• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze Audi kan automatisch parkeren én laden

Auteur: machielvdd, gepost 9 januari 2024 om 13:30 – 5 Reacties

Naast automatisch parkeren is er nu ook automatisch opladen. Als dat elektrisch rijden nu geen ding wordt weten wij het ook niet meer.

Auto’s die helemaal zelf kunnen parkeren zijn inmiddels geen toekomstmuziek meer. Deze functie zit niet alleen op de allerduurste auto’s, er zijn ook al ‘eenvoudige’ Kia’s die kunnen parkeren terwijl je zelf al bent uitgestapt.

Volkswagen is nu al aan het kijken naar een volgende stap: elektrische auto’s die niet alleen zelf kunnen parkeren, maar ook meteen zelfstandig opladen. Dat is nog niet zo simpel, want hoe kan een auto een laadkabel bij zichzelf inpluggen?

De eerste stap is dat de auto zelf een laadplek opzoekt. Bosch had al een automated valet parking system, waarbij de auto zelf een parkeerplek opzoekt. In samenwerking met Cariad, een dochteronderneming van VW, wordt dit nu uitgebreid met het zelfstandig opzoeken van een laadplek.

Goed, de auto kan dus een laadplek vinden. En dan? De oplossing van Bosch en Volkswagen is… een robot. Deze opent de laadpoort en plugt de kabel in. Super handig. Zo’n robot moet alleen wel aanwezig zijn op locatie, want die komt niet uit de auto zelf.

Wat dan wel weer handig is: als de laadsessie is afgelopen zoekt de auto vervolgens weer zelf een normale parkeerplaats op. Aan laadpaalkleven doet deze slimme Audi e-tron dus niet.

Volgens Cariad is het eenvoudig maken van opladen “essentieel voor brede acceptatie van elektromobiliteit”. Die acceptatie gaat alleen niet opschieten als er eerst overal robots geplaatst moeten worden bij laadplekken…

Automatisch opladen zal dus vooral op kleine schaal toegepast worden op specifieke locaties, wat overigens voor het hele ‘automated valet parking’ geldt. Je moet het vooral zien als een luxe service.

Ook interessant!

  • Audi-baas pleit schuldig in rechtszaak dieselgate
    Audi-baas pleit schuldig in rechtszaak dieselgate
  • Mijn Auto: de Audi S5 Cabrio van Lars
  • Italdesign brengt ode uit aan deze vergeten Audi concept car
  • Mijn Auto video: Audi RS4 Avant van Laurent

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, bosch, Elektrisch, Volkswagen

Vorig bericht: « Video: dief jat BMW 8 Serie op sneaky wijze
Volgend bericht: Aanvragen maar: de subsidiepot voor EV’s is weer vol »

Lees Interacties

Reacties

  1. Gulli zegt

    9 januari 2024 om 15:54

    Gooit hij er in de winter ook een kannetje heet water overheen mocht de kabel vastgevroren zitten?

    Login om te reageren
  2. ericc zegt

    9 januari 2024 om 16:39

    Als zelfs parkeren en laden vol automatisch gaat dan hoeft een auto niet meer. Allemaal eenheidsworsten die EV’s. Plezier en genot van auto besturen is er in de toekomst niet meer bij.

    Login om te reageren
  3. leaper035t zegt

    9 januari 2024 om 18:00

    Voldoende parkeerplaatsen voorzien met platen voor inductieladen.

    Vraag aan de kenners: kan aan bestaande wagens met elektrische motoren makkelijk een magneet toegevoegd worden om deze draadloze laadtechniek via inductie mogelijk te maken?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      10 januari 2024 om 07:31

      Vrijwel elke fabrikant heeft met inductief laden geëxperimenteerd maar de meesten hebben het weer stop gezet. De wagen moet erg precies gepositioneerd worden en het blijft inefficiënt.

      Login om te reageren
  4. mashell zegt

    10 januari 2024 om 07:33

    Dit heeft alleen zin als de wagen ook “plug and charge” ondersteund. Dat heeft Audi maar heeft dat beperkt tot hun eigen laadpas. Maakt deze oplossing vrij zinloos voor de meeste klanten.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North