Deze 8 toppers kosten net zoveel als een laptop

Auteur: , 79 Reacties

Toegegeven: deze laptop is extreem duur. Dus je kunt er leuke auto's voor uitkiezen!

Mercedes C30 CDI

Onze collega’s van Apparata raakten er maar niet over uitgepraat. Apple heeft een update uitgevoerd voor de MacBook Pro laptops. Zoals bekend zijn de prijzen voor een MacBook Pro aan de hoge kant. Zo’n appel-logootje doet natuurlijk wonderen. Gelukkig zit er ook behoorlijke hardware in die de prijs (die we later noemen) enigszins kan rechtvaardigen. Net zoals met auto’s kun je je MacBook Pro configureren. Dus we slingeren de MacBook Pro configurator aan en komen op het volgende uit:

MacBook Pro 2018 '18

We beginnen met de standaard 15″ laptop. Die kost € 2.799. Voor dat geld krijg je een 2,2 GHz Hexacore (6 cores) i7-processor van de Coffee Lake generatie van Intel. Ook krijg je een Radeon Pro 555X grafische kaart met 4 GB geheugen. Verder heb je 16 GB werkgeheugen (nu eindelijk DDR4) en een harde schijf van 256 GB. Het is wel een supersnelle SSD, maar 256 GB voor bijna 3 mille? Yup, Apple is schreeuwend duur. Dan nu de upgrades:

  • 2.9 GHz 6-core Intel i9 processor (+ 480 euro)
  • 32 GB DDR4 werkgeheugen (+ 480 euro)
  • Radeon Pro 560 met 4GB (+ 120 euro)
  • 4T SSD opslag (+ 4.080 euro)
  • Final Cut Pro X (+ 329,99 euro)
  • Logic Pro X ( + 229,99 euro)

Kortom, een prijzig grapje als je voor alle opties gaat:

Prijs MacBook

Het zijn indrukwekkende specificaties voor een laptop. Als je al die opties aankruist heb je een waanzinnig capabele computer. Het kost alleen wel een flink bedrag, met name die opslag doet een flinke duit in het zakje. De lees- en schrijfsnelheden van 3 GB per seconden zijn bizar snel, dus je zult ervoor betalen. Eerlijk is eerlijk, er zijn geen andere partijen die iets dergelijks aanbieden, dus de vergelijking is nogal moeilijk te maken. Het computer-gedeelte laten we over aan onze helden bij Apparata, wij gaan kijken wat de leukste auto’s zijn die je voor het bedrag van een compleet nieuwe Apple MacBook Pro 15″ met alle opties kunt krijgen:

Alfa Romeo 156 GTA Sportwagon (932)
€ 8.900
2003
195.000 km

Jazeker, we beginnen gewoon met een Italiaanse volbloed. Deze Alfa Romeo 156 GTA geldt voor veel liefhebbers nog altijd als een van de absolute huzarenstukjes van Alfa Romeo ná 2000. Je kan kiezen voor een laptop, of een bijzonder fraaie gezinsauto die goed is voor meer dan aansprekende prestaties. De uitvoering die we konden voor het geld was natuurlijk absoluut niet de mooiste. De auto heeft nogal wat gebreken, die velgen zijn niet origineel en de kilometerstand is aanzienlijk. Waar een MacBook stiller is dan ooit, is de 156 GTA een van de weinige auto’s met V6 die een weldaad voor je oren zijn. Natuurlijk, bijna 9 mille is een hoop geld, maar als je kijkt wat je ervoor terug krijgt valt het best mee.

Alfa Romeo 156 GTA (932) '03

Audi A6 4.2 FSI quattro Pro Line (C6)
€ 8.750
2004
210.000 km

Niemand die ernaar om zal kijken, maar dit is eigenlijk best een speciale auto. Ja, een Audi A6 met met dit vermogen kun je gewoon krijgen bij de dealer. Je moet dan allen de ’55 TFSI’-uitvoering kiezen. Dan heb je wel een V6. Vroeger was een V6 gemeengoed in een Audi A6, als je echt geld te besteden had kocht je een Audi A6 4.2 FSI quattro, met een dikke V8. Op papier is die nieuwe V6 natuurlijk veel beter, maar op asfalt is zo’n V8 niet te versmaden. Het mooiste aan dit exemplaar is dat je het er niet aan af ziet. Geen S-Line pakket of faux-RS6 bumpers en velgen. Neen, deze A6 met V8 is lekker sober uitgevoerd. Een tikkeltje saai, natuurlijk, maar in dit geval is dat JUIST de charme. De auto ziet eruit als een A6 2.0 TDI, maar is veel sneller. Ook is het geluid veel indrukwekkender. En dat voor de prijs van een computer. Nice.

