuiskomertjes wanneer het heeft gesneeuwd..
+1 Kudos voor cheap tyres!
evo zegt
Nou, dat zeg je wel OWD, maar driften gaat met alleen zomerbanden op sneeuw soms ook niet echt lekker (te glad). Vorig jaar tijdens die ene dag sneeuw prima kunnen driften met m’n winterbandjes (die er onder liggen, omdat ik geen zomerbanden meer heb).
v8x zegt
De winterband is gewoon een dikke hoax gecreëerd door de bandenfabrikanten om meer banden aan de markt te kunnen slijten. Winterbanden zijn gewoon nutteloos in de .nl en .be.
Natuurlijk zal de CEO van een banden en onderhoudsspecialist als Profile niet tegen zijn eigen winkel spreken en natuurlijk zal hij zeggen dat winterbanden goed zijn. Hij kan ook niet anders beweren anders is z’n zaakje failliet. Lijkt me een perfect voorbeeldje van “Wij van WC eend raden WC eend aan”.
RubenBaeten zegt
Als Profile Tyrecenter (dat overigens in een Brits/Amerikaanse spellingsidentiteitscrisis verkeert) niet eens gewone banden voor mijn auto kan leveren, waar moet ik dan winterbanden vandaan halen?
silvio zegt
@Mikeeee
Dus Mikeeee…dat luttele bedrag gaat in mijn geval niet op
Denk ff na!!!!!!!!!!!!!!!
edit: Prima als je reageert, maar gebruik voortaan minder leestekens s.v.p.-
Juppe zegt
Wat een onzin, winterbanden verplichten. In bv. Duitsland zijn ze (zoals eerder gezegd) ook helemaal niet verplicht. Bovendien, als ze het gaan verplichten gaat iedereen op goedkope banden rondrijden. Dan kun je ook bij lage temperaturen beter goede zomerbanden hebben denk ik.
Maar het maakt toch allemaal geen fluit uit. Heb vaak genoeg (te vaak) meegemaakt, dat je in de sneeuw rijdt, met flinke afstand op je voorligger. En dat er dan achter je een auto bijna op je bumper zit. Wat voor idioten zijn dat? Dan mag je wel winterbanden/abs/epc/qrst/uvw/xyz op je auto hebben maar dat helpt dan ook niet meer!
Juppe zegt
En ik weet ook dat ik geen winterbanden bij bovengenoemde bandenzaak zal kopen.
Pinho zegt
Ik heb zelf bijna een jaar lang op winterbanden gereden in .nl en dat was goed te merken ook. Langere remweg, erg onstabiel bij hogere snelheden (tot slingeren aan toe!) en af en toe bij het optrekken op een nat wegdek kwam ik amper weg. En dat was dus ook bij temperaturen net boven nul, wat zo’n beetje het gemiddelde is van een nederlandse winter. Het zou dus juist onveiliger worden…
Ik woon in Noord-Scandinavie waar het verplicht is om 6 en een halve maand met winterbanden te rijden (liefst spijkerbanden) maar daar is ook alle reden voor. De eerste sneeuwbuien vallen meestal begin oktober en vanaf november t/m april is er bijna een vaste pak sneeuw. En dan heb ik het nog niet over de belabberde wegen die dwars door berg en dal gaan. Dat is gewoon niet te vergelijken met Nederland, misschien 2/3 dagen sneeuw op vlakke, brede en veilige wegen…
En trouwens, met ijzel, wat vaker voorkomt dan sneeuw, heb je ook met (spijkervrije) winterbanden erg weinig te vertellen als er niet gestrooid is!
OWD zegt
Heuveltje op in de alpen, even een pas over, met een dikke X5 en 21 inch sneeuwbanden, en 60 km per uur, terwijl de rest staat te ploeteren met sneeuwkettingen in een sneeuwstorm, bumper aan bumper…
Zo maak je reclame
Juppe zegt
Tuurlijk, zo maak je reclame ja. Heb ook eens een paar duizend km in de hoge tatra’s van Slowakijke rondgereden. En daar strooien/schuiven ze echt niet. Met winterbandjes en aangepast rijgedrag gaat dat prima, geen kettingen nodig gehad. Ook geen X5 trouwens, gewoon een 1.3 hatchback met voorwielaandrijving.
