Kijk hoe een oude Volvo 850 alles pwnt op de Ring

Auteur: , 86 Reacties

Allemaal even moven graag, deze Noor is zijn Volvo 850 aan het uitlaten op de Nürburgring!

Flytte, tispe, komme seg ut på veien!

We kijken mee met een rondje Ring, gefilmd vanuit een E92 BMW M3 met irritante piepremmen. Voor hem wordt een Volvo 850, de jaren ’90-definitie van vierkant, met zijn zware lijf genadeloos door de bochten van de Groene Hel gesmeten.

Is het een T-5 of een T-5R, en is de vijfcilinder onder de kap misschien een beetje extra gekieteld? Allemaal vragen waar we geen antwoord op hebben, hoewel het tunen van oude Volvo’s geen onbekende hobby is. Bovendien doet zijn accelererende vermogen wel wat vermoedens rijzen.

Achtereenvolgens moeten onder anderen een Porsche 991, een McLaren 12C maar ook de FWD-Ringkoning – de Megane RS – aan de gretigheid van de vierkante Zweed geloven. Best een bijzonder gezicht, en voer voor Volvo-fanboys bovendien:



86 reacties

Dat noem ik nou humor..
@norge, volgend jaar met de 240?
@tupperware: Tuurlijk gaat vast sneller ook.
@norge:
2.3 eruit LS erin beetje aan het onderstel knutselen en je kan helemaal los..
Leuk project voor die korte winters..
@tupperware: LS is voor mensen zonder inspiratie. Pak dan Volvo haar eigen T6 en doe daar wat werk aan.
@ej20g:
Okè, de Yamaha V8 dan?
Nu snap ik waarom men in het BTCC voor deze auto koos : http://wordpress.carthrottle.com/wp-content/uploads/2011/01/850BTCC.jpg
@gertjan2012: De auto was eigenlijk alleen goed in hoge snelheidsbochten vanwege zijn vorm, aldus Jan Lammers. De langzamere bochten en rechte stukken was de auto langzamer en daarmee was de gemiddelde finish achterin de top 10.
Omdat Volvo’s voor oude mensen zijn…..
@norge: Klopt, dit was m’n opa. Ze logeerden met de caravan en de labrador op een camping in de buurt en kwamen per abuis op de Ring terecht. Omdat oma moest pissen reed opa een beetje door. Verder niks.
@volvo-s60-adept: Ik hoop dat je mijn sarcasme kon lezen….Gegroet een 240 GLE rijder..
@norge: Wees gerust, ik lees vaker je comments.
@norge: thanks!
@norge: Vreemd dat jij er dan geen bezit…
@malefunk: hij is nog ouder dan de Volvo-doelgroep. Daarom rijdt hij Hyundai…
@e1000bmw523i: Wijsheid komt met de jaren zegt men…
240 @malefunk: Wel een beetje opletten, ik heb een 240 schatje..
@norge: In dat geval… Staat je goed!
@malefunk: Dank je , het is een schoonheid..
Die is zeker niet standaard, kijk alleen al naar het overhangen in de bochten. Dit doet hij bijna niet.
@mrrallycross: de grip op de vooras is ook opmerkelijk… Het ding gaat bijna in overstuur bij vlot bochten insturen. Knalhard onderstel met forse stabi’s voor en vooral achter denk ik. Het vermogen is denk ik niet spectaculair hoog want die m3 hoeft niet echt te werken om bij te blijven op de stukken waar de v70/850 volgas gaat. Meer dan 350pk geloof ik niet.
@w0o0dy: stabi’s achter werkt volgens mij voor FWD altijd beter met insturen.