Audi A6 4.2 FSI quattro (C6) '04

Citroen DS3 Racing
€ 8.750
2012
150.000 km

Als we kijken naar Franse Hot Hatches denken we meteen aan de producten van Renault Sport. Dat lijkt iedereen zich te realiseren, want de Clio’s van Renault Sport zijn helaas behoorlijk prijzig. Toevallig kwamen we deze Citroën DS3 tegen, niet zomaar eentje, maar de ‘Racing’ variant. Ondanks die naam is de auto veel minder hardcore dan je zou vermoeden. Dat maakt niet uit, want het is absoluut een gave en bijzondere auto. De 1.6 turbomotor is nu goed voor 200 pk. Grootste pluspunten is wellicht zijn uiterlijk. Nog altijd is het een bijzondere verschijning die niet verouderd oogt. Goed gedaan, Citroën.

Citroen DS3 '12

Nissan 350Z (Z33)
€ 8.945
2005
185.000 km

De Nissan 350Z is een favoriet voor velen. De auto biedt eigenlijk alles wat een liefhebber maar kan wensen. De auto ziet er uniek en bijzonder gaaf uit, de motor is uitstekend te tunen en de wegligging is briljant. Alle ingrediënten voor een topauto. In het budget zijn er voldoende modellen te vinden, de meeste wel met iets meer kilometers, alhoewel dat niet eens zo heel erg hoeft te zijn. De Nissan 350Z die wij vonden, is stemmig grijs met zwarte bekleding. Niet de meest spannende combinatie wellicht, alhoewel ‘kleurtjes’ van onderschikt belang zijn. De lak ziet er nog goed uit en de bekleding eveneens, alhoewel er een paar slijtplekjes te zien zijn op het zitvlak. Oh, en die gare transmissiepook kan echt niet. Dat is eigenlijk het enige dat er te zeuren valt. Verder gewoon een cool ding om je drift-skills bij te schaven.

Nissan 350Z (Z33) '03

Saab 9-3 SportEstate Aero
€ 8.450
2007
167.025 km

Het is verrassend om te zien hoeveel gave auto’s je kunt kopen voor de prijs van een rijk uitgeruste MacBook Pro. Het lijstje kon met gemak drie keer zo lang zijn. Eentje die er direct uitspringt is deze Saab 9-3. Het is een SportEstate in de gewilde ‘Aero’-uitvoering. De motor is een 2.8 V6 Turbo, dezelfde motor als de Opel Vectra OPC onder de kap heeft. Volgens de advertentie heeft de motor nog gewoon 250 pk, maar het zou ons niet verbazen als deze net even wat meer paarden heeft. De Saab is namelijk op subtiele wijze getuned. De uitlaten zijn net even wat dikker, de grille is zwart gespoten en er zitten Hirsch velgen onder. Het resultaat mag er zijn. Dit is gewoon een bijzonder dikke stationwagon.

Saab 9-3 SportEstate '07

Mercedes-Benz C30 CDI AMG (W203)
€ 8.450
2003
235.000 km

De Mercedes-Benz C30 CDI AMG is een van de eerste echte performance diesels. Tot die tijd had je best veel vlotte diesels, maar deze waren echt snel. Niet zozeer op de sprint, maar wel op de AutoBahn. De tussenacceleraties waren bijzonder indrukwekkend, met dank aan 540 Nm aan koppel. Dat is in 2018 nog steeds veel, maar in 2003 was het sensationeel. Qua uiterlijk is de auto gelijk aan zijn benzinegestookte broertje, de C32. Dit exemplaar heeft de nodige kilometers gemaakt, alhoewel een beetje Mercedes-Benz diesel wel het dubbele aan moet kunnen. Grote kans dat het voornamelijk snelwegkilometers zijn. De kleurencombinatie is een tikkeltje saai, maar het past wel bij een Mercedes-Benz. Verder lijkt de auto er keurig uit te zien. Perfecte wagen voor een zelfstandig ondernemer die een leuke youngtimer zoekt.

Jaguar XJR 4.0 Supercharged (X300)
€ 8.890
1995
185.000 km

Als je besluit om die 9 mille níet bij Apple-store achter te laten, behoort een heuse Jaguar tot de mogelijkheden. Dan bedoelen we niet een gare X-Type diesel met 3 ton op de klok en vier verschillende wieldoppen. Neen, een échte XJR 4.0 met supercharger kan makkelijk voor minder dan negenduizend euro de jouwe zijn. Dan heb je het over een zes-in-lijn met een slagvolume van vier liter en 326 goddelijke pk’s. Daarbij is het natuurlijk een klassieke Jaguar, dus lekker laag, gestrekt en voorzien van kilo’s hout en meters leder. De combinatie van British Racing Green, beige interieur en díe velgen maken het plaatje helemaal af. Dan maar werken op een ouderwetse laptop.

