
De man die ooit verantwoordelijk was voor de snelste auto, aan het werk met een zuinig stads-vervoermiddel. Een raar idee, maar het is wel blijven plakken. Inmiddels zijn de eerste concepten af en is er zelfs een volledig elektrische variant. Net wat minder snel en net wat minder sterk dan de Mclaren F1.
Geheel volgens de laatste trends heeft Gordon Murray ook een elektrische variant van zijn T.25 gemaakt, de T.27. Gehuld in matzwart, om nog een beetje spannend en mysterieus over te komen.
De T.27 weegt 680kg, inclusief batterij. Een batterij die goed is voor maximaal 160km, daarna kan je hem weer opladen. De motor in deze matzwarte bolide heeft 25kW. Spreek je het volledige vermogen aan, dan sprint de T.27 in 15 seconden naar de 100km/u. Tegenwoordig een eeuwigheid, maar eigenlijk best respectabel voor een auto met topsnelheid van 105km/u.
Wat Gordon Murray vooral aan wil tonen met dit project is dat alles efficiënter kan. Tijdens de volledige levensduur (dus ook productie!) van de auto zal deze 42% minder CO2 uitstoten dan een gemiddelde auto. Uitgaande van de Britse energiemarkt stoot de T.27 gemiddeld 48gram/km, en in de stad zelfs maar 28gram/km CO2 uit.
680 kilo vind ik behoorlijk zwaar voor zo’n schoenendoos, ook al zal een aanzienlijk deel voor rekening van de batterijen zijn.
Het beest is dus los…
Hij is in ieder geval efficient vormgegeven.
(wat moet ik anders zeggen?)
@Forza: Tja inderdaad want mooi kan je hem toch echt niet noemen. Zeker van die velgen krijg ik spontaan kotsneigingen.
Huh? “Het wagentje weegt in totaal maar 580 kilo; inclusief het accupakket.”
-edit: Bron AW=faal ;) –
@edit: Zo hoort het!
kliko op wielen
een sprint naar 100 duurt bij mij veelal 57 seconden.
allemaal verkeer voor mij….
@alfa mannetje: Vind ik nog snel, op de terugweg van m`n werk haal ik de 100 nog niet eens (in 26km)..
Maar heeft ie ook ABS? Want dat was meneer Murray ook vergeten bij de F1.
Ik dicht dit voertuig grote kansen toe, hij stinkt toch minder dan de bromfietsauto’s van nu.
@mashell: Ja dat was hij echt vergeten ja.. Misschien moet je Flavio Briatore even bellen dat ze dat bij alle F1 wagens ook vergeten zijn! Wat denk je zelf?!
@John:
De F1 was een productie sportwagen waar rijke Japanners de weg mee op gingen. Die klanten wil je heel houden! Of McLaren was toen ter tijd niet in staat een goed werkend ABS te ontwikkelen of Murray leed aan een verkeerd soort purisme. Gezien zijn laatste creatie lijkt me dat laatste wel bewezen meneer de rechter.
De verdediging probeert hier de aanklager te verwarren met een oude truien verkoper, maar meneer de rechter deze tuien verkoper heeft er natuurlijk niets mee van doen.
erg lelijk, kleine autos hebben gewoon weinig plaats voor design, die streep aan de zijkant is gewoon fout
@W115:
niet moeders mooiste, mee eens. Maar..kleine auto’tjes hebben wel plaats voor design. Alleen moet je dan een ontwerp maken dat past bij een kleine auto. Die streep aan de zijkant kan wel mooi zijn, maar dan wel smaller en subtieler en doorlopend in de voorkant.
Waarom lijkt hij niet meer op de t.25? Nu vind ik het een beetje een brommobiel.
Maar ik zou er best in willen rondcrossen. Of toch maar even wachten tot een chinees hetzelfde voor een paar euro’s minder bied?
Kijk dat is nog is pimping.. jezus je zult je date op je eerst afspraakje met dit ding op moeten halen hahahahaha
Hij heeft wel dat extra vlakje in de zijruit net als de McLaren F1.
@Mashell, voor als je niet weet wie dat is:
dat ding zuigt big time wat een verschrikkelijk ding, wil wel eens een crash test zien met een hummer oid dan blijft er van dat ding en van jou geen zak heel
afgrijzelijk dit ding
@ john Waarom nou toch die foto? Heb meelij.
Cool, een McLaren F65+.
@paulusrx7: nog even en je mag met een Hummer niet eens de stad in, de kans dat je met dit in contact komt met een Hummer is dan nihil. Als een crash je grootste zorg is kan je trouwens het best in één keer kiezen voor een Abrams tank, daar legt een zelfs Hummer het tegen af.
logies als je de wagen maar 4 keer zo klein maakt! dan zal ie inderdaad minder kosten om te produceren en ook wel zuiniger rijden. we gaan er pas op vooruit als dezelfde motor minder verbruikt.
http://www.autoblog.nl/archive/2010/05/07/nieuwe-v6-en-v8-van-mercedes-dik-20-zuiniger
Nou is dit alles na meer dan 5 jaar onderzoek en geheimzinnig gedoe? Volgens mij lijdt Gordon Murray aan het Sinclair syndroom. Die man had veel geld verdiend met een geniaal computertje, wat hij daarna geheel verprutste aan een zogenaamd geniaal transportconcept, de C5.
