• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze auto’s van anderen heeft Porsche zich mee bemoeid

Auteur: Loek, gepost 27 juli 2025 om 07:00 – 25 Reacties

Porsche wilde zich nog wel eens richten op andere merken om geld te verdienen en deze auto’s kwamen op de markt met Porsche-bemoeienis.

Het Duitse merk Porsche ken je momenteel van de 911 en Cayman, maar ook van de Cayenne, Taycan, Macan en Panamera. De structuur is simpel: die laatste vier zijn luxeauto’s waar lekker veel winst op gepakt wordt, omdat de markt er om vraagt. Daardoor heeft Porsche wat ademruimte en kan alles op alles gezet worden om van de 911 en Cayman de droomsportwagen van velen te maken. Nou is Porsche van VAG, maar het merk is financieel in een betere positie dan ooit.

Porsche-hulp

Dat is wel eens anders geweest. Sterker nog: Porsche stond aan het randje van de afgrond als de Boxster en Cayenne niet waren gekomen. Met auto’s als de transaxle-modellen (924, 944, 928, 968) heeft Porsche lange tijd geprobeerd om een andere sportauto dan de 911 te verkopen, met gematigd succes. Toch was er voor het merk nog een andere manier om geld te verdienen: die naam Porsche, die is heilig. En dus is je kennis te koop.

Auto’s waar Porsche zich mee heeft bemoeid

En dus zijn er een paar auto’s op de markt gekomen van merken die mogen zeggen: daar heeft Porsche mee geholpen. We hebben een paar voorbeelden gepakt en op een rijtje gezet, lees mee:

Audi RS2 Avant (B4)

Het ene voorbeeld is bekender dan de andere, zo ken je vast het verhaal van de Audi RS2 Avant. Het is vrij simpel: Audi wilde een keihard performance-model in de geest van de Sport Quattro, wat zoals bekend de RS2 Avant op basis van de Audi 80 werd. Porsche kon helpen met de performance-onderdelen. Zo is de 2.2 liter vijfcilinder in de basis een Audi-blok, maar met nieuwe onderdelen van Porsche. Die bemoeiden zich ook met de ophanging, remmerij en de rest van de motorruimte, evenals het toevoegen van vele onderdelen van een Porsche 964 (mistlampen, velgen, spiegels, etc.). Audi zou Porsche financieel helpen in ruil voor deze halve Porsche in een estate-verpakking. Leuk feitje: initieel was de RS2 bedoeld als ‘gewoon’ een heftigere versie van de Audi S2 Coupé, maar de combinatie van Audi en Porsche in zo’n model zou het de transaxle-auto’s van Porsche zelf nog moeilijker maken als geduchte concurrent. Ook een RS2 sedan bestaat (als prototype), maar werd afgeschoten omdat plannen voor een Porsche-sedan des tijds ook al bestonden. Vandaar de Avant: op en top Audi en niet concurrerend met een Porsche des tijds.

Chevrolet Epica / Daewoo Tosca (V250)

Het is niet zo dat de hulptroepen van Porsche enkel bijsprongen bij grote lokale namen. Nee, als jij een opkomend Zuid-Koreaans merk was dat in Europa wilde gaan scoren, mocht je ook Porsche lief aankijken. Daewoo deed het. Hun grote sedan bekend als de Tosca (Tomorrow Should Come Always) kwam hierheen als de Chevrolet Epica. Beschikbaar met twee versies van een zes-in-lijn, 2.0 en 2.5 liter groot (141 en 156 pk). Deze motor, de ‘XK’-serie, is ontwikkeld door Porsche voor gebruik in de Epica en Tosca. Helaas wisten de twee er geen langdurig partnerschap uit te krijgen.

Mercedes-Benz 500 E (W124)

De Mercedes 500 E is ook een vrij bekend voorbeeld. Als broeder van een andere moeder in Stuttgart zijn Benz en Porsche toch een beetje buren van elkaar. Een samenwerkingsproject kwam met de 500E. Al zijn de Porsche-banden ietsje minder aanwezig dan ze lijken. Het is een chassis en koets van Mercedes, met een Mercedes-motor waar Porsche niet eens aan heeft gezeten. Hoe het zat: Mercedes was druk bezig met de S-Klasse (W140), maar wilde wel graag een V8-versie van de E-Klasse uitbrengen met de 5.0 liter grote ‘M119’ V8. Om zich volop op de S te kunnen blijven storten, werd aan Porsche gevraagd om de W124 zo om te bouwen dat de V8 voorin past en dat het zooitje heel blijft. Zo kwam de verbrede koets in het spel met de breder uitgezette wielen. Ook de assemblage van specifiek de 500E werd gedaan in de Porsche-fabriek. Beide partijen tevreden, want in ruil voor een zak geld had Mercedes nu en genoeg mankrachten voor de W140, en een nieuwe topversie voor de W124 met Porsche-credits.

