• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Turkse overheid en Youngman willen Saab kopen

Auteur: robbie, gepost 20 december 2011 om 09:12 – 59 Reacties

De aasgieren cirkelen rondom Saab


Saab is dood, lang leve Saab! Het lijk is nog niet eens koud of de eerste aasgieren cirkelen alweer boven het rottende karkas van het Zweedse merk. En wie hebben er dan interesse in (delen van) Saab? Dat zijn (surprise, surprise) het Chinese Youngman en ook de Turkse overheid heeft aangegeven dat ze interesse hebben om delen van Saab te kopen.

Je bent zojuist misschien van je stoel gevallen van verbazing, maar het feit dat Youngman alsnog wil proberen om iets van Saab te pakken te krijgen kan geen grote verrassing zijn. Ze hebben de afgelopen maanden immers al tientallen miljoenen euro’s in Saab gestoken en dat geld zijn ze anders definitief kwijt. Soms zit je al zover in de stront dat het beter is om door te gaan met investeren dan je simpelweg terug te trekken.

Youngman heeft inmiddels Johan Nylén van advocatenkantoor Baker & McKenzie aangesteld als woordvoerder en hij heeft al aangegeven dat Youngman de dialoog gaat starten met General Motors en de curatoren (Hans Bergqvist en Anne-Marie Pouteaux) die zijn aangesteld bij Saab.

Het primaire doel van Youngman zou zijn om de techniek met betrekking tot het nieuwe Phoenix platform in handen te krijgen. Volgens Victor Muller is daar de afgelopen jaren al zo’n 650 miljoen euro ingestoken en als je dat vervolgens kan kopen voor een appel en een ei sluit je een goede deal.

Er zijn echter wel een aantal problemen met dat platform:

* Er zit (volgens Victor Muller) nog zo’n 10% GM technologie in. Dat moet dus worden vervangen door “eigen” technololgie. Of het moet worden afgekocht, als GM dat al zou wil.

* De ontwikkeling van het Phoenix platform is nog niet gereed. Het zal nog zo’n 1,5/2 jaar duren voordat er auto’s op gebouwd kunnen worden.

Het zal voor Youngman dus (waarschijnlijk) weinig zin hebben om bijvoorbeeld de fabriek in Zweden over te nemen, want de huidige modellen van Saab mogen ze van GM toch niet bouwen en een nieuw model kan pas over 2 jaar op de markt komen. Het zal weinig zin hebben om 2 jaar lang een lege fabriek te bezitten.

Turkse overheid
Een andere opvallende partij die interesse heeft in Saab, of liever gezegd: het Phoenix platform, is de Turkse overheid. De Turkse ambassade in Stockholm heeft al contact gehad met het Zweedse Ministerie van Industrie en mensen bij Saab om te polsen hoe het zit.

We schreven enkele maanden geleden al dat de Turkse minister van industrie (Nihat Ergun) van mening was dat Turkije een eigen automerk moest krijgen. Volgens hem moet 20% van de auto’s die wordt verkocht in Turkije van een Turks merk zijn in de toekomst. En op jaarbasis (inclusief export) zouden er zo’n 400.000 tot 500.000 auto’s gebouwd moeten worden om de investering te rechtvaardigen.

Overigens heeft Turkije alleen maar interesse in de techniek van het Phoenix platform. De productie van een model dat daarop gebaseerd zal zijn zal naar alle waarschijnlijkheid gewoon in Turkijke plaatsvinden. Ook zullen ze weinig tot geen interesse hebben in de naam Saab. Er zal eerder een oud Turks automerk worden afgestoft of een nieuw merk worden opgericht.

Overigens lijkt het zeer lastig te worden om Saab te laten doorstarten in de huidige vorm. Niet alleen is de kans erg groot dat GM geen toestemming geeft om de huidige modellen te blijven bouwen, er moet ook nog eens toestemming gekregen worden van Saab AB (defensieconcern) en Scania om gebruik te mogen blijven maken van de naam Saab en het logo. Je moet wel met een heel goed plan en heel veel geld komen wil je die partijen er van te overtuigen dat hun naam & logo niet verder door het slijk gehaald zullen worden.

Ook interessant!

