• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze blunders met schakelen slopen je auto

Auteur: jaapiyo, gepost 18 mei 2024 om 19:24 – 51 Reacties

Versnellingsbak blunders schakelen

Je kan natuurlijk bij 300 km/u terugschakelen naar de ‘2’ in je Porsche Carrera GT, maar ook met deze subtielere blunders, kan je je auto slopen!

Duurzaamheid is erg belangrijk anno 2024 en niets is duurzamer dan heeeeeeeel lang doorrijden met dezelfde oude bak. Bij het fabriceren van een nieuwe auto komt immers onzettend veel CO2 kijken. Dus de echte milieuridders, rijden in een Porsche 944 of Mercedes W124 Diesel.

Als je zo’n ouder beestje rijdt, wil je die liefst wel heel houden. Nu is ondergetekende daar evident niet zo goed in getuige de andere bak en koppeling die vorig jaar gemonteerd zijn. Maar gelukkig heeft de ADAC nu wat tips voor mij, waarmee ik de huidige techniek mogelijk wat beter heel houdt.

Hand van de pook

Net als vroeger op kamp, moet je de handjes boven de dekens houden. Dat wil zeggen, van de pook af heffen. Mensen die in een luie houding hun ledemaat rusten op de pook, kunnen namelijk onbewust druk uitoefenen op de versnellingsbak en voor slijtage zorgen. Hoe meer je weet…

Voet van het pedaal

Iets soortgelijks maar dan met de onderste extremiteiten doet zich voor bij het koppelingspedaal. Om een beetje gevoel met je auto te hebben, plaats je die automatisch vaak boven het pedaal. Ook wel zo veilig, zodat je meteen kan handelen als er een wielrenner je een middelvinger wil geven en vlak voor je auto op zijn snufferd gaat. Het risico zit er echter in dat je per abuis het pedaal een beetje intrapt. En dus voortdurend rondrijdt met slippende koppeling. Je kan je natuurlijk voorstellen dat dit niet lekker is voor de levensduur van deze gevoelige plaat.

Niet wachten bij het stoplicht in eerste versnelling

Tot zo ver de inkoppertjes, maar wacht er is meer! Iets wat ik zelf in ieder geval altijd wel doe (tenzij het belachelijk lang duurt), is wachten voor het stoplicht in eerste versnelling. Mijn gedachte was dat het niet zoveel kwaad kan, zo lang je maar het pedaal helemaal intrapt, volledig ontkoppelt en dus geen koppel door het mechaniek laat vloeien.

Maar de ADAC beweert dat je hiermee hoe dan ook het druklager belast. En dat als dit druklager kapot is, je meestal een nieuwe koppeling nodig hebt…Bijkomend voordeel is dat als je naar neutraal schakelt in een auto met start-stop systeem, je in theorie ook nog wat peut bespaart.

Starten in eerste versnelling is knaak voor de startmotor

Starten in eerste versnelling is dan weer knaak voor de startmotor, aldus de ADAC.

Heen en weer raggen voordat de auto stilstaat en nog in omgekeerde richting rolt

Tsja, ook een inkoppertje toch. Althans vroeger bij de McDonald’s kregen we niet de indruk dat het echt goed was voor een auto om eerst achteruit te rijden om vervolgens tijdens het rollen de voorwaardse versnelling in te schakelen teneinde een burnout te kunnen doen in een Daihatsu Charade Gtti.

Doe op een helling een hellingsproef

In het vlakke Nederland minder een issue, maar het komt wel eens voor dat je voor een rood stoplicht staat op een helling. Dit opvangen door de koppeling te laten roken op het moment dat je achteruit rolt, is niet handig. Het is sowieso geen ideale situatie, maar de klassieke hellingsproef van rijles met de handrem is hier de juiste manier om deze situatie aan te pakken.

Trap pedaal helemaal in bij schakelen

De eerder aangehaalde redenatie achter het pedaal volledig intrappen is wel relevant, maar vooral als je dan toch echt moet schakelen. Zelfde idee geldt hier: met een half ingetrapte koppeling belast je het mechaniek in een suboptimale staat van paraatheid.

Met al deze top tips, houd jij de koppeling van je Lamborghini Murciélago dus honderdduizenden kilometers in orde. Koop dan?