Maar hoe vaak kom jij een besneeuwde bergweg tegen in Nederland?
OWD zegt
Juppe schrijft: ‘Maar hoe vaak kom jij een besneeuwde bergweg tegen in Nederland?’
haha.. in geen miljoen jaar.. maar hoevaak kom je een X5 tegen die offroad is geweest, of iedere andere willekeurige tractorachtige SUV die hier rondrijd? kopen kopen kopen! Dat is de ziekte.
HaJee zegt
Mensen met winterbanden kunnen niet rijden
RScosworth zegt
Gezever altijd over die winterbanden.
Ik ben nog altijd zeer te vreden op mijn v-profiel bandjes!
Sublieme waterafvoer bij zware regenbuien die zorgen voor een verbazingwekkende portie grip zodat ik ook in de regen nog lekker door kan karre! Koud weer en ijs krijgen mijn Clio 2 ook niet van zijn plaats af met dit rubber. :)
OWD zegt
Veel mensen hebben tegenwoordig een taartschep/ sneeuwschuiver voorop hun Golf, dus waarom hebben we in Vredesteinsnaam sneeuwbanden nodig? Gewoon achter een ‘no Fear’ bestickerde Golf III CL met M3 stickers gaan rijden en je bent Home safe
a_buis zegt
1 sneeuwbui per jaar, wegen staan dan toch he-le-maal vast, dus zo’n ‘vaart’ zal het niet lopen! Moeten we niet ook massaal aan de regenbanden? En de herfstband niet te vergeten, al die gladde blaadjes op de weg: eng! Nog een band vergeten?
Op de wintersport wel errug handig trouwens die sneeuwsloffen!
bmw zegt
Ik schrik toch wel van de meeste reacties. Immers, winterbanden maken wel degelijk een verschil. Vanaf een graad of 12 is er een merkbaar verschil. En dergelijke temperaturen komen wel degelijk vaak voor (zeker ’s avonds en ’s nachts). De meerkost beperkt zich trouwens enkel tot het extra setje velgen (dat je nog tweedehands kan zoeken ook). Ik rij graag op winterbanden, want het maakt zeker een verschil.
PS: grappig hoeveel mensen hier nu over de kost van die banden spreken, terwijl op de rest van dit forum over duizenden euro’s wordt gesproken alsof het iets van niets is. Hypo… criet?
PPS: @Pinho: ik rijd geregeld in Ijsland rond en ik kan je verzekeren dat men daar een ander type winterbanden gebruikt dan het type waarover dit bericht gaat. Dus niet echt te vergelijken, denk ik.
Heer zegt
die kerels willen ALLEEN maar mijn GULDENS uit mijn zak jatten!!
auto hebben en onderhouden is al HEEL duur!!
merc R driver zegt
winterbanden…. lastig paket, in duitsland vind ik het goed dat het verplicht is. nou vind ik het inderdaad overbodig om in nederland voor 2 dagen per jaar winterbanden onder mijn auto te zetten. aangezien ik deze ook nog eens zelf mag betalen ben ik er niet blij mee. ik weet dat mijn vader wel altijd winter banden eronder zet maar die worden betaald door de zaak dus dan veranderd het weer. ik vind dat als jij richting de alpen gaan om sneeuw te hebben met kert/voorjaar dan moet je winterbanden hebben en dan vind ik het heel goed.
als mijn oma in nederland woont(heemstede) en dan 2 keer per week naar de supermarkt rijd en 1 keer naar mij toe dan hoeft zij echt geen winterbanden lijkt mij? maargoed ik geloof doordat er een begrotingstekort is moet er geld uit alle hoeken en gaten komen. Ook dus uit het bedrijvenbelastings geld. Accijns omhoog op sigaretten drank en ook brandstof…
nee wouter je bent een toffe vent en we zijn heel blij dat je op de financiele post zit in de regering(not…)
silvio zegt
@bmw
Ik ben pas overtuigd als ik het het kan testen.
Maar helaas is het niet te betalen,dus test ik het niet
silvio zegt
en die nepmerken van profile zijn al helemaal niet te vertrouwen
DennieFR zegt
Winterbanden,pure onzin..
