De nieuwe RS5 Coupé heeft een vanafprijs

Auteur: , 62 Reacties

De rappe coupé is nog niet te bestellen, maar de officiële Nederlandse vanafprijs is al naar buiten gebracht.

We laten je nog even in spanning, want eerst nog even het broodnodige rijtje specs. De RS5 krijgt een 2,9 liter TFSI zescilinder met niet minder dan 450 pk. Bij de introductie liepen de discussies in de comments omtrent het vermogen hoog op. Volgens de één viel het aantal pk’s tegen, waar 450 paarden volgens de ander ruim voldoende is in een sportieve coupé.

Hoe het ook zij, met dat vermogen sprint de RS5 in 3,9 tellen naar 100 km/u en de topsnelheid is netjes gelimiteerd op 280 km/u mits je het RS-designpakket bestelt. Audi Virtual Cockpit prijkt op de optielijst en schakelen gebeurt met een 8-traps tiptronic.

Lang genoeg gewacht, je wilt de prijs weten! De verse RS5 staat vanaf komende maand bij de dealer en heeft een vanafprijs à 117.625 euro. Ter vergelijk: een BMW M4 mag mee vanaf 111.106 euro en een Mercedes-AMG C63 Coupé doet 114.091 euro. Voor de C63S Coupé moet je minimaal 122.561 euro meebrengen.



62 reacties

Zo ziet hij er wel erg lekker en dik uit!
Doe mij maar een C63S….ik vind het design van de RS5 goed gelukt alleen qua prestaties valt het tegen.
@raamkozijn123: qua prestaties valt het tegen? 280km per uur en in 3.9 seconden naar de honderd is niet genoeg?
@marijn90: @raamkozijn123: Dat begrijp ik ook niet zo goed, wat wil je dan? Tuurlijk, een C63s heeft 510pk, maar 450 is nou niet bepaald een vermogen waarbij je zegt, valt tegen. Ik denk dat je qua beleving niet veel merkt (oké, oké, Mercedes heeft mijn voorkeur, maar dan nog).
@raamkozijn123: De prestaties zijn nagelnoeg gelijk. Bijde 3.9 seconden naar de honderd etc.
@raamkozijn123: Ik weet geen waardes uit mijn hoofd maar audi kennende is de Cd waarde zo laag dat ie met 450 pk ook op hogere snelheden gewoon naast de krachtigere Benz blijft.
Met alle respect voor Audi zeg ik: volgens mij hebben ze niet genoeg gekeken naar de concurrentie. Los van hoe de wagen eruit ziet, de M4 komt uit 2014 (!) en deze RS5 is gewoon niet sneller. Ze zijn geen stap vooruit gegaan qua snelheid. De C63 is dat wel, en de aanstaande M3 zal dat ook doen. En dit alles was geen probleem geweest als de heren en dames van Audi de RS5 vanaf nu als een S5+ zouden prijzen. Maar dat doen ze zeker niet. Qua motorisering en snelheid hebben ze de plank mis geslagen. Qua interieur niet natuurlijk, maar als ik naar de C63 kijk heb ik niet het gevoeg dat ik daar in een Mustang uit de jaren ’70 zit. Het totaalplaatje is gewoon niet af.
@TimoBac: geen stap vooruit gegaan is relatief. Sterker nog, het is 16 jarigen praat. Die kijken alleen naar de 0-100 cijfers. Terwijl de potentiele koper kijkt naar de auto, niet of de auto van 0-100 net die 0,1 seconde sneller is.
@stuko: Absolute onzin. Ik kan je verzekeren dat èèn van de redenen voor het kopen van een super-saloon de performance is. En als je bij de Duitse concurrent een auto van 4 jaar ouder, voor 6K minder kunt kopen met vergelijkbare performance wordt daar zeker wel naar gekeken. Waarom denk je dat mensen een 911 Turbo S kopen? Een Carrera S is de helft vd prijs en ‘evenveel auto’, maar gaat in 4.6 ipv 2.6 naar de honderd. Cijfers spelen absoluut een rol, zeker in dit segment.
@timobac: de enige reden om een 911 Turbo S te kopen is de vermeende “status” die sommigen daarvan afleiden. Gewoon laten zien dat je dat kunt betalen. Helemaal niet omdat die zo snel is en ook zo snel gereden worden. Daarom hebben Porsche en Mercedes ook die extra dure S varianten met een handjevol extra pk’s voor heel veel extra geld. Dat is gewoon puur marge maken omdat er een groep klanten is die gewoon de dikste en duurste wil hebben.
@TimoBac: jij praat absolute onzin.. ik kies nu toevallig voor audi omdat het merk mij gewoon aanstaat. BMW was een optie geweest als het interieur wat beter was geweest. Mercedes heb ik geen seconde over nagedacht. 1 2 3 of 4 tiende acceleratie zal mij in elk geval echt worst wezen!
@TimoBac: nou kom maar door met je verzekering dan..