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Porsche 718 Boxster GTS van Anouk
  • Mijn Auto: Porsche 992 GT3 RS van Don
  • Mijn Auto video: Porsche Panamera 4S ST van Alexander
  • Porsche beschuldigt Le Mans-veteraan van vervalsen auto's

Nieuwste artikelen

  • Deze optie zou verplicht moeten worden
  • Bij McLaren heerst pure paniek
  • BMW zet reuzestap in autonoom rijden
  • Gaat de Mégane met verbrandingsmotor een comeback maken?
FacebookTweetPinLinkedIn

Techniek

Vorig bericht: « BREEK: Max Verstappen is de nieuwe Ayrton Senna
Volgend bericht: Deze sportieve badges bestaan niet meer »

Lees Interacties

Reacties

  1. martinus.tussengas zegt

    18 mei 2024 om 19:34

    Koop gewoon een Japanse auto. :)

    Login om te reageren
    • rogerzz zegt

      18 mei 2024 om 20:09

      Precies op een artikel dat het gedrag een auto kan beschadigen, ongeacht het merk, dit reageren.. man man. Familie van de struisvogel denk ik?

      Persoonlijk rijd ik de boel vrij rustig warm en ga ik behoorlijk rustig over drempels en spoorwegovergangen. Het valt me op hoe lomp sommige mensen met de auto omgaan, alsof je tijdwinst gaat maken op een drempel of snelheidsheuvel. Ongeacht lease of koop trouwens.

      Login om te reageren
      • okdoei zegt

        18 mei 2024 om 20:35

        Ik waan me altijd Dukes of Hazzard met m’n €200 dure Fiat Punto uit 1998. Yiiii-haaa.

        Login om te reageren
      • martinus.tussengas zegt

        18 mei 2024 om 21:45

        Handle Like Eggs sticker op je dashboard😛

        Login om te reageren
    • Steven zegt

      19 mei 2024 om 14:48

      Toyota rijder hier. Bij 190 000km het ene ná het andere kapot.
      Wiellager
      Banden (slijtage)
      Remmen (slijtage)
      Versnellingsbak kapot + nieuwe koppeling
      En nu opeens de katalysator kapot

      Alles samen al een kleine 4000€ op een jaar tijd.
      Als je aan de beurt bent, ben je aan de beurt. Japans of niet.

      Login om te reageren
  2. lincoln zegt

    18 mei 2024 om 20:03

    Je zou toch denken/hopen/geloven dat na dik een eeuw doorontwikkeling die dingen 100% foolproof zouden moeten zijn ??

    Login om te reageren
    • pitapita zegt

      18 mei 2024 om 20:06

      Tsja, ’t blijft mechanisch. En experimenten met electronische koppelingen waren tot nu toe ook niet echt succesvol (filmpje van James May in een Saab).

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        18 mei 2024 om 20:37

        James may = gay ..

        Login om te reageren
        • Alfa5 zegt

          19 mei 2024 om 03:23

          @licoln Mooi, een gesprek voeren met inhoudelijke argumenten.

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            19 mei 2024 om 07:18

            @Alfa5 ..

            Tuurlijk ..
            De opinie van een scriptschrijver voor een acteur die eruit ziet als een demente oma en praat als een 12- jarig kind over een automerk dat dood is ..

            Dat is relevant ..

            Login om te reageren
            • Flutterbear zegt

              19 mei 2024 om 08:02

              Nee bewust iemand een andere sexuele voorkeur toeschrijven is lekker relevant. Terug je grot in homofoob.

              Login om te reageren
    • tenaci zegt

      18 mei 2024 om 21:46

      @lincoln…. are you back??!?

      Login om te reageren
      • martinus.tussengas zegt

        18 mei 2024 om 22:11

        Wat.. verademing.. loner..

        Login om te reageren
    • Pallas zegt

      19 mei 2024 om 15:10

      Wil je nooit meer zo lang wegblijven? Er is een hele nieuwe generatie die je kan laten happen ..

      Login om te reageren
  3. pitapita zegt

    18 mei 2024 om 20:04

    Schakel het start-stop systeem uit.

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      18 mei 2024 om 22:07

      Elke rit opnieuw zeker

      Login om te reageren
      • pitapita zegt

        19 mei 2024 om 00:53

        Absoluut. Meteen die knop indrukken. Iets met oliefilm en de hoofdlagers.

        Login om te reageren
        • sirdrinksalotofpetrol zegt

          20 mei 2024 om 11:07

          Vergeet de olietoevoer naar de turbo niet

          Login om te reageren
  4. Pallas zegt

    18 mei 2024 om 20:07

    Dat in de eerste versnelling voor het stoplicht doe ik echt altijd.

