• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De nieuwe Audi RS3: snelste hot hatch van dit moment

Auteur: machielvdd, gepost 19 juli 2021 om 09:00 – 36 Reacties

De nieuwe Audi RS3 heeft nog steeds een vijfcilinder met 400 pk, maar is sneller, opvallender en – als het goed is – ook leuker. Je kunt er nu namelijk mee driften.

Nieuwe auto’s met meer dan vier cilinders: ze worden met de dag zeldzamer. In het C-segment is dit al helemaal niet meer aan de orde. Behalve in één auto: de Audi RS3. Ook met deze compleet nieuwe generatie houdt Audi nog vast aan de kenmerkende vijfcilinder. Alleen daarom is dit al een unieke auto in zijn segment.

Weinig subtiel

Op de cijfers op komen we zo, maar eerst even de buitenkant. De specs van de nieuwe RS3 kenden we namelijk al, het (ongecamoufleerde) uiterlijk nog niet. We krijgen de RS3 meteen als Sportback en Sed… pardon Limousine, voorgeschoteld. Waar je het bij de vorige RS3’s nog ingetogen kon houden in een zwarte of grijze kleur, gaat dat met deze generatie lastig worden. Net als bij andere nieuwe RS-modellen is het uiterlijk namelijk weinig subtiel. Maar dat hoeft natuurlijk ook helemaal niet. Als je in een bloedsnelle hot hatch rijdt, mag je dat er best aan af zien.

Grille

De Single Frame-grille lijkt optisch nóg groter, vanwege de zwarte omlijsting die de grille met de koplampen verbindt. Wat er nog overblijft van de voorkant wordt opgevuld met twee imposante luchtinlaten aan weerszijde van de grille. Geinig detail is de geblokte vlag in de koplampen. Daarvoor moet je wel even de LED Matrix koplampen aanvinken.

Achterkant

Aan de achterkant treffen we uiteraard de kenmerkende ovalen uitlaten aan. Een element dat we niet zagen bij de eerdere generaties is de koelopening achter de voorwielen. De 19 inch Y-spaaks velgen zijn ook nieuw. Weer eens wat anders dan rotorvelgen.

  • De nieuwe Audi RS3
  • De nieuwe Audi RS3
  • De nieuwe Audi RS3
  • De nieuwe Audi RS3

Vermogen

Qua uiterlijk is de RS3 er niet subtieler op geworden, maar hoe zit het onderhuids? De vijfcilinder levert net als zijn voorganger 400, dus het vermogen blijft in ieder geval ongewijzigd. Laten we wel wezen: 400 pk is ook zat voor een C-segment hatchback. Wél heeft de RS3 er nog 20 Nm aan koppel bovenop gekregen, wat het totaal op 500 Nm brengt.

Prestaties

Daardoor gaat de nieuwe Audi RS3 toch weer drie tienden sneller naar de 100 km/u dan zijn voorganger. Voor dit sprintje heeft de RS3 namelijk maar 3,8 seconden nodig. De standaard topsnelheid is uiteraard begrensd op 250 km/u, maar daar is wat aan te doen. Audi maakt er 280 km/u van als je ze wat extra geld toeschuift. Met RS Dynamic-pakket en keramische remmen behoort 290 km/u zelfs tot de mogelijkheden.

Snelste

Daarmee is de RS3 sneller dan zijn grootste (en eigenlijk enige) rivaal: de Mercedes-AMG A45 (S). Ondanks het feit dat deze 21 pk meer heeft is deze toch een tiende langzamer van 0 tot 100. Ook op de Autobahn blijft de RS3 de A45 voor, want de topsnelheid met AMG Driver’s Package is ‘maar’ 270 km/u. Aangezien er verder geen hatchbacks zijn die in de buurt komen mag de nieuwe RS3 zich dus de snelste hot hatch op de markt noemen.

