• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kijk hoe een oude Volvo 850 alles pwnt op de Ring

Auteur: sir_smokalot, gepost 4 januari 2015 om 15:13 – 86 Reacties

Flytte, tispe, komme seg ut på veien!


Allemaal even moven graag, deze Noor is zijn Volvo 850 aan het uitlaten op de Nürburgring!

We kijken mee met een rondje Ring, gefilmd vanuit een E92 BMW M3 met irritante piepremmen. Voor hem wordt een Volvo 850, de jaren ’90-definitie van vierkant, met zijn zware lijf genadeloos door de bochten van de Groene Hel gesmeten.

Is het een T-5 of een T-5R, en is de vijfcilinder onder de kap misschien een beetje extra gekieteld? Allemaal vragen waar we geen antwoord op hebben, hoewel het tunen van oude Volvo’s geen onbekende hobby is. Bovendien doet zijn accelererende vermogen wel wat vermoedens rijzen.

Achtereenvolgens moeten onder anderen een Porsche 991, een McLaren 12C maar ook de FWD-Ringkoning – de Megane RS – aan de gretigheid van de vierkante Zweed geloven. Best een bijzonder gezicht, en voer voor Volvo-fanboys bovendien:

Ook interessant!

  • Wie durft deze Volvo 850 R op te halen bij Domeinen?
  • Volvo V70 met 850.000 km heeft toepasselijke naam
  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest
  • Minimale facelift Volvo XC60
    Dit kost de vernieuwde Volvo XC60

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

850, estate, nurburgring, Video, Volvo

Vorig bericht: « Geruchten BMW 9 Serie zwellen weer aan
Volgend bericht: Deze 10 klassiekers stegen in 2014 het meest in waarde »

Lees Interacties

Reacties

  1. tupperware zegt

    4 januari 2015 om 15:20

    Dat noem ik nou humor..
    @norge, volgend jaar met de 240?

    Login om te reageren
    • norge zegt

      4 januari 2015 om 16:01

      @tupperware: Tuurlijk gaat vast sneller ook.

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        4 januari 2015 om 17:37

        @norge:
        2.3 eruit LS erin beetje aan het onderstel knutselen en je kan helemaal los..
        Leuk project voor die korte winters..

        Login om te reageren
        • ej20g zegt

          4 januari 2015 om 19:34

          @tupperware: LS is voor mensen zonder inspiratie. Pak dan Volvo haar eigen T6 en doe daar wat werk aan.

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            4 januari 2015 om 21:24

            @ej20g:
            Okè, de Yamaha V8 dan?

            Login om te reageren
  2. gertjan2012 zegt

    4 januari 2015 om 15:22

    Nu snap ik waarom men in het BTCC voor deze auto koos : http://wordpress.carthrottle.com/wp-content/uploads/2011/01/850BTCC.jpg

    Login om te reageren
    • bassx zegt

      5 januari 2015 om 18:18

      @gertjan2012: De auto was eigenlijk alleen goed in hoge snelheidsbochten vanwege zijn vorm, aldus Jan Lammers. De langzamere bochten en rechte stukken was de auto langzamer en daarmee was de gemiddelde finish achterin de top 10.

      Login om te reageren
  3. norge zegt

    4 januari 2015 om 15:23

    Omdat Volvo’s voor oude mensen zijn…..

    Login om te reageren
    • volvo-s60-adept zegt

      4 januari 2015 om 16:02

      @norge: Klopt, dit was m’n opa. Ze logeerden met de caravan en de labrador op een camping in de buurt en kwamen per abuis op de Ring terecht. Omdat oma moest pissen reed opa een beetje door. Verder niks.

      Login om te reageren
      • norge zegt

        4 januari 2015 om 18:23

        @volvo-s60-adept: Ik hoop dat je mijn sarcasme kon lezen….Gegroet een 240 GLE rijder..

        Login om te reageren
        • volvo-s60-adept zegt

          4 januari 2015 om 22:25

          @norge: Wees gerust, ik lees vaker je comments.

          Login om te reageren
    • ej20g zegt

      4 januari 2015 om 16:05

      @norge: thanks!

      Login om te reageren
    • malefunk zegt

      4 januari 2015 om 16:32

      @norge: Vreemd dat jij er dan geen bezit…

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        4 januari 2015 om 17:13

        @malefunk: hij is nog ouder dan de Volvo-doelgroep. Daarom rijdt hij Hyundai…

        Login om te reageren
        • redbeams zegt

          4 januari 2015 om 18:54

          @e1000bmw523i: Wijsheid komt met de jaren zegt men…

          Login om te reageren
      • norge zegt

        4 januari 2015 om 18:21

        240 @malefunk: Wel een beetje opletten, ik heb een 240 schatje..

