De waarde van de BMW 507 blijft maar stijgen

Auteur: , 48 Reacties

Nog niet zo lang geleden kocht je voor 500.000 euro een net exemplaar. Heden ten dage kom je met een dergelijke zak geld niet zo heel ver meer.

Of je moet je focus verleggen naar een puike Porsche 993 Turbo S, dan is je budget in sommige gevallen wel weer toereikend. Wie toch meer oren heeft naar misschien wel dé ultieme klassieke BMW zal een stuk dieper in de buidel moeten tasten/moeten stelen van rijke tatta’s.

Het motorvermogen van zo’n 150 pk (uit een 3.2 l V8) zal weinig bloedstollende prestaties opleveren, maar daar gaat het in deze kar ook helemaal niet om. Gezien worden? Doet er ook niet toe. Ik zie nu net trouwens een Daihatsu Copen voorbijrijden, wat een grappig autootje. Dat daargelaten: wie in een BMW 507 rijdt, is de poserfase al lang en breed voorbij.

BMW 507

Deze Series II -1 van de 217 gebouwde exemplaren- uit ’59 is in de jaren ’80 nog grondig gerestaureerd. Destijds maakte de 507 BMW bijna failliet, maar RM Auctions verwacht tussen de 2,3 en 2,6 miljoen dollar voor deze beauty te vangen.

Check zeker even onderstaande gallery voor een paar prachtige detailfoto’s. Smullen.



48 reacties

Als 2.6 miljoen Nederlanders mij nou eens een euro overmaken?
@scottishcarspotter2000: kan je er mooi naar kijken en er pas over 4 jaar mee rijden. (Sorry inkoppertje).
@klimz: mag moeders er in rondtoeren tot ik mijn rijbewijs heb, zij is ook petrolhead ;)
Ook dit is weer veel bier…
@keeper1: voor deze zou ik bier (en al de rest) de rest van m’n leven laten staan..
Wat een machtig mooi ding is t toch!
Skitterend
Tsja, ik zou het er niet voor over hebben. Het is een mooie auto, absoluut, maar dit is bizar. Met droge ogen dit geld vragen.

Wel een leuke ontwikkeling: M Roadsters zijn daarentegen heel erg betaalbaar. Ok, het rijdt als een klassieker, maar dat is bij de 507 ook het geval. Hier een Estoril blauwe in mooie staat, voor minder dan 30 mille met een ton op de klok:

http://ww3.autoscout24.nl/classified/280162177?asrc=st|as

Heb je nog geld voor een Alpina V8 Roadster (klopt gewoon beter dan de Z8) en een huis met garage voor twee auto’s.
@gtwillem: wat iemand persoonlijk (vooral hier op autoblog) vindt van de waarde,
klinkt in mijn oren net zoals een blinde op de grand canyon vragen wat hij van het uitzicht vindt..
@nord: oogverblindend waarschijnlijk.. Ha h..eh ja.
@gtwillem: wat een heerlijk exemplaar zeg die z3.
@gtwillem: https://m.facebook.com/DirksGarage/ deze man heeft het allemaal, een 328 (?) 507 Z8, MB ponton en een G. Zeker de moeite waard om te liken
@gtwillem: Hm, die M roadster of toch de Z1… Lastige keuze.
@gtwillem: Mooie keuze, maar ik zie toch liever de coupe. Dat is nog een auto die ik ooit heel graag zou willen!
@dutchdriftking: je hebt weer eens gelijk, begint eng te worden :-). Automaat op de goede plaats. De M Coupe is zo’n typische auto voor de échte liefhebber. Zo’n auto waar de petjes niet naar omkijken, waar het Blaricumse Plebs niets van begrijpt, maar de kenner van van weet dat het iets speciaals is. Van die auto’s die maar om één reden gebouwd zijn: om de bestuurder een goede tijd te bezorgen…

Er zijn niet veel van dit soort auto’s, maar af en toe werden ze gemaakt, en de M Coupe was er eentje van. Net als de Saab 9-3 Viggen, Alfa 147/156 GTA, Lotus Elise, Mitsubishi Evo, Ford Puma, Honda S2000, Nissan GT-R, Porsche Cayman, Renault Clio V6, Toyota GT86, Mazda RX-8 en Peugeot RC-Z. Van die auto’s voor de liefhebber, niet voor de patser/investeerder/kakker.
@gtwillem: Precies, het zijn ook allemaal auto`s die door zogenaamde ‘autoliefhebbers’ (die eigenlijk nog geen golf van een polo kunnen onderscheiden maar dat ter zijde) steenvast als lelijk worden beschouwd. En ik vind deze nou juist zo gaaf!
Pfoe, je zal deze 10 jaar geleden maar gekocht hebben…
@dutchdriftking: of voor 100e aan bitcoins ;-)
wat is ie mooi he
Koop ik toch liever een z8, mooier en je houd nog zat geld over voor een kast van een huis, paar extra auto’s etc.
@jasvl: want degene die ‘m koopt zal inderdaad wel 3 hoog in een achterstandswijk wonen…
@jasvl: Ik weet dat smaken verschillen maar een Z8 mooier dan een 507 vinden…
Toch een berg geld voor een auto waardoor BMW bijna failliet is gegaan destijds.
Voor dat geld koop je ook een Mercedes 300SL voor en hou je nog geld over voor een riante villa met garage.
Ik zou het wel weten.
(Nu nog die €2,nogwat miljoen) ;-)
@bertorelli: ga er maar van uit dat de koper niet zijn allerlaatste 2,nogwat miljoen stukslaat op deze BMW.
Zucht. Ik benijd sommige mensen om hun financiële positie..
@bertorelli: die 300sl vind ik ook nog wat mooier. Iconischer ook. Je kan zelfs de Gullwing en Roadster kopen, al zullen die ook snel gaan stijgen.
Aint she a beauty! 😍😍😍
Begrijp me niet verkeerd maar deze waarde heeft hij te danken aan de 300 SL, anders zou een 2CV Sahara nu ook al een triljoen waard zijn. 2.3 laat ik hem voor staan, mooie wagen en V8 maar ga liever voor een Gullwing, voor mij toch nog ietwat mooier.
Alleen die naam al, Gullwing.
@henkhupelschoten:

