De nieuwe Lexus RX 450h is officieel

Auteur: , 39 Reacties

Begin dit jaar debuteerde de nieuwe en bizar scherp getekende RX in New York, later deze maand krijgt hij zijn Europese primeur in Frankfurt, waar we kennis mogen maken met het model dat we hier het vaakst zien: de RX 450H.

In 2004 waren ze de eerste autofabrikant die elektrokracht in de aandrijflijn van een SUV propte. Nu, elf jaar later, gaat Lexus het nog zwaar krijgen dit segment. Ze worden om de oren geslagen door concurrenten die hun CO2-cijfers zóver omlaag hebben geduwd dat ze in Nederland zelfs in de 14%-bijtellingscategorie vallen. Iets dat al voor politieke #OPHEF zorgde.

De nieuwe RX 450h hoeft echter niet bang te zijn voor een motie van wantrouwen. Lexus heeft de 3,5-liter V6 aan een elektromotor gekoppeld, maar een stekkeraansluiting achter dat geïmplodeerde spindle grilletje is als vanouds achterwege gebleven. Het gecombineerde vermogen komt uit op 313 pk en 335 Nm, beschikbaar vanaf 4.600 tpm. Het schakelen gaat met een achtraps automaat. Op papier verbruikt de kolos 5,2 liter per 100 km, met een CO2-uitstoot van 120 gram per kilometer. Voor de bijtelling hoeft u het dus niet te doen, want per 2016 zit ‘ie in de 25%-categorie.

Lexus heeft de RX 450h uitgerust met Safety System+, dat verkeersborden leest en het voertuig automatisch stopt als er iemand voor je bumper wandelt. binnenin strooit Lexus met een head-up display en een 12,3-inch scherm in het dashboard. Ook aardig: er zit een Wireless Charging Tray in, waarmee je je telefoon draadloos kunt opladen, mits ‘ie daarvoor geschikt is.

Prijzen van de RX 450h zijn er helaas nog niet.

UPDATE 29 september 2015: Prijzen per 1 januari 2016 starten bij €69.990 euro. De uitstoot is bijgesteld naar 122 gram CO2 per kilometer. Een aanhanger tot 2000 kilogram zwaar mag getrokken worden, meer info HIER!



39 reacties

Dat chroomlijntje geeft ‘m iets X5-erigs. En nee, dat had van mij niet gehoeven.
@mout:
Die chroomstrip deed mij meteen aan een Opel Adam denken, ook bepaald geen compliment.
@mout: welk chroomlijntje? Ik zie er vele…
Ja zeg, Lexus! Wat is dit nu weer van bij elkaar geraapt zooitje?!

Zelfs een Escalade is stijlvol in vergelijking met dit ding. Hoe krijgen ze het voor elkaar….
De vorige RX hybride is de fijnste hybride die ook ooit heb gereden. Waarschijnlijk mede door de ruimbemeten V6 en elektromotoren rijdt je altijd zeer soepel en vlot door het verkeer.

Daarnaast is het een bruikbare, maar sympathieke SUV. Het is een nette auto, waarde Q7, X5 en GLE nogal macho zijn, heeft de RX dat minder.

Als laatste kan ik het enorm waarderen dat Lexus er geen sportieve bedoelingen mee heeft. Niet voor off road of de Nordschleife, maar gewoon lekker voor in de stad en op de snelweg. Precies waar je hem voor nodig hebt.

De huidige Lexus lijn vind ik echter niet mooi. Tenzij ik ze zie in het echt. Dan kan ik het zeer waarderen. Reed net achter een GS: is een hele dikke auto, zou ik liever hebben dan een A6 of 5-serie.
@gtwillem: True. Iemand die ik ken heeft een RX450H. Het viel me echt op hoe stil de auto was, en hoe soepel de aandrijflijn kon wisselen tussen elektrisch/hybride. Zeker in de stad is het ideaal want je rijdt vaak volledig elektrisch onder de 55 km/h. Er zat daarnaast nog een forse lading power in!
Ja, er zit de o-zo-verguisde CVT in, maar die is i.c.m. de zescilinder én elektromotor juist erg prettig n.m.m. . Past ook wel bij het karakter van de auto.
Bovendien kan ik het design ook erg waarderen. Lijkt me ook een auto die over een paar jaar niet direct ‘fout’ is, zoals sommige SUV’s dat toch al snel zijn. Puik werk van de jongens van Lexus.
Je kunt wel zeggen dat hij ’n eigen gezicht heeft. Maar mooi? Ik ben er nog steeds niet aan gewend.
Jeetje, het lijkt net Darth Vader die in een zure appel heeft gebeten! Het kan mij niet bekoren, mr. Lexus: ik probeer het telkens weer om aan die nieuwe familie gezicht te wennen maar nee.. Sorry hoor, het is zeker een fantastiche auto om mee te rijden maar het is niets voor mij.
Ook lekker…

