Deze BMW E28 M535i kost je de hoofdprijs

Auteur: , 50 Reacties

Je krijgt voor je geld wel een lekker grote zespitter terug en een gezonde dosis jaren '80 sfeer. Maar is dat voldoende?

Als ik eerlijk ben zijn het nooit mijn favoriete 5-serie’s geweest, de E12 en de E28. Wat mij betreft begon het 5-serie feest pas echt met de prachtige E34, ontworpen door Ercole Spada. Wellicht heeft dat te maken met het feit dat de E28 toen ik opgroeide al echt een oude bak was. Het was destijds het schoolvoorbeeld van wat we nu een knaken-BMW zouden noemen.

Het helpt ook niet dat de E28 nog zo duidelijk baseerde op de E12 uit de jaren ’70. Zeker ook qua design. Met een beetje fantasie kan je nog wel wat E34 herkennen in de huidige 5-serie. Voor de eerste twee Fünfers geldt dat wat mij betreft veel minder.

Toch ben ik ook de eerste twee generaties ‘Vijf’ in de loop der jaren wel meer gaan waarderen. Misschien komt dat door een milde infectie met het oldtimer/youngtimer-virus. Misschien ook omdat je deze auto’s nu nóg iets minder op de weg ziet dan destijds. Hoe dan ook graaf ik ze nu wel enigszins. Helaas geldt dat voor meer mensen, waardoor de prijs van mooie exemplaren inmiddels flink gestegen is.

Neem bijvoorbeeld deze ‘mint’ M535i, die te koop staat in Vught. Ondanks de veelbelovende naam was de M535i van de generatie E28 niet meer zo speciaal als de M535i van de generatie E12. Bij die laatste fungeerde het model met ‘M’ in de naam als de topper uit de range. Bij de E28 was dat echter niet het geval, want die kreeg immers een heuse M5-variant. Je zou de M535i dus kunnen beschouwen als een soort M550i avant-la-lettre.

Onder de kap huisde namelijk de 3.5-liter (stiekem afgerond 3.4) grote motor die ook in de gewone 535i, de E23 735i en de E24 635CSi zat. Geen échte, speciale M-motor dus. Dat wil niet zeggen dat het geen fijn blok was, want de smeuïge atmosferische zes-in-lijn met 218 pk wilde best vooruit, zeker gekoppeld aan een handbak zoals bij dit exemplaar.

Het ‘M-etje’ in de naam hield vooral in dat je wat uiterlijke aanpassingen kreeg. Of eigenlijk, uiterlijke én innerlijke aanpassingen op het optische vlak. Aan de buitenkant zitten er wat kekke sportieve bumpers op en ook aan de binnenkant begeef je je in M-sfeer, met de bekende logo’s op de sportstoelen en dergelijke.

Ondanks dat het geen échte M5 is dus toch wel een gaaf ding, die M535i. Dus nu wil je ‘m hebben. Dat wil zeggen dat we terug moeten komen op de eerder aangehaalde hoge prijs. Premiumclassics wil maar liefst 69.950 Euro hebben voor de E28. Let wel, het ding heeft pas 28.000 kilometer gereden en heeft jarenlang deel uitgemaakt van een verzameling. De auto is dus ‘als nieuw’. Maar, aan de andere kant: je koopt er ook een echte nieuwe 5-serie voor, om maar wat te noemen. Is deze E28 het geld meer dan waard, of veel te duur?

Bedankt Hans voor de tip!



50 reacties

Ik hoop voor bedrijven als Premium Classics en AutoLeitner dat de klassiekerbubbel voorlopig nog niet knapt, anders kunnen die bedrijven opdoeken. Wat een bedragen zeg.

Deze 5-serie vind ik opzich wel gaaf, maar er zijn genoeg redenen waarom ik hem zou laten staan. Eén daarvan is de plaatsing van de uitlaat.
@berlinetta: Neeeee joh! De plaatsing van de uitlaat vind ik juist ontzettend gaaf. Heerlijk in het midden. Dat is wat ik juist zo mooi vind aan dit soort auto’s maar ook auto’s als een Alfa GT Junior of een GTA. Dat maakt het voor mij echt af.

