• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De mini-auto van Gordon Murray in het echt

Auteur: Alwood, gepost 11 juni 2010 om 15:17 – 40 Reacties

Matzwarte maakt ook T.27 citycar hip


De man die ooit verantwoordelijk was voor de snelste auto, aan het werk met een zuinig stads-vervoermiddel. Een raar idee, maar het is wel blijven plakken. Inmiddels zijn de eerste concepten af en is er zelfs een volledig elektrische variant. Net wat minder snel en net wat minder sterk dan de Mclaren F1.

Geheel volgens de laatste trends heeft Gordon Murray ook een elektrische variant van zijn T.25 gemaakt, de T.27. Gehuld in matzwart, om nog een beetje spannend en mysterieus over te komen.

De T.27 weegt 680kg, inclusief batterij. Een batterij die goed is voor maximaal 160km, daarna kan je hem weer opladen. De motor in deze matzwarte bolide heeft 25kW. Spreek je het volledige vermogen aan, dan sprint de T.27 in 15 seconden naar de 100km/u. Tegenwoordig een eeuwigheid, maar eigenlijk best respectabel voor een auto met topsnelheid van 105km/u.

Wat Gordon Murray vooral aan wil tonen met dit project is dat alles efficiënter kan. Tijdens de volledige levensduur (dus ook productie!) van de auto zal deze 42% minder CO2 uitstoten dan een gemiddelde auto. Uitgaande van de Britse energiemarkt stoot de T.27 gemiddeld 48gram/km, en in de stad zelfs maar 28gram/km CO2 uit.

Ook interessant!

  • Video: Gordon Murray Automotive T.50 schreeuwt het uit
  • Video: Gordon Murray T.50 V12 laat weer van zich horen
    Video: Gordon Murray T.50 laat z'n V12 horen
  • Video - Gordon Murray gaat het circuit op met de T.50
  • Gordon Murray komt met nóg een atmosferische V12 supercar

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

co2, Elektrisch, gordon-murray, milieu

Vorig bericht: « Kies maar: BMW 5 Serie Touring of Audi A6 Avant
Volgend bericht: Compenseren doe je zo: Aznom Land Rover Defender »

Lees Interacties

Reacties

  1. Machoman zegt

    11 juni 2010 om 15:20

    680 kilo vind ik behoorlijk zwaar voor zo’n schoenendoos, ook al zal een aanzienlijk deel voor rekening van de batterijen zijn.

    Login om te reageren
  2. Forza zegt

    11 juni 2010 om 15:20

    Het beest is dus los…
    Hij is in ieder geval efficient vormgegeven.
    (wat moet ik anders zeggen?)

    Login om te reageren
    • Jojojonaaazz zegt

      11 juni 2010 om 16:23

      @Forza: Tja inderdaad want mooi kan je hem toch echt niet noemen. Zeker van die velgen krijg ik spontaan kotsneigingen.

      Login om te reageren
  3. Citrofiel zegt

    11 juni 2010 om 15:21

    Huh? “Het wagentje weegt in totaal maar 580 kilo; inclusief het accupakket.”

    -edit: Bron AW=faal ;) –

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      11 juni 2010 om 15:55

      @edit: Zo hoort het!

      Login om te reageren
  4. Mr. V8 zegt

    11 juni 2010 om 15:22

    kliko op wielen

    Login om te reageren
  5. alfa mannetje zegt

    11 juni 2010 om 15:23

    een sprint naar 100 duurt bij mij veelal 57 seconden.

    Login om te reageren
  6. alfa mannetje zegt

    11 juni 2010 om 15:23

    allemaal verkeer voor mij….

    Login om te reageren
    • John zegt

      11 juni 2010 om 15:36

      @alfa mannetje: Vind ik nog snel, op de terugweg van m`n werk haal ik de 100 nog niet eens (in 26km)..

      Login om te reageren
  7. mashell zegt

    11 juni 2010 om 15:34

    Maar heeft ie ook ABS? Want dat was meneer Murray ook vergeten bij de F1.

    Ik dicht dit voertuig grote kansen toe, hij stinkt toch minder dan de bromfietsauto’s van nu.

    Login om te reageren
    • John zegt

      11 juni 2010 om 15:42

      @mashell: Ja dat was hij echt vergeten ja.. Misschien moet je Flavio Briatore even bellen dat ze dat bij alle F1 wagens ook vergeten zijn! Wat denk je zelf?!

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        11 juni 2010 om 15:56

        @John:
        De F1 was een productie sportwagen waar rijke Japanners de weg mee op gingen. Die klanten wil je heel houden! Of McLaren was toen ter tijd niet in staat een goed werkend ABS te ontwikkelen of Murray leed aan een verkeerd soort purisme. Gezien zijn laatste creatie lijkt me dat laatste wel bewezen meneer de rechter.