        Login om te reageren
        • malefunk zegt

          4 januari 2015 om 18:51

          @norge: In dat geval… Staat je goed!

          Login om te reageren
          • norge zegt

            4 januari 2015 om 19:12

            @malefunk: Dank je , het is een schoonheid..

            Login om te reageren
  4. mrrallycross zegt

    4 januari 2015 om 15:23

    Die is zeker niet standaard, kijk alleen al naar het overhangen in de bochten. Dit doet hij bijna niet.

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      4 januari 2015 om 15:28

      @mrrallycross: de grip op de vooras is ook opmerkelijk… Het ding gaat bijna in overstuur bij vlot bochten insturen. Knalhard onderstel met forse stabi’s voor en vooral achter denk ik. Het vermogen is denk ik niet spectaculair hoog want die m3 hoeft niet echt te werken om bij te blijven op de stukken waar de v70/850 volgas gaat. Meer dan 350pk geloof ik niet.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        4 januari 2015 om 21:47

        @w0o0dy: stabi’s achter werkt volgens mij voor FWD altijd beter met insturen.

        Stabi’s voor resulteert in meer onderstuur, volgens mij. But correct me if I’m wrong.

        Login om te reageren
        • w0o0dy zegt

          4 januari 2015 om 23:35

          @gtwillem: nee je hebt gelijk, maar voor iets sterkere stabi en achter veel sterker daar kun je ook een redelijk “tailhappy” auto mee creëren. Fwd of rwd maakt in het geval van insturen niet uit, maar een scherp insturen de voorkant en een “loose back-end” is vaak een beetje teveel van het goede. Bmw doet dat redelijk extreem voor een mainstream merk. Bij de fwd zijn het vooral de Franse merken die happy tails combineren met fwd… Best leuk:overstuur met je fwd, maar niet iedereen kan daarmee overweg.

          Login om te reageren
  5. seegie zegt

    4 januari 2015 om 15:25

    Het is nog steeds een 850! Blijft een mooi filmpje.

    Login om te reageren
  6. seegie zegt

    4 januari 2015 om 15:25

    GEEN.

    Login om te reageren
  7. harrie zegt

    4 januari 2015 om 15:25

    Op de video is het niet goed te zien, maar het schijnt dat hij hier een Ikea bankstel, 4 kratten bier en een labrador achterin had liggen.

    Login om te reageren
    • norge zegt

      4 januari 2015 om 15:26

      @harrie: En zijn schoonmoeder..

      Login om te reageren
      • Thomasio zegt

        4 januari 2015 om 17:11

        @norge: Schoonmoeders horen in de dakkofferbak, niet achterin.

        Login om te reageren
  8. fejjie zegt

    4 januari 2015 om 15:30

    pwont alles, behalve een Porsche

    Login om te reageren
    • ablogjunk zegt

      4 januari 2015 om 20:24

      @fejjie: Als je klaar bent met je hippe taal en een verse onderbroek aangetrokken hebt, kijk dan even 2:00 terug.

      Login om te reageren
      • fejjie zegt

        4 januari 2015 om 22:38

        @ablogjunk: 2:30

        Login om te reageren
        • ablogjunk zegt

          5 januari 2015 om 07:34

          @fejjie: Dat is er één ja…

          Login om te reageren
    • JvH zegt

      4 januari 2015 om 21:56

      @fejjie: pownt*

      Login om te reageren
  9. Donstil zegt

    4 januari 2015 om 15:31

    Ach ja. Het blijft een hok.

    Login om te reageren
  10. Robinveerman42 zegt

    4 januari 2015 om 15:34

    Wel piepende oren nu

    Login om te reageren
  11. raoulkroes zegt

    4 januari 2015 om 15:37

    Het is een V70 ;)

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      4 januari 2015 om 15:50

      @raoulkroes: Nee. Het is een 850 met V70 achterlichten. Ook heeft de achterbumper heeft een licht uitstekend gedeelte, wat de V70 niet heeft.

      Login om te reageren
      • ej20g zegt

        4 januari 2015 om 16:06

        @SimonMc: correct. Een populaire aanpassing omdat de 850 achterlichten graag dof worden.