Mitsubishi INVECS-II

Nee, dat is niet een model waar je nog nooit van hebt gehoord, maar een transmissie. Mitsubishi had bedacht dat hun nieuwe slimme automaat de naam Intelligent & Innovative Vehicle Electronic Control System moest krijgen. Afgekort INVECS. De eerste versie van INVECS was een -voor die tijd- slimme automaat, al is dat slimme naar huidige maatstaven nogal rudimentair. De INVECS-II is waar Porsche om de hoek kwam kijken. Die is namelijk hevig gebaseerd op Porsche’s Tiptronic. Uiteraard om de mogelijkheid te bieden voor zelf schakelen, naast het compleet automatisch kunnen schakelen van de bak. De INVECS-II debuteerde in de Mitsubishi FTO in 1994, maar ook de Legnum VR-4 kreeg hem.

Opel Zafira (A)

De allereerste Opel Zafira profiteerde van het vroeg bijschakelen toen dit autotype populair werd. Op basis van de doodnormale Astra werd een kleine MPV gebouwd, die ondanks zijn C-segment-basis toch zeven man mee kon nemen. Veel binnenruimte in een niet belachelijk grote auto: dat sloeg aan. Ook omdat de Zafira nog gewoon reed als een Astra. Het was Porsche die zich flink heeft bemoeid met de Zafira, zo deden ze in Zuffenhausen de kwaliteitscontrole en werd door Porsche het ‘Flex 7’-systeem ontwikkeld waardoor je in een handomdraai van vijf zitplaatsen zeven kon maken.

Peugeot 607

Een beetje een déjà vu: de invloeden van Porsche op de Peugeot 607 gaan zo ver als de transmissie. Ook Peugeot wilde voor hun grote sedan dat de bak zowel zelf kon schakelen als een handgeschakelde stand had. Net zoals de INVECS-II van Mitsubishi is het dus een bak die sterk gerelateerd is aan de Porsche Tiptronic. Overigens is het moeilijk om dit echt ‘door Porsche’ te noemen, want de bakken komen van ZF. Maar het was toch echt Porsche die ZF de opdracht gaf om met de Tiptronic te komen, waardoor de technologie wel een idee was van Porsche.

Renault Sport Clio V6 (CB)

De Renault Sport Clio V6 mag dan aanvoelen als een bizarre eendagsvlieg, maar de flink verbrede hot hatch overleefde zelfs de facelift van de Renault Clio II. Het nieuwe snoetje is één van de redenen om de Clio met 3.0 liter grote V6 in het midden weer leuk te vinden, maar ook het vermogensaantal dat naar 255 pk stijgt wellicht. En dat laatste is waar Porsche om de hoek kwam kijken: specifiek voor de facelift richtte Porsche zich op de motor om de laatste extra pk’s eruit te persen.

SEAT Ibiza / Malaga (021A)

Nadat SEAT veel deed op basis van modellen van Fiat, was het tijd voor iets compleet nieuws. En SEAT deed dat door alles wat ze konden binnen te hengelen om hulp te krijgen bij een nieuwe kleine hatchback. En die hulp kregen ze om de SEAT Ibiza te realiseren. Het koetswerk werd getekend door Giorgetto Giugiaro, al moet daarbij wel de kanttekening geplaatst worden dat Giugiaro een afgewezen ontwerp voor de Golf kon gebruiken. Karmann was betrokken bij het bouwproces van de auto, ook al werd deze in Barcelona in elkaar geschroefd. En waar Porsche invloed uitoefende: de viercilinder motoren die SEAT al gebruikte werden herzien en waar nodig verbeterd door Porsche. Voor een kleine vergoeding mocht SEAT dan ook System Porsche bovenop de motor zetten.