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      18 mei 2024 om 20:44

      Ik alleen als ik vooraan sta en weet dat je er niet lang hoeft te wachten.
      Zo dramatisch is het overigens allemaal niet, ja je druklager wordt belast maar daar is ie voor. Doorgaans zijn je koppelingsplaten toch veel eerder versleten dan je druklager, en die vervang je altijd meteen mee.

      Login om te reageren
      • techniekmeneer zegt

        18 mei 2024 om 22:55

        *koppelingsplaat.

        Een motorfiets heeft meerdere platen, een auto heeft er (doorgaans) maar 1.

        Login om te reageren
        • e38ossie zegt

          19 mei 2024 om 12:32

          Die van mij niet. Gewoon 1 plaat.

          Login om te reageren
  5. chills zegt

    18 mei 2024 om 20:22

    Schakelen?? Wat een armoede is dat joh..

    Login om te reageren
    • Trojan zegt

      18 mei 2024 om 23:41

      Schakelen is behoorlijk pauper inderdaad. Ik mis dat echt totaal niet.

      Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      19 mei 2024 om 08:03

      Versnellingen, wat is dat?

      Login om te reageren
  6. banaan7 zegt

    18 mei 2024 om 20:28

    Bij mij zet het start-stop systeem de motor aan wanneer ik de koppeling weer intrap. Dus niet wanneer ik naar de 1 schakel

    Login om te reageren
  7. kniesoor zegt

    18 mei 2024 om 20:33

    ‘k Heb een Aha-Erlebnis, kwam een artikel van vergelijkbare strekking tegen op een DPG website vanochtend. Ben benieuwd voor hoeveel bestuurders van handgeschakelde oto’s de vermelde aandachtspunten nog nieuws zijn. Teveel, vrees ik.

    Login om te reageren
    • sleepyj zegt

      18 mei 2024 om 23:53

      Auto’s

      Login om te reageren
      • Griffin zegt

        19 mei 2024 om 12:44

        Autos
        Die apostrophe is nergens goed voor.

        Login om te reageren
        • dondeboer zegt

          19 mei 2024 om 19:26

          Als je dan toch met alle geweld de apostrof wil weglaten, dan moet je er wel autoos van maken, anders klopt de uitspraak niet meer.

          Login om te reageren
  8. theghost zegt

    18 mei 2024 om 22:05

    Een aantal van die dingen werd 8 jaar geleden al keurig uitgelegd door Engineering Explained: https://www.youtube.com/watch?v=_cbZlhduYJY& Dit is dus niks nieuws…. maar of informatie van 8 jaar oud, nu nog 100% relevant is….

    Login om te reageren
    • notsobig zegt

      19 mei 2024 om 09:53

      Zal ik je eens wat vertellen, dit was 8 jaar geleden ook al oud nieuws…

      Maar wellicht dat de nieuwere generaties dit nog niet meegekregen hebben en dat dat deze generatie nou net toevallig gemiddeld wat oudere auto’s rijden (rijden sowieso nog erg veel handgeschakelde auto’s rond) en dat het zodoende wel weer relevant is?

      Login om te reageren
  9. p993 zegt

    18 mei 2024 om 22:17

    Wat bedoelen ze met starten in eerste versn?
    Geldt dat ook met koppeling ingetrapt?

    Login om te reageren
    • techniekmeneer zegt

      18 mei 2024 om 22:57

      Start jij even je auto in de 1e versnelling terwijl je de koppeling niét intrapt, en laat hier even weten hoe dat ging.

      Login om te reageren
      • p993 zegt

        19 mei 2024 om 09:30

        Dat snap ik wel, maar vind ik haast te ‘obvious’ om te vermelden.
        Vaak is de slijtage dan nog het minste gevaar.
        Als kind deed ik dit eens per ongeluk met een oude tractor, terwijl er iem. voorlangs liep. Dat ging echt maar net goed.

        Login om te reageren
      • degrotemuis zegt

        19 mei 2024 om 12:22

        Niet, er zit een beveiliging op, alleen met koppeling ingetrapt start ie.

        Maar laaaang geleden wel eens gedaan in de Corsa B van een vriendin toen de auto niet meer wilde starten op de helling van een parkeergarage, met een rij achter ons waardoor terugrollen ook niet kon. Geen aanrader, maar het werkte in dat noodgeval.

        Verder een artikel vol inkoppertjes. Het grappige: alles behalve niet in de 1 wachten is me ook nog eens verteld bij de eerste rijlessen, dus het zou sowieso algemene kennis moeten zijn.

        Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      18 mei 2024 om 23:42

      @jippie @p993 Ik denk dat men bedoelt dat je de koppeling wellicht niet volledig intrapt of iets dergelijks, want anders maakt het technisch gezien wat mij betreft ook geen sense. Althans ik zie niet in waarom de startermotor beïnvloed zou worden als de koppeling 100% is ingetrapt.

      Login om te reageren
    • Flatsix zegt

      19 mei 2024 om 07:16

      Ik heb wel eens gezien dat mensen ‘op de startmotor’ in de eerste versnelling kleine afstanden overbrugden omdat de motor zelf het niet meer deed. Wellicht bedoelen ze dit.

      Login om te reageren
      • _Eend_ zegt

        19 mei 2024 om 10:22

        Van mijn rijinstructeur heb ik geleerd dat je de startmotor kunt gebruiken om van een spoorwegovergang af te komen als de motor niet meer wil starten. Het is niet echt goed voor je startmotor, maar een stuk beter dan een trein in je deur.

        Login om te reageren
    • Flatsix zegt

      19 mei 2024 om 07:19

      Zelf heb ik het wel eens gedaan bij ‘vastgeplakte’ koppelingsplaten van mijn klassieker, nadat deze te lang stil had gestaan. Het koppelingspedaal is ingedrukt maar de platen zitten nog vast. Door te starten in de eerste versnelling ‘ram’ je die koppelingsplaten los. Niet goed voor de techniek nee.

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      19 mei 2024 om 10:20

      Hoe wil je het anders doen? Anders schiet de auto naar voren en slaat daarna af

      Login om te reageren
  10. gezondverstand zegt

    18 mei 2024 om 22:43

    Eenvoudigste tip: koop een auto met automatische versnellingsbak ;)

    Login om te reageren
    • techniekmeneer zegt

      18 mei 2024 om 22:58

      Of laat je niet opjutten door bovenstaand artikel. Als je een degelijke auto hebt dan valt het echt wel mee met de slijtage.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        19 mei 2024 om 07:20

        Goed gesproken ..

        Login om te reageren
  11. Davion zegt

    18 mei 2024 om 23:52

    Raar dat ik dit artikel hier vandaag lees daar er op HLN.be vandaag over net hetzelfde onderwerp, ongeveer dezelfde punten naar voor komen…

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      19 mei 2024 om 01:20

      Zo kan het ook zomaar gebeuren dat als een partij straks de verkiezingen wint, je dat zowel in de Volkskrant als in de Telegraaf kan lezen…En misschien zelfs ook wel in het NRC en op nu.nl…

      Login om te reageren
  12. jippie zegt

    19 mei 2024 om 09:41

    Starten in de eerste versnelling is slecht…? Ik snap het dat dit slecht is als je dan ook de koppeling niet intrapt. Maar anders? Als de motor ontkoppeld is dan maakt het toch niets uit of de versnelling in vrij of in 1, 2, 3, 4, 5, 6, R staat? Of ben ik nou gek?

    Login om te reageren
  13. ronaldotour zegt

    19 mei 2024 om 12:29

    Mag je bij een automaat ook niet je hand op de pook laten rusten? Want met twee handen rijden is zo uit de mode.

    Login om te reageren
  14. dafmaf zegt

    20 mei 2024 om 00:27

    Mijn gebruikersnaam zegt genoeg over mijn relatie met schakelen.

    Login om te reageren
  15. Tractie2000 zegt

    20 mei 2024 om 01:19

    Die tips ken ik al mijn hele leven.
    Ik laat nooit mijn rechterhand op de pook rusten.
    Strap de koppeling gewoon helemaal in bij verzet wisselen.
    Koop vooral een auto die een goede naam heeft een top auto te zijn.

    Ik kan erg goed schakelen, maar na jaren schakelen begon mij het de nek uit te hangen en heb ik daarom een auto met automatische bak gekocht. Waarom moeilijk doen als de auto het zelf kan?
    Handbakken hebben ook hun voordelen, automatics vooral voor het comfort.
    Sommige auto’s wil ik alleen handgeschakeld, waarvan 1 ik toch niet kan betalen, een F40.

    Login om te reageren
  16. sinaasboom zegt

    20 mei 2024 om 19:56

    Hoe zit het eigenlijk met “de tandjes poetsen” bij een handbak? Hoe schadelijk is dat en hoe vaak kun je zoiets doen voordat je versnellingsbak kapot is.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North