        Login om te reageren
        • stancedjetta zegt

          4 januari 2015 om 18:07

          @ej20g: en omdat de v70 witte knipperlichten heeft ipv oranje

          Login om te reageren
          • ej20g zegt

            4 januari 2015 om 19:36

            @stancedjetta: dat is meer een kwestievan smaak. Persoonlijk vind ik de 850 achterlichten mooier. Veel mensen zouden liever de 850 achterlichten liever houden maar aangezien die nieuw niet te betalen zijn gaan ze alsnog voor (gebruikte) V70 units.

            Login om te reageren
  12. erikspeed zegt

    4 januari 2015 om 15:43

    Ongetwijfeld die Volvo gaat hard !
    Volgens mij houd die BMW hem toch dikwijls in om hem niet voorbij te gaan.
    Heeft iemand een idee waarmee die rit ring registraties zo mooi gemaakt worden ?

    Login om te reageren
    • fejjie zegt

      4 januari 2015 om 15:50

      @erikspeed: Een camera en een computer

      Login om te reageren
    • quantez zegt

      4 januari 2015 om 15:57

      @erikspeed: Onderin de video staat “Harry’s Laptimer”
      Thanks to google: http://www.gps-laptimer.de/Home.html

      Login om te reageren
  13. ikbenmnzus zegt

    4 januari 2015 om 15:45

    Die trekhaak!

    Login om te reageren
  14. fconderkantlat zegt

    4 januari 2015 om 15:51

    remmen en onderstel zijn ook zwaar aangepast, standaard 850(R) remmen hadden het na zo’n vlotte rijstijl na enkele minuten het simpelweg begeven
    Het lijkt wel alsof de video auto zijn remblokjes ook mag vervangen manmanman wat een herrie

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      4 januari 2015 om 16:42

      @arashrsf: De M3 video wagen heeft race schijven/blokken en die moeten goed heet geremd worden om het piepen te laten stoppen. Daarom piepen ze in het begin van de video als een gek en later véél minder…

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        4 januari 2015 om 17:15

        @venividivici: inherent aan keramische remmen.

        Login om te reageren
    • schuimbekje3 zegt

      7 januari 2015 om 20:36

      @arashrsf: Indeed.. Mijn T5 gekocht bij de Domeinen plofte OF de motor, OF de achterremmen… In mijn geval plofte de motor eerder.

      Login om te reageren
  15. robgooi zegt

    4 januari 2015 om 15:52

    Die 991 en McLaren rijden ook niet echt door. Beetje sightseeing. Leuke filmpje verder. Leuk die oude Volvo’s.

    Login om te reageren
  16. reinoutgtr zegt

    4 januari 2015 om 15:52

    Ziet er wel grappig uit, maar die Porsche komt hem gewoon weer inhalen en die mclaren geeft gewoon geen gas

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      4 januari 2015 om 16:17

      @reinoutgtr: Als je doelt op 2:30, dan nee. De ingehaalde Porsche is een 991 Carrera (S), en die op 2:30 is een 996 Turbo.

      Login om te reageren
      • reinoutgtr zegt

        4 januari 2015 om 16:42

        @SimonMc: oeps, foutje sorry :)

        Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      4 januari 2015 om 16:37

      @reinoutgtr: Knap dat een 991 plots in een 996 verandert. Zal de eigenaar blij mee zijn :)

      Login om te reageren
    • csx3000 zegt

      5 januari 2015 om 00:10

      @reinoutgtr: Het is alles behalve grappig de Porsche haalt de Volvo in op een gevaarlijk punt (zie de gele vlaggen) en over de berijder van de Mclaren ben ik helemaal niet te spreken hoe durf je.
      Het voorbeeld van 2 kansloze mensen die een auto kopen en die bij god niet weten wat sportief rijden is, zo jammer dit!
      En dan nog wel op de nurburgring, ga aub naar de boulevard lekker sukkelen met je nieuwe status symbool.

      Login om te reageren
  17. 1audi1 zegt

    4 januari 2015 om 15:56

    wat blijft het toch een fantastische wagen! lijkt me geweldig om daarmee langs al die sportwagens te knallen.

    Login om te reageren
  18. bmwjarne zegt

    4 januari 2015 om 15:58

    Die lijkt me inderdaad licht gekieteld. Hij heeft er overigens ook flink schijt aan!

    Login om te reageren
  19. ej20g zegt

    4 januari 2015 om 16:04

    Ik kan de voorbumper niet goed genoeg zien om in te schatten of het een T-5, T-5R of R is, mijn gevoel zegt me dat het een T-5 is.

