• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Peugeot e-208 GTi is een hedendaagse 205 hot hatch!

Auteur: Bas Leesberg, gepost 13 juni 2025 om 15:21 – 9 Reacties

Veertig jaar na de hete 205 is dit de eerste elektrische GTi.

Er zijn van die lettercombinaties die de benzine door de aderen van autoliefhebbers sneller doen stromen. OPC, GTAm en natuurlijk GTi. Van die laatste hadden we bij Peugeot al even niks interessants meer gehoord. Tot vandaag. Peugeot dropt een bommetje van een hatchback in de vorm van de e-208 GTi.

Het idee van de speciale 208 was simpel: een ode brengen aan de iconische 205 GTi. En daar zijn de makers met vlag en wimpel voor geslaagd. De elektrische hatchback is opgewarmd met een grotere spoorbreedte (56 mm voor, 27 mm achter), een bredere koets die 30 millimeter dichterbij de grond staat, een leuke dakspoiler heeft en een mistlampje draagt in zijn diffuser.

Rasechte GTi

Maar voor de tofste aanpassing van de buitenkant moet je naar de wielen kijken. De 18-inch exemplaren hebben de bekende gaten in de velgen. De nieuwe peperbussen zien er niet alleen onwijs cool uit, maar helpen bij het koelen van de remmen.

”Zo’n zware EV kan helemaal geen hot hatch zijn”, hoor ik je denken. Voor een goed oordeel moeten we nog eens gaan rijden met de e-208 GTi. Toch voorspelt de vermogen-gewichtsverhouding van 5,7 kg/pk veel goeds.

Daarnaast probeert Peugeot zo dicht mogelijk bij het bekende hot hatch gevoel te komen door een sperdifferentieel, opgeleukte stuurbekrachtiging, Michelin Pilot Sport Cup 2’s (maat 215/40-18), veren en dempers met hydraulische eindstops, een stabilisatorstang achter en andere remmen op de voorwielen. Binnenin gaan de verwijzingen naar de jaren ’80 hatchback verder met bakken aan rode accenten.

De juiste krachtbron

Waar puristen ook over zullen vallen, is de aandrijflijn. De naam verklapt als dat de Peugeot e-208 GTi elektrisch is. Jammer inderdaad, maar van de EV-blokken die Stellantis heeft liggen, kiest Peugeot gelukkig wel de leukste. De e-208 GTi krijgt dezelfde krachtbron als de Junior Veloce en Ypsilon HF.

Dat wil zeggen: een 280 pk en 350 Nm sterke elektromotor op de vooras. Na 5,7 seconden trappen kun je al aan de 100 km/u zitten. Accelereren stopt bij 180 km/u dankzij de begrenzer. Het 52-kWh accupakket zorgt voor een maximale actieradius van 350 kilometer.

Over de verkoop van de e-208 GTi vertelt Peugeot nog niet zoveel. Alleen dat de peperhete hatchback dezelfde garanties krijgt als andere Peugeots. Een prijs weten we dus ook nog niet. Zou dit het begin zijn van een nieuwe Peugeot-tijdperk waarin het merk eindelijk weer eens wat humor gebruikt?

Peugeot laat de e-208 GTI zijn livedebuut meemaken tijdens de 24 uur van Le Mans. Gelukkig is collega Ruben daar om de hete EV-hatchback vast te leggen ‘in het vlees’!

Ook interessant!

  • Wat moet je met een 1.400 kg wegende Peugeot 205 GTI?
  • De perfecte modificatie voor een 205 GTI is hier
  • Gaat ook de Peugeot 205 GTi een comeback maken?
  • De Peugeot 205 Rallye: nog leuker dan de GTI! [Video]

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

208, e-208, Elektrisch, gti, Peugeot

Vorig bericht: « Waarom steeds meer mensen kiezen voor shortlease 
Volgend bericht: Nieuwe SUV voor Nederland heeft vier motoren, 1.100 km range en quad pipes! »

Lees Interacties

Reacties

  1. HZW zegt

    13 juni 2025 om 15:43

    Dus de zelfde motor als ook in de Abarth 600 Scorpionissima zit, die ook 280 pk heeft en een mechanisch superdifferentieel.

    Login om te reageren
    • verdebosco zegt

      13 juni 2025 om 17:22

      Ja, en de Junior Veloce en de Ypsilon HF. Lekker onderscheid allemaal. Volgens mij komt ook nog de Mokka GSE met dezelfde configuratie. Ik kan alleen maar met het hoofd schudden. Wat een eenheidsworst, communistische heilstaat Stellantis.

      Login om te reageren
  2. HZW zegt

    13 juni 2025 om 17:33

    Dat hele Stellantis verhaal is één groot drama, alle moet op Peugeot techniek en platvormen, ook al noemen ze het een Stellantis platvorm.
    Alle Italiaanse merken worden de nek omgedraaid met Peugeot techniek zooi, ze kunnen beter overal een Peugeot logo opplakken.

    Login om te reageren
  3. mynameisjeroen zegt

    13 juni 2025 om 17:38

    De stoelen zijn een leuke knipoog naar het origineel. Maar 180 km/h? Dat deed het origineel (veel) beter.

    Login om te reageren
  4. HZW zegt

    13 juni 2025 om 19:02

    Ja die elektrische zooi moet begrenst worden om nog een beetje range over te houden.

    Login om te reageren
  5. rockefellar zegt

    13 juni 2025 om 20:39

    Snap dat gezeur over stelantis niet echt. Bij VW groep doen ze toch het zelfde. Uiteindelijk zullen de auto’s weer wat meer eigen DNA krijgen als ze bij Stelantis deze fase hebben overleefd. Wees blij dat ze ook wat auto’s met weer wat meer pit uit brengen.

    Login om te reageren
    • RUBERG zegt

      13 juni 2025 om 22:41

      Inderdaad gezeur. Vroeger had GM in Amerika veel merken (neem Buick, Oldsmobile etc) met dezelfde techniek in een ander jasje. Ook Fiat, Alfa Romeo, Lancia en Autobianchi deelden techniek. Als enkeling overleven kan helaas niet meer. Wen er maar aan!

      Login om te reageren
  6. kadett83 zegt

    14 juni 2025 om 11:04

    Succes met de boordlader als deze de geest geeft na 3 jaar.

    Login om te reageren
  7. Exit Luminar zegt

    15 juni 2025 om 13:29

    Waarom lijkt hij zo ‘opgepompt’? Dit doet in niets denken aan zijn grootvader de peugeot 205.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North