Jaguar XJR (X300) '95

Mazda 6 MPS (GG)
€ 8.500
2006
185.000 km

De Mazda 6 MPS is typsisch zo’n auto waarin je enkel petrolheads zult aantreffen. Je moet net even weten wat er bijzonder aan is, want de meeste mensen zullen denken dat dit ‘gewoon’ een oude Mazda is. De 6 MPS is voorzien van een potige 2.3 liter MZR-vierpitter. Deze levert 260 pk en maar liefst 380 Nm. Via een handgeschakelde zesbak worden deze krachten overgebracht op alle vier de wielen. Dit donkergrijze exemplaar ziet er eveneens keurig uit. De velgen zijn nog origineel, net zoals de rest van de auto. Ook het interieur maakt geen uitgeleefde indruk. De auto is van de derde eigenaar en zit goed in zijn spulletjes: leer, navi, Bose installatie: het zit er allemaal op. Wedden dat de speakers in deze Mazda beter klinken dan die van een MacBook?

Mazda 6 MPS '06



79 reacties

Zonder twijfel de Mazda, terwijl ik een Alfa-liefhebber ben. Heb een zwak voor de 156 GTA, maar ben een beetje huiverig voor deze specifieke unit.
@joost1990_2: Vertel, waarom ben je huiverig precies? :)
@RickB: Echt goede exemplaren kosten ongeveer het dubbele. Met zo’n kilometerstand en die niet-originele velgen zal het niet GTA-fanaat zijn geweest. Wil je een echt goed exemplaar bezitten, waarvan je weet dat hij onderhouden is zoals het nodig is geweest dan moeten de vorige eigenaren wel fanaten zijn geweest. Natuurlijk kan je het geld, dat je bespaard met de aanschaf van dit exemplaar, ook verspijkeren in het perfect maken ervan, alleen ben ik dan huiverig voor de addertjes onder het gras.
@joost1990_2: denk dat @rick-dos sarcastisch was..
@lekkaah: ben niet bang om te happen
@lekkaah: Wat heeft Rick-dos hiermee te maken, jochie?
@RickB: al die rickerts look alike ;(
@joost1990_2:
Wat geeft zo’n kilometerstand en een set andere velgen eigenlijk?

Je koopt zo’n machine niet om in de garage te laten staan, dus is die kilometerstand niet abnormaal.

Als je een beetje verstand van auto’s hebt dan weet je snel of het een goed exemplaar is of niet.

Een goeie OBD scanner is ook zijn geld waard bij bezichtigen van een tweedehandsje.

En die velgen. Ik krijg een beetje de kriebels van de paniek die sommigen ervaren bij het zien van een set niet-originele velgen.
Alsof aftermarket velgen automatisch betekenen dat de vorige eigenaar geen liefhebber kon geweest zijn.
@e28forever: ik ben best een Alfa liefhebber, maar vind de originele GTA velgen (ook) niet zo mooi, dus zou ze waarschijnlijk ook vervangen door andere velgen. Alfa heeft zelf mooie 18 inch GT velgen (Toora velgen, lijken op bovenstaande) en de 18 inch Blackline, ook erg gaaf. De kilometerstand zegt ook niet alles, hoewel je best wat regulier onderhoud hebt, kunnen ze best hoge kilometerstanden aan.
Pwoooaaaahhh
Zwaar overrated die apple (eigen mening) alles zit vast gesoldeerd en geplakt waardoor je niet zomaar kan uitbreiden. Al die extra opties prik ik er zelf wel in en kost me ook wat minder. Maar dat terzijde. Keuze was toch al gemaakt nadat ik de gta 156 las.
@kimhung: Een Apple koop je vanwege zorgeloze performance in een kleine verpakking. Uiteindelijk is er geen concurrent die een beter product levert voor een lagere prijs, dus ze doen tóch iets goed.

PS: ik loop om met een boog rond al deze auto’s heen. Performance en hoge kilometerstand is meestal duurkoop.
@flutterby: een hoge kilometerstand wilt nog niet zeggen dat het een slechte atuto is. Ik heb mijn alfa 147 (bj 2001)gekocht met om en nabij 180dkm. Ik heb hem nu 4 jaar en er staat nu 220 dkm ongeveer op. Ik onderhoud hem goed en check regelmatig mn vloeistoffen. Als dat ook is gedaan met deze autos, dan zie ik geen problemen.
@kimhung: niks mis net een hoge kilometerstand, maar bij een auto die grote krachten moet verwerken kan dat een duur grapje worden, ook als de auto in eerste instantie goed eruit ziet.

