• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De MINI Roadster en Coupé zijn dood [update]

Auteur: ricardo, gepost 25 november 2014 om 12:02 – 30 Reacties

De MINI Roadster en Coupé zijn dood
Het was een moedige poging om een paar niches te vullen, maar helaas voor MINI zit niemand te wachten op een onpraktische Roadster en een coupévariant met de daklijn van een petje.

Ter ere van hun 50-jarig bestaan presenteerde MINI in 2009 de Coupe Concept, wat twee jaar later leidde tot een productiemodel en een dakloze variant. De wereld zit vast wel te wachten op kekke variaties van de reguliere MINI met minder ruimte, dacht MINI. Maar terwijl er in de afgelopen jaren 47.177 Countrymans en 78.102 hatchbacks werden verkocht, bleef de teller voor de onaantrekkelijke Coupé op 3.858 stuks staan. De tweepersoons Roadster deed het met 2.678 units zelfs nog slechter.

MINI is echter niet van plan om aan een dood paard te blijven trekken. Er gingen al langer geruchten dat de Coupé & Roadster het veld moesten ruimen, en dat is op de LA autoshow bevestigd door MINI-topman Patrick McKenna. Aan Autoguide laat hij weten:

“The Coupe and the Roadster will actually go out of production next year. They’ve run their life cycle,”

In plaats van opnieuw incourante modellen aanbieden, wil MINI het huidige aanbod gaan uitbreiden met varianten waar daadwerkelijk vraag naar is, aldus McKenna. Een strategie waar geen speld tussen te krijgen is, maar daarmee lijkt ook het lot van de Paceman bezegeld: dat is de volgende die eruit vliegt, mark our words.

Update (26-11): Naast het feit dat MINI’s aanbod wordt beperkt tot vijf modellen, geeft het merk aan in te zetten op elektrificatie. Daarbij wordt naar verwachting gebruikgemaakt van de aandrijflijn uit de BMW i3.

Ook interessant!

  • Video: Kever sluit deur van Mini
  • MINI Strip is de definitie van een kale auto
    MINI Strip is het tegenovergestelde van full option
  • Mini Urbanaut
    Mini Urbanaut is ruimer dan Utrechtse studentenflat
  • Video: Alpina B4 Gran Coupe spyshot
    Video: Alpina B4 Gran Coupe spyshot

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

Coupe, MINI, mini-coupe, roadster

Vorig bericht: « Porsche 918 krijgt gouden wrapje
Volgend bericht: 10 bijzondere auto’s uitgevoerd als pickup »

Lees Interacties

Reacties

  1. keviinnn zegt

    25 november 2014 om 12:10

    Nee en terecht! Vind zoiezo dat een mini gewoon een mini moet zijn ,en niet al die onzin modellen die ze laatst allemaal uit gebracht hebben.

    Login om te reageren
    • granlusso zegt

      25 november 2014 om 12:28

      @keviinnn: Dat is wel erg kortzichtig. Jij vindt zeker ook nog steeds dat de Porsche Cayenne verbannen moet worden?

      Login om te reageren
      • keviinnn zegt

        25 november 2014 om 13:49

        @granlusso: nouja dat niet perse maar modellen zoals de countrymab mogen ze van mij zoiezo overboord gooien.

        Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        25 november 2014 om 14:04

        @granlusso:
        De Cayenne en de Panamera sowieso.
        Deze Mini’s worden geheid collecters item’s, zo gaat dat nu eenmaal met auto’s die te duur en te onpraktisch zijn om te kopen maar stiekem wel erg grappig zijn.
        Zeker de roadster versie zou nog weleens grof geld waard kunnen worden.

        Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        25 november 2014 om 14:39

        Als ik die aantallen zie dan heeft Smart het destijds helemaal niet zo gek gedaan met hun Roadster….
        Nog onpraktischer, zeker zo duur maar wel 43091 stuks in 2,5 jaar….

        Login om te reageren
      • MaartenD zegt

        25 november 2014 om 18:15

        @granlusso: als kevin dat vind ben ik volledig met hem eens..wat een lelijke tractor die cayenne

        Login om te reageren
      • series2 zegt

        25 november 2014 om 18:44

        @granlusso: de cayenne, panamera en macan moeten sowieso verbannen worden Maarja. Geld.…

        Login om te reageren
  2. djfrank zegt

    25 november 2014 om 12:15

    Leuk idee.. Maar het werkte gewoon niet :(

    Login om te reageren
  3. kapiteinaudi zegt

    25 november 2014 om 12:21

    Die Roadster vond ik nochtans een leuk ding.

    Login om te reageren
  4. 123bat zegt

    25 november 2014 om 12:22

    Vond die coupé ook niet om aan te zien..
    Alle andere uitgemelkte Mini-varianten idem dito.