Een m4 koop je niet omdat een rs5 0.1sec langzamer is van 0-100kmh.. de doelgroep koopt zo’n ding omdat ze het willen en omdat het mogelijk hun smaak is.
@TimoBac: Snel is zooooo 2014… Het moet zuinig zijn. De volgende RS krijgt een halve zescilinder…
@TimoBac: hoeveel seconden wil je nog winnen dan? Ze zitten al onder de 4. Het kan niet steeds maar sneller want de secondes zijn bijna op. Of wil je in 1.5 seconden naar de 100. Dat kun je fysiek niet aan.
@bartsmit: Dat is natuurlijk niet het punt. Het punt is dat je als koper graag ziet dat het bedrijf vooruitgaat als het aankomt op performance. Het lijkt nu alsof Audi dacht: weet je wat, 450 pk en 4.5 sec. is prima ook al gaat onze concurrentie er dik overheen. Dat zou prima zijn als ze de auto anders positioneren maar dat gebeurt niet.
Waarom treuzelen ze in Godsnaam lang met de RS4?
@leaper035t: *zo lang
@leaper035t: anders de RS3 wel…had al in de showroom moeten staan.
Wel mooi dat ze Hankook banden af fabriek monteren, die heb ik ook onder mijn auto zitten:)
@slickrick:

Die trekt PON er waarschijnlijk meteen onderuit, dumpt ze op de markt en monteert er Continental voor terug.
@jack_abarth: tegenwoordig levert Pon ook Hankook, dus dat zullen ze niet meer doen (in tegenstelling tot voorgaande jaren inderdaad).
@stefanvts16v: de liefhebber vervangt alles anders dan PS4S direct voor laatstgenoemde
@stefanvts16v:

Ah kijk, dat wist ik dan weer niet.
@stefanvts16v: onzin, dat is alleen als de bandenmaat bij conti niet beschikbaar is. Anders gaan er wel degelijk conti’s onder.
@nicky1992: zeker niet! De Hankooks werden o.a. onder Golfjes vandaan getrokken en voorzien van Conti’s. De Hankooks gingen vervolgens de losse verkoop in.
@jack_abarth: deden ze eerder wel altijd als er michelin onder zat.
Wat zijn de verbruikcijfers van de 3 duitsers?
@vtechlover: Verbruikcijfers van turbomotoren zijn net zo betrouwbaar als de auto’s van Jetcars.
@nopetrolnofun: Klopt, nog nooit zijn overheden op verbruiksvlak zo hard besodemietert als met het downsizen. Daar is dieselgate niks bij… Ik draai met mijn 4.0 V8 dezelfde verbruikscijfers als een vriend in zijn 3.0 twinscroll zes in lijn, terwijl hij op papier toch echt zuiniger zou moeten zijn. Rijstijl en traject zijn overeenkomend.
@racerx: Het is ook te krom voor woorden en dat heeft er voor gezorgd dat de 488 nu zo verpest is door die turbo’. In de praktijk is die inderdaad ook echt niet zuiniger.
@nopetrolnofun: M’n maat heeft nog een 7 bak DSG ook, ik slechts een zestraps automaat.
@nopetrolnofun: moest je het even kwijt of wat? Want het is geen antwoord op mijn vraag..
@vtechlover: Moest inderdaad even wat kwijt, fijn dat het hier zo kan.
Zijn er nu echt mensen die dit een lelijke auto vinden. Maar dan echt echt dus niet omdat je jaloers bent.
@thomasthomas: lelijk is niet het juiste woord, maar het huidige model is wat mij betreft niet mooier dan het oude model. En de RS heeft mijns inziens te veel flapjes en ribbeltjes en drukdoenerij,wat het ontwerp er niet sterker op maakt.
@thomasthomas:
Niet lelijk, maar het doet me verder ook helemaal niks.
@thomasthomas: Een Audi kán je ook haast niet lelijk vinden, daar zijn ze te saai en te doorsnee voor. Zo ook met deze RS5. Het zal ongetwijfeld een goede auto zijn, netjes afgewerkt etc. maar het doet me niks, terwijl een sportieve coupé van boven een ton mij toch echt hartkloppingen hoort te geven.
Overigens, is deze 6 cilinder geen mooie aanvulen op de R8, die alleen als V10 te verkrijgen is? Met 450pk (wellicht wat meer in de R8) een prima opvolger van de V8 met 420 pk.
@thomasthomas: Jazeker. Persoonlijk vind ik de voorkant echt niet mooi. De manier waarop de motorkap aan de voorkant afloopt in combinatie met die koplampen en de naar mijn mening veel te grote grille en luchtinlaten in de bumper met dat zwart honingraat(?) patroon er in… Ik kan het echt niet mooi vinden. Ook de velgen zijn absoluut niet mijn smaak maar die kunnen altijd nog vervangen worden. De achterkant en het interieur daarentegen zijn best netjes maar ook daar krijg ik het niet warm van.