Onze Focus hebben we ook aangeschaft met 215d km op de teller, maar wel van de tweede eigenaar. Aantal eigenaren is vaak een betere indicatie dan kilometerstand. Tenslotte wil je geen 15 jaar oude auto met 80.000 op de teller, uitgezonderd de pareltjes van een liefhebber.
@flutterby: als ik jouw reactie lees denk ik alleen maar: ach gut, oogkleppen.
@RRRobert: Hoezo? Ik werk nog dagelijks op mijn inmiddels 7 jaar oude MacBookje. Ken weinig andere computers die dat halen. Daarnaast vind ik het een veel prettiger systeem dan de Windows-bak van m’n werk.

Hebben mensen die Audi’s, BMW en ander priemijumspul fijn vinden dan ook oogkleppen op?
@RRRobert: als ik jou reactie lees dan ben ik direct overtuigd door je sterke argumenten.
@flutterby, @postumus: ik zal jullie een toelichting geven.

Het is een mythe te denken dat alléén MacBooks een lange levensduur kennen. Ten eerste omdat de hardware niet wezenlijk anders is dan van een Windows laptop. Koop je die van een A-merk (HP, Dell, etc.), en dan met name de ‘professionele’ lijn, dan kun je die in vergelijkbare configuratie kopen als de MacBook Pro of Air, maar dan tegen 50-70% van de kosten van een Apple equivalent. Vaststaand feit.

Daarnaast bewijst de lange, lange levensduur van bijvoorbeeld Windows 7 dat ook dit besturingssysteem -zeker zakelijk gezien- erg volwassen is geworden. En dan niet ten nadele van Windows 10, want ook dat sluit weer goed aan bij de wensen en noden van deze tijd. Ik denk daarom dat of Windows of iOS ‘beter’ is, vooral een kwestie van persoonlijke smaak en gewenning is.

Ik heb thuis twee kinderen op de middelbare school en zij hebben allebei een eigen laptop. Voor hen, en ook voor m’n vrouw trouwens, heb ik een gebruikte ‘professionele’ laptop gekocht (HP Elitebook 840 G1), die inmiddels al enkele jaren probleemloos dienst doen ná hun jaren van intensief zakelijke gebruik. Ook daarin verschilt dit eigenlijk maar in één ding, namelijk de aanschafprijs.
@flutterby, @postumus: ik zal jullie een toelichting geven.

Het is een mythe te denken dat alléén MacBooks een lange levensduur kennen. Ten eerste omdat de hardware niet wezenlijk anders is dan van een Windows laptop. Koop je die van een A-merk (HP, Dell, etc.), en dan met name de ‘professionele’ lijn, dan kun je die in vergelijkbare configuratie kopen als de MacBook Pro of Air, maar dan tegen 50-70% van de kosten van een Apple equivalent. Vaststaand feit.

Daarnaast bewijst de lange, lange levensduur van bijvoorbeeld Windows 7 dat ook dit besturingssysteem -zeker zakelijk gezien- erg volwassen is geworden. En dan niet ten nadele van Windows 10, want ook dat sluit weer goed aan bij de wensen en noden van deze tijd. Ik denk daarom dat of Windows of iOS ‘beter’ is, vooral een kwestie van persoonlijke smaak en gewenning is.

Ik heb thuis twee kinderen op de middelbare school en zij hebben allebei een eigen laptop. Voor hen, en ook voor m’n vrouw trouwens, heb ik een gebruikte ‘professionele’ laptop gekocht (HP Elitebook 840 G1), die inmiddels al enkele jaren probleemloos dienst doen ná hun jaren van intensief zakelijke gebruik. Ook daarin verschilt dit eigenlijk maar in één ding, namelijk de aanschafprijs.
@rrrobert: kijk, als je website maar genoeg hapert, verschijnt je reactie dubbel!
@flutterby: dan doe je jezelf flink tekort… natuurlijk, je neemt een risico, maar deze auto’s zijn stuk voor stuk goed technisch te beoordelen, want er zijn genoeg specialisten die in 1 oogopslag zien of je een auto of een perenkist koopt. En een hoge kilometerstand betekent geregeld gebruik, en belangrijker: geregeld onderhoud! En beter een auto met een ton extra gelopen, maar wel jaarlijks een onderhoudsbeurt.