Subaru Legacy B4 Blitzen (BE)

In theorie zijn een Subaru en een Porsche al ietwat aan elkaar gerelateerd, want beide merken geloven heilig in de boxermotor (al is Porsche’s derivaat hiervan anders dan de meeste boxermotoren). Een samenwerking tussen de twee kwam pas in 2003 met een speciale versie van de derde generatie Legacy sedan. De B4-versie van deze auto met de herziene 280 pk sterke 2.0 boxermotor kwam er in vele smaakjes, maar als afscheidsmodel in 2003 kwam die er als Blitzen. Dat is uiteraard gebaseerd op het Duitse woord Blitz en slaat dus op de banden met het Duitse Porsche. Grappig genoeg is het grote nieuws van de Blitzen een sequentiële automaat, waarbij je dankzij de INVECS-bak en de bak van de 607 wellicht denkt aan Porsche. Maar in dit geval was het Porsche Design die Subaru hielp met het ontwerpen van een speciale bodykit, spoiler en velgen voor de Legacy B4 Blitzen.

BONUS: VAZ 2103

Om te begrijpen waarom de VAZ 2103 met Porsche-samenwerking er net niet kwam, is het wellicht handig om te begrijpen dat Porsche hun taak als hulptroep erg serieus neemt. Tenminste, het merk kon geld altijd gebruiken. Maar als je een auto de naam Porsche meegeeft, moet ‘ie wel Porsche-waardig zijn. Dus namen ze ook het faceliften van de VAZ 2103 om tot de VAZ-Porsche 2103 te komen erg serieus. Onderhuids werd alles naar een hoger plan getild en ook het design kreeg een kleine oppepper: we herkennen zelfs wat 930 Turbo in de voorbumper. Toch koos Lada uiteindelijk ervoor om de VAZ-Porsche 2103 niet in productie te nemen en voor een zelfbedachte facelift voor de 2103 te kiezen. Het enige wat Porsche ooit concreet heeft gedaan voor Lada zijn kleine aanpassingen voor de Lada Niva. Ten slotte kwamen ze in 2007 nog met een designschets voor een moderne sedan. Ook die werd nooit wat.

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Porsche Panamera Turbo van Rob
  • Mijn Auto video: Porsche 992 Carrera van Rene
  • Mijn Auto video: Porsche 911 Turbo (997.1) van Roy
  • Video: onoplettende Porsche-rijder beukt auto

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

lijstjes, Porsche

Vorig bericht: « Dit is de goedkoopste Lamborghini Urus van Marktplaats
Volgend bericht: 550 pk en een kinderwagen: Shelby GT500 van Michael is een gezinsauto #MijnAuto »

Lees Interacties

Reacties

  1. verdebosco zegt

    27 juli 2025 om 07:15

    Vergeet niet het werk van Porsche voor ‘onze’ Volvo 480. De motoren waren oorspronkelijk van Renault maar door Porsche doorontwikkeld, O.a. cilinders, cilinderkop, spruitstuk en Bosch K-Jetronic-brandstofinspuiting.

    Login om te reageren
    • tatog zegt

      27 juli 2025 om 20:37

      Daar dacht ik ook meteen aan!

      Login om te reageren
  2. ty5550 zegt

    27 juli 2025 om 07:24

    Wat een leuk artikel met niet enkel the usual suspects, hulde!

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      27 juli 2025 om 13:35

      Zeker! Erg leuk om te lezen +1

      Login om te reageren
  3. kniesoor zegt

    27 juli 2025 om 07:35

    Zo is de AJ6 V6 van Jaguar in de basis ook een ontwerp van Porsche. Daarna als 12-klepper door Ford tot Duratec doorontwikkeld voor o.a. de Mondeo ST. En uiteindelijk mbv Cosworth tot 24-kleps motor voor Jaguar, dat toen nog eigendom was van Ford.

    Login om te reageren
  4. mashell zegt

    27 juli 2025 om 07:37

    Staat Porsche Engineering net zo los van Porsche de autofabrikant als Porsche design waar ze horloges en andere gladde dingen voor iedereen die daar voor betaald ontwerpen?

    Login om te reageren
  5. ericc zegt

    27 juli 2025 om 09:01

    De Mercedes is de enige die in het Porsche museum staat. De andere wagens niet.