Ze hebben pas nut onder de 7graden,daarboven zijn ze veel minder dan een goede band.
Als mensen nou gewoon zorgen dat ze een goede band leggen die voor regen geschikt is,en niet zo goedkoop mogelijk willen rondtuffen dan scheelt het al enorm.
DennieFR zegt
*Edit,pure onzin in Nederland bedoel ik daarmee..
ldc zegt
Fabrikanten van winterbanden zijn niet wereldvreemd, ook zij weten dat de gemiddelde temperatuur ’s winters stijgt. Hieraan passen zij de samenstelling van het rubber aan zodoende een band te krijgen die ook bij temperaturen van enkele graden boven het nulpunt ook hun werk prima kunnen doen. Ook zijn winterbanden beter bestand tegen temperatuurschommelingen als zomerbanden. Zij kunnen vrieskou trotseren alsook de hitte van tegen hoge snelheid over het asfalt te worden gejaagd.
Daarentegen is het niet te ontkennen dat er in de winter meer neerslag valt onder de vorm van regen, en het is juist daar dat winterbanden meer en meer scoren. Ze zorgen voor een betere grip in minder ideale omstandigheden doordat zij een profiel hebben dat nog meer gericht is op waterafvoer.
bmw zegt
@ldc: ik zou het niet beter kunnen zeggen. Ik zou het iedereen aanraden!
de sjonnies zegt
Ik heb een bandenrek op het dak laten monteren en gelijk pneumatische kriks onder m’n auto laten zetten.
Ik ga nu zeer veilig op pad :
1 set slicks voor boven de 20º
1 set intermediates voor tussen de 0 – 20º
1 set regenbanden
1 set winterbanden
Het vervelende is alleen dat ik er nu 3 keer zo lange over doe om ergens te komen, konstant luisteren naar de weerberichten en voor een snelle rechter of linkerbocht stoppen, intermediates eraf slicks erop, door de bocht gummen, stoppen en dan weer een ander setje monteren, wat door de weergoden wordt gedikteerd.
Waar zijn we mee bezig ?
Gerie zegt
Heb net mijn verzekering gebeld met hoe het staat als je naar Duitsland rijdt zonder winterbanden,als je toevallig schade maakt zal je verzekering altijd betalen.
Alleen je zult van de Duitse Polizei een bekeuring krijgen dat je zonder winterbanden rijdt.
Als iemand hier nog meer over kan vertellen hoor ik het graag.
En iedereen die in Holland met winterbanden rijdt moet een bekeuring krijgen,of allemaal wel of niet,nu staat de ene helf sneller stil en de andere helft niet,dus reken maar uit
A4 Avant zegt
Zin of onzin, de kosten vallen nog wel mee. Als je immers een paar maanden op je winterbandjes rond tuft zullen je zomerbandjes niet slijten, en andersom ook. Bij veel automobilisten is het blijkbaar ook de trent om de bandjes tegen het einde van de zomer / begin herfst te (laten) vervangen vanwege het naderende ‘slechte’ weer. Dit om alvast voldoende profiel voorhanden te hebben.
Als je echter rond deze tijd overgaat op het winter setje, kan je je bandjes met laten we zeggen 3,5mm profiel de volgende zomer nog gewoon een stukkie verder op rijden.
(moet het geen zomer zijn als de recent afgelopene, dan schiet het ook weer niet op…)
Ben het er overigens wel mee eens dat het in NL niet echt meer nut heeft, gezien de extreme winters van de laatste jaren…
Martijn zegt
Puntje van kritiek @ Evo: als je een stukje quote moet je ook het hele stuk vertalen. “Dennoch legen wir unseren Lesern den Gebrauch von Winterreifen wärmstens ans Herz, denn wer auf Sommerreifen vom Schnee überrascht wird, hat nicht nur verwachst, sondern riskiert ein Bußgeld von 20 Euro”. Dus ondanks dat zomerbanden volgens Autobild in veel weersomstandigheden beter zijn dan winterbanden raden ze toch het gebruik van winterbanden aan omdat je dan op iedere situatie bent voorbereid (en de boete van €20 vermijdt).