Zo, ik ook even gehapt…
@flutterby: wat ik het meest waardeer aan Apple is dat alle winst aan de mensen wordt uitgekeerd die die dingen in elkaar mogen zetten. Er zijn immers genoeg bedrijven, laat ik eens zeggen, een telefoon voor 400 dollar aan kosten verkopen voor 1.100 euro. En dat terwijl de mensen die die apparaten in elkaar zetten dat onder erbarmelijke omstandigheden doen. En er dus minstens 10 mensen uit het bedrijf stappen (jaarlijks) door zelfmoord te plegen. Gelukkig doet Apple niet mee aan dat soort praktijken en werken ze zeer ethisch verantwoord. Nee, Apple zorgt goed voor zijn mensen!
@kimhung: Kijk ff goed. Zit een non-Apple SSD in van 4.000 euro. Koop een gelijkwaardige Alienware van 4000 euro en druk deze SSD erin en je zit op dezelfde prijs.
@bassx: ik zie dat ik het niet duidelijk heb beschreven. Het klopt dat er een non apple ssd er in geprikt is zo doende ook de processor i9. Om maar te zwijgen over de ddr4 werkgeheugen. Het gaat er meer om wat je voor het geld krijgt bij apple. Ik moet toch eerlijk bekennen dat de prijzen nou niet bepaald mals zijn. Voor €8500 kan je best wat interessants kopen waar je nog geld aan overhoud. Zoals de geopperde merk Alienware. Uit eindelijke doorslag gevende factor is toch waar voor je het gaat gebruiken. Apple is meer op grafische gedeelte gevestigd terwijl Alienware en Asus ROG meer een game merk is. En als je echt wilt gamen, dan zet je eigen monsterkast in elkaar. En voor €8500 kan je wel iets leuks in elkaar bouwen (ja ik weet het, het is niet portable)
@kimhung: Voor 8k kun je zeker wel portable gamen. Kijk eens op BTO of Xnotebooks.

Dan heb je een portable game apparaat waarbij je voor dat geld beschikt over 2x een 1980Ti desktop variant in je laptop.

Ik heb zelf meerdere zelf samengestelde laptops gehad. Nog nooit een enkel probleem mee gehad, alleen de accu is wel een “beetje” sneller op ;).

Ik durf dan ook wel te stellen dat ik voor minder geld een snellere, minstens zo betrouwbare laptop kan samenstellen, dan bij Apple (ja, ook voor andere toepassingen dan alleen gamen).

Alienware of ASUS Rog ook wel eens naar gekeken, maar teveel klachten naar mijn mening. Of er zitten opties op die je niet kan weglaten, maar waar je wel voor betaalt.





@unknown234: Maar heeft die samengestelde laptop een 4TB SSD die 3GB/sec. kan schrijven en lezen? En kun je daar 10 uur mee doen? En is die laptop ook waanzinnig klein en iets minder dan 2 kilo zwaar? Volgens mij is het best wel knap wat Apple voor elkaar heeft gekregen.
@willeme: zo’n SSD van Apple loopt toch meestal wel aardig voorop. Mijn 15” 2015 i7 met 512GB SSD haalt ook ruim 2GB/s, dat was toendertijd echt bizar snel, volgens mij 40-50% sneller dan de concurrent. Voor gamers misschien niet interessant, net zoals externe SSD’s voor meeste gamers niet interessant zijn, maar voor 4 of 8K videobewerkers? Ja, dan komt die schrijf en leessnelheid tot zijn recht. Ik edit op mijn oude MBP ook met gemak 4K beelden, i.c.m. het goed geïntegreerde touchpad, heb ik daar geeneens een muis bij nodig (heb er geeneens een). Waar je bij Windows al gauw snakt naar een tweede scherm, heb ik dat bij Mac OS veel minder. Unibody bouwkwaliteit is iets waar je wel of geen waarde aan hecht, maar bij Windows unibody kopen kost je ook gauw richting 1500 euro, dat is maar 200 euro goedkoper dan een vergelijkbare Mac toen ik voor het laatst keek jaartje geleden.
@jzaero: De 2015 zit op ongeveer 1.300 MB/sec. Dat was toentertijd twee keer zo snel als de beste waarden van de concurrentie. Bij de refresh in 2016 werden de schijven nog veel sneller. Die zaten op 2GB/sec. Nu dus 3 GB/sec. Dat is echt bijzonder snel. Als jij een video van 30 minuten in 4K wil bewerken en exporteren ben je zo veel sneller klaar. Je hebt ook geen extra schijf meer nodig. Die Samsung SSD’s (de T5) zijn ook prijzig, maar absoluut niet zo snel. Als ik het geld had, kwam er meteen eentje. 4TB. Kan ik al mijn muziek op ALAC-kwaliteit gewoon op mijn laptop kwijt. Nu gebruik ik nog een Time Capsule van 3TB. Is wel heel erg veel goedkoper ;-)
@jzaero: Jongens jongens het ging hier om de auto’s…… gaming discussies en ellenlange ik weet beter wat goedkoper is doen we maar op Tweakers!!

Doe mij de Jaaag maar en dan meteen de Saab er bij voor als de Jag een keertje stuk is. Dit zijn leuke prijsjes ;)
@dutchneon: Ach, dat ze Apple aanhalen is alleen maar clickbait natuurlijk en daarom ook niet gek dat er hier over gediscussieerd wordt. Maar als het echt op auto’s aan moet komen, koop ik voor dat geld een E39 M-Sport 530i of 540i in mooie staat. Een E46 330i M-Sport kan ook. Wellicht niet zó bijzonder of snel als de bovenstaande auto’s, maar wel meer mijn straatje.

