• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze 10 klassiekers stegen in 2014 het meest in waarde

Auteur: sir_smokalot, gepost 4 januari 2015 om 16:35 – 56 Reacties

1968 Ford Escort Twin Cam


Elk jaar brengen onze oosterburen de Deutsche Oldtimer Index (DOX) uit, met een top 10 van snelle stijgers. Ook de gewone man heeft iets aan deze lijst, wamt hij staat niet alleen vol met miljoenen kostende Ferrari’s. De volgende 10 klassiekers stegen in 2014 het hardst in waarde.

De nummer 1 in de lijst is de enige die je een vermogen kost, de rest van de vulling bestaat voornamlijk uit relatief modale wagentjes. Mocht je echt geld willen verdienen, dan kom je er niet onder uit om toch een peperdure exotische klassieker te kopen, de absolute waardestijging die daar aan is gekoppeld valt niet te evenaren.

Derhalve is onderstaand lijstje voor investeerders ter kennisgeving, en het biedt ons mooi de gelegenheid wat stokoude persplaatjes te tonen:

#1 Mercedes-Benz 300 SL (1954-1957)

300 SL Flügeltürer

#2 Chevrolet Camaro (1978 – 1981)

Camaro Z28 1980

#3 Mercedes-Benz 500 SEC Coupé W 126 (1985-1991)

Merc 500 SEC

#4 Volvo PV 544 (1961-1965)

PV 544

#5 Opel Commodore (1969-1971)

Der Commodore

#6 Opel Rekord C 1700 (1968-1971)

Opel Rekord

#7 Fiat 124 Sport Spider (1969-1974)

Fiat 124 SS

#8 Lancia Fulvia 1.3S (1970-1974)

Lancia Fulvia

#9 Ford Escort (1968-1970, de iets latere Mexico Mk1 is afgebeeld)

Ford Escort Mexico

#10 Opel Ascona B 1.6 N (1975-1981)

Opel Ascona in de sneeuw

Toch weer eens wat anders dan een lijstje vol GT40’s, Miura’s, en 250 GT’s, nietwaar? Welke auto uit deze top 10 doet jouw hart het snelst kloppen?

Ook interessant!

  • Autoblog video: Marktplaats Top 10
  • Lezersvraag: welke auto moet een terugkeer maken?
  • schadeauto's
    Video: burnout in rechte lijn kan OOK misgaan
  • Volkswagen Bulli koelkast
    De Volkswagen Bulli, maar dan als koelkast

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

Klassiekers, lijstjes, top10

Vorig bericht: « Kijk hoe een oude Volvo 850 alles pwnt op de Ring
Volgend bericht: Hans Stacey begint Dakar 2015 met zege in openingsetappe »

Lees Interacties

Reacties

  1. mrB zegt

    4 januari 2015 om 16:45

    En dan de bedragen en/of procenten waardestijging? Raar dat de bron dat ook niet geeft

    Login om te reageren
    • erem13 zegt

      4 januari 2015 om 17:24

      @mrB: precies, daar zat ik ook aan te denken. Best raar inderdaad, misschien was het lastig absolute getallen te bieden doordat bijv een roestige auto weer minder stijgt dan een tiptop in orde auto

      Login om te reageren
  2. tupperware zegt

    4 januari 2015 om 16:46

    Op 1 de Fulvia, 2 de 124 en op 3 de Escort..
    Opels deden me destijds al erg weinig..

    Login om te reageren
  3. dnadave zegt

    4 januari 2015 om 16:49

    Geen volkswagen T1 ? Vreemd. Als ik fora uit 2004 lees dan zie ik prijzen van 6000 voor een leuke damba terwijl het grootste samba krot vandaag de dag al minimaal 40.000 doet, en dan heb je er eentje met veul roest.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      4 januari 2015 om 16:53

      T2 staat wel in t meerjarenlijstje, check de bron maar.

      Login om te reageren
    • dawwg zegt

      4 januari 2015 om 18:49

      @dnadave: T1s zijn al jaren onbetaalbaar; die prijzen gingen ~10 jaar geleden al door het dak heen.