    Login om te reageren
  5. jerudo zegt

    25 november 2014 om 12:24

    Met een kleine 4000 stuks wordt die coupé over 20 jaar een collecters item, de roadster zal het met nog geen 3000 stuks nog beter doen. Eentje aanschaffen dus, maar dan liefst onder een doek ophokken zodat je er niet teveel mee geconfronteerd wordt, slecht voor de gezondheid anders.

    Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      25 november 2014 om 12:32

      @jerudo: Precies mijn gedachte :)

      Login om te reageren
    • mout zegt

      25 november 2014 om 15:21

      @jerudo: Mja. Dat idee kan ik volgen. Maarrrrr… de goedkoopste Roadster die ik kan vinden zit op 20K, en een Coupe onder de 17K zie ik ook nergens.
      Ze gaan heus wel een keer in waarde stijgen – maar dan toch vanaf de 4K. En voor ze daar zijn, is het toch zeker 2020.

      Login om te reageren
  6. Esprit_de_Flandre zegt

    25 november 2014 om 12:27

    Waren die dingen niet gewoon te duur? Voor dat geld koop je vast iets leukers en praktischer. MX5 bvb…

    Login om te reageren
  7. endofline zegt

    25 november 2014 om 12:30

    Ik heb echt zitten nadenken over een roadster om de mini cabrio van mijn vrouw te vervangen. Maar toen ik de eerste keer in de wagen zat merkte ik dat het niet klopte. In basis in het een cabrio met een heel schuine voorruit maar de bovenrand komt zo laag dat je bijna geen zicht meer hebt. Tenzij je max een 1.70 groot bent klopt het niet.

    Login om te reageren
  8. mstiic zegt

    25 november 2014 om 12:31

    Ik vond het echt vet en apart. Jammer..

    Login om te reageren
  9. miataman zegt

    25 november 2014 om 12:58

    Een relatief zware Roadster, met voorwielaandrijving… Next!

    Nee, dan kun je voor minder geld & minder onderhoud gewoon beter ’n MX-5 kopen.

    Login om te reageren
  10. mashell zegt

    25 november 2014 om 13:08

    Jammer, de roadster is de leukste MINI.

    Login om te reageren
  11. drivingpleasure zegt

    25 november 2014 om 13:09

    Best jammer vond de roadster een leuke auto. Maarja de verkoopcijfers liegen er niet om…

    Login om te reageren
  12. marussia zegt

    25 november 2014 om 13:28

    Neeeeeeeeeeeneeeneee!!

    Login om te reageren
  13. RazorHead zegt

    25 november 2014 om 13:35

    Het grootste probleem was niet het onpraktische maar hoe het is uitgevoerd.
    De coupe was in de markt gezet om sportiever te zijn dan de gewone mini. Hij was echter gebaseerd op de cabrio waardoor hij al meer woog en dus minder goed presteerde als de gewone, dus waarom nog kopen ?
    Als men de Coupe nu echt leuker deed rijden door bv lichter te zijn ipv gewoon stijvere ophanging er onder te steken, dan had die wél aangeslagen.

    Login om te reageren
  14. jippie zegt

    25 november 2014 om 13:50

    Mini’s zijn gewoon veel te duur. Dit soort variaties helemaaaal! Zó leuk zijn Mini’s helemaal niet.

    Login om te reageren
  15. hillegaar zegt

    25 november 2014 om 15:24

    Die roadster is wel vet

    Login om te reageren
  16. TimmiX zegt

    25 november 2014 om 15:39

    Echt jammer van beide varianten, vond ze beide leuke auto`s. Vooral die Coupe was echt een geinig, apart ding. Je houd er van of je haat het.

    Login om te reageren
  17. ettie zegt

    25 november 2014 om 16:49

    Jammer van de roadster, rijdt heerlijk en ziet er lang niet zo verwijft uit als een gewone mini cabrio

    Login om te reageren
  18. 135i zegt

    25 november 2014 om 17:33

    En nu is het moment om ze aan te schaffen! Deze zal vanzelf in waarde stijgen aangezien er zo weinig van zijn geproduceerd.

    Login om te reageren
  19. killbugsfast zegt

    25 november 2014 om 18:25

    Hoppa, Darwin slaat weer toe. Natuurlijke selectie op zijn best.

    Login om te reageren
  20. series2 zegt

    25 november 2014 om 18:45

    En terecht! Alhoewel ik de gewone cabrio eigenlijk nuttelozer vind dan de roadster.

    Login om te reageren
  21. toyotafortuner zegt

    25 november 2014 om 21:49

    Hoera!

    Dat is goed nieuws!

    Heb ze altijd verlept en lelijk gevonden.

    Login om te reageren
  22. KD-Producties zegt

    26 november 2014 om 21:31

    Ik heb de roadster!
    Die lijnen zijn tenminste wel mooi!!
    Coupe is inderdaad erg lelijk maar de roadster valt zeker mee hoor jongens!

    Gr D of KenD

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North