  • Fabrieksnieuwe Saab Turbo
    Fabrieksnieuwe Saab Turbo is letterlijk fabrieksnieuw
  • 9-3 Viggen
    Duurste 9-3 Viggen van NL is ideale wintercabrio!
  • gele 9-3 Aero Cabrio
    Gele 9-3 Aero Cabrio is de ultieme wintercabrio
  • Aankoopadvies: een ex leasetopper kopen
    Aankoopadvies: een ex-leasetopper kopen

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

GM, phoenix, Saab, Techniek, Turkije, youngman

Vorig bericht: « Nissan teast nieuwe Pathfinder
Volgend bericht: “Verrassing” extra alcoholcontroles rond feestdagen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Lotus-Omega zegt

    20 december 2011 om 09:20

    het verhaal krijgt weer een heel andere draai,

    wat is een turks auto merk dat afgestoft kan worden?

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      20 december 2011 om 09:23

      @Lotus-Omega: kies maar wat uit:
      http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Motor_vehicle_manufacturers_of_Turkey

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        20 december 2011 om 17:31

        @robbie: Ik zie er toch maar 1 Defunct…

        Login om te reageren
  2. Lotus-Omega zegt

    20 december 2011 om 09:27

    @robbie thanks:) geen eentje waar ik eerder van gehoord heb.

    Login om te reageren
    • label89 zegt

      20 december 2011 om 09:30

      @Lotus-Omega: BMC is namaak BMW??

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        20 december 2011 om 17:30

        @label89: Nope, British Motor Corporation, nog een overschot van het British Leyland Imperium…

        Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      20 december 2011 om 09:50

      @Lotus-Omega:

      van Isuzu toch wel?

      Login om te reageren
      • potver7 zegt

        20 december 2011 om 10:35

        @jack_abarth: en Hyundai!

        Login om te reageren
  3. betonstaal zegt

    20 december 2011 om 09:27

    was te verwachten, een failliet bedrijf is goedkoper

    Login om te reageren
  4. TimoBac zegt

    20 december 2011 om 09:29

    Dat de Turkse overheid interesse heeft kon je enigszins verwachten; dat is ook een logische move. Het is een vrij groot land dat steeds moderner en rijker wordt. Elk ‘vergelijkbaar’ land in Europa heeft een eigen automerk, maar niet Turkije. Ben benieuwd wat hieruit voortvloeit.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      20 december 2011 om 09:36

      @TimoBac: je zou inderdaad gek zijn als je niet probeert om dat Phoenix platform voor een appel en een ei te kopen. Het zal ongetwijfeld niet het beste platform ter wereld zijn, maar als je voor 50-100 miljoen iets kan kopen waar veel meer geld in is gestoken dan heb je een aardig deal gesloten lijkt mij zo.

      De Chinezen, Indiërs en Zuid-Amerikanen zullen ongetwijfeld in de rij moeten staan bij de curatoren.

      Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        20 december 2011 om 11:30

        @robbie: niet het beste platform ter wereld? Waarom niet?

        Login om te reageren
        • mercedesgl zegt

          20 december 2011 om 14:19

          @Svenska_Aeroplan_AB: waarom zou dat toch zijn…????

          Login om te reageren
        • robbie zegt

          20 december 2011 om 15:13

          @Svenska_Aeroplan_AB: ik wil Saab best wat credit geven, maar het lijkt me heel sterk dat ze zomaar even het allerbeste platform ter wereld gebouwd hebben.

          Het is sowieso een beetje een vergaarbak geworden van GM delen en andere zaken die ze zelf ontwikkeld hebben of ergens hebben aangeschaft.

          Daarnaast speelt nog mee dat de ontwikkeling al geruime tijd bezig is en nog lang door zal moeten gaan. De hele ontwikkeling is een compromis. En over het algemeen behaal je dan niet het allerbeste resultaat.

          Als Saab nou 2 miljard euro had om een platform te ontwikkelen dat alles kon dat ze wilden dan was het wellicht het beste platform ter wereld geweest.

          Het feit dat het platform “modulair” is dat is niet zo bijzonder dat doen VW en andere concerns als jaren. Ook die hybride 4WD is niet bijzonder want dat hebben Peugeot en Volvo ook al.