Het sneeuwt overigens best regelmatig in dit land. Ik woon in Twente en heb nu twee jaar achter elkaar veel meer dan 1 dag echt winterweer gehad met sneeuw, ijzel en hagel. En naar de wintersport (3 keer per jaar) komen ze erg goed van pas. Dus voor mij zeker winterbanden!
gijs zegt
Toch vreemd dat ik heel andere ervaringen heb met winterbanden. Voor mijn werk laat ik mensen over een natgespoten baan met gladde coating rijden en ze de slipgrens van hun banden opzoeken door steeds wat hader te gaan. De mensen met winterbanden onder de auto moeten beduidend harder rijden om hun auto in een slip te krijgen. Door de andere compound hebben ze meer grip en het speciale profiel is veel beter in staat grotere hoeveelheden water in korte tijd af te voeren. Ik ben dus erg benieuwd naar de details van de Autobild-tests!
Juppe zegt
Binnenkort vervolg op deze discussie op autoblog.
http://www.nu.nl/news/1351902/1202/Winterbanden_en_regelneukers.html
Coolcase zegt
Let er wel op dat de functionaliteit van de winterband op sneeuw vooral afkomstig is vanwege de profieldiepte in combinatie met de gripstructuur. Het gaat om die fijne groefjes. Blijkbaar is deze typische structuur van de winterband ongeschikt voor droog wegdek. Officieel is de winterband versleten bij 4mm profieldiepte. De nieuwe winterband wordt meestal geleverd met 8mm. Denk eraan dat de eerste millimeters het hardste slijten.
Verder slijten winterrubbers nogal hard als het niet koud genoeg is voor ze.
Dus voor mensen die denken dat winterbanden evenduur rijden als echte banden, even goed rekenen.
Het veiligste aspect aan de winterband is ook gelijk de minst veilige: de geluidsproductie. Door de herrie denk je meer grip te hebben. Je hoort je banden immers ‘grippen’! En door het veilige gevoel kan je juist weer met een gerust hart rijden. Harder rijden. Houd er echter wel rekening mee, dat je remweg in Nederland meetbaar langer is met je winterband. Dus, jouw herrie, prima, maar wel even rustig blijven rijden, defensief, en eerder beginnen met remmen. Mijn lakwerk is ook duur. Ook de waterafvoer van de hollandse bandjes is beter. Betere ervaringen met winterbanden worden naar mijn inschatting veroorzaakt door de gladde coating met de gripstructuur van de winterband. Verder is voor waterafvoer de profieldiepte het belangrijkst (normale autobanden).
Ohja. Er moet natuurlijk ook wat verdiend worden. De bereidheid om geld uit te geven aan winterbanden is groter dan die voor echte banden. Daarom zijn de wintergrippers uiteraard duurder. Anders zou je niet eens geloven dat ze zoveel beter zijn!
Verder doen we er alles aan om het verschil tussen winter en zomerbanden groter te maken. Behoeftecreatie zo je wilt.
*als er dan TOCH eens sneeuw ligt… pak ik de fiets. Botten breek je dan veel sneller, maar dan blijft mn auto wel lekker heel ;-) En wintersporten doe ik niet.
Coolcase zegt
Ter verduidelijking van deze zin:
* Betere ervaringen met winterbanden worden naar mijn inschatting veroorzaakt door de gladde coating met de gripstructuur van de winterband.
Gijs meldt enkele reacties voor mijn reactie, dat de wintercompounds naar zijn ervaring beter presteren. En dan komt het: op de slipbaan met gladde coating. Die gladheid, daar gript de winterband beter op.
Juppe zegt
Sterk punt Coolcase. In dagelijks verkeer rij je niet op gladde coating, dus feitelijk zegt die waarneming weinig over het gedrag op een nat en ruw wegdek. En deze test zie je wel altijd in tests op tv. Hmmmm….
Nou wordt er vaak gezegd dat winterbanden betere grip hebben in de sneeuw doordat de sneeuw sneller uit het profiel gaat. Het loopt niet vol zeg maar.