@willeme: hmm kan mij toch echt herinneren dat hij meer richting de 2GBps read zat dacht ik. Is alweer tijd geleden dat ik die test had gerund, maar het gaat in ieder geval om de mid-2015 15” i7 2,5 Ghz, geupgrade 512GB SSD en dedicated videokaart. Weet niet hoeveel onderling nog verschil zat in de SSD’tjes.
@jzaero: jij hebt het leven zo begrepen
Sorry @willeme: maar je reactie; ”Maar heeft die samengestelde laptop een 4TB SSD die 3GB/sec.” is geen goede onderbouwende en gegronde zin om Apple als DE computer merk te bestempelen en tenslotte is het allemaal commerciële praatjes. Het is een wedstrijdje ver plassen geworden.

Op de site van Apple staat ook nog het volgende:

”Tests uitgevoerd door Apple in juni 2018, waarbij gebruik is gemaakt van prototypen van de 13‑inch MacBook Pro met een 2,3‑GHz quad‑core Intel Core i5-processor, een SSD van 1 TB en 8 GB RAM, en prototypen van de 15‑inch MacBook Pro met een 2,6‑GHz 6‑core Intel Core i7-processor, een SSD van 1 TB en 16 GB RAM. Tests uitgevoerd in FIO 3.7 (opdrachtgrootte 1024 KB, testbestand 150 GB en 8 uitstaande IO’s). De tests zijn uitgevoerd met specifieke computersystemen en geven de prestaties van MacBook Pro bij benadering weer.”

Bron: https://www.apple.com/nl/macbook-pro/#footnote-20

Er is dus een prototype 13 inch macbook gebruikt. Er zijn dus geen schrijf/lees snelheden getest met de 4 tb ssd geheugen. Het zal best snel schrijven maar geen 3 gb/s. Dus de schrijfsnelheid waarmee apple mee loopt te pronken kan je als ongegrond verklaren

Ik probeer het merk echt niet de grond in te boren, maar tegenwoordig staren mensen zich blind aan al die merken, embleempjes en cijfertjes om dat het wordt bestempelt als status symbool en omdat je ze kunnen pronken omdat ZIJ dat zeggen. Ik ben er erg allergisch voor en prik er dus snel doorheen als er zoiets tegen mij gezegd wordt en als IT/gadget hobby’er en autofanaat, doe ik liever wat research voordat ik het blind koop. Mede door de research kan ik mijn eigen aankoop ook goed onderbouwen. (niet dat het veel uitmaakt, want uit eindelijk moet je zelf weten wat je koopt)
@willeme: 3,2Gb lezen en 2,2Gb schrijven. Ja, ook die kun je kiezen in je samengestelde laptop (zelfs iets sneller volgens specs: 3,5 om 2,7. Niet dat het veel uitmaakt)

10u mee doen? Waarschijnlijk niet nee (heb nog geen samengestelde in handen gehad met de nieuwste processoren/videokaarten). Hangt er met name van af wat voor voeding je hebt, beeldscherm instellingen en of je laptop laat draaien op onboard GPU of niet. Ik gok op een uurtje of 6-7.

Daarintegen kun je wel voor sneller werkgeheugen kiezen, betere Wifi en een beter beeldscherm icm videokaart.

Design en gewicht? Nee design moet je het niet van hebben. Clevo based. Gewicht valt tegenwoordig mee, maar ik gok niet dat een samengestelde de 2 kilo redt. Zal eerder rond de 3-4 kilo liggen.

Voor de gemiddelde gebruiker is een mac book pro natuurlijk makkelijker om te kopen. Ben je zelf wat handiger (toekomstige upgrades) en geef je niet zoveel om design dan ben je beter af met een samengestelde qua prijs/prestaties.

Voorgaande reactie was ook meer bedoeld om te laten zien dat er meer is dan alleen een Pro. Verder werkt Apple natuurlijk makkelijk, heb zelf ook het een en ander van Apple op een PC/laptop na.

@unknown234:nvme is the way to go
Een DS3 racing voor onder de 9k euro’s? Wat voor een ellende bak moet dat dan zijn.
@screamgt: ik vind hem ook heel scherp geprijsd!
De Jaguar XJR is echt een comfortabele auto, zeker de keuze dus
Half on topic; nog steeds erg jammer dat de Apparata app er niet meer is.
De XJR. Alleen maar omdat ik er jaren in heb gereden en nog altijd spijt heb dat ik ‘m heb weggedaan. Wat was ie goed. In alle opzichten. Hij zoop ook als de beste. But who cares. It’s a Jaaaaaag!
Voor het gemak even gekeken naar wat cabrio’s binnen dit budget en man, wat een keuze!

