• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Details supersnelle BMW 6-bak automaat

Auteur: Dennis, gepost 30 april 2006 om 17:50 – 15 Reacties

BMW 6-versnellingsbak automaat

BMW heeft iets meer details vrijgegeven over de nieuwe supersnelle automatische 6-versnellingsbak, die we onder andere zullen aantreffen in de nieuwe 2007 BMW 3-serie coupé. Volgens BMW zal de automatische versnellingsbak een nieuwe standaard zetten voor de schakeltijden van automaten…

De versnellingsbak is uitgerust met een controle unit die permanent tal van parameters in de gaten houdt. Enkele voorbeelden hierbij zijn de positie van het gaspedaal en de intensiteit waarmee deze door de bestuurder wordt ingetrapt, om te kunnen bepalen hoe snel de bestuurder wenst te accelereren. De snelheid van de auto wordt in de gaten gehouden, alsmede de hoek van het stuur om de rijomstandigheden te kunnen bepalen. Er wordt gekeken of de auto bergopwaards of bergafwaards rijdt. Op basis van deze verschillende parameters berekent de controle unit wat de beste versnelling op dat moment zou moeten zijn. Hoe harder het gaspedaal wordt ingedrukt, hoe lager de versnelling.

Persoonlijk heb ik dan nog niets nieuws gehoord, want als ik mij niet vergis zijn dit de eigenschappen van alle moderne automatische transmissies. Maar goed BMW beweert dit dus nog net een stukje beter te doen. Het systeem is zodanig ontwikkeld dat de bestuurder nooit meer een vertraging zal merken, wanneer de vernellingsbak naar de juiste versnelling zoekt (mensen die weleens in een automaat hebben gereden kennen dit fenomeen waarschijnlijk wel).

Wanneer we kijken naar de schakeltijden, zal de overgrote meerderheid van de sportieve rijders hier met een handgeschakelde bak niet tegenop kunnen schakelen, aldus BMW. In het geval van een kick-down bij een snelheid van 80 km/u, is de versnellingsbak in staat om binnen 100 milliseconden van de zesde versnelling terug te schakelen naar de tweede versnelling. Tegelijkertijd krijgt de motor dan een boost, waarmee het toerental wordt verhoogd van 1.400 naar meer dan 5.000 toeren.

Ook interessant!

  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • BMW M4 CSL details bekend, geen achterbank!
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!
  • BMW 2 Serie: 374 pk zes-in-lijn en meer sappige details

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Techniek

Vorig bericht: « Driving skills
Volgend bericht: Aston Martin DBS op cover van Car magazine »

Lees Interacties

Reacties

  1. Ejay zegt

    30 april 2006 om 18:41

    Op zich is het opschakelen bij moderne DSG-automaten geen probleem, dat gaat vlot. Je merkt wel dat terugschakelen wat langer duurt. Dus dit voorkomt dat. 0.1 seconde van 6 naar 2 lukt niemand, dus ook wel weer prima. Toch mogen er ook wel flippers aan het stuur zitten, anders is de lol er straks vanaf.

    Login om te reageren
  2. Marten zegt

    30 april 2006 om 18:59

    bmw kennende zitten er wel flippers aan t stuur

    Login om te reageren
  3. 320CI zegt

    30 april 2006 om 19:27

    het is trouwens bergopwaarts maar ik heb zelf een 320Ci automaat uit 2002 en deze schakelt al vrij snel en soepel dus deze bak zou helemaal leuk zijn

    Login om te reageren
  4. Alain Van Kerkhove zegt

    30 april 2006 om 19:31

    Ok, maar betreft het hier dan een echte DSG-bak zoals bij VW -Audi en e Bugatti Veyron, of is het een “eigen brouwsel” van BMW zelf ? Of een SMG-Getriebe zoals op de recentste M5 ?? Mijn vraag ! Mocht het een DSG-principe zijn zoals bij VW (met dubbele koppeling dus), dan : toi toi toi, want eens je d’ ermee proefgereden hebt, geloof je niet dat er ooit iets beters op de markt kan komen !