” Dreihunderd SL Flügeltürgeschütskupel-aus-den-Messerschmitt BF109-mit-zwei-Mauser-machinenpistolen ” klinkt ook zo lullig lang hè; vandaar die Gullwing……….
@henkhupelschoten: Duitse auto, dus Flügeltürer.
@e1000bmw523i: Ook een naam om jezelf uren lang mee te vermaken.
Ik heb een jaar of acht geleden een rondje met een exemplaar mogen rijden. Deze was destijds verzekerd voor 750.000 euro. Dat zal nu zeker het dubbele zijn. Maar wel een tijdloze schoonheid en heel makkelijk en soepel om mee te rijden.
Ook schitterende foto’s trouwens. Alleen die bestuurder met helm en bril snap ik niet. Past niet bij een BMW 507. Eerder bij een vooroorlogse BMW 328.
I said it before, but I´ll say it again: De waardestijgingen van dit soort modellen is op gebakken lucht gebaseerd en het kan niet lang duren voordat deze zeepbel gaat knappen!
@stephano: een zeepbel dat telkens weer ontstaat want de prijzen van klassiek automobielen zijn nog nooit naar beneden gegaan.. Klassieke auto’s zijn goede handel.
@nord: Met die uitspraak begon de bubbel in de Amerikaanse huizenmarkt ook!

En een stijgende lijn is normaal, maar dan maximaal 2 tot 4 procent per jaar. Nu zie je klassiekers voorbij komen die in een paar jaar tijd twee of drie keer in waarde verdubbeld zijn en dat zijn nog niet eens de meest uitzonderlijke exemplaren! Dat gaat te hard, daar kan geen normale waardebepaling meer onderliggen.
@stephano: de valutamarkt is de klassieke automobiel markt niet. Dus die kun je niet 1 op 1 vergelijken. Dat is hoe ik het persoonlijk zie. Een klassieker is een rariteit, met verstrijken van de jaren worden ze ook alleen maar meer begerenswaardig aangezien er altijd kans is dat een klassieker door teruglopende aantallen of door imagoversterking in huidige tijd meer waard worden. Simple as hell, maar je moet het wel kunnen zien.
@nord: bovendien is de uitspraak ‘zeepbel’ ook vaak onderhevig aan de ‘wishfull thinkers’ die maar al te graag hopen dat het niet waar is.
@nord: Dit heeft overigens niets te maken met dat ik hoop dat het niets waar is, dit heeft te maken met mijn inzicht als bedrijfseconoom. Ik zie hier elementen in terug die ik ook herken uit de subprime mortgage bubbel, de scheepvaart cv’s en zelfs de tulpenmanie uit de 17de eeuw. Te veel mensen praten erover, investeerders zijn ervan overtuigt dat het risico op waardedaling laag is en de prijzen stijgen te snel waarbij niveau’s overstegen worden waarbij een normaal denkend mens zich toch zou moeten afvragen of dit nog wel in verhouding staat tot de waarde van het object.
Stephano! Tulpenmanie, scheepvaart cv’s.. Er staat me iets van bij maar de schoolbanken heb ik allang verlaten. Klinkt allemaal heel indrukwekkend en je overschat me deerlijk als je denkt hierin met mij een gesprekspartner op hoog niveau te hebben.
Ik ben maar Eenvoudige boerenlul, heb wat interesses, ondere andere kunst en klassieke auto’s. Vind het leuk om hiermee wat mee te verdienen en met deze maar verder reikt het wat mij betreft niet. Je overtuigende macro-economische verhandelingen zijn toch wat vergezocht.
En even terug over wat je zegt over de kunst. Dat klopt van geen kant wat je daar nu zegt, kunst gaat rustig en gestaag naar alltime high. En dat is ook logisch, er is algehele interesse in kunst wat overvliegt van de design, we staan voor een nieuwe era waarin mensenhanden plaatsmaken voor logaritmes en machined manufacturing, wat belangrijke ‘met mensenhanden’ gemaakte hedendaagse En historische kunst op een voetstuk plaatst als een periode dat voorbij is. Maar ook meer econotechnische zaken zoals afdwalende euro (Europa is bakermat voor historische kunst) drijft de waarde van kunst op. En daar komt de eerste 10 jaar geen verandering in. Geloof het maar op mijn blauwe ogen.
@nord: Dan hebben we het niet over “investeren” maar over “speculeren”. En dan kom ik toch weer terug op het de zeepbel; namelijk dat als iedereen gaat speculeren dat iets in waarde stijgt, dit een self for filling prophesy zal worden, die de oorspronkelijke beoogde waardestijging ver zal overstijgen zonder dat hier een redelijke grondslag voor is.