          Login om te reageren
    • potver7 zegt

      20 december 2011 om 10:58

      @TimoBac: Turkije kan dat wel willen, maar ik krijg toch altijd een rare smaak in m’n mond als overheden dit soort acties ondernemen. De huidige regering kan dit wel willen, maar voor de volgende regering kan de prioriteit wel eens heel ergens anders liggen en dan is het projekt weer ten dode opgeschreven. En Turkije is nou niet het land dat dat soort blunders toe zal geven (en vervolgens de assets weer verkoopt) dus eindigt het allemaal in een grote prut- of stofzooi.

      Aan de andere kant, als ze het inderdaad willen proberen is het wel een goed idee om met een modern platform te starten, in plaats van een oud en afgedankt platform van bijvoorbeeld Fiat.

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        20 december 2011 om 18:49

        @potver7: Ik zie het eerder als subsidie. Wij als overheid kopen wel even een platform+toebehoren, en jullie (JV van meerdere Turkse auto- en productiebedrijven) krijgen dat van ons, gratis of tegen een vriendenprijsje. Eens het bedrijf er is, wat niet al te lang hoeft te duren, heeft Turkije zelf er niet veel werk meer aan…

        Login om te reageren
  5. akrapovic zegt

    20 december 2011 om 09:31

    Jammer dat Saab failliet is, daar werden prachtige auto’s gemaakt. Ik zal de Saab Aero X nooit vergeten, een van de mooiste concepts ooit

    Login om te reageren
    • tinnemans zegt

      20 december 2011 om 09:55

      @akrapovic: Een concept is nog lang geen verkoopbare auto.
      Sowieso wil het publiek geen spannende auto’s. Kijk maar welke modellen en motoriseringen het beste verkocht worden.

      Als mensen meer Saabs hadden gekocht was het merk nooit aan GM verkocht en hadden die er nooit een te dure Opel van gemaakt.

      Login om te reageren
      • nitroman zegt

        20 december 2011 om 10:08

        @tinnemans:

        Zo’n concept hoeft ook niet altijd verkoopbaar te worden gemaakt. Ze dienen ook weleens als boegbeeld van een merk om te laten zien wat ze kunnen. Óf om het merk te laten associëren met bijv. sportief, zakelijk of fun.

        Login om te reageren
      • robbie zegt

        20 december 2011 om 10:16

        @tinnemans: het publiek wil ze wel, maar kan ze niet betalen ;)

        Login om te reageren
  6. kliko zegt

    20 december 2011 om 09:34

    Waar blijft de nederlandsche overheid?
    Beter krijgen we ook eens een leuk neerlandsch ‘premium’ automerk. En dan lekker concurreren met onze oosterburen. :)

    Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      20 december 2011 om 09:37

      @kliko: de nederlands overheid maakt liever haar geld op aan de banken dan aan innovatie.

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        20 december 2011 om 09:55

        @betonstaal: Aan de banken? Was ’t maar waar..

        Login om te reageren
        • euro95 zegt

          20 december 2011 om 13:54

          @kaasboerin: Inderdaad! Jammer dat ons landje ons eigen gespaarde centjes door de kont boord, en naar een zielig land als Griekenland stuurt. Als we dat geld op een economisch verstandelijke manier gebruikt dan doen we veel beter af zijn :)

          Login om te reageren
          • masterstig zegt

            20 december 2011 om 15:08

            @euro95: Je weet namelijk nu al dat al dat geld dat naar die Griekse schurken (sorry hoor, maar ze belazeren iedereen) gaat, je nooit meer terug zal zien.

            Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      20 december 2011 om 09:52

      @kliko:

      Hebben ze in Born ook gelijk wat te doen…

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      20 december 2011 om 11:05

      @kliko: Al zou Nederland willen, dan mag dat alleen na goedkeuring van Brussel. Anders wordt het ongeoorloofde staatssteun.
      Trouwens, met alleen een platform heb je nog geen auto, laat staan een premium merk. Daar zijn nog heel wat miljarden voor nodig, en die heeft Rutte niet.

      Login om te reageren
      • kliko zegt

        20 december 2011 om 11:52

        @potver7: Ja hehe… Dat snap ik ook wel. Maar geef toe. Het zou best vet zijn toch?? Ik bedoel, tegenwoordig komt er geen (succesvol) automerk meer bij op de markt… vind ik best jammer!

