• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De veiligste plek in de auto

Auteur: Wouter, gepost 30 juni 2006 om 17:17 – 13 Reacties

Hond op de achterbank


Soms vraag je je wel eens af wat er allemaal valt te onderzoeken. Best veel blijkt, in Amerika (waar anders) hebben onderzoekers bekeken wat de veiligste plek is om te zitten in de auto.

En wat schetst onze verbazing: de middelste plek op de achterbank is het meest veilig. Niet in de buurt van de deuren, waar vrachtwagens die anders denken over voorrangsregels naar binnen rijden. Maar ook niet voorin, want bij de meeste ongelukken wordt het motorkapje verfrommeld.

De onderzoekers van de universiteit van Buffalo analyseerden alle ongelukken in de USA tussen 2000 en 2003. Daarbij bleek dat je in het midden op de achterbank 25% minder kans hebt om dood te gaan tijdens een ongeluk. Voortaan maar weer knokken voor dat heerlijke plekje dus (bron: der Spiegel).

Ook interessant!

  • Kinderen naar school brengen met de auto is not done
  • Nederlanders met drugs op achter het stuur neemt toe
    Niet bang voor een ongeluk als je in de auto zit
  • Waarom een Mazda CX-30 de veiligste auto ter wereld is
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto

Nieuwste artikelen

  • Deze F430 op Marktplaats is extreem duur (met een reden)
  • Video: 10x top of flop van de elektrische Porsche Macan
  • Koop de BMW M4 CSL die crashte in Uden
  • Kijk, de échte Smart komt terug
FacebookTweetPinLinkedIn

Verkeer

Vorig bericht: « Wraf: deze Aston Martin is fout!
Volgend bericht: 2007 Honda CR-V spyshots »

Lees Interacties

Reacties

  1. silasse zegt

    30 juni 2006 om 17:28

    Was altijd men lievelingsplaatsje toen ik klein was om zo dan de snelheid en de toerenteller te kunnen zien (was autogek)

    Login om te reageren
  2. Citrofiel, 15 jaar zegt

    30 juni 2006 om 17:38

    Ik zat en zit nog altijd aan de linkerkant om alle inhalende auto’s te zien. (Wij hebben oldtimers, die zijn niet zo snel) Ook autogek dus. In het midden vind ik niet prettig zitten, omdat ik geen steun of snelle uitweg heb. (en in moderne auto’s is vaak ook minder ruimte in het midden)

    Login om te reageren
  3. J. zegt

    30 juni 2006 om 17:58

    Ik zat daar ook altijd, werd wagenziek als ik de weg voor me niet kon zien. En vond het natuurlijk ook schitterend om de tellers te zien :)

    Ik weet nog dat ik vroeger altijd van welke auto dan ook, van welke kan ik hem dan ook zag meteen het merk op kon noemen, m’n ouders verklaarden me voor gek daar voor :P

    Login om te reageren
  4. KeeZ zegt

    30 juni 2006 om 18:01

    Gaat het dan nu binnenkort in Amerika verplicht worden dat in nieuwe auto’s de bestuurdersplaats daar moet komen :) ? Volgens mij gebruiken zij zo’n beetje alles wat wordt onderzocht op het gebied van autoveiligheid om nieuwe veiligheidsregels door te drukken….

    Login om te reageren
  5. Franqie zegt

    30 juni 2006 om 19:09

    @ J. : Haha, heel herkenbaar, daar heeft mn moeder t nog steeds over :-P

    Login om te reageren
  6. Jappekop zegt

    30 juni 2006 om 19:18

    Ik zat altijd voorin, lekker relexed toeren & kmteller kon ik ook op kijken en kon auto’s bekijken (ben al autogek sinds men 7e ofzo)

    Login om te reageren
  7. Franqie zegt

    30 juni 2006 om 19:37

    Weet je waar k trouwens pas een paar weken geleden achterkwam, mbv ons nieuwe navigatiesysteem: dat de kilometerteller van onze auto bij 100km/h 12 km/h te langzaam aangeeft, dus daarom hadden we zoveel flitsbonnen de laatste tijd:-P

    Login om te reageren
  8. japio zegt

    1 juli 2006 om 01:20

    ik wil niet lullig zijn, maar uh ondEZoeken? heb je trouwens niet extra kans om door de vooruit te vliegen?

    Login om te reageren
  9. SupA zegt

    1 juli 2006 om 11:28

    @japio, als je veilig je gordels om hebt niet.

    Login om te reageren
  10. Pieter-Jan zegt

    1 juli 2006 om 11:57

    Ik denk ook dat de structuur rond the achteras één van de stevigste delen, vooral lateraal gezien. Voor die brandstof tank zit ook meestal op die plaats.
    En bij een frontale botsing zal de deceleratie minder zijn dankzij de kreukelzone. De achterkant ervaart een kleinere vertraging dan de voorkant, omdat de voorkant vervormt. De voorkant stopt op één centimeter, terwijl de achterkant stopt op één meter, bijvoorbeeld. Dus niet zozeer te maken met de nabijheid van de motorkap, en een onvervormbare passagierskooi zal dezelfde deceleratie hebben voor de mensen vooraan en achteraan.

    Ik heb geen onderzoek nodig om dit te beseffen. Dus weeral een statistische faculteit van een universiteit die zijn eigen bestaan, en de subsidies, probeert te verantwoorden door onnozele onderzoeken te doen.

    Login om te reageren
  11. JeffreyG zegt

    1 juli 2006 om 12:07

    tja je hebt geen harde voorwerpen om je heen (tenminste neem ik aan)
    maar je hebt ook geen airbags :roll:
    nouja het zal niet zomaar gezegt zijn ;)

    Login om te reageren
  12. japie zegt

    3 juli 2006 om 12:00

    Mijn favo plekje is toch linksvoorin ;)

    Login om te reageren
  13. hunter zegt

    3 juli 2006 om 13:31

    Dat is precies waarom Volvo vijftien jaar geleden al begon met geïntegreerde kinderzitjes in het midden van de achterbank :-)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North