Driftmodus

De RS3 is dus sneller geworden, maar is hij ook leuker? Om daar een oordeel over te vellen moeten we even wachten tot Wouter de sleutels krijgt, maar het persbericht klinkt veelbelovend. De nieuwe Audi RS3 heeft namelijk een ‘RS Torque Splitter’, die het koppel variabel over de achterwielen kan verdelen. Daarmee kan onderstuur verminderd worden en er kan zelfs overstuur opgeroepen worden. Daarvoor moet je ‘RS Torque Rear’-modus hebben. Dit is dus feitelijk een driftmodus, zoals de Golf 8 R die ook heeft. De A45 beschikte trouwens ook al over een driftmodus, dus Audi heeft hier geen ‘Vorsprung durch Technik’.

Remmen

Als je hard gaat is het niet onbelangrijk dat je ook snel weer tot stilstand kunt komen. Daarvoor heeft Audi de RS3 van nieuwe remklauwen met zes zuigers voorzien. Ook is de remkoeling volgens de Duitsers met 20% verbeterd, zodat je straks niet als Max Verstappen met fikkende remmen staat. Optioneel zijn er keramische remmen, wat ook weer 10 kg aan gewicht scheelt. En dan hebben we de gewichtsbesparing op je portemonnee niet eens meegerekend.

Rijmodi

In het interieur valt – naast de RS sportstoelen en het carbon op het dashboard – vooral het sportstuur op. Die ziet er nog hetzelfde uit als in de vorige RS3, maar nieuw zijn de (optionele) 12-uurs markering en de RS-knop. Daarmee kan de gewenste rijmodus geselecteerd worden. Met de rijmodi Comfort, Auto, Dynamic, RS Individual, RS Performance, RS Torque Rear en Efficiency valt er genoeg te kiezen. RS Torque Rear hebben we al eerder benoemd, maar ook RS Performance is nieuw. Daarmee is de auto afgestemd op circuitgebruik met semi-slicks. Die zijn nu namelijk af fabriek te krijgen op de RS3.

Levering

Wat al dit lekkers moet kosten weten we nog niet, maar de vanafprijs zal waarschijnlijk ergens rond de 90 mille liggen. Wie bereid is zo’n smak geld neer te leggen voor een hatchback, kan er vanaf augustus eentje bestellen. Vanaf eind oktober kun je de eerste exemplaren op de wegen verwachten.

Ook interessant!

  • Video: nieuwe Audi RS3 gespot
    Video: nieuwe Audi RS3 gespot
  • Audi laat nieuwe RS3 Sportback en Sedan alvast zien
  • Nieuwe Audi RS3 is de snelste op de Nürburgring [video]
    Nieuwe Audi RS3 is de snelste op de Nürburgring [video]
  • Audi RS3 2022: POV op het circuit
    Audi RS3 2022: POV op het circuit

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

a3, Audi, IAA-2021, Limousine, quattro, RS3, sedan, sportback, Video

Vorig bericht: « Lezersvraag: moet Hamilton sorry zeggen tegen Verstappen?
Volgend bericht: Aston Martin over weigerende Valkyrie: ‘klein probleempje’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. osmo zegt

    19 juli 2021 om 09:06

    Dat zwart gaat vooraan is toch wel wat overdreven. Is het de bedoeling de voorliggers bang te maken dat je hen op gaat zuigen?

    Login om te reageren
    • michaelras zegt

      19 juli 2021 om 09:14

      Meestal krijg je bij een stofzuiger een paar andere opzetstukjes, dus wellicht zit er nog een betere bij die meer naar jouw smaak is ;-)

      Login om te reageren
  2. Ot92 zegt

    19 juli 2021 om 09:15

    Graag een Rs3 limo in het groen

    Login om te reageren
  3. wimof zegt

    19 juli 2021 om 09:31

    Motul 300V erin en hij kan er tegen.

    Login om te reageren
  4. allesmetturbo zegt

    19 juli 2021 om 09:31

    Een limo in het groen graag, wat een dik apparaat! 5cil turbo is toch wel het allerdikste geluid (oke oke, samen met het geluid van een V8)

    Login om te reageren
  5. berlinetta zegt

    19 juli 2021 om 09:35

    Ik vind hem best goed gelukt! De grille is even wennen, maar kan ermee door.

    Verder blijft deze auto magisch door zijn vijfcilinder. Alleen al daarom zou ik hem willen.