    Wat is wel kan zien is dat deze 850 motorisch zéker niet standaard is. Ik denk dat hij ook voorzien is van een sperdifferentiëel (standaard bij de R met handbak), hij schiet te hard de bocht uit om dat niet te hebben. Daarnaast denk ik dat de velgen Team Dynamics Pro Race 1.2’s zijn, deze zijn erg populair onder mensen die veel extra vermogen draaien met hun 850. Iets wat ook weer kan betekenen dat deze 850 verre van standaard is.

    Als laatste denk ik dat de kleur op deze auto Black Stone is, wat kan betekenen dat het zowel een T-5, T-5R of R kan zijn.

    Login om te reageren
    • jeanwillem zegt

      4 januari 2015 om 19:02

      @ej20g: het is zeker geen T-5R of R. De balk boven de kentekenplaat is namelijk grijs. Bij de R en de T-5R is deze in carrosseriekleur gespoten. Grote kans dat het een T-5 is.

      Login om te reageren
      • ej20g zegt

        4 januari 2015 om 19:38

        @jeanwillem: dat is me eigenlijk nog nooit opgevallen. Maar nu je het zegt, de 850R van de buurman achter mij heeft inderdaad een meegespoten balk.

        Login om te reageren
  20. gtwillem zegt

    4 januari 2015 om 16:06

    Niets bijzonders. Is gewoon een licht getunede Volvo met zo’n 300pk en een heel aardige bestuurder (hield keurig de ideale lijn aan). Maar die 991 reed serieus langzaam waar je vol uit kan gaan tussen Flugplatz en Schwedenkreuz. Dus die kende de baan niet zo heel erg goed. Zelfde geldt voor de McLaren. Als je de baan aardig kent je rijdt op 50% bij zijn MP4, dan houd je dat niet bij met een Volvo.

    Daarnaast is 9:35 een nette tijd voor een Volvo 850. Maar als je bedenkt dat Jeremy Clarkson 9:59 deed in een langzamere S-Type 2.7D, dan valt het allemaal wel mee. Ik heb zelf ook ooit bij Sabine Schmitz in een M5 gezeten en dan krijg je een heel ander idee van iemand die ‘wel goed kan rijden’.

    Login om te reageren
    • fs77 zegt

      4 januari 2015 om 17:14

      @gtwillem: De tijd moet je niet te erg naar kijken, 9:35 is inderdaad op zich niet zo bijzonder, maar bij 5:20 is er in geknipt. Waarschijnlijk een (ernstig) ongeval die ze niet op het net wilde hebben. Als je doorrekent zie je dat daar bijna 50 seconden verloren is. Dan zit je opeens met een tijd van 8:45/8:50, dat is al een wat serieuzere tijd. Zeker als daar nog eens een gele vlag situatie inzit die wel op film staat (2.20 ongeveer, Füchsrohre waar ook de 996 voorbij komt)

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        4 januari 2015 om 18:20

        @fs77: Met verkeer is dat een wondertijd te noemen, eigenlijk. Standaard haalden ze dat volgens mij niet eens op een lege (!) Nordschleife. Dan was de M3 wel behoorlijk door aan het trappen in plaats van er rustig achteraan rijden. Zeker de laatste seonden eraf rijden zijn erg lastig. Met de Subaru doe ik BTG in ongeveer 9 minuten, mits er ruimte is (ik ga meestal op ochtenden door de weeks) daaronder wordt het erg lastig (zeker ook omdat je rekening houdt met de vangrails, andere medeweggebruikers, ongelukken en je auto zelf).

        Login om te reageren
        • TDI-goeroe zegt

          5 januari 2015 om 17:27

          @gtwillem: en dan nog die mafkees die met zijn Porsche alles ophoudt bij Flugplatz/Schwedenkreuz, omdattie niet weet waar zijn spiegels voor zijn. Al met al een redelijke tijd met klein oponthoud en wat regen, wat de M3 merkt als hij Bergwerk opdraait :P
          9.30 haal ik alleen onder gunstige omstandigheden met een IbizaTDI :P

          Login om te reageren
      • csx3000 zegt

        4 januari 2015 om 23:57

        @fs77: https://www.youtube.com/watch?v=8UPqjAN3-C8

        Login om te reageren
  21. c-ad zegt

    4 januari 2015 om 16:11

    “Man uit Gemert”? Met de 550+ pk T5R?