Maar nou hoorde ik van een slipcursusdocent (of hoe heet dat?) dat een band waarvan het profiel vol sneeuw zit juist meer grip heeft op de sneeuw. De uitleg daarvan is dat sneeuw op sneeuw veel grip heeft, en rubber op sneeuw veel minder. Dat klink wel logisch eigenlijk. Wrijf maar eens 2 stukken sneeuw langs elkaar. Bovendien zie je bij een in de sneeuw rijdende auto ook duidelijk de profielvorm in het wit :) Dit maakt verder niet uit voor de discussie, maar ik vond het wel interressant.
Overigens heb je nog een goed punt Coolcase, ze zouden banden moeten vergelijken welke er al een kilometertje of 10 a 20 duizend op hebben zitten. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat het gedrag van een nieuwe band in de eerste paar duizend kilometers heel erg kan veranderen. Vooral als je uitgaat van een nieuwe winterband met veel profieldiepte waarvan de 1e mm’s relatief snel slijten.
Is dat trouwens ergens getest of onderzocht dat wanneer banden meer herrie geven er harder gereden wordt? Dan zouden stille banden op dat punt in het voordeel zijn.
Zelf merk ik dat ik op stil asfalt zoals zoab juist vaak harder rij.
Bartjan zegt
7 graden zeggen de bandenboeren, en ik hoor ook verhalen dat banden harder worden waneer de temperatuur lagen wordt.
Dit klopt alleen als de auto stil staat!!! rij maar eens met 120 over een stuk droog wegdek en voel dan na een paar minuten eens aan de banden!!
He ze zijn warm?? jawel banden hebben wrijving met het wegdek en worden daardoor behoorlijk warm hier hoor je uiteraard niets over.
Een winterband geeft meer wrijving op wegdek en word doordoor op droogwegdek nog warmer waardoor je remweg langer wordt.
Het blijft dus een lastig verhaal de ideale band bestaat gewoonweg niet
hauws zegt
neem nu maar uit de praktijk ervaring aan, van een beroepschauffeur die al 20 jaar lang gemiddeld 80.000 km / jaar rijdt, dat een winterband echt wel veel beter presteert als een zomerband, en bij normaal rijgedrag makkelijk 80-100.000 km meegaat. ok, hij isminder zuinig en maakt wat meer lawaai, maar rijden jullie je maar plat om een paar euo’s te sparen. iemand die 20.000 / jaar rijdt, en dus pakweg de helft daarvan in de wintermaanden, kan dus 10 jaar doen met zijn winterbanden. waar praat je dan in godsnaam over ????
dwazen
Coolcase zegt
Over verkooppraat, over onwetende consumenten, over zin en onzin, over beslissingscriteria van klanten.
En dat tegenover harde wetenschap: technische concepten en metingen. Daar praten we over.
Altijd interessant, verkooppsychologie en de wetenschap ;-)
En wat tot nu toe in deze discussie redelijk gelukt is, afgezien van enkele reacties, is het nuchter nadenken over de reeele effecten van het een en ander!
Je zou kunnen vermoeden dat er reacties geplaatst worden van mensen die zich bedonderd voelen en zichzelf en anderen daarom irreele ervaringen voorhouden. Cognitieve dissonantie, heerlijk dit :-D
Als iedereen maar zorgt voor dure banden (MEESTAL is duurder ook beter), voor de correcte bandenmaat EN velgmaat (!!!!) en voor een minimale profieldiepte van een 3mm en voor verse banden (niet ouder dan 5 a 6jr) En natuuuurlijk de bandenspanning.
Dan vind ik het allemaal prima of je winter- of zomercontactelementen koopt!
Nogmaals: daar praten we over.
Overigens, kwaliteit is een raar begrip: iedereen wil het beste.
Of toch niet? Kijk naar de tevredenheidstrofee van autoweek. De allerlaatst geplaatste modellen zijn zeer goed verkocht. Ik noem geen modellen, het gaat me hierom: of de klant interesseert zich niet voor kwaliteit, of is niet in staat om kwaliteit te in te schatten, te onderscheiden en te waarderen. Blijkbaar gelden bij aankoop van producten andere criteria dan alleen maar ‘het beste wat er is’.
Paul zegt
Mijn duits is niet helemaal perfekt. Maar volgens mij staat er in de qoute van Autobild toch heel iets anders dan in de “Nederlandse vertaling”
“.. op droogwegdek is zelfs tot een paar graden onder nul de remwerking nog voldoende”
Dat is iets heel anders dan: “beter dan winterbanden.”