    Login om te reageren
  6. RiKe zegt

    19 juli 2021 om 09:43

    Leuk, maar absoluut krankzinnig om €90.000 te vragen voor een hatchback/limousine uitvoering.

    Login om te reageren
    • dijan zegt

      19 juli 2021 om 10:51

      RiKe; Welke auto met 400 pk is goedkoper?

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        19 juli 2021 om 11:42

        Om bij hetzelfde merk te blijven, bijvoorbeeld de Audi E-tron 55. Sportieve brandstofauto’s beginnen een beetje lachwekkend te worden.

        Login om te reageren
      • RiKe zegt

        19 juli 2021 om 12:26

        @dijan: Tesla Model 3 performance bijvoorbeeld, wel meer dan 400pk zelfs. Bovendien is 400pk hier totaal irrelevant, zo tussen de files en trajectcontroles door is het nog steeds drama

        Login om te reageren
        • dirkiii zegt

          19 juli 2021 om 16:20

          @rike: net 440km door Nederland gereden ik ben 1 vaste flitspaal tegen gekomen en 0 files. Dus een beetje overdreven jouw reactie, wat mij betreft.

          Login om te reageren
      • karsvdtuin zegt

        19 juli 2021 om 23:13

        @dijan: een V60 T8 en dan zit je nog bomvol met opties ook;)

        Login om te reageren
    • tvr1974 zegt

      20 juli 2021 om 23:59

      @rike: idd. Jammer dat Ford geen nieuwe RS uitbrengt met specs die waarschijnlijk beter zouden zijn voor 30k minder. Maar ok..je kan nog steeds een jong gebruikte RS kopen, die naar Mountune sturen en je lacht nog steeds want je houdt nog steeds dik geld over..

      Login om te reageren
  7. Johanneke zegt

    19 juli 2021 om 09:44

    Raar dat je enkel 290 kan met keramische remmen. Naar mijn weten stop je, mits de keramische remmen niet zijn opgewarmd, sneller met normale remmen. Of zie ik dat verkeerd?

    Login om te reageren
    • Ot92 zegt

      19 juli 2021 om 09:47

      @4g63 Als het goed is, zijn de keramische remmen ook iets groter t.o.v. de normale remmen.

      Login om te reageren
  8. pyrat zegt

    19 juli 2021 om 09:44

    Die grille is wel heel erg druk en in your face, vond de vorige geslaagder.

    Dashboard met die rare luchtroosters boven het stuur vind ik niks.

    Wel een heerlijke motor!

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    19 juli 2021 om 09:49

    De vorige kon je en stuk chiquer samenstellen, maar al met al een leuk ding natuurlijk. Het kontje van de sedan is vele malen beter dan die van de hatchback, maar die gekke zwarte grille…… brrr.

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      19 juli 2021 om 10:56

      @dutchdriftking: hoop dat gekke zwarte grill onderdeel is van een Zwart optiek pakket. Voorheen had je ook op RS’en een Aluminium Matt pakket, uniek voor de RS, en dat zou ook wel gaaf zijn imo!

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        19 juli 2021 om 14:52

        @ghost: of wrappen in carrosseriekleur.

        Login om te reageren
    • Stijnson zegt

      19 juli 2021 om 17:58

      @dutchdriftking: gelukkig hebben we nog Audi Exclusive. Dan kan je hem helemaal naar wens samenstellen

      Login om te reageren
  10. ghost zegt

    19 juli 2021 om 10:03

    Pluspunten:

    – Interieur is nu kennelijk matchend met de kleur van de wagen
    – fraaie leuks
    – driftmodus dus ook leuk voor rwd-fanboys
    – snelste hatch/limo van het moment
    – beter BPM bedrag (ca. €20k) dan voorheen (26-28k)
    – allemaal weer net ietsjes frisser en meer gimmicks
    – wederom een 5 cilinder

    Minpunten:
    – veel touchscreens, MMi was beter / fijner te bedienen
    – kleine ‘pookje’ 🥴
    – het zwarte ‘frontmasker’ smoelt niet mega lekker, hopelijk is dat optioneel
    – ws alsnog over 100k in NL full options..
    – OPF filters waardoor de unieke sound bijna niet hoorbaar is
    – weinig meer tov vorig model, zelfde pk’s – iets sneller en drift maar wel minder sound en gaan manuele pook, alleen flippers..