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      4 januari 2015 om 20:50

      @dnadave: Het gaat er hier om welke auto’s er in 2014 het meest in waarde zijn gestegen, niet in de laatste 10 jaar. De waardestijging van de T1 in 2014 viel dus best wel mee vergeleken met de rest, die heeft z’n groei in voorgaande jaren gehad.

      Login om te reageren
  4. obispoil zegt

    4 januari 2015 om 16:50

    BMW 850 begint in België ook fors te stijgen in waarde

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      4 januari 2015 om 16:54

      @obispoil:
      Welkom op AB.nl….

      Als je echt een 8 serie wil kom je er hier een halen, beetje onderhandelen en je krijgt geld toe….

      Login om te reageren
  5. Esprit_de_Flandre zegt

    4 januari 2015 om 16:53

    Opel Ascona? Prijsstijging van 50 naar 60 euro, door hogere schrootprijzen?

    Login om te reageren
    • defteling zegt

      4 januari 2015 om 19:02

      @Esprit_de_Flandre: Grappig!
      Heb zelf een perfecte Ascona 2.0S Berlina Automaat uit 1981, 64000km gereden en gehaald bij http://www.500e.nl, ofwel Marco Hof. Je kunt er rustig van uitgaan dat goed bewaarde gebruiksauto’s van vroeger interessanter worden. Redelijke running costs, onderdelen over het algemeen behoorlijk beschikbaar en iedereen kent wel iemand die er ooit een had = jeugdsentiment. Sentiment is goed voor de waarde.

      Login om te reageren
      • roppp zegt

        4 januari 2015 om 20:21

        @defteling: Ik heb niets met Slopels, maar de Ascona van het model voorafgaand aan de afgebeelde is en blijft toch wel mooi. Al in geen eeuwen meer rijdend gezien overigens.

        Login om te reageren
        • carmasterr zegt

          4 januari 2015 om 23:41

          @roppp:

          Heb laatst nog geprobeerd eentje aan te schaffen, maar die roest…

          Fijne auto’s die oude RWD Opels.
          Maar dat plaatwerk is dramatisch.

          Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        5 januari 2015 om 12:48

        @defteling: Sorry, kan begrijpen dat jij dat niet grappig vindt als je liefhebber bent en er zelf één hebt. Maar Opels spreken mij totaal niet aan. Zonder grondige reden trouwens, behalve misschien het design…

        Login om te reageren
  6. rufctr01 zegt

    4 januari 2015 om 16:54

    Ik dacht dat ik laatst las dat de Porsche 911 Carrera RS een waardestijging had van 800%. Die mis ik wel in dit lijstje.

    Login om te reageren
    • JordyS zegt

      4 januari 2015 om 19:01

      @rufctr01: Klopt, maar daarbij was gekeken naar de waardestijging over de laatste tien jaar. Dit artikel gaat over 2014.

      Login om te reageren
  7. mrrallycross zegt

    4 januari 2015 om 17:01

    Zo een escort zou ik echt graag willen hebben maar dan wel de rs2000.

    Login om te reageren
  8. e1000bmw zegt

    4 januari 2015 om 17:11

    Hm, E12 of E23…

    Login om te reageren
  9. phaeton zegt

    4 januari 2015 om 17:19

    De W126 en de Volvo P. De rest doet mij totaal niets en de SL is onhaalbaar.

    Login om te reageren
  10. lekbak zegt

    4 januari 2015 om 17:34

    Had ik 3 jaar geleden dus toch voor die topstaat 500SEC moeten gaan ipv een speciale 190…

    Login om te reageren
    • gerjan zegt

      4 januari 2015 om 18:37

      @lekbak: liever een speciale 190 E evo 2 dan de 500

      Login om te reageren
      • dawwg zegt

        4 januari 2015 om 18:51

        @gerjan: Zo’n 500 SEL/SEC is ook bloedje duur in onderhoud b.t.w, niet echt handig als daily-driver tenzij je echt bereid bent er serieus geld in te investeren …

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          4 januari 2015 om 19:40

          @dawwg: dat is ook de reden dat ik er (nog) geen heb. Die 190 is in alle opzichten goedkoop, van wegenbelasting tot verbruik tot onderdelen. Aanschaf maakt elkaar niet ze heel veel, het gaat namelijk niet om een evo maar een azzurro.