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      4 januari 2015 om 16:46

      @c-ad: die heeft een groene sedan.

      Login om te reageren
  22. eduardo81 zegt

    4 januari 2015 om 16:12

    Ik geniet altijd wanneer er een 5 cilinder Volvo 850 / V70 komt langs tuffen. Heerlijk die roffel!

    Login om te reageren
  23. 2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt

    4 januari 2015 om 16:21

    Of de motor gekieteld is weet ik niet, maar dat onderstel is zonder twijfel niet origineel meer.

    Login om te reageren
  24. rufctr01 zegt

    4 januari 2015 om 16:52

    Gaaf om te zien. Toch ng steeds een mooie auto om te zien.

    Login om te reageren
  25. bofkont zegt

    4 januari 2015 om 17:01

    De M3 is in de bochten duidelijk sneller, houdt bijna overal in.
    Tja die Mclaren doet een toeristisch rondje, als die serieus op het gas gaat met de juiste bestuurder geeft hij zowat alles het nakijken daar.

    Login om te reageren
  26. heidekonijn zegt

    4 januari 2015 om 17:04

    Ooit een vergelijk gezien met Klaus Ludwig in een A klasse 180 vs een newbie in een 911 turbo. A klasse was sneller rond de ring. Zit’em dus niet in de auto.

    Login om te reageren
  27. alcantara zegt

    4 januari 2015 om 17:37

    De eerste keer dat ik een Volvo hard door de bocht zie gaan, normaal gaan ze daarmee de hoek om alsof ze een vrachtwagen besturen.

    Login om te reageren
  28. s62b50 zegt

    4 januari 2015 om 17:48

    Die Volvo moet je echt kunnen pakken met n M3…

    Login om te reageren
  29. AscariGT zegt

    4 januari 2015 om 18:08

    Opgevoerde ikea kast ;)

    Login om te reageren
  30. hillegaar zegt

    4 januari 2015 om 18:39

    remmen klinkt net als een oude fiets

    Login om te reageren
  31. rob5nismo zegt

    4 januari 2015 om 20:56

    Knarsende piepende oude gare remmen.
    Na dit rondje nieuwe schijfjes monteren

    Login om te reageren
    • stefan1985 zegt

      5 januari 2015 om 06:32

      @rob5nismo: Nee hoor.
      Zijn gewoon race-compound blokken.
      Onder de MR2 piepten de PFC01-blokken van mij ook zo hard.

      Login om te reageren
  32. toeter11 zegt

    4 januari 2015 om 21:09

    HAHAHAHA met trekhaak, baas!!!

    Login om te reageren
    • paddoswam zegt

      5 januari 2015 om 16:03

      @toeter11: dat heette vroeger nog parkeerhulp ;)

      Login om te reageren
      • ej20g zegt

        5 januari 2015 om 16:51

        @paddoswam: dat is de enige reden dat mijn 850 zijn trekhaak nog heeft.

        Login om te reageren
  33. Arnoud zegt

    4 januari 2015 om 21:13

    De remmen van de M3 konden de veertjes tussen de blokken wel eens missen. Die zijn namelijk om dit geluid tegen te gaan.

    Login om te reageren
  34. toyotafortuner zegt

    4 januari 2015 om 22:10

    Toffe filmpje en Volvo. Heerlijke sound ook!

    Login om te reageren
  35. epimetheus zegt

    4 januari 2015 om 22:34

    Lache die Volvo. Die irritante BMW pingeltjes aan t einde ook.. Zo klinkt t ook als je je gordel nog niet om hebt.. xD

    Login om te reageren
  36. daanstrijk zegt

    4 januari 2015 om 22:49

    Een 850 een zwaargewicht noemen?
    De M3 weegt 1655kg,
    De 850 T5(-R) estate nog geen 1500 kg.
    Die M3 is dus eigenlijke het logge onverfijnde hok.

    Login om te reageren
  37. 850t5r zegt

    5 januari 2015 om 06:47

    Leuk om te zien, maar denk dat 90% toeristenmodus rijd dus t lijkt meer sensatie dan het is, maar het is altijd leuk om zo’n vierkant over de ring te jagen…

    Login om te reageren
  38. drivingpleasure zegt

    5 januari 2015 om 14:48

    Die 12c geeft volgens mij niet eens gas….

    Login om te reageren
  39. p0wn3d zegt

    5 januari 2015 om 22:44

    Een M3 E92 heeft toch zo’n bult op de motorklep? Waar is die dan?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North