        Login om te reageren
  7. betonstaal zegt

    20 december 2011 om 09:35

    De meeste landen die een eigen auto willen, kochten de fiat 125 produktie mallen.

    Login om te reageren
  8. akrapovic zegt

    20 december 2011 om 09:38

    @betonstaal:

    Nee we hebben geen geld om aan banken te geven, want anders krijgt Griekenland niks..

    Login om te reageren
  9. Joel_D zegt

    20 december 2011 om 09:38

    Dus ze hebben alleen interesse in het platform en niet in Saab. Helaasch.

    Login om te reageren
  10. Tommy2 zegt

    20 december 2011 om 10:04

    Zeer jammer voor Saab. Er zullen vast nog wel meer grote merken omvallen de komende jaren.

    Login om te reageren
  11. dennisberkhout zegt

    20 december 2011 om 10:09

    Op zich was 2011 een triest autojaar.
    Recentelijk ging Maybach ook naar het dodenrijk. :(

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      20 december 2011 om 10:17

      @dennisberkhout: Maybach leeft nog wel een aantal jaar. Pas in 2013 ofzo gaat daar definitief de stekker uit.

      Login om te reageren
  12. bobb zegt

    20 december 2011 om 10:22

    Dat Phoenix platform was in een reddingsplan zoveel toch al verkocht of de rechten ervan als borg bij Youngman?

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      20 december 2011 om 10:36

      @bobb: dat was géén exclusief recht:

      The license agreement relates to the non-exclusive rights in Saab Automobile’s Phoenix architecture technology

      http://www.swedish-automobile.nl/pdf/financial/2011.09.12%20SAAB%20Automobile%20signs%20eur%2070%20MILLION%20Technology%20License%20agreement.pdf

      Overigens claimt Rachel Pang op dit moment wel dat Youngman volgens haar recht heeft op (een deel van) die technologie:

      She mentions that the Swedish development company Swedish Saab Automobile Development, and the sounds of Youngman, managing director of the Chinese company in part would have rights to the technology that was developed for the next generation Saab models. Something that can be questioned, as Saab’s assets are now part of a bankruptcy.

      – Yes, Youngman has invested 60 million euros in Saab, and has paid for the licenses, said Johan Nylén.

      When asked what will happen next explains Rachel Pang to the Chinese media that Youngman would go ahead and just set up business in Sweden.

      http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1471353-youngman-ar-fortsatt-intresserade

      Login om te reageren
  13. akrapovic zegt

    20 december 2011 om 10:33

    @tinnemans:

    Uiteraard is een concept nog lang niet rijp voor productie, maar dat staat los van het feit dat ik het een prachtige auto vind. En het volk koopt zal de spannende auto’s met dikke motoren heus niet links laten liggen, omdat het allemaal veel te spannend is..

    Login om te reageren
  14. akrapovic zegt

    20 december 2011 om 10:35

    @dennisberkhout: Maybach was al dood toen het nog leefde

    Login om te reageren
  15. resulutionNL zegt

    20 december 2011 om 10:46

    Dat zou wel een mooie aanwinst zijn voor Turkije… Een Phoenix platform, en een Nieuwe Turkse Automerk… Ik zeg doen vaderland!

    Login om te reageren
  16. Sportspotter13 zegt

    20 december 2011 om 10:54

    Misschien is SAAB iets voor Etox? http://2.bp.blogspot.com/_dp6zXNCIKjk/TUks-wLDJHI/AAAAAAAAAQA/L9KA2GmkM1I/s1600/Etox_Zafer.jpg

    Login om te reageren
  17. Carreza zegt

    20 december 2011 om 11:24

    Misleidende titel… ze willen enkel het phoenix-platform. :(

    Saab laat hen verder koud dus vaarwel 9-5, 9-3, 9-4X…

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      20 december 2011 om 11:29

      @Carreza: klopt, vandaar de aasgieren denk ik… doet best pijn…

      Login om te reageren
    • robbie zegt

      20 december 2011 om 14:40

      @Carreza: Youngman zegt dat ze wellicht ook nog meer willen, maar dat is nog niet helemaal duidelijk.