Ikzelf vind het een hele mooie auto. Een echt hebbedingetje. Maar god, wel aan de prijs hoor.
@viezefreddyw: Dat is het probleem juist vind ik. De uitlaat zit niet heerlijk in het midden ;)
@berlinetta: Goed, niet helemaal in het midden inderdaad. Maar wel een beetje. Bekijk het als de allermooiste vrouw ter wereld. Leuk om naar te kijken maar waarschijnlijk een bitch in de omgang of ze kan totaal niet koken. Dan kies ik liever dat ene mooie meisje die onwijs lekker kan koken.
@viezefreddyw: Ja daar moet ik je dan weer gelijk in geven. De liefde van een man gaat niet voor niks door zijn maag.
@berlinetta: als het goed is gaat de liefde van de man door haar maag 😉
@berlinetta: perfectie is saai, dat off-center uitlaatje doet het hem net voor mij, heerlijk detail!
@berlinetta: zolang je geen trekhaak eronder wilt, zit die uitlaat daar prima…
Maar hijs wel mooi !!
Wat een prachtwagen maar die prijs…..is dezelfde prijsstelling als die andere in het Groningse Leek. Allebei peperduur. Maar ze hoeven er maar 1 te verkopen om weer even de maand vol te houden
Vind deze prijs nog wel te rechtvaardigen. Acceptabel aantal kilometers, helemaal origineel en mijn God wat een schoonheid…
@introductiemap: De vraagprijs is enkel te rechtvaardigen, omdat er gekken zijn die dit betalen. Als er niemand meer is die dit soort bedragen neerlegt, dalen die prijzen nog sneller dan de PvdA in het aantal zetels.
@berlinetta: correct, maar dat geldt ook voor iPhones, concertkaartjes, Autoblog-koffiemokken (bestaan die?) en eigenlijk alles waar een stukje emotie bij komt kijken.
@introductiemap: Ja je hebt wel een punt. Maar bij deze gebruikte auto ligt de vraagprijs veeeel hoger dan de originele nieuwprijs. Toch anders vind ik.
@berlinetta: ja, terecht. Zou het er zelf ook niet voor over hebben maar als je ziet waar mensen al 70 k. op stuk slaan vind ik dit geen verkeerde…
@introductiemap: En of er Autoblog-koffiemokken bestaan. Kost je net geen 15 euro.
@viezefreddyw: phoe, dat er gekken zijn die dat er voor over hebben :’)
@introductiemap: Veel. Te. Duur.
@e1000bmw523i: dat is een mening.
@introductiemap: eerder common sense. ;)
@e1000bmw523i: Hoe staat het er bij jou voor?
@viezefreddyw: Er is wat tussen gekomen wat op financieel vlak even een aderlating was. Dit had even voorrang op de aanschaf. Dat zijn van die momenten dat je mensen die wél lenen voor een auto ineens beter begrijpt…
Eind mei/juni hoop ik iig de bolide (er zijn nog maar twee kandidaten over, waaronder die origineel Nederlandse) voor de deur of iig op naam te hebben.
@e1000bmw523i: Aah, ik snap het. Vervelend! Maar lenen voor een auto, ik snap de mensen wel maar ik zou het persoonlijk zelf nooit doen. Dan maar wat langer wachten, toch? Oh okee, nog twee maandjes wachten dus?! Ik hou het in de gaten, ben zeer benieuwd! Nogmaals succes.
@viezefreddyw: Zoals het er nu naar uit ziet, twee maanden inderdaad. Hoe langer ik moet wachten, des te groter straks de smile op m’n gezicht bij het starten van die V8…
Thanks!
Geweldige wagen, maar wat een geld zeg! Die bedragen in de klassiekerwereld gaan echt nergens meer over…
De e28 vind ik een prachtig model, vooral de sharknose maakt indruk. Ook erg betrouwbare auto’s alleen roest is een puntje bij de e28.
@autofanaat:
Eentje halen uit het zuiden dan.
Heb er eentje gehaald in Spanje, geen spatje roest.
Wel een 525i, maar evengoed zalig om mee te cruisen, de M30 is een legendarische motor.
