Althans, dat zou je denken als je ziet wat de NS nu weer heeft bedacht…
Misschien ben jij wel iemand die steeds meer zit na te denken of hij niet af en toe de trein moet pakken naar zijn werk. De brandstof is duur, er staan files en met de trein heb je dat allemaal niet. Bovendien ben je hartstikke groen bezig als je ’s ochtends en ’s avonds instapt in die grote geelblauwe rups.
Een van de zaken die de autobezitter die toch een beetje ’train-curious’ is over de streep kan trekken, is een goedkoop kaartje. Logisch toch? Goedkopere kaartjes halen de automobilist uit de auto en jagen hem zo de trein in. Dus dat is precies wat de NS doet, de kaartjes goedkoper maken.
OH NEE, JUIST NIET!!1!
NS maakt treinkaartjes flink duurder
Nee, de NS zou eens een keer logisch nadenken. De faalfabriek onder leiding van Wouter Koolmees heeft in al haar wijsheid besloten de kaartjes flink DUURDER te maken. Ik verzin het niet, het is echt zo.
Een enkeltje of retour in de tweede klasse stijgt 5,5 procent in prijs, voor een eersteklaskaartje moet je 7,5 procent meer lappen. Internationale tickets gaan 5 procent in prijs omhoog. Nee, daarmee krijg je de verstokte automobilist wel de trein in…
Alleen de prijzen van de zogeheten trajectabonnementen worden iets minder duur; daarvoor mag je vanaf 1 januari 2,4% minder geld neerleggen. Om zo de forens uit de auto te krijgen, zeggen Koolmees en zijn NS-vrienden. Hartstikke nobel, maar dat gaat natuurlijk niet werken. En dit is waarom.
NS is helemaal gek op auto’s
Voor de verstokte treinreiziger die elke dag toch al met de trein ging, is het een heel genereus gebaar. Die is blij dat hij een paar euro minder betaalt voor zijn kaartje. Maar daar los je het probleem van de files niet mee op.
Nee, want de mensen die nu elke dag in hun auto op de snelweg stilstaan en heel af en toe eens de trein willen nemen, gaan niet direct een abonnement aanschaffen. Die willen eerst een paar keer proberen of het wel iets voor ze is, dat treinreizen.
Als je het dan juist voor die twijfelaars duurder maakt om de overstap een keer te wagen, dan gaat dat natuurlijk nooit gebeuren. En dus laten die hun auto’s niet staan en verandert er de facto dus helemaal niets als het op files aankomt.
Dus daarom een goede tip voor de NS; maak de losse kaartjes nou gewoon iets goedkoper en gooi die abonnementen omhoog. Die worden in de meeste gevallen toch betaald door de baas. Zo stappen meer mensen over naar de trein en zullen de files (en de uitstoot, vergeten we ook heus niet) zienderogen minder worden. Zo simpel kan het zijn.
Het is nog steeds onbegrijpelijk dat wij niet in de directie van de NS zitten…
rwdftw zegt
Ze kunnen het ook duurder maken, vol wordt die trein toch wel.
https://www.geenstijl.nl/5167563/als-de-hel-een-kleur-had-was-het-geel/
Voor een aantal van die forenzen geldt dat hun kaartje/abonnement wordt vergoed door de werkgever. Dus die blijven zitt…. ehhh staan.
JanJansen zegt
Tsja de trein. Je kunt nooit zitten, dus het argument dat je dan nog wat werk kan doen is van de baan.
Het kost minimaal 2x zo lang om op je bestemming te komen, ten minste als hij al rijdt.
Maar vooral de hoeveelheid onopgevoede figuren om je heen maken dat ik liever de rest van mijn leven in de file sta dan ooit nog met de armoede vitrine te moeten reizen.
rutgerg zegt
Tja als je de discussie omtrent de lonen vd NS medewerkers hebt gevolgd is het niet gek dat de treinkaartjes duurder worden…
kniesoor zegt
Alles wordt duurder, dus treinen ook. Niets ongewoons aan, lijkt me.
AudiRS zegt
Hier in het noorden te grote afstanden, weinig stations, weinig maar volle treinen enz.. weinig busdiensten en daardoor veel te lange reistijd.
Geen optie.
Als ik in het westen dicht bij station zou werken en wonen, was het zeker wel een optie.
Lekker V8 ernaast voor de prive ritjes.
racerx zegt
Ik reis eersteklas en kan vanaf eindstation lopend naar m’n werk, dus de ellende is te overzien. Met m’n businesscard mag ik privé ook treinen maar dat doe ik eigenlijk nooit… liever in de file dan in de losercruiser. Het is dat er op de zaak geen parkeergelegenheid is en de trein financieel bijzonder aantrekkelijk is maar anders…
berlinetta zegt
Loser.
racerx zegt
Present.
RobTWo zegt
Wouter Koolmees heeft waarschijnlijk als opdracht meegekregen dat de omzet niet mag dalen. Nu heeft hij een personeelstekort, waardoor er minder treinen zullen rijden. Minder treinen betekent minder passagiers. Om dezelfde omzet te houden, moeten de passagier die er nog wel zijn dus meer betalen.
Zo simpel is het dus.
potver7 zegt
De schoorsteen moet ook roken bij de NS, als de kosten stijgen (en dat doen ze flink) dan moeten de prijzen ook stijgen. Of de overheid moet de kostenstijging compenseren om dat te voorkomen maar dat gebeurt niet.
Het is niet aan de NS om zodanig beleid te voeren dat treinreizen aantrekkelijker is dan autorijden.
En ach, autorijden wordt ook steeds duurder, dus maakt dit ook niet zo heel veel uit.
berlinetta zegt
Is ook wel zo, maar de NS kan die kostenstijgingen ook doorvoeren omdat er toch geen concurrentie is. Gezien de service die ze leveren, is een kostenstijging niet echt op z’n plaats.
87sandyd zegt
Ik woon in het oosten van het land. Als ik een dagje Amsterdam wil doen met mijn gezin dan is het veeeel goedkoper om met de auto te gaan dan met de trein.
En daar ligt nou precies het probleem imo. Het is geen goedkoper alternatief voor een dagje recreatie en daardoor laat je de trein uberhaupt links liggen
mashell zegt
Vroeger had je treinkaartjes die je bij de Blokker of Kruidvat kocht, in combinatie met een railnummer was het uitstapje dan niet te duur. Kinderen vinden treinreizen namelijk wel erg leuk.
berlinetta zegt
Ik vind het een onbegrijpelijke keuze. Juist de vaste reiziger pakte de trein al en zal dat ook blijven doen als de prijs iets hoger wordt. Het is juist de bedoeling om de recreatieve reiziger de trein in te lokken. Dat was al heel moeilijk, is nu door de slechte service bijna onmogelijk en met de prijsstijgingen definitief van de baan.
kniesoor zegt
Tot voor kort altijd de trein naar Schiphol als er gevlogen moet worden. Scheelt filerijden op de A4 en prijzig parkeren. En eens per jaar naar de Interclassics in Mestreech (met overstap in Eindhoven), omdat dat gemakkelijk is. Die treinen naar Schiphol zullen wel blijven rijden, maar ben benieuwd hoe dat met het vervoer naar Zuid Limburg gaat. Enfin, we zullen ‘t – Deo Volente – in januari zien . . .