      Ze hebben het erover dat ze de huidige 9-3 willen blijven bouwen en dan over 2 jaar de nieuwe 9-3 en andere afgeleide modellen zoals de 9-6, 9-7 en 9-1.

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      20 december 2011 om 19:04

      @Carreza: Weet ik nog zo niet. MG leeft ook verder in China. Nu zie ik Saab AB niet akkoord gaan met zuiver Chinese Saabs, maar het is niet onmogelijk, als bvb Saab AB daarbij opnieuw een pak aandelen krijgt zonder verplichtingen, en als GM China de leiding neemt in de Chinese Saabs. In feite zou dat ook een logische stap zijn. Buick is ook alleen maar dankzij China gered…

      Login om te reageren
  18. midasracer zegt

    20 december 2011 om 11:51

    Het is mij niet geheel duidelijk wat een Phoenix platform is en waarom het zoveel geld moet kosten. We hebben het hier toch gewoon over een bodemplaat, subframes met wielophanging en geometrievoorschriften voor bijv. de deuren? Of zitten de motoren er ook bij? Ik heb gegoogled en kom alleen te weten dat de Phoenix een doorontwikkelde en gestretchde variant is van een gedateerd Epsilon platform van GM.

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      20 december 2011 om 11:58

      @midasracer: Schijnbaar zit er heel wat techniek achter.. ;)

      Login om te reageren
  19. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    20 december 2011 om 12:11

    Dit viel me nog op…
    Müller before en after:

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      20 december 2011 om 12:20

      @Svenska_Aeroplan_AB: Vóór en na de seks..

      Login om te reageren
      • euro95 zegt

        20 december 2011 om 12:51

        @kaasboerin: lol, :)

        Login om te reageren
    • robbie zegt

      20 december 2011 om 14:34

      @Svenska_Aeroplan_AB: hij is zijn bril vergeten?

      Login om te reageren
  20. G-Ammo zegt

    20 december 2011 om 12:31

    Ik hoop dat Saab blijft leven, want ik vind de auto’s altijd heel erg mooi. Simpele wagens, maar prachtig! Vooral de 9-5!

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      20 december 2011 om 15:32

      @G-Ammo: ‘blijft leven’ kan helaas niet meer… ‘opnieuw gaat leven’ wel. En dat hoop ik ook!

      Login om te reageren
  21. supermo zegt

    20 december 2011 om 16:12

    Bij die foto moest ik gelijk hier aan denken.

    Als Saab dood is valt er meer te halen.

    Login om te reageren
  22. mazdarx8 zegt

    20 december 2011 om 17:18

    laat seizoen 2 maar beginnen van de saap soap.

    Login om te reageren
  23. RobTWo zegt

    20 december 2011 om 17:45

    Nomen est omen (de naam is een voorspelling). Toen ze het platform Phoenix noemden moest het wel misgaan met Saab. De Phoenix herrees immers ook uit zijn eigen as.

    Login om te reageren
  24. JaxDryke zegt

    20 december 2011 om 17:54

    http://en.wikipedia.org/wiki/Ozamktas_%C3%96zaltin_Makina_Otomotiv

    OOMO … OMO ? écht omo :P

    Login om te reageren
  25. norge zegt

    20 december 2011 om 19:19

    SabaTurck?

    Login om te reageren
  26. janklaassen zegt

    20 december 2011 om 22:19

    Beter gaat het niet naar China, en geeft GM geen toestemming, hoezo kan Saab niet bij Volvo in ofzo?

    Login om te reageren
  27. ibocar zegt

    25 december 2011 om 07:22

    Bijkbaar zien de meesten hier liever Saab in handen van de chinezen. Mensen, weet dat Turkije op economisch vlak aan een opmars bezig is en binnen een 5-tal jaren waarschijnlijk de meeste europese landen achter zich zal laten (zij staan nu al de 6-de plaats in EU-economie). Logisch toch dat zij dan ook aan een eigen auto-merk werken. Is het dan niet beter om samen te werken? Of toch liever de chinezen?
    Jullie zullen het ook niet weten dat in de meeste wagens waar jullie mee rijden er waarschijnlijk wel een of meerdere onderdelen in zitten gemaakt in turkije. Verassing?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North