Ben er erg blij mee.
Totale waanzin. Zelfs een echte E28 M5 vind je voor minder dan dat. Dat eeuwige geneuzel over die km stand. Dat is echt het enige waar men die waarde aan hangt. Als je er ff 100k bij op zet is ie 15k waard….
@E34M5Touring: inderdaad, er staat er een op marktplaats voor €23k, die heeft 154.000 gelopen… Dus een tonnetje op de klok erbij en de auto is meteen meer dan de helft minder waard!
@jobberns: En die auto is eigenlijk nog niet eens 23k waard.
Voor normale mensen… te duur, voor BMWfans waarschijnlijk prima te betalen. Ik kijk erna als een oude bmw 5 serie, niks bijzonders.
Naar mijn mening veel te prijzig voor wat je ervoor krijgt. Behalve de kilometerstand is er niet heel veel byzonders aan de auto. Typisch een auto voor een museum of iemand, die “nog een gaatje in z’n collectie” heeft.
Mooi dit!
Om de laatste vraag te beantwoorden van het stukje, Te duur! Premiumclassics is altijd te duur als je daar een auto als investeringsobject koopt. Dat leuke rendement hebben zij er al uitgezogen.
@venividivici: en als je de wagen daadwerkelijk wilt gebruiken al helemaal te duur. Objectief gezien, natuurlijk.
Toch wel erg gaaf. Maar ook veel te duur, net als sommige andere auto’s die ze verkopen.
Ik ben het wel met je eens dat de E28 redelijk antique is zelfs voor de 80’s.
Wat de M535i echt gaaf maakt @jaapiyo is de ‘close-ratio’ versnellingsbak met ‘dogleg’ schakelpatroon. In tegenstelling tot een normale 5-bak is de 5e versnelling in dit type geen overdrive maar nog een extra versnelling met 1:1 verhouding.
@zukunft1: die hadden ze echter niet allemaal…
Dit soort bedrijven zijn bedoeld voor mensen met geld die geen zin hebben om lang te zoeken naar een goede auto voor een goede prijs. Ze willen een mooie auto en het maakt ze niet uit wat het kost. De deal is: je weet dat je te veel betaalt, maar je krijgt ook een echt mooie auto. Dat je ook een prima E28 voor minder dan de helft kan vinden, maakt niet uit.
Ik was vroeger wel een beetje fan van dit model. Echter sinds ik in één heb gereden al veel minder. Het was een enorme teleurstelling. Het sturen was het net niet en de versnellingsbak was echt bagger, vooral als je uit een w123 met 4bak komt. Ik heb sindsdien in nog twee exemplaren gereden waarvan de laatste echt in topstaat. En de teleurstelling is echt gebleven. Voor mij nooit een e28.
Ooit zelf gehad voor een maand of zes.
Verdiende geld als water door een zes weekse vrijwillige opsluiting in de offshore industrie
Gekocht voor 16 duizend gulden
Voor 70k koop je een nette V8 M3 én 22.923 liter peut voor de 115k kilometer die je ermee gaat rijden. Ik zou niet hoeven denken ;)
Echt een icoon. Maar niet voor zoveel geld
Geweldig in deze staat
Haha! Wat een geld man. Ik vind oude BMW’s leuk, maar niet zó leuk. Die uitlaat is wel tof.
Staat zoveel leuks daar!
Zo’n 8 jaar geleden mijn vader opgebeld om dat ik zo’n M5 te koop zag staan in Nederland terwijl ik al in China zat en hem gevraagd de auto te checken. Alles bleek goed te zijn en kostte toen zo’n 10k . Heb het uiteindelijk niet gedaan omdat ik toentertijd geen stalling kon vinden. Baal ik nu als een stekker van..
Karige loods voor een ‘premium’ dealer
Is het niet dezelfde auto? Let vooral op de kilometer stand: http://www.thecoolcars.nl/bmw-m535i-e28/
Vind t een hoop geld ie geval.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).