Uiteindelijk blijft het belangrijkste dat IEDEREEN zijn rij gedrag aanpast aan de omstandigheden. En aangezien winterbanden mij net wat meer zekerheid geven, vindt ik dat een goede investering.
Marco zegt
@Paul
Sieger in der Haftungsfrage.. Winnaar als het gaat om grip..?
Het blijft een afweging. Iets beter grip met zomerbanden bij droge of natte weg, maar bijna compleet wegvallen daarvan bij sneeuw of ijs, of winterbanden eronder en niet zo snel verrast worden bij dat ene gladde plekje..
Het argument dat winterbandenrijders net zo gevaarlijk zijn omdat ze gevaarlijker gaan rijden is natuurlijk klinkklare onzin. Dan moet je ook geen ABS of veiligheidsgordels plaatsen. En zonder remmen rijdt iedereen rustig..
goedkope autobanden zegt
In Oostenrijk zijn winterbanden tegenwoordig verplicht las ik op de Vaco website.
Minder is Meer zegt
Is stel precies dezelfde kritische vragen bij het aanprijzen van winterbanden.
Wel schokkend om tests van de ANWB (2006) te lezen die de Winterband juist weer aanprijzen. Wettelijk schijn je ze zelfs het gehele jaar onder je auto te mogen hebben (en ze op te rijden als het profiel niet meer diep genoeg is voor een winterband).
Wie moet je nou geloven? Het moet toch mogelijk zijn om een gezamenlijke conclusie te trekken. Wanneer grijpt de wetgever in, wat is het standpunt van de verzekeraars, leasemaatschappijen?
Hoe gaan wij dit aanpakken?
Carlo zegt
De serviceauto’s van de ANWB/WW rijden zelfs het hele jaar door op winterbanden.
Toen ik laatst een wegenwachter hierover aansprak zei hij me dat de slijtage enorm meeviel en er daardoor ook het hele jaar mee gereden wordt.
De winterbanden die de ANWB gebruikt zijn van Continental.
Op mijn vraag waarom het advies van de ANWB dan is om in april weer je zomerbanden te gebruiken wist hij me geen antwoord te geven.
Maar het is en blijft een hele discussie over (winter) banden.
Ieder gelooft in zn eigen gelijk en ik hoop alleen dat er de komende winter geen auto bij mij komt binnenzeilen omdat de bestuurder niet in de gaten had dat er plotseling een ijzelplek op de weg was en de auto veranderde in een bobslee!
Ik gebruik wel winterbanden,maar ieder zn ding
dirk soeters zegt
Deze reactie’s van de mensen begrijp ik niet ikdoe al dertig jaar tussen de 50.000 en de 60.000km per jaar en ben ook veel in duitsland en oostenrijk.
Jaarlijks wissel ik mijn wielen om ,en ik ben er 100% van overtuigt dat het verschil groot is met winter banden inde winter te rijden niet alleen in de sneeuw en ijzel maar ook bij regen is de grip op de weg en bijhet remmen stukken vijliger. Bij deze hoop ik dat het zeker verpligt moet worden.Voor de prijs moet je het zeker niet laten want je leven is toch meer waard he!
DrDarwin zegt
@dirk soeters.
Als men het in Nederland ooit verplicht hoop ik dat boven de 7 graden mensen met winterbanden onder hun auto ook bekeurt gaan worden.
Het is een grote hoax man om dat in Nederland te willen verplichten.
Dan blijf je in de winter aan het wisselen.
L.Sanders zegt
Al die mensen wat zeggen dat winterbanden onzin zijn zijn die zelfde mensen die het hele jaar al het verkeer ophouden omdat zij van hun zelf denken dat als je 90 km op de autoweg rijd je ook goed bezig bent dan kun je beter wat geld uitgeven aan echte veiligheid 2x per jaar sneeuw ? jullie willen er gewoon geen kopen.
DrDarwin zegt
@L.Sanders
Ik kan niet voor al die andere mensen spreken, maar ik denk niet dat ‘al’ die mensen altijd 90 rijden op de snelweg.