Deze E46 330 bijvoorbeeld. Mooi ding man, prachtige kleur en velgen. Lage kilometerstand en mooie prijs; https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-330-cabrio-330ci-3-0-aut-high-executive-e46-benzine-groen-ecc2a9a8-9c83-434b-b551-2c121e361365

Een leuke MX5 bijvoorbeeld. Dingen wegen geen drol en worden geloofd overal ter wereld. De meest verkochte roadster zelfs en dat is niet zonder reden. https://www.autoscout24.nl/aanbod/mazda-mx-5-1-8-executive-roadster-127-pk-lederen-int-clima-benzine-grijs-a6566c02-8f53-4ff4-b5d0-e119824c2e14

Hier blijft het niet bij, de keuze is echt reuze.
@viezefreddyw: oooh! die 330 is fijn!
@shogun: Fraai ding toch? Het enige wat mist is cruisecontrol volgens mij.
Die Saab is wel echt heel mooi en stijlvol zeg. Alleen snap ik niet dat, als je zoveel geld uitgeeft, niet gaat voor een automatische airco. Dit ziet er wat goedkoop uit.
Die Mazda MPS is dat een turbo blok?
380Nm uit een 2.3 benzine, de kwijl loopt uit m’n bek!
@tjorque: zal ik je nog harder laten kwijlen? Mijn 2.2 20V turbo heeft 500+ nm. Rijden op een golf van koppel, heerlijk!
Hoezo geen enkele andere partij die dit aanbied? Er zijn zat laptops van 4000 euro te koop (HP Elitebook bijv.). Daar douw je dan zo’n 4TB SSDtje in en je zit op 8000 euro.
@vondick: volgens mij kon daar geen 4TB SSD in met 3GB/seconde lees en schrijfsnelheid.

Chipset kan wel, is gewoon Coffee Lake can Intel. Betere graphics kan overigens wel. AMD Radeon 4GB is niet wereldschokkend. 32 GB DDR4 kan ook wel. De prijs zit ‘m vooral in die bizarre SSD.
@willeme: heb je nu ook al verstand van pc’s? Nog meer interesses?
@lippie: Dankzij onze collega’s op Apparata kan ik een klein beetje meepraten over tech. Mijn absolute passie is muziek, maar er is niet echt een markt voor om te schrijven daarover ;).
@willeme: misschien moet je muziekblog opzetten. Markt zit ‘m in de advertenties en exposure en als je gepassioneerd bent dan krijg je vanzelf een draagvlak. Als je dan maar niet gaat bezuinigen op je auto artikelen want die zijn te goed.
@willeme: Of schrijf een artikel over de beste geluidsinstallatie fabrieksaf in auto’s. Bose, Mark Levenson etc.
@willeme: muziek? Start muziekblog! Mij heb je alvast binnen!
@willeme: De NVMe interface met dat chipset zou die snelheid gewoon moeten ondersteunen. Zo’n SSD kun je gewoon kopen Samsung 960 EVO? Zou de specs er ff bij moeten zoeken.
@vondick: hp elitebook is niet beschrikbaar met een i9, wordt zelfs nog verkocht voor een rug met een f*cking i5… (13”) als je een vergelijking wil maken zul je dus helemaal zelf moeten gaan bouwen. kan met een mac ook.
@gwnbmw: De elitebook was maar een voorbeeld, maar als ik ff google dan zie ik dat het eerste de beste MSI laptoppie al is uitgevoerd met een i9 en een zware grafische chip: https://www.coolblue.nl/product/810960/msi-gt75-titan-8rg-086nl.html?tid=pla-431014157973&ref=631192&gclid=EAIaIQobChMIi6aNkIKi3AIVRbgbCh1wQAz4EAQYAiABEgKkJPD_BwE
@vondick: Wow, wat een apparaat. Ongeveer vier keer groter dan een MacBook ;-). Niet echt een vergelijk. En binnen twee uurtjes een lege accu waarschijnlijk.
@willeme: Ah joh, ik vind alles op mijn 17 inch laptop al gepriegel en veel te klein. dus 15 inch kijk ik niet eens naar :P. Je snapt mijn punt wel toch? De SSD is het voornaamste onderdeel waar jouw configuratie op uitblinkt, en die kun je in veel laptops proppen.
@willeme: Die Macbook is kennelijk toch een beetje te zwaar gespecced voor de kleine behuizing: https://tweakers.net/nieuws/141109/topmodel-2018-versie-macbook-pro-is-door-throttling-langzamer-dan-2017-variant.html
@vondick: Ongelooflijk. Ik zag de video van Dave2 en Lisa Gade. Gaat nergens over. Net alsof je 400 pk op het linkevoorwiel hebt. Bij vol gas kan een auto er niets mee. Dit is echt wel heel erg slecht. 400 euro voor zo’n processor is bizar veel geld, maar je kan er dus maar 10 seconden wat mee
Voor 4000 piek wil ik ook wel opsleg, geen idee wat het doet maar ‘t vast heel ergonomisch zijn
@jochen: Lachen hoor, grapjes maken over een spelfoutje terwijl je eigen comment ook niet bepaald foutloos is. Chapeau.
@viezefreddyw: graag gedaan 👍
@jochen: die 4tb is erbij geconfigureerd omdat er anders geen leuke auto te krijgen is voor vergelijkbaar geld. Geen hond die nu al 4tb ssd koopt. Misschien over twee jaar
Ik wist oprecht niet dat er zulke dure laptops waren. Ik heb er vorige maand 1 van €600,- gekocht en ik dacht dat die al duur was…