Ziet er wel uit als een serieuze poging. Ik ben benieuwd naar toekomstige reviews.
Leuk, maar de Commutercar is sneller, die kan in minder dan 5 seconden naar de honderd.
http://www.commutercars.com/
ik ben heel benieuwd naar dit karretje
carbon en een centrale zitplaats met ruimte voor nog twee schuin achter je
de hele voorkant opent ipv dat er deuren in zitten
Ik wil wel in een auto van Gordon Murray rijden!!
Niet slecht voor een stadsautootje!
@primramessar: wie weet wat de Chinezen tonen. Het zou zomaar kunnen dat Goor (Gordon Murray dus) z’n naam wel een paar tienduizenden eurootjes waard vind gezien zijn verleden en dan prijst ie zijn autootje weg.
@HDM:
ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Misschien kun je het mij een beetje uitleggen.
Weet je waar ik nog steeds op zit te wachten? Op de eerste ikea-auto. Even ophalen in de ikea magazijn, in de achterbak gooien, thuis in elkaar zetten met de inbus en schroevendraaier, wat formaliteiten afwerken, en karren maar voor een schijntje. (het is maar een idee) En met de bezorgservice en de montageservice zou je helemaal je handen niet vies hoeven te maken.
knal die man af!!! nog lelijker dan een smart for2 en de for4 tesamen!!!
Dit is een mule, het uiteindelijke ontwerp zal er waarschijnlijk dus niet zo uit zien. Die streep langs de zijkant en ’t raam hebben ze (voor zover ik van Murray heb kunnen lezen) gewoon als grap gedaan mbt. de F1.
“42% minder CO2 uitstoten dan een gemiddelde auto”
Mag ook wel voor maar 42% auto. Niettemin leuk dingetje.
Ik zou er niet in willen rondrijden en Murray had heel andere dingen kunnen doen waarvoor hij veel meer eer, lof en geld gekregen had maar ik ben er wel zeker van dat het wagentje een benchmark is voor de rest op het gebied van prestaties etc.
Met prestaties bedoel ik dan niet 0-100, topsnelheid bochtensnelheid maar wel de dingen waarvoor het bedoelt is en gebruikt zal worden.
In 15 seconden naar de 100, maximaal 160km rijden, en een topsnelheid van 105? Er kunnen geen boodschappen in mee, je past er zelf amper in en als je aangereden wordt dan ben je dood. Anders gezegd: COMPLEET nutteloos! Kan iemand mij ook maar één reden noemen waarom je hem zou willen? En nee, NIET omdat hij van Gordon Murray afkomt!
@Cantago:
Ooit van woon werk verkeer gehoort?
In in grootsteden zoals bvb London rijden er dagelijks miljoenen mensen van en naar hun werk met de wagen, die wagens zijn groot, kunnen niet sneller dan 50 en stoten uitlaat gassen uit die dan wel niet geen kwaad kunnen voor het milieu als ze weg geblazen kunnen worden maar als ze tussen de huizen blijven hangen samen met roet andere deeltjes en nog eens herbruikte uitlaat gassen zorgt dat voor stinkende ongezonde straten.
Met dit wagentje woon-werk en stadsverkeer doen lijkt me zo slecht nog niet.
@Hupke: Nu heb je het over één stad: London. Daar heb je een goed punt. Maar hoe wil je dit in Amsterdam toepassen? In de binnenstad kun je 10x beter de fiets pakken. En zelfs bij jouw argument heb je naast dit bakje nog een andere auto nodig voor familiebezoek, supermarkt ritjes, de kinderen naar school brengen en al die andere dingen. En wat dacht je van het meeste woonwerkverkeer? Niet iedereen heeft een kantoorbaan! Wat als je gereedschap of materiaal mee wilt nemen? Iets moet bezorgen, ophalen, afleveren of je hond mee wilt nemen? Zo’n auto is leuk voor één kleine situatie, maar kan een normale auto in de verste verte nog niet vervangen, en al helemaaaaal niet in Nederland!
Mja dit is toch wel een totaal andere wagen dan die f1 ;)
Vind het wel een klein gedrochtje… Zo’n lelijke wagen…
Nee maar voor die om en bij de laten we klein schatten 100 miljoen (Londen, Dublin, …, Brussel, Parijs, Washington, NY, …) mensen die wel gewone forenzen zijn en iedere dag vooral in de file staan is het wel een goed alternatief, staat ook niet bij dat hij superduur worden zal (wat ik denk dat hij niet word).
Cantago moet je me trouwens eens zeggen, ga jij als het giet, of in pak (als het giet) met de fiets gaan?
(ik moet wel zeggen bij julie is het veel fietsvriendelijker dan in Brussel of NY ofzo)