Er bestaat ook zoiets als een zinvolle besteding van je verdiensten, en het aanschaffen van winterbanden in het Nederlandse klimaat hoort daar niet bij.
Maar ik begrijp dat u recentelijk een set winterbanden hebt aangeschaft, ik wens u veel plezier ermee. Overigens zijn er ook speciale winterruitewisserrubbers te koop tegenwoordig, het zal me benieuwen wanneer die verplicht worden onder de 7 graden..
H.Zijlstra zegt
Ik rijd al jaren met winterbanden. Maar om nu te zeggen dat de remweg aanmerkelijk verkort, nou nee. Ook niet in Duitsland.
In een heel enkel geval in Polen met vastgereden sneeuw, heb ik het idee gehad, dat het mij een paar meter scheelde. Mijn mening is, dat het hele verhaal over winterbanden zwaar overtrokken is en alleen de bandenverkoper spekt. Men wekt b.v. de indruk dat op de gladde weg de remafstand korter is. Bij vastgereden sneeuw, met een tiental graden onder nul, merk je er niets van.
Jan de Groot zegt
het kantelpunt licht zo rond de 7 graden, laat het er eentje meer of minder zijn.
Het ziet er naar uit dat we dat volgende week eindelijk mee gaan maken.
Ja, als ik naar Alpen ga, of zeker weet dat ik in de winter naar de Ardennen moet, dan zal ik zeker winterbanden overwegen. Maar ik ben geen sneeuwrijder.
In Nederland wil ik voor die kleine roteindjes die ik bij sneeuw MOET rijden (helaas kan ik mijn levensmiddelen nog niet per internet bestellen)wel 4 seizoenbanden hebben.
Zit je altijd goed in het kwakkelende Nederlandse weer waar de helft van de winter ruim bven de 10 graden komt (en waarbij winterbanden dus te zacht zouden zijn…)
p krijgsman zegt
winterbanden is zeer veilig bij sneeuw maar doe direct de zomerband eronder na de dooi maar dit gebeurt bij de onveilige laese rijders pas ergens in april hierop zou een verbod moeten komen
Rob van der Stel zegt
Winterbanden zijn voor mensen die voor hun werk op de weg zitten zeker aan te bevelen. Zeer veel andere mensen zullen met sneeuw en ijs de auto laten staan, en moet je die dan ook 450 euro verplicht laten betalen? Zelf ben ik met pensioen, en kom ik met ijs en sneeuw niet op de weg.
Koopman, Charles zegt
Heb deze winter (nov 2010) voor het eerst winterbanden aangeschaft na 45 jaar alleen “zomer” (lees: standaard) banden te hebben gereden.
Het verschil is duidelijk merkbaar en ik ben blij dat ik er toe ben overgegaan.
Willen 59 zegt
Op droge baan zijn zomerbanden beter, dat wil ik best geloven. Ik weet niet wat een winter er in Nederland is, maar bij mij in België is het wegdek in de winter altijd nat, ofwel door de regen of door sneeuw en dergelijke.
Dus die test is niet helemaal correct. Bij nat weer en kouder dan 7°C (dus het grote deel van de winterperiode) heb je meer grip met je winterbanden. En dan mag je nog duizenden tests doen, dat is en blijft een feit. Een droog wegdek in de winter komt bijna niet voor, dus wat ben je dan met je zomerbanden. Zelf kan ik het verschil ook duidelijk merken.
En zo duur is het nu ook weer niet. Als je goed zoekt op marktplaats en dergelijke kan je wel een mooi setje krijgen met stalen velgen. Als je dan niet te gek rijdt dan kun je er toch een 4-tal jaar mee doen. En bovendien kan ik mijn mooie aluminium velgen veilig en droog aan de kant leggen, want als er zo eentje beschadigd geraakt in de winter, dan kost het ook geld.
Maar ik zou het niet verplichten, laat de mensen zelf maar kiezen. Ik zou wel graag hebben dat ze bijvoorbeeld verzekeringskosten verlagen als je winterbanden hebt.
@ Autoblog : gelieve volgende keer het Duitse tekstje niet door de Google Translate te gooien alsjeblieft en even lezen en nadenken wat er in staat en niet wat lukraak beginnen “vertalen”.