• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De NS ziet het liefst zo veel mogelijk auto’s op de weg

Auteur: nicolasr, gepost 3 november 2022 om 17:00 – 15 Reacties

NS auto's

Althans, dat zou je denken als je ziet wat de NS nu weer heeft bedacht…

Misschien ben jij wel iemand die steeds meer zit na te denken of hij niet af en toe de trein moet pakken naar zijn werk. De brandstof is duur, er staan files en met de trein heb je dat allemaal niet. Bovendien ben je hartstikke groen bezig als je ’s ochtends en ’s avonds instapt in die grote geelblauwe rups.

Een van de zaken die de autobezitter die toch een beetje ’train-curious’ is over de streep kan trekken, is een goedkoop kaartje. Logisch toch? Goedkopere kaartjes halen de automobilist uit de auto en jagen hem zo de trein in. Dus dat is precies wat de NS doet, de kaartjes goedkoper maken.

OH NEE, JUIST NIET!!1!

NS maakt treinkaartjes flink duurder

Nee, de NS zou eens een keer logisch nadenken. De faalfabriek onder leiding van Wouter Koolmees heeft in al haar wijsheid besloten de kaartjes flink DUURDER te maken. Ik verzin het niet, het is echt zo.

Een enkeltje of retour in de tweede klasse stijgt 5,5 procent in prijs, voor een eersteklaskaartje moet je 7,5 procent meer lappen. Internationale tickets gaan 5 procent in prijs omhoog. Nee, daarmee krijg je de verstokte automobilist wel de trein in…

Alleen de prijzen van de zogeheten trajectabonnementen worden iets minder duur; daarvoor mag je vanaf 1 januari 2,4% minder geld neerleggen. Om zo de forens uit de auto te krijgen, zeggen Koolmees en zijn NS-vrienden. Hartstikke nobel, maar dat gaat natuurlijk niet werken. En dit is waarom.

NS is helemaal gek op auto’s

Voor de verstokte treinreiziger die elke dag toch al met de trein ging, is het een heel genereus gebaar. Die is blij dat hij een paar euro minder betaalt voor zijn kaartje. Maar daar los je het probleem van de files niet mee op.

Nee, want de mensen die nu elke dag in hun auto op de snelweg stilstaan en heel af en toe eens de trein willen nemen, gaan niet direct een abonnement aanschaffen. Die willen eerst een paar keer proberen of het wel iets voor ze is, dat treinreizen.

Als je het dan juist voor die twijfelaars duurder maakt om de overstap een keer te wagen, dan gaat dat natuurlijk nooit gebeuren. En dus laten die hun auto’s niet staan en verandert er de facto dus helemaal niets als het op files aankomt.

Dus daarom een goede tip voor de NS; maak de losse kaartjes nou gewoon iets goedkoper en gooi die abonnementen omhoog. Die worden in de meeste gevallen toch betaald door de baas. Zo stappen meer mensen over naar de trein en zullen de files (en de uitstoot, vergeten we ook heus niet) zienderogen minder worden. Zo simpel kan het zijn.

Het is nog steeds onbegrijpelijk dat wij niet in de directie van de NS zitten…

Ook interessant!

  • Burton 2CV
    Mijn Auto: Burton 2CV van Maarten
  • westfield
    Mijn Auto: Westfield Megabusa van Koen
  • Mijn Auto: Datsun 240Z van Luca
    Mijn Auto: Datsun 240Z van Luca
  • Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
    Mijn Auto: BMW i8 van Ruben

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

geld, spitsmijden, trein

Vorig bericht: « Lexus IS 500 F Sport Performance rijtest video
Volgend bericht: Als je de nieuwe Hummer wat te groot en te zwaar vindt… »

Lees Interacties

Reacties

  1. rwdftw zegt

    3 november 2022 om 17:12

    Ze kunnen het ook duurder maken, vol wordt die trein toch wel.

    https://www.geenstijl.nl/5167563/als-de-hel-een-kleur-had-was-het-geel/

    Voor een aantal van die forenzen geldt dat hun kaartje/abonnement wordt vergoed door de werkgever. Dus die blijven zitt…. ehhh staan.

    Login om te reageren
  2. JanJansen zegt

    3 november 2022 om 17:21

    Tsja de trein. Je kunt nooit zitten, dus het argument dat je dan nog wat werk kan doen is van de baan.
    Het kost minimaal 2x zo lang om op je bestemming te komen, ten minste als hij al rijdt.
    Maar vooral de hoeveelheid onopgevoede figuren om je heen maken dat ik liever de rest van mijn leven in de file sta dan ooit nog met de armoede vitrine te moeten reizen.