        De verdediging probeert hier de aanklager te verwarren met een oude truien verkoper, maar meneer de rechter deze tuien verkoper heeft er natuurlijk niets mee van doen.

        Login om te reageren
  8. W115 zegt

    11 juni 2010 om 15:38

    erg lelijk, kleine autos hebben gewoon weinig plaats voor design, die streep aan de zijkant is gewoon fout

    Login om te reageren
    • primramessar zegt

      11 juni 2010 om 19:24

      @W115:

      niet moeders mooiste, mee eens. Maar..kleine auto’tjes hebben wel plaats voor design. Alleen moet je dan een ontwerp maken dat past bij een kleine auto. Die streep aan de zijkant kan wel mooi zijn, maar dan wel smaller en subtieler en doorlopend in de voorkant.

      Waarom lijkt hij niet meer op de t.25? Nu vind ik het een beetje een brommobiel.

      Maar ik zou er best in willen rondcrossen. Of toch maar even wachten tot een chinees hetzelfde voor een paar euro’s minder bied?

      Login om te reageren
  9. Mika Hakkinen zegt

    11 juni 2010 om 15:40

    Kijk dat is nog is pimping.. jezus je zult je date op je eerst afspraakje met dit ding op moeten halen hahahahaha

    Login om te reageren
  10. Merry zegt

    11 juni 2010 om 15:41

    Hij heeft wel dat extra vlakje in de zijruit net als de McLaren F1.

    Login om te reageren
  11. John zegt

    11 juni 2010 om 15:43

    @Mashell, voor als je niet weet wie dat is:

    Login om te reageren
  12. paulusrx7 zegt

    11 juni 2010 om 15:43

    dat ding zuigt big time wat een verschrikkelijk ding, wil wel eens een crash test zien met een hummer oid dan blijft er van dat ding en van jou geen zak heel
    afgrijzelijk dit ding

    Login om te reageren
  13. rikkon zegt

    11 juni 2010 om 15:54

    @ john Waarom nou toch die foto? Heb meelij.

    Login om te reageren
  14. HDM zegt

    11 juni 2010 om 15:58

    Cool, een McLaren F65+.

    Login om te reageren
  15. Peter zegt

    11 juni 2010 om 16:00

    @paulusrx7: nog even en je mag met een Hummer niet eens de stad in, de kans dat je met dit in contact komt met een Hummer is dan nihil. Als een crash je grootste zorg is kan je trouwens het best in één keer kiezen voor een Abrams tank, daar legt een zelfs Hummer het tegen af.

    Login om te reageren
  16. lambo4all zegt

    11 juni 2010 om 16:07

    logies als je de wagen maar 4 keer zo klein maakt! dan zal ie inderdaad minder kosten om te produceren en ook wel zuiniger rijden. we gaan er pas op vooruit als dezelfde motor minder verbruikt.

    http://www.autoblog.nl/archive/2010/05/07/nieuwe-v6-en-v8-van-mercedes-dik-20-zuiniger

    Login om te reageren
  17. midasracer zegt

    11 juni 2010 om 16:45

    Nou is dit alles na meer dan 5 jaar onderzoek en geheimzinnig gedoe? Volgens mij lijdt Gordon Murray aan het Sinclair syndroom. Die man had veel geld verdiend met een geniaal computertje, wat hij daarna geheel verprutste aan een zogenaamd geniaal transportconcept, de C5.

    Login om te reageren
  18. floryn zegt

    11 juni 2010 om 16:55

    Ziet er wel uit als een serieuze poging. Ik ben benieuwd naar toekomstige reviews.

    Login om te reageren
  19. Joseph zegt

    11 juni 2010 om 17:10

    Leuk, maar de Commutercar is sneller, die kan in minder dan 5 seconden naar de honderd.
    http://www.commutercars.com/

    Login om te reageren
  20. frank zegt

    11 juni 2010 om 18:03

    ik ben heel benieuwd naar dit karretje

    carbon en een centrale zitplaats met ruimte voor nog twee schuin achter je

    de hele voorkant opent ipv dat er deuren in zitten

    Login om te reageren
  21. L-fred zegt

    11 juni 2010 om 18:33

    Ik wil wel in een auto van Gordon Murray rijden!!

    Login om te reageren
  22. Jokkebrok zegt

    11 juni 2010 om 19:17

    Niet slecht voor een stadsautootje!

    Login om te reageren
  23. HDM zegt

    11 juni 2010 om 19:26

    @primramessar: wie weet wat de Chinezen tonen. Het zou zomaar kunnen dat Goor (Gordon Murray dus) z’n naam wel een paar tienduizenden eurootjes waard vind gezien zijn verleden en dan prijst ie zijn autootje weg.

    Login om te reageren
  24. primramessar zegt

    11 juni 2010 om 19:40

    @HDM:

    ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Misschien kun je het mij een beetje uitleggen.