    Login om te reageren
  5. SupA zegt

    30 april 2006 om 19:45

    Ik heb niet zoveel met automaten. Ook al zal deze sneller optrekken dan een handgeschakelde, geef mij toch maar gewoon een versnellingspook in mijn hand. Scheelt ook weer in de portemonnee.

    Login om te reageren
  6. Stefan zegt

    30 april 2006 om 20:05

    dsg bakken bij audi zijn geniaal. Mijn opa heeft een a4 avant 2.0. En als je een kickdown geeft, gooit ie hem op 5000 toeren (optimale pk’s), en houd hem daar. Trekt hem gewoon door tot zijn topsnelheid, zonder dat je wat van het schakelen merkt!

    Login om te reageren
  7. Ejay zegt

    1 mei 2006 om 08:34

    VAG DSG-bak schakelt wel snel op, maar terugschakelen duurt een stuk langer, dit systeem schakelt ook snel terug.

    Login om te reageren
  8. supergrover zegt

    1 mei 2006 om 10:30

    Als dat plaatje de nieuwe bak is, dan is het geen DSG bak.

    Ik zie daarop de koppelomvormer met lock-up.

    Maar aan de andere kant, dat plaatje lijkt erg veel op de automaten die BMW vroeger (eind jaren 90 t/m 2004) gebruikten, dat waren de bakken gebouwd door GM.

    tja, koop je BMW, krijg je een automaat van Opel.. Is dat Freude am Fahren? ;)

    Login om te reageren
  9. Mark zegt

    1 mei 2006 om 11:13

    @Stefan, op de Audi a4 is nog helemaal geen DSG bak te verkrijgen! Dit kan alleen bij dwarsgeplaatste motoren ipv van in de lengte geplaatst zoals bij een A4 het geval is.

    Login om te reageren
  10. dekster zegt

    1 mei 2006 om 11:48

    RESPECT bmw

    Login om te reageren
  11. Alain Van Kerkhove zegt

    1 mei 2006 om 14:08

    De Audi A4 van Stefan’s opa is niet een DSG – bak ,maar wel een CVT (continuously variable transmission)ofte Multitronic bij Audi genaamd! Weet je wel, het oude DAFjes systeem maar nu met een stalen ketting ! Da ’s géén DSG, want zoals Marc het aanhaalt, kunnen DSG’s nog niet bij langsgeplaatste motoren, maar daar komt waarschijnlijk nog dit jaar verandering in … .

    Login om te reageren
  12. Mark zegt

    1 mei 2006 om 16:12

    Ik ben erg benieuwd naar het nieuwe systeem van BMW, want de huidige steptronic vind ik te traag.

    Login om te reageren
  13. Erik zegt

    1 mei 2006 om 18:43

    Ik weet niet of dit het zelfde nieuws is maar lees maar, stond kort geleden op jalopnik.com
    http://www.jalopnik.com/cars/news-industry-news/axis-of-green-gmbmwdcx-unveil-new-hybrid-tech-170049.php

    Login om te reageren
  14. MrSelected zegt

    5 mei 2006 om 00:01

    [quote]
    Maar aan de andere kant, dat plaatje lijkt erg veel op de automaten die BMW vroeger (eind jaren 90 t/m 2004) gebruikten, dat waren de bakken gebouwd door GM.

    tja, koop je BMW, krijg je een automaat van Opel.. Is dat Freude am Fahren? ;)[/quote]

    Heb je een bron? Ik heb het over de automaatbakken van BMW. Zover ik weet zijn de automaatbakken van bijv. een E34 gewoon van BMW. Een E34 heeft trouwens ook een 5-traps en een omega B1 een 4 traps.

    Login om te reageren
  15. bmw zegt

    19 maart 2008 om 14:43

    Niet alle bakken van de jaren 90 tot en met 2004 zijn gm bakken iets rond de jaren 2000 tot 2004 dat zijn mijn eigen bmw specialist. Hi jzei zelf nog dat het slechte bakken zijn maar voor de rest zijn het de beste de bakken die er ook zijn.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North