Stabi’s voor resulteert in meer onderstuur, volgens mij. But correct me if I’m wrong.
@gtwillem: nee je hebt gelijk, maar voor iets sterkere stabi en achter veel sterker daar kun je ook een redelijk “tailhappy” auto mee creëren. Fwd of rwd maakt in het geval van insturen niet uit, maar een scherp insturen de voorkant en een “loose back-end” is vaak een beetje teveel van het goede. Bmw doet dat redelijk extreem voor een mainstream merk. Bij de fwd zijn het vooral de Franse merken die happy tails combineren met fwd… Best leuk:overstuur met je fwd, maar niet iedereen kan daarmee overweg.
Het is nog steeds een 850! Blijft een mooi filmpje.
GEEN.
Op de video is het niet goed te zien, maar het schijnt dat hij hier een Ikea bankstel, 4 kratten bier en een labrador achterin had liggen.
@harrie: En zijn schoonmoeder..
@norge: Schoonmoeders horen in de dakkofferbak, niet achterin.
pwont alles, behalve een Porsche
@fejjie: Als je klaar bent met je hippe taal en een verse onderbroek aangetrokken hebt, kijk dan even 2:00 terug.
@ablogjunk: 2:30
@fejjie: Dat is er één ja…
@fejjie: pownt*
Ach ja. Het blijft een hok.
Wel piepende oren nu
Het is een V70 ;)
@raoulkroes: Nee. Het is een 850 met V70 achterlichten. Ook heeft de achterbumper heeft een licht uitstekend gedeelte, wat de V70 niet heeft.
@SimonMc: correct. Een populaire aanpassing omdat de 850 achterlichten graag dof worden.
@ej20g: en omdat de v70 witte knipperlichten heeft ipv oranje
@stancedjetta: dat is meer een kwestievan smaak. Persoonlijk vind ik de 850 achterlichten mooier. Veel mensen zouden liever de 850 achterlichten liever houden maar aangezien die nieuw niet te betalen zijn gaan ze alsnog voor (gebruikte) V70 units.
Ongetwijfeld die Volvo gaat hard !
Volgens mij houd die BMW hem toch dikwijls in om hem niet voorbij te gaan.
Heeft iemand een idee waarmee die rit ring registraties zo mooi gemaakt worden ?
@erikspeed: Een camera en een computer
@erikspeed: Onderin de video staat “Harry’s Laptimer”
Thanks to google: http://www.gps-laptimer.de/Home.html
Die trekhaak!
remmen en onderstel zijn ook zwaar aangepast, standaard 850(R) remmen hadden het na zo’n vlotte rijstijl na enkele minuten het simpelweg begeven
Het lijkt wel alsof de video auto zijn remblokjes ook mag vervangen manmanman wat een herrie
@arashrsf: De M3 video wagen heeft race schijven/blokken en die moeten goed heet geremd worden om het piepen te laten stoppen. Daarom piepen ze in het begin van de video als een gek en later véél minder…
@venividivici: inherent aan keramische remmen.
@arashrsf: Indeed.. Mijn T5 gekocht bij de Domeinen plofte OF de motor, OF de achterremmen… In mijn geval plofte de motor eerder.
Die 991 en McLaren rijden ook niet echt door. Beetje sightseeing. Leuke filmpje verder. Leuk die oude Volvo’s.
Ziet er wel grappig uit, maar die Porsche komt hem gewoon weer inhalen en die mclaren geeft gewoon geen gas
@reinoutgtr: Als je doelt op 2:30, dan nee. De ingehaalde Porsche is een 991 Carrera (S), en die op 2:30 is een 996 Turbo.
@SimonMc: oeps, foutje sorry :)
@reinoutgtr: Knap dat een 991 plots in een 996 verandert. Zal de eigenaar blij mee zijn :)
@reinoutgtr: Het is alles behalve grappig de Porsche haalt de Volvo in op een gevaarlijk punt (zie de gele vlaggen) en over de berijder van de Mclaren ben ik helemaal niet te spreken hoe durf je.
Het voorbeeld van 2 kansloze mensen die een auto kopen en die bij god niet weten wat sportief rijden is, zo jammer dit!
En dan nog wel op de nurburgring, ga aub naar de boulevard lekker sukkelen met je nieuwe status symbool.
wat blijft het toch een fantastische wagen! lijkt me geweldig om daarmee langs al die sportwagens te knallen.
Die lijkt me inderdaad licht gekieteld. Hij heeft er overigens ook flink schijt aan!
Ik kan de voorbumper niet goed genoeg zien om in te schatten of het een T-5, T-5R of R is, mijn gevoel zegt me dat het een T-5 is.

Wat is wel kan zien is dat deze 850 motorisch zéker niet standaard is. Ik denk dat hij ook voorzien is van een sperdifferentiëel (standaard bij de R met handbak), hij schiet te hard de bocht uit om dat niet te hebben. Daarnaast denk ik dat de velgen Team Dynamics Pro Race 1.2’s zijn, deze zijn erg populair onder mensen die veel extra vermogen draaien met hun 850. Iets wat ook weer kan betekenen dat deze 850 verre van standaard is.

Als laatste denk ik dat de kleur op deze auto Black Stone is, wat kan betekenen dat het zowel een T-5, T-5R of R kan zijn.
@ej20g: het is zeker geen T-5R of R. De balk boven de kentekenplaat is namelijk grijs. Bij de R en de T-5R is deze in carrosseriekleur gespoten. Grote kans dat het een T-5 is.
@jeanwillem: dat is me eigenlijk nog nooit opgevallen. Maar nu je het zegt, de 850R van de buurman achter mij heeft inderdaad een meegespoten balk.
Niets bijzonders. Is gewoon een licht getunede Volvo met zo’n 300pk en een heel aardige bestuurder (hield keurig de ideale lijn aan). Maar die 991 reed serieus langzaam waar je vol uit kan gaan tussen Flugplatz en Schwedenkreuz. Dus die kende de baan niet zo heel erg goed. Zelfde geldt voor de McLaren. Als je de baan aardig kent je rijdt op 50% bij zijn MP4, dan houd je dat niet bij met een Volvo.

