In deze aflevering van Mijn Auto duikt Martijn in de auto van Dirk.
Een bijzondere Franse hot hatch: de Peugeot 309 GTI uit 1988. Vaak overschaduwd door zijn bekendere broertje, de 205 GTI, blijkt de 309 een verrassend volwassen en uitgebalanceerde rijervaring te bieden.
Met zijn 1.9-liter motor en slechts 900 kilo is het pure oldschool fun. De eigenaar vertelt hoe hij deze zeldzame GTI per toeval vond tijdens de coronaperiode. Inmiddels heeft hij de auto vijf jaar in bezit en stap voor stap gerestaureerd, met veel liefde en een beperkt budget.
Geef je ook op voor Mijn Auto door het formulier in te vullen.





Een vroegere buurjongen van me had er ooit een. Een niet bepaald fraaie of zelfs maar spannende auto om te zien, maar wel heel leuk rijden èn: betaalbaar in de jaren negentig. “Ga je mee, BMW’tje pesten?”, vroeg hij me ooit. En dat lukte dan ook zonder veel moeite. GTI’s en GSI’s waren trouwens ook geen probleem.
In die tijd hingen de stoplichtsprintresultaten (3 x woordwaarde) nogal af van of er wel of geen katalysator onder de betreffende wagens zat : met mijn 205 GTI 1,9 zonder kat (130 pk) reed ik een Golf II GTI 16-klepper met kat (129 pk) eruit, zo bewees de praktijk. Maar in het geval de Peugeot van een kat voorzien zou zijn geweest (122 pk) en de Golf niet (139 pk), waren de rollen vermoedelijk omgedraaid. Voor GSI-tjes geldt waarschijnlijk hetzelfde, de precieze uitvoering (wel/geen kat, 8 of 16-klepper) bepaalt de plaats in de sprint-orde.
Was dit niet de Peugeot (of de 16v) die sneller van 80-120km/u ging dan de M3 van die tijd ?
Correct me if I’m wrong.
Jalours! Hele gave auto uit mijn jeugd. Deze vind ik zelf nog leuker als de 205 GTI. De 16 kjlepper was natuurlijk nog begeerlijker :-)
Altijd een heel tof ding gevonden. Netbwat meer auto dan een 205 maar nog steeds leuk en speels…