    Login om te reageren
  3. rutgerg zegt

    3 november 2022 om 17:25

    Tja als je de discussie omtrent de lonen vd NS medewerkers hebt gevolgd is het niet gek dat de treinkaartjes duurder worden…

    Login om te reageren
  4. kniesoor zegt

    3 november 2022 om 17:45

    Alles wordt duurder, dus treinen ook. Niets ongewoons aan, lijkt me.

    Login om te reageren
  5. AudiRS zegt

    3 november 2022 om 18:02

    Hier in het noorden te grote afstanden, weinig stations, weinig maar volle treinen enz.. weinig busdiensten en daardoor veel te lange reistijd.
    Geen optie.

    Als ik in het westen dicht bij station zou werken en wonen, was het zeker wel een optie.
    Lekker V8 ernaast voor de prive ritjes.

    Login om te reageren
  6. racerx zegt

    3 november 2022 om 18:13

    Ik reis eersteklas en kan vanaf eindstation lopend naar m’n werk, dus de ellende is te overzien. Met m’n businesscard mag ik privé ook treinen maar dat doe ik eigenlijk nooit… liever in de file dan in de losercruiser. Het is dat er op de zaak geen parkeergelegenheid is en de trein financieel bijzonder aantrekkelijk is maar anders…

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      4 november 2022 om 10:02

      Loser.

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        4 november 2022 om 14:17

        Present.

        Login om te reageren
  7. RobTWo zegt

    3 november 2022 om 18:15

    Wouter Koolmees heeft waarschijnlijk als opdracht meegekregen dat de omzet niet mag dalen. Nu heeft hij een personeelstekort, waardoor er minder treinen zullen rijden. Minder treinen betekent minder passagiers. Om dezelfde omzet te houden, moeten de passagier die er nog wel zijn dus meer betalen.

    Zo simpel is het dus.

    Login om te reageren
  8. potver7 zegt

    3 november 2022 om 18:16

    De schoorsteen moet ook roken bij de NS, als de kosten stijgen (en dat doen ze flink) dan moeten de prijzen ook stijgen. Of de overheid moet de kostenstijging compenseren om dat te voorkomen maar dat gebeurt niet.
    Het is niet aan de NS om zodanig beleid te voeren dat treinreizen aantrekkelijker is dan autorijden.

    En ach, autorijden wordt ook steeds duurder, dus maakt dit ook niet zo heel veel uit.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      4 november 2022 om 10:03

      Is ook wel zo, maar de NS kan die kostenstijgingen ook doorvoeren omdat er toch geen concurrentie is. Gezien de service die ze leveren, is een kostenstijging niet echt op z’n plaats.

      Login om te reageren
  9. 87sandyd zegt

    3 november 2022 om 22:22

    Ik woon in het oosten van het land. Als ik een dagje Amsterdam wil doen met mijn gezin dan is het veeeel goedkoper om met de auto te gaan dan met de trein.

    En daar ligt nou precies het probleem imo. Het is geen goedkoper alternatief voor een dagje recreatie en daardoor laat je de trein uberhaupt links liggen

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      4 november 2022 om 06:24

      Vroeger had je treinkaartjes die je bij de Blokker of Kruidvat kocht, in combinatie met een railnummer was het uitstapje dan niet te duur. Kinderen vinden treinreizen namelijk wel erg leuk.

      Login om te reageren
  10. berlinetta zegt

    4 november 2022 om 10:05

    Ik vind het een onbegrijpelijke keuze. Juist de vaste reiziger pakte de trein al en zal dat ook blijven doen als de prijs iets hoger wordt. Het is juist de bedoeling om de recreatieve reiziger de trein in te lokken. Dat was al heel moeilijk, is nu door de slechte service bijna onmogelijk en met de prijsstijgingen definitief van de baan.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      4 november 2022 om 13:16

      Tot voor kort altijd de trein naar Schiphol als er gevlogen moet worden. Scheelt filerijden op de A4 en prijzig parkeren. En eens per jaar naar de Interclassics in Mestreech (met overstap in Eindhoven), omdat dat gemakkelijk is. Die treinen naar Schiphol zullen wel blijven rijden, maar ben benieuwd hoe dat met het vervoer naar Zuid Limburg gaat. Enfin, we zullen ‘t – Deo Volente – in januari zien . . .

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North