Ik kan de nieuwe stijl van Lexus wel waarderen. Meer dan waarderen zelfs. Ik vind de modellen van Lexus gewoon erg mooi. En mag het lef wel dat Lexus toont door haar eigen koers te varen. Niet alleen door het ontwerp van de buitenkant, de interieurs van Lexus worden ook steeds mooier en onderscheiden zich meer dan ooit van de rest. En buiten dat zijn is de kwaliteit nog steeds onberispelijk.
Om een of andere reden moet ik aan zo’n Afrikaan met een schotel in zijn onderlip denken.
Weer te apart voor mijn smaak maar technische enorm goed spul zo’n Lexus. Wat wel grappig is : Lexus was de afgelopen maand het best verkochte premium merk in de Usa. Kennelijk kunnen ze de iets extremere styling daar wel waarderen…
De Gs450h die ik ooit reed bij de introductie van die wagen in NL maakte dat ik gelijk een zwak had voor de aandrijflijn. 6 cilinder + hybride en cvt. Hoe bizar ook, in de praktijk echt een geweldige snelle maar tegelijk comfortabele afstandvreter. Eigenlijk fijner dan een dikke diesel, maar wel wennen.
Ik denk dat de ontwerper zelf eens een keer zijn overhemd moet gaan strijken…. Als ie dat goed doet komen de plooien op de juiste plek…. En kan hij de lijnen/plooien van de auto hopelijk ook een keer goed tekenen…….. Man man man….
Volledig in het thema van de nieuwe starwars film!
Had SsangYong nog een stagiaire over?
Heerlijk!

Vooral met deze aandrijving.

Zet maar voor de deur!
Kill it with fire
De nieuwe richtingaanwijzers zijn ook gaaf, de ledjes bewegen oplopend in de rijrichting! Daarnaast heerlijke stoelen, prachtig zacht leer en hij maakt live 3d beeld van alles om de auto!
Ziet er nog altijd puik uit! Ik zou er zeker wel eentje willen.
Op de foto…Oerlelijk, maar in het echie zijn die lexjes retegaaf… Deze is vooralsnog oerlelijk…
Gelukkig zijn het nog de beste auto’s die je zo’n beetje kan kopen..
@norge: helemaal eens!!
Helemaal niks! Wat een lelijk smoelwerk. Lexus slaat de plank helmaal mis. Wat een crappy design.
Man man wat een oerlelijk gedrocht, kan niet anders als een mega flop worden.
@bofkont:
Wel, de aandrijving maakt héél veel goed. Er is denk ik niks comfortabeler dan een grote Lexus hybride.

Als je lange afstanden in alle rust en vredigheid wilt afleggen, moet je eigenlijk gewoon een grote Lexus hybride hebben. En ik denk dat een heleboel Amerikanen dat ook weten. Denk dat die “mega flop” daarom wel mee gaat vallen…
@Rob: In die prijsklasse zijn er wel andere mooiere wagens volgens mij die net zo comfortabel zijn.
@bofkont: Zou kunnen maar hey…het verkoopt wel.
@bofkont:
En toch is de RX denk ik de meest comfortabelste auto waar ik ooit in heb mogen rijden… Ongemerkt goed dat ding!

Mocht ik in de markt zijn voor een SUV dan zou ik zeker eens een kijkje nemen bij de Lexus dealer. Ondanks dat ie graf, maar dan ook echt graflelijk is… Daarbij heb je voor iets meer dan 70k een nette RX. Voor dat geld hoef je niet eens aan te kloppen bij de Duitse/Engelse merken….
@Rob: Dat hij goed is geloof ik absoluut.
Een Landau roof. Brrrrrr. Geknipt voor Amerikaanse bejaarden.
Druk geknutseld gedrocht.
Die rx van iets na 2000 vond ik één van de mooiste suv’s, deze is ronduit lelijk. WTF waren ze denkende met die grille? Als ze de auto op een nijlpaard wilden laten lijken is het gelukt.
Noemenswaardig detail is dat het nederlandse Heras Hekwerk trotse toeleverancier is van de grille.
Een paaltje raken is dus gelijk een compleet nieuwe gril
@moondustfocus:
Welnee, een deukje meer of minder zie je toch niet.
Lexus stelt me wederom absoluut niet teleur door weer een ongelofelijk lelijke auto te maken.Hulde voor het vasthouden van dit familiegezicht.Hoe is het eigenlijk met je positie tov de Europese premiummerken waar je je op richt en zo graag mee vergelijkt Lexus?

Niet zo heel lekker he?

De eerste LS-en(en de GS in iets mindere mate) tot de LS460 President uit 2007 waren(misschien niet al te spannend) hele mooie auto’s die je ook nog wel eens voorbij zag komen.

Vanaf het moment dat ze een belachelijk design met een meer dan idiote grille gingen combineren op al hun modellen vind ik het helemaal niets meer.
Nu lijken alle Audi’s op elkaar en dat is bij BMW eigenlijk niet anders. Dus dat Lexus daaraan mee doet door dit precies een NX te laten lijken is zowel logisch als ontzettend jammer. Net als die grille die is niet alleen heel erg groot maar ook heel erg ook heel erg jammer. Positief punt, het lijkt erop dat de wagen geen Lexus style achterlichten meer heeft.
Gecombineerd koppel zal toch hoger zijn dan 335nm? Opvallend dat ze geen CVT meer inbouwen
blijft een veredelde Toyota , zelfde gedrochten ook
Technisch gezien misschien goed maar zou er niet in willen gezien worden

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).