          Login om te reageren
        • audicoupe84 zegt

          4 januari 2015 om 22:27

          @dawwg: Al eens wat gekocht voor zo een bak? Vooral voor de aandrijflijn (filters etc.) zijn onderdeel prijzen meer dan schappelijk bij de officiële dealer.

          Login om te reageren
        • bertorelli zegt

          5 januari 2015 om 15:54

          @dawwg:
          Ik rij zelf een 500SEL als hobby auto en het onderhoud valt de laatste tijd reuze mee.

          Als je het achterstallige onderhoud hebt weggewerkt en het goed bijhoudt allemaal, is het goed te doen. Uiteraard kunnen er dure reparaties tussen zitten, maar veruit de meeste onderdelen zijn na 30 jaar nog gewoon nieuw te krijgen. Iets dat bij veel andere merken wel anders is.

          Het wordt pas duur als er jarenlang is beknibbeld op het onderhoud, maar dat is bij elke oldtimer zo. Oldtimer rijden is nu eenmaal niet goedkoop.

          Wie echt goedkoop wil rijden, moet een 10 jaar oude Suzuki Alto kopen ;-)

          Login om te reageren
  11. Maarten zegt

    4 januari 2015 om 17:35

    Ik had van afgelopen jaar bijna een Ascona B 2.0 gekocht. Had ik t nou maar gedaan.

    Login om te reageren
    • toeter11 zegt

      4 januari 2015 om 20:53

      @599fiorano: Onze achterbuurvrouw had er eentje, heeft ze met kerst in elkaar gereden op een golf 2 met bijpassende petje. Ze vond het geen prettige auto, maar starten wel altijd.

      Login om te reageren
  12. henkhupelschoten zegt

    4 januari 2015 om 17:36

    hmmm… zit er wel eens aan te denken om zo’n commodore te kopen, schitterende wagen is het! ik had gehoopt dat m’n W108 4.5 meer waard was geworden…. maar zo’n admiral 5.4 v8 is ook veel waard staat er eentje te koop op autoscout voor 25.000 volgensmij en die escort’s zijn niet meer aan te komen of je moet een goedgevulde portemonnee hebben….

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      4 januari 2015 om 19:33

      @henkhupelschoten: ik zou zelf voor een Commodore B Coupé gaan. Dat vind ik echt veruit de mooiste generatie en carrosserievorm van de Commodore. Daarnaast heb ik er ook aardig goede herinneringen aan.

      Login om te reageren
  13. Hupke zegt

    4 januari 2015 om 17:42

    Prijsstijging van de SEC. Van 1 euro naar 5 euro is idd procentueel een serieuze stijging.

    Wel een wagen met een enorme foute aantrekkingskracht.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      4 januari 2015 om 17:53

      @Hupke:
      Daar vrouwen vaak op “foute” mannen vallen is zo’n SEC dan wel een koopje als je nog “op zoek” bent naar een neukertje….

      Login om te reageren
      • sanderm3 zegt

        4 januari 2015 om 20:30

        @jrk68: iets met spijker, en op zn kop ;)

        Login om te reageren
  14. stancedjetta zegt

    4 januari 2015 om 17:44

    Lancia vulvia? Wat een naam…

    Login om te reageren
  15. Carreza zegt

    4 januari 2015 om 17:58

    Misschien toch eens overwegen om me een Mercedes-Benz 500 SEC Coupé aan te schaffen… als autoliefhebber zie ik me niet met mijn Punto blijven rijden, daar moet gewoon een klassieke bak bij in de garage.

    Login om te reageren
    • toeter11 zegt

      4 januari 2015 om 20:59

      @Carreza: Een appel boer in de buurt heeft er 1 verzaagd tot pick-up, om in de boomgaard appels te vervoeren. Had hem te koop staan maar kwam zulk apart volk op af, dat die besloten heeft hem te gebruiken als pick-up.

      Login om te reageren
      • Carreza zegt

        4 januari 2015 om 21:05

        @toeter11: als iedere eigenaar dat doet zou het model wel zeer snel in waarde stijgen… Een reden te meer om een exemplaar uit de handen van dat apart volk te redden.