    Weet je waar ik nog steeds op zit te wachten? Op de eerste ikea-auto. Even ophalen in de ikea magazijn, in de achterbak gooien, thuis in elkaar zetten met de inbus en schroevendraaier, wat formaliteiten afwerken, en karren maar voor een schijntje. (het is maar een idee) En met de bezorgservice en de montageservice zou je helemaal je handen niet vies hoeven te maken.

    Login om te reageren
  25. johanbelgium zegt

    11 juni 2010 om 21:23

    knal die man af!!! nog lelijker dan een smart for2 en de for4 tesamen!!!

    Login om te reageren
  26. oranginas zegt

    11 juni 2010 om 22:15

    Dit is een mule, het uiteindelijke ontwerp zal er waarschijnlijk dus niet zo uit zien. Die streep langs de zijkant en ’t raam hebben ze (voor zover ik van Murray heb kunnen lezen) gewoon als grap gedaan mbt. de F1.

    Login om te reageren
  27. Esprit_de_Flandre zegt

    12 juni 2010 om 01:33

    “42% minder CO2 uitstoten dan een gemiddelde auto”

    Mag ook wel voor maar 42% auto. Niettemin leuk dingetje.

    Login om te reageren
  28. Hupke zegt

    12 juni 2010 om 01:58

    Ik zou er niet in willen rondrijden en Murray had heel andere dingen kunnen doen waarvoor hij veel meer eer, lof en geld gekregen had maar ik ben er wel zeker van dat het wagentje een benchmark is voor de rest op het gebied van prestaties etc.

    Login om te reageren
  29. Hupke zegt

    12 juni 2010 om 01:59

    Met prestaties bedoel ik dan niet 0-100, topsnelheid bochtensnelheid maar wel de dingen waarvoor het bedoelt is en gebruikt zal worden.

    Login om te reageren
  30. Cantago zegt

    12 juni 2010 om 12:52

    In 15 seconden naar de 100, maximaal 160km rijden, en een topsnelheid van 105? Er kunnen geen boodschappen in mee, je past er zelf amper in en als je aangereden wordt dan ben je dood. Anders gezegd: COMPLEET nutteloos! Kan iemand mij ook maar één reden noemen waarom je hem zou willen? En nee, NIET omdat hij van Gordon Murray afkomt!

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      12 juni 2010 om 17:42

      @Cantago:

      Ooit van woon werk verkeer gehoort?

      In in grootsteden zoals bvb London rijden er dagelijks miljoenen mensen van en naar hun werk met de wagen, die wagens zijn groot, kunnen niet sneller dan 50 en stoten uitlaat gassen uit die dan wel niet geen kwaad kunnen voor het milieu als ze weg geblazen kunnen worden maar als ze tussen de huizen blijven hangen samen met roet andere deeltjes en nog eens herbruikte uitlaat gassen zorgt dat voor stinkende ongezonde straten.
      Met dit wagentje woon-werk en stadsverkeer doen lijkt me zo slecht nog niet.

      Login om te reageren
      • Cantago zegt

        15 juni 2010 om 14:28

        @Hupke: Nu heb je het over één stad: London. Daar heb je een goed punt. Maar hoe wil je dit in Amsterdam toepassen? In de binnenstad kun je 10x beter de fiets pakken. En zelfs bij jouw argument heb je naast dit bakje nog een andere auto nodig voor familiebezoek, supermarkt ritjes, de kinderen naar school brengen en al die andere dingen. En wat dacht je van het meeste woonwerkverkeer? Niet iedereen heeft een kantoorbaan! Wat als je gereedschap of materiaal mee wilt nemen? Iets moet bezorgen, ophalen, afleveren of je hond mee wilt nemen? Zo’n auto is leuk voor één kleine situatie, maar kan een normale auto in de verste verte nog niet vervangen, en al helemaaaaal niet in Nederland!

        Login om te reageren
  31. Dimglor zegt

    12 juni 2010 om 20:28

    Mja dit is toch wel een totaal andere wagen dan die f1 ;)
    Vind het wel een klein gedrochtje… Zo’n lelijke wagen…

    Login om te reageren
  32. Hupke zegt

    16 juni 2010 om 12:01

    Nee maar voor die om en bij de laten we klein schatten 100 miljoen (Londen, Dublin, …, Brussel, Parijs, Washington, NY, …) mensen die wel gewone forenzen zijn en iedere dag vooral in de file staan is het wel een goed alternatief, staat ook niet bij dat hij superduur worden zal (wat ik denk dat hij niet word).

    Cantago moet je me trouwens eens zeggen, ga jij als het giet, of in pak (als het giet) met de fiets gaan?
    (ik moet wel zeggen bij julie is het veel fietsvriendelijker dan in Brussel of NY ofzo)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North