Daarnaast is 9:35 een nette tijd voor een Volvo 850. Maar als je bedenkt dat Jeremy Clarkson 9:59 deed in een langzamere S-Type 2.7D, dan valt het allemaal wel mee. Ik heb zelf ook ooit bij Sabine Schmitz in een M5 gezeten en dan krijg je een heel ander idee van iemand die ‘wel goed kan rijden’.
@gtwillem: De tijd moet je niet te erg naar kijken, 9:35 is inderdaad op zich niet zo bijzonder, maar bij 5:20 is er in geknipt. Waarschijnlijk een (ernstig) ongeval die ze niet op het net wilde hebben. Als je doorrekent zie je dat daar bijna 50 seconden verloren is. Dan zit je opeens met een tijd van 8:45/8:50, dat is al een wat serieuzere tijd. Zeker als daar nog eens een gele vlag situatie inzit die wel op film staat (2.20 ongeveer, Füchsrohre waar ook de 996 voorbij komt)
@fs77: Met verkeer is dat een wondertijd te noemen, eigenlijk. Standaard haalden ze dat volgens mij niet eens op een lege (!) Nordschleife. Dan was de M3 wel behoorlijk door aan het trappen in plaats van er rustig achteraan rijden. Zeker de laatste seonden eraf rijden zijn erg lastig. Met de Subaru doe ik BTG in ongeveer 9 minuten, mits er ruimte is (ik ga meestal op ochtenden door de weeks) daaronder wordt het erg lastig (zeker ook omdat je rekening houdt met de vangrails, andere medeweggebruikers, ongelukken en je auto zelf).
@gtwillem: en dan nog die mafkees die met zijn Porsche alles ophoudt bij Flugplatz/Schwedenkreuz, omdattie niet weet waar zijn spiegels voor zijn. Al met al een redelijke tijd met klein oponthoud en wat regen, wat de M3 merkt als hij Bergwerk opdraait :P
9.30 haal ik alleen onder gunstige omstandigheden met een IbizaTDI :P
“Man uit Gemert”? Met de 550+ pk T5R?
@c-ad: die heeft een groene sedan.
Ik geniet altijd wanneer er een 5 cilinder Volvo 850 / V70 komt langs tuffen. Heerlijk die roffel!
Of de motor gekieteld is weet ik niet, maar dat onderstel is zonder twijfel niet origineel meer.
Gaaf om te zien. Toch ng steeds een mooie auto om te zien.
De M3 is in de bochten duidelijk sneller, houdt bijna overal in.
Tja die Mclaren doet een toeristisch rondje, als die serieus op het gas gaat met de juiste bestuurder geeft hij zowat alles het nakijken daar.
Ooit een vergelijk gezien met Klaus Ludwig in een A klasse 180 vs een newbie in een 911 turbo. A klasse was sneller rond de ring. Zit’em dus niet in de auto.
De eerste keer dat ik een Volvo hard door de bocht zie gaan, normaal gaan ze daarmee de hoek om alsof ze een vrachtwagen besturen.
Die Volvo moet je echt kunnen pakken met n M3…
Opgevoerde ikea kast ;)
remmen klinkt net als een oude fiets
Knarsende piepende oude gare remmen.
Na dit rondje nieuwe schijfjes monteren
@rob5nismo: Nee hoor.
Zijn gewoon race-compound blokken.
Onder de MR2 piepten de PFC01-blokken van mij ook zo hard.
HAHAHAHA met trekhaak, baas!!!
@toeter11: dat heette vroeger nog parkeerhulp ;)
@paddoswam: dat is de enige reden dat mijn 850 zijn trekhaak nog heeft.
De remmen van de M3 konden de veertjes tussen de blokken wel eens missen. Die zijn namelijk om dit geluid tegen te gaan.
Toffe filmpje en Volvo. Heerlijke sound ook!
Lache die Volvo. Die irritante BMW pingeltjes aan t einde ook.. Zo klinkt t ook als je je gordel nog niet om hebt.. xD
Een 850 een zwaargewicht noemen?
De M3 weegt 1655kg,
De 850 T5(-R) estate nog geen 1500 kg.
Die M3 is dus eigenlijke het logge onverfijnde hok.
Leuk om te zien, maar denk dat 90% toeristenmodus rijd dus t lijkt meer sensatie dan het is, maar het is altijd leuk om zo’n vierkant over de ring te jagen…
Die 12c geeft volgens mij niet eens gas….
Een M3 E92 heeft toch zo’n bult op de motorklep? Waar is die dan?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).