        Login om te reageren
  16. sydney zegt

    4 januari 2015 om 18:00

    De Fulvia, 124 en de Sec zijn mijn favorieten in dit rijtje.Fantatische auto’s.Vooral de eerste twee.De Mercedes natuurlijk ook mits in absolute nieuwstaat.Anders wordt ie al snel wel heel erg fout.

    Login om te reageren
  17. spidermann zegt

    4 januari 2015 om 18:06

    Damn nu moet ik spijt krijgen dat ik een van mijn eerste auto’s, Opel Ascona B 1.9N, snel weer heb verkocht voor een Opel Corsa.

    Login om te reageren
  18. norge zegt

    4 januari 2015 om 18:37

    En mijn 240 dan?

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      4 januari 2015 om 18:44

      @norge:
      Twee deurs Turbo240?????
      De Taxi’s uit het toerwagen circus destijds die tegen de 3500 Rovers raceten……die zijn geld waard.

      Login om te reageren
      • norge zegt

        4 januari 2015 om 19:14

        @desjonnies: Haha, jammer genoeg niet….Is een gewone vierdeurs 240 GLE met mechanische inspuiting.. Motor is nagenoeg Perfect na 32 jaar..

        Login om te reageren
  19. desjonnies zegt

    4 januari 2015 om 18:43

    Troost je…..
    Allemaal…..
    ’t is nog altijd wat een gerk ervoor geeft…
    Alleen, deSjonnies statement (aljaaaaren) is dat als men iets voor den openbare wegh koopth, wat een rally verleden heeft dit negen van de tien keer in waarde zal stijgen.
    Vandaar de Ascona B’s, en de Escort Mk 1
    Impreza WRX Sti’s zijn de laatste twee jaar al in waarde verdubbeld.
    Zelf vier deursen beginnen te stijgen evenals de EVO’s van Mitsubishi.
    Echt waar hoor !

    Me zou op zoek gaan naar bijvoorbeeld een Renault 5 Alpine of Alpine Turbo, een 205 GTI 1.6 of 1.9 of iets van dien aard.
    Ik heb nog een 106 Rally Fase 1 staan, die beginnen nu al serieus geld in Frankrijk te doen, hier ziet met de Saxo’s en 106’sen nog niet zo zitten.

    ’t is maar een idee…..

    Zo had deSjonnies ooit een A112 Abarth van Autobianchi snif, snif snif en een Innocenti Mini Cooper 1300 een nog veul grote SNIF ruilde ik een Jekkerwar XJ6 3.4 manual voor in, die Inno’s doen nu dik door de tien mille Euries heen, zo;n Jag een kwartje per kilo …..
    – Die Innocenti leeft trouwens nog, da’s dan wel weer leuk om te weten-

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      4 januari 2015 om 19:31

      @desjonnies: dat 106jes in leuke uitvoering hier nog steeds weinig waard zijn snap ik niet, ze zijn echt fantastisch. Maar dat Saxo’s zo ontiegelijk duur zijn snap ik dan weer niet, ik vind die dingen echt vreselijk.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        4 januari 2015 om 20:00

        @ej20g:
        Die Saxo’s zijn gewoon 106’jes, Alleen het neusje en de kont zijn iets anders.
        Misschien zit het prijsverschil in het simpele feit dat er hier in Nederland volop geracet is met de Saxo, er was zelfs een heuse Cup van.

        De 106 XSi reed in het toerwagen kampioenschap tot 1400cc tegen de Swifts en de Rover 114i.
        De Saxo heeft hier bij veel mensen dus een sportiever imago, al vind ik de 106 Rally zelf ook de leukere auto.

        Login om te reageren
        • ej20g zegt

          4 januari 2015 om 21:37

          @jrk68: klopt, daar was ik van op de hoogte. Echt een goede reden heb ik ook niet maar Saxo’s heb ik altijd verschrikkelijk gevonden. Maar als Cup karretje vind ik ze wel geinig. Tippen aan de 106 GTI’s en Rallye’s kunnen ze echter niet.

          Login om te reageren
          • carmasterr zegt

            4 januari 2015 om 23:49

            @ej20g:

            Bij ons staat er nog een Commodore B te wachten op z’n belastingvrijstelling.
            Een sedan weliswaar, 2.8 GS.