    Login om te reageren
    • perry_snijders zegt

      27 juli 2025 om 09:38

      Je bent ook wel goed gek als je uit vrije wil een Zafira in je museum gaat zetten ;-)

      Login om te reageren
      • Loek zegt

        27 juli 2025 om 13:24

        @perry_snijders: en toch hebben ze er één die (in roulatie) wel eens te vinden is in het museum.

        En waarom ook niet. Wellicht vanwege de Porsche-bemoeienis is zo’n Zafira echt lang geen slechte auto met een beetje potige motor. Doet voor zover ik weet niet onder voor een hatchback qua rijgedrag maar dan met ruimte voor zeven.

        Login om te reageren
        • perry_snijders zegt

          27 juli 2025 om 14:55

          @Loek Hebben ze daar eigenlijk ook een Samara?

          Login om te reageren
    • Robert zegt

      27 juli 2025 om 09:51

      Verbazingwekkend dat ze er geen RS2 naast hebben willen zetten.

      Zowel de RS2 als de 500E vind ik overigens uiterst begerenswaardig…

      Login om te reageren
      • outlook zegt

        27 juli 2025 om 10:00

        De RS2 zal ondertussen wel een aardige duit moeten kosten

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          27 juli 2025 om 11:07

          Afhankelijk van de staat en km-stand 50k tot net boven de 100k. De W124 500 E zit op een vergelijkbaar prijsniveau.

          Hoewel ik ze allebei jaloersmakend gaaf vind, is de 500 E denk ik de betere keuze t.o.v. de RS2. Voor de klassieke Audi’s is de onderdelenvoorziening dramatisch, zeker in vergelijking met die van Mercedes-Benz.

          Login om te reageren
  6. Johanneke zegt

    27 juli 2025 om 10:49

    Is Porsche niet eigenaar van VW, en VW weer eigenaar van Porsche? Is een hele contructie ontstaan toch, omdat Porsche er bijna in geslaagd was om VW over te nemen in 2008.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 juli 2025 om 12:02

      De families Piech en Porsche trekken samen met de deelstaat Niedersachsen aan de touwtjes bij beide via een extreem ingewikkelde constructie.

      Login om te reageren
    • citroen55 zegt

      27 juli 2025 om 14:10

      Wiedeking heeft geprobeerd VW over te nemen, maar dat liep op een drama uit en ging het omgekeerd. Wiedeking werd buiten de deur gezet.

      Login om te reageren
  7. bietje zegt

    27 juli 2025 om 10:49

    Die 500E met ‘klassieke’ Porsche 2.5 S/T ‘flares’ bij de voorschermen… 🤩

    Login om te reageren
  8. Pallas zegt

    27 juli 2025 om 11:21

    Ik mis de Lada Samara, daar was Porsche ook bij betrokken volgens mij.

    Login om te reageren
    • LoutervanPlezier zegt

      27 juli 2025 om 22:50

      Ja, die miste ik ook, Lada 2108/Samara; https://nl.wikipedia.org/wiki/Lada_Samara.

      Login om te reageren
  9. ejpotter zegt

    27 juli 2025 om 11:41

    Ik heb de SEAT gehad, wat voelde ik mij toen het mannetje met dat System Porsche “logo” onder de motorkap.

    Login om te reageren
    • timdawg zegt

      27 juli 2025 om 14:46

      Ik ook, de 1.2 met 57pk maar liefst. Eén van de laatste van de facelift van de eerste generatie (1993). Met zonnedakje en elektrische ramen. Was m’n eerste auto…

      Login om te reageren
      • ejpotter zegt

        27 juli 2025 om 23:10

        Ik had die zonder dakje noch elec ramen. Was ook mijn eerste auto. In het grijs.

        Login om te reageren
  10. xavierwest zegt

    27 juli 2025 om 12:11

    Echt een verademing, dit soort artikelen, hier gaat het autohart sneller van kloppen. Graag meer van dit, keep ’em coming! 🚗🔥

    Login om te reageren
  11. giulia64 zegt

    27 juli 2025 om 17:18

    Volvo 850R mag nog bij het lijstje

    Login om te reageren
  12. Homer55 zegt

    27 juli 2025 om 19:22

    Wat ik nog steeds niet snap is de 500E verbreed moest worden maar de 400E origineel bleef. Beide zelfde M119 motoren met 4bak. Is de 4liter zoveel smaller dan de 5 liter blok?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North