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      19 juli 2021 om 10:24

      @ghost: en de balans van een voorwielaandrijver. Op zich niet erg, maar wel op een auto van 100K… Voor minder geld heb je ook een BMW M240i met premium zes-in-lijn én premium achterwielaandrijving (die wordt nog iets goedkoper dan de xDrive ;-)).

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        19 juli 2021 om 10:54

        @willeme: ik vind de nieuwe 2 alleen niet echt mooi qua lijnen, snap verder je punt, qua rijbeleving wint die het wel.

        Login om te reageren
      • tinnemans zegt

        19 juli 2021 om 11:30

        @willeme; Nou is RWD ook al premium? En zaten we nou niet net in een disussie waar jij de FWD hot hatches met hand en tand loopt te verdedigen?
        Ik ben al zo snel in de war, je moet echt wat voorzichtiger met me zijn. :)

        Login om te reageren
  11. Loek zegt

    19 juli 2021 om 10:13

    Ik hou hier wel van. Natuurlijk van de vijfcilinder maar ik durf hem bijna ingetogen te noemen. Niet omdat hij zelf subtiel is, maar omdat een standaard A3 ook al vrij heftig ontworpen is, dus dit is niet extreem veel extra (geen RS6-esque unibrow achterop bijv). En dat zwarte stuk vooraan vind ik ook wel tof, doet me denken aan de Seat Ibiza Bocanegra.

    Is en blijft de hot hatch die ik zou kiezen. Sedan is ook wel tof maar dan zou ik kijken of een RS5 binnen budget kan vallen.

    Login om te reageren
  12. lekkerdwars zegt

    19 juli 2021 om 10:50

    Nog wel even naar de tuningboer om een Model 3P beetje bij te kunnen houden bij t stoplicht..

    Login om te reageren
    • dijan zegt

      19 juli 2021 om 10:55

      lekker dwars; Met Model3P nog even een cd met motorgeluid .

      Login om te reageren
    • jmeverts zegt

      19 juli 2021 om 11:42

      @lekkerdwars: dat lukt al hoor, die 0,3 sec kun je wel goedmaken in reactietijd

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        19 juli 2021 om 12:09

        Maar zo’n Model 3 reageert veel sneller. Als de bestuurder oplet is zal die Model sneller kunnen zijn, tot de wagen een onverklaarbare ghostbraking manoeuvre maakt natuurlijk, dan komt de RS3 gemakkelijk voorbij.

        Login om te reageren
      • Ot92 zegt

        19 juli 2021 om 12:18

        @jmeverts Zal niet nodig zijn. Audi is meestal conservatief met acceleratie tijden

        Login om te reageren
  13. reset zegt

    19 juli 2021 om 12:35

    Hallo Honda Civic Type R 2020, is that you?!

    Login om te reageren
  14. Edge zegt

    19 juli 2021 om 14:15

    Wat een ongelofelijk lelijk hok is het geworden met dat vele zwart voorop. Ik ben er heilig van overtuigd dat de auto stukken knapper zou zijn wanneer het zwarte plastic rondom de grill gewoon de carrosseriekleur had en het Audi-logo netjes verchroomd zou zijn.

    Login om te reageren
  15. lluq zegt

    19 juli 2021 om 15:26

    Maar goed dat ie zo snel is. Zie je hem ook niet zo lang, wat een lelijke auto is dit toch geworden….

    Login om te reageren
  16. Friez zegt

    19 juli 2021 om 15:28

    Deze gaat het ongetwijfeld weer goed doen in Amsterdam Nieuw-West, Rotterdam en Kanaleneiland.

    Login om te reageren
    • Cuprafan123 zegt

      19 juli 2021 om 18:59

      Je vergeet Schilderswijk, en het Duitse kenteken of exportkennzeichen.

      Login om te reageren
  17. 993carrera4s zegt

    20 juli 2021 om 12:44

    Benieuwd naar de carwow dragrace tegen de A45s. Moet het eerst zien dat de audi sneller is

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North