            Die wagens staan voor een kant van Opel die maar al te vaak vergeten wordt. De (voor de tijd) superluxe, übercomfortabele, maar toch sportieve autobahnkreuzer.
            Kapitän, Admiral, Diplomat

            Login om te reageren
            • carmasterr zegt

              4 januari 2015 om 23:53

              @carmasterr:

              (Die grote poten ook).

              …deze namen zeggen voor de gemiddelde autoblogger helemaal niets meer.
              Iedereen lacht het maar weg met Tigra’s, Calibra’s Vectra’s, Astra’s andere dodelijke saaie, afgetrapte koekblikken.

              Login om te reageren
              • carmasterr zegt

                4 januari 2015 om 23:56

                @carmasterr:

                Ook nog eens op de verkeerde post reageren.
                Gaat weer lekker.

              • ej20g zegt

                5 januari 2015 om 20:20

                @carmasterr: @carmasterr: hij is duidelijk.:) Ik ben altijd fan geweest van oudere Opels, kan eigenlijk ook niet anders omdat de familie van mijn vader zijn kant allemaal Opel rijden.

                Wat betreft de Commodore, het is een B Coupé 2.5 S Automatic uit 1972 gespoten in oranje. De auto was meer dan 30 jaar in de familie en de bedoeling was dat ik ‘m zou krijgen zodra ik 18 werd. De auto stond al een jaar of 16 stil toen ik op mijn 15de het contact met mijn vader verbrak, met als resultaat dat ik de auto nooit meer gezien heb. Gelukkig heb ik ongeveer 1,5 jaar geleden vernomen dat de auto bij een liefhebber staat die de auto op wil knappen. Dat is de enige troost die ik heb aangezien ik geen meter in die auto heb kunnen rijden.

                De overige modellen die je noemt vind ik ook erg mooi, ik heb een zwak voor oudere Opels. Veel mensen weten niet dat Opel auto’s heeft gemaakt met een V8, maar de Diplomat A is weldegelijk geleverd met twee verschillende V8 motoren. Dit werd bij de Diplomat B teruggebracht naar één V8.

  20. mgmgb zegt

    4 januari 2015 om 19:49

    Wacht maar tot mijn MG eindelijk klaar is en getaxeerd kan worden. Lekker de waarde van de ’79 MG B’s omhoog duwen, aangezien ik de enige idioot ben die 3 jaar lang ieder weekend in de minst waardevolle klassieke MG stopt.

    Login om te reageren
  21. mrford zegt

    4 januari 2015 om 20:07

    Ik mis de Escort MK2 (1975-1980) in dit rijtje. Die zijn weliswaar nog harder gestegen dan de MK1 escort.
    Vooral de 2 deurs uitvoeringen zijn enorm populair.
    Helaas worden er heel veel geëxporteerd naar het buitenland voor rally teams die de escorts ombouwen als groep 4 rally auto. Daar het gebrek aan populariteit in Nederland zullen er nog vele escorts verdwijnen naar het buitenland. Jammer, maar waar.
    Gelukkig heb ik er nog een paar!

    Login om te reageren
    • escort77 zegt

      4 januari 2015 om 20:16

      @mrford: er zijn best liefhebbers te vinden van de mk2, sommigen zitten zelfs op autoblog ;-)

      Login om te reageren
      • mrford zegt

        4 januari 2015 om 20:25

        @escort77: ja die zijn er zeker, maar als je bijvoorbeeld kijkt hoe groot de populariteit in Engeland en Belgie is….enorm!
        Wat voor escort heb jij?

        Login om te reageren
  22. toyotafortuner zegt

    4 januari 2015 om 22:13

    Moet toch wel zeggen dat de Camaro van de genoemde bouwjaren toch wel erg lelijk zijn. Komt 100% door die neus :/ Bah.. Liever een eerdere exemplaar.

    En wat zijn Fulvias toch beeldschoon….

    Login om te reageren
  23. cthijs zegt

    4 januari 2015 om 22:58

    Zo n 500 is alleen maar veel in waarde gestegen omdat hij al geen drol kostte .moet je eens een serieuze storing aan krijgen dan ken je hem liniarecta naar de sloop rijden

    Login om te reageren
  24. savipe zegt

    5 januari 2015 om 00:16

    Yes mn fordje staat ertussen, nuja tis wel een ’72…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North