Maar zelfs iets dat zeldzaam, uniek of begerenswaardig is, kan in waarde fluctueren. Iets dat een paar jaar geleden ook in de kunst en antiek wereld is gebeurd. Kunstwerken die ooit 5 a 10K waard waren, worden nu voor een vijfde van dat bedrag afgehamerd. Ik zie studenten om mij heen die voor de grap meebieden en thuis komen met echt antiek porselein, waar ze nog geen 100 euro voor hebben hoeven lappen, terwijl de vorige eigenaar er bijna 1000 euro voor betaald had een paar jaar daarvoor. En uiteindelijk komt het toch allemaal op het zelfde neer: het is waard wat de gek met de dikste portemonnee ervoor geeft!
@stephano: Ik had van een bedrijfseconoom eigenlijk wel verwacht dat ie z’n vakjargon op orde heeft… Het is een ‘self fulfilling prophecy’….
Iedereen investeert nu in dit soort zaken omdat de rente helemaal nix doet.

Dat weet ieder kind, wat de waarde is, doet er voor die mensen niet toe, totdat de bubble knapt -en dat gebeurd ALTIJD- en de wal het schip keert, pas dan kun je weer reële prijzen verwachten.

De grap is eigenlijk dat niemand maar dan ook niemand zich op dit moment suf koopt aan bijvoorbeeld de Jaguar XJ 6 en/of 12 in Series I, II of III, niemand koopt een Rover SD1, (ik misschien die van buuv wel) en niemand koopt serieus een Peugeot 106 Rallye, een dikke Impreza of EVO, een MX5je een MGB of iets des BMW’s zoiets wat @gtwillem laat zien.
Ik weet 100% zeker dat die BMW die op de MGB GT lijkt (is gejat) die Z Coupé binnen afzienbare tijd centjes gaat opbrengen.
Zo zullen er meer BMW’tjes zijn en auto’s die bijvoorbeeld Lancia heten.

En ik ben geen schriftgeleerde, ik kan me alleen nog heel goed herinneren dat je een “Inspector Morse MK II voor 3 duizend gulden kocht en mijn V12 E-type Coupé – geen mooierd en geen goede kleur (bruin) blij was dat je er vijfhonderd gulden op kon winnen-

Ik ben zelf meer van het eenvoudige spul geworden, dat exclusieve hoeft niet, hoewel Nico Aaldering een bijzonder nette en sympathiek geprijsde A 310 V6 te koop heeft staan, ben ik meer van de Autobianchi A 112 Abarth (ook duur geworden) en de Innocenti Mini Cooper -probeer maar te vinden-

Misschien dan toch maar een dealtje maken met Nico voor die nette STANDAARD (vind ik rete-belangrijk) A 310 ?
Het enige wat aan deze wagen moet gebeuren is het donkergrijs inkleuren van de standaard velgen !

http://www.thegallerybrummen.nl/nl_NL/autobedrijf/collectie/10580108/details.html
@desjonnies: goed verhaal, het is wel opvallend dat de interesse voor Brits spul de laatste jaren tanende is, een MGb of een leuke Truimpf waren rond de eeuwwisseling aanzienlijk meer waard dan vandaag de dag.
@desjonnies: Ach die goede oude Nico Aaldering! Wat mis ik de Ton Roks Autovisie toch!
De badge op de motorkap is nieuwer en heeft een ander lettertype dan de badges op de zijkant. Beetje jammer als ze dit soort bedragen vragen.
@tysson: mooi opgemerkt. Badges zullen wel geen nummers hebebn die moeten matchen.
Voor een mercedes 300 sl kan ik deze prijzen begrijpen, maar voor deze boulevard cruiser niet. BMW als merk stelde toen niet zoveel voor. opereerde altijd een beetje in de regionen van een Triumph of id. Leuk maar niks bijzonders qua techniek of design.
@hdla:

Historisch gezien heb je 100% gelijk
De Jaguar XK 120- 140 en 150 waren gewoon uch keer betere sportwagens en de 300SL wordt als eerste na-oorlogse supercar gezien, vooruitstrevend met zin brandstofinjectie
Ook Maserati, Aston Martin en Facel Vega waren veel meer auto dan deze.

Dit was een muurbloempje en niet voor niets geen commercieel succes.

Pas met de komst van de neue-klasse in 1961 begon BMW weer mee te doen !

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).