Ik vind trouwens ook dat gezeur met “jaloers” een beetje zielig worden. Omdat iemand een bepaalde auto niet kan betalen mag hij er geen negatieve mening over hebben?
@thomasthomas: ik vond de vorige helemaal niet mooi. Deze is al wat beter maar een schoonheid is het zeker niet. Het dashboard is echt lelijk met die doorlopende roosters en de koplampen zijn bij deze net iets te groot om mooi te zijn.
Niet echt een rs model, eerder gewoon een s…
Grappig eigenlijk. Normaal gesproken vind ik een AMG veel extremer ogen dan een Audi RS. Nu is dat volledig andersom. De RS’en van tegenwoordig hebben mij te veel flapjes, gaten, spoilertjes en noem ze maar op terwijl ik de AMG’s veel cleanere auto’s vind. De AMG C63S Coupé zal mijn voorkeur hebben. Prachtige auto, schitterend interieur, belachelijk snel en klinkt fantastisch. Zeker de uitvoering waar @casperh mee gereden heeft. Exact zo zou ik een 63AMG Coupe bestellen: http://www.autoblog.nl/gallery/0_Reviews/Mercedes-Benz/AMG_C63S_Coupe/mercedes-amg-c63s-coupe-4629.jpg
@viezefreddyw: voor mij heeft de s5 ook de voorkeur om die reden
Jammer dar velgen links anders dan rechts op de auto zitten. Als je zoveel geld voor een auto moet betalen moeten de velgen kloppen en linkse en rechtse velgen hebben.
Ik vind het drukke RS-design niet bij deze auto passen. Liever een S5 met een chip en geld overhouden. Vind ik een stuk stijlvoller om te zien.
@berlinetta: Zal dan vast ook even snel gaan.
Was bij de S4 (V6) en RS4 (V8) wel het geval.
@1lunatic: Bij de sprint zal je de RS5 dan inderdaad wel aardig kunnen bijhouden, alleen het bochtenwerk zal wat minder vlot gaan. Maar een A5 is toch al geen sportwagen van nature en ik verwacht dat de RS5 ook niet de meest sportieve in zijn klasse zal zijn. Dan ga ik liever voor een comfortabelere S5.
@berlinetta: eens! En misschien zelfs wel de 3.0 op satansap, past misschien nog wel beter bij het karakter van deze auto
@berlinetta: denk dat een S5, C43, 440i voor dagdagelijks altijd de betere keuze zijn. RS/AMG/M zijn te extreem. Reed laatst nog met een S5, echt een heerlijke wagen hoor. Perfecte cruiser maar als het moet razend snel. Plakt aan de weg. Enkele maanden geleden, toen het nog koud was M3 gereden en dat is toch wel wat anders hoor, zet zo makkelijk zn kont!
Zal wel een leuk blokje zijn voor een toekomstige coupe van Audi, een R6 lijkt mij wel wat, met deze motor of de 5 cilinder achterin. Een soort mini R8 die boven de TT in de markt gezet wordt.
Ik dacht dat VAG ging werken met een halve liter per cilinder voor alle motoren in alle afdelingen. Maar hier leveren ze een 2.9 6 cilinder. Het zal mij dus niet verbazen als er over een jaar een update komt met 3.0 6 cilinder
@lekkerlinksrijden: dat bericht was van BMW 😉
@kareljansen: volgens mij toch echt van VAG, in de Tiguan komt toch ook een 1.5 ipv de 1.4 zoals hij nu nog leverbaar is in de Ateca
Doe mij maar een M4
Blijft wennen dat uiterlijk.
PK hier en daar, ik wil weten hoeveel KG geaccelereerd, door de bocht geslingerd en afgeremd moet worden… (hint: niet het sterkste punt van de voorganger die een kleine 1900kg verzette (getankt incl chauffeur).
Ik vind de scherpe lijnen niet echt mooi. Ik ben vrij anti mercedes meestal qua design (techniek hebben ze dik voor elkaar) maar in dit geval zal ik zeker voor de benz gaan ipv de rs5. Wie houd ik ook voor de gek, ik ga natuulijk voor de Giulia!
Te druk ontwerp, niet geslaagd. Jammer, de vorige A/S/RS5 waren prachtig. Dit komt over als ‘ja, de mensen willen toch wat moderners dus we schroeven er meer lijnen op toch?’..
Ik zou nog even doorsparen voor de nieuwe Nissan GT-R Track Edition. Een Audi RS5 met wat opties erop komt waarschijnlijk in de buurt van dezelfde prijsklasse. Met de nieuwe Nissan weet je zeker dat je vrijwel alles tot een Porsche Turbo S verslaat. Een Airmiles-pas aanvragen voor de 2-daagse bezoekjes van Shell tankstations is ook zo gebeurt.
@iphonistvongates: verslaan? De gemiddelde eigenaar van dit soort auto’s is waarschijnlijk boven de 16
@kareljansen: Je hebt gelijk maar ik bedoelde het meer in de zin van waar voor je geld hebben….een aangekleede Audi RS5 en bijna voor hetzelfde geld een Track Edition GT-R.
In dit segment zou ik liever iets sportievers willen, liefst met RWD. Graag een M4, of als het vierdeurs mag zijn een Giulia Q.
Ik zou een goede testrit v een uur of 2 lang laten bepalen of ik de amg C s coupé of de RS5 zou nemen. Is de Mercedes ook met 4wd te krijgen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).