Wat moet je er mee??

Maar ja, dat zal een computer freak ook wel over ons zeggen als we een auto van €300.000,- de hemel in prijzen..
@phevtreb: de wet van Moore zorgt ervoor dat een laptop 10x zo hard afschrift als een auto van 300k en een restwaarde heeft van een drol.
@loserboi932: Tenzij je een MacBook he t, die krengen behouden hun waarde behoorlijk. Natuurlijk, je zal afschrijven, maar relatief gezien valt het mee. Na drie jaar kun je zeker de helft terugkrijgen. Zeker nu die refurbishmarkt enorm aan het groeien is, kun je gebruikte Apple producten goed verkopen.
Oei oei die alfa… Daar gaan van vele mensen het hart sneller van kloppen. Zou er maar snel bij zijn want die is zo verkocht…… Toch, of niet…?
Voor 8k heb je de Ferrari onder de laptops. Voor 8k koop je niet het MacBook onder de auto’s :p
‘De tussenacceleraties waren bijzonder indrukwekkend, met dank aan 540 Nm aan koppel. Dat is in 2018 nog steeds veel, maar in 2003 was het sensationeel.’

Sensationeel? Valt wel mee, toch? Een beetje dikke diesel Benz of BMW haalde dat in die tijd ook wel…
@skinnybmw: Welke dan? Een 530D uit die tijd had een koppel van ongeveer 410 Nm.
@skinnybmw: De 740D had je natuurlijk nog, maar dat is geen vergelijk wat mij betreft. Dat was een 4 liter V8 diesel. Die had 560 Nm.

Dus zo’n C30 met 5-pitter diesel met 540 Nm is natuurlijk niet slecht.
@viezefreddyw: Een W211 E320CDI uit 2003 had 500NM. Mijn E61 530D uit 2004 ook.
@skinnybmw: De C30 CDI AMG kam uit in 2002. Er waren destijds niet heel veel snelle diesels. Qua koppel deed de C30 CDI AMG het bovengemiddeld goed. De vijfcilinder was sterker dan alle zescilinder diesels van BMW, Mercedes en Audi. Ook had de C30 CDI AMG 60 Nm méér dan de V8 TDI uit de Audi A8. In vergelijk met de 740d had de C30 CDI AMG slechts 60 Nm mínder. De Touareg met V10 TDI had veel meer koppel (750 Nm), maar ook flink wat extra slagvolume, cilinders en een turbo. Daarbij, de motor was niet alleen bijzonder krachtig, maar ook nog eens gelepeld in een relatief kleine C-Klasse.
@willeme: Het is ook zeker een beest van een diesel in een klein chassis wat het wel bijzonder maakt. Een D10 Biturbo uit 1997 had 500nm uit een groter blok maar qua nm’s steekt de AMG daar weer bovenuit met z’n lage gewicht. Alleen sensationeel bijzonder vind ik het persoonlijk niet.
@skinnybmw: die Alpina D10 kwam in 2000 opde markt, niet 1997 volgens mij. Die D10 was op basis van de 530d. Ondanks een extra cilinder en turbo alsnog minder koppel.

Je hoeft het natuurlijk niet met mij eens te zijn, maar ik kan zo even geen D-segment auto bedenken die ook maar een beetje in de buurt komt. Vandaar ‘sensationeel’. Die C30 CDI AMG’s waren echt snel op de tussensprint. Vandaar de gekozen bewoording.
@willeme: In het D-segment een uniek snelle diesel, dat ben ik zeker met je eens, qua prestaties overall niet sensationeel. De Alpina en E320CDI hielden hem aardig bij. Zou nog wel eens een C30 CDI willen bezitten, maar moest ik kiezen dan ging ik toch voor een D10.
Doe mij die computer maar. Stuk rapper dan de joekelige Hackintosh die ik een paar jaar geleden heb gebouwd. Die jag is wel echt schitterend, maar die kost alleen maar geld…
@dizono: fanboy.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).