Special: BMW M5 E34

Auteur: , 62 Reacties

In 1988 kwam BMW al relatief snel met een opvolger van de eerste M5. De tweede generatie van de powersedan had de codenaam E34 en was sneller, groter en zwaarder dan zijn voorganger.

BMW M5 E34

Handgebouwd
De E34 is nog een echte M5. Je weet wel, ééntje zonder turbo’s, sound generators, elektrische rijhulpjes of rare designfratsen. Gewoon een straight-six die zonder gekunstel bruut vermogen op de achteras aflevert. De E34 is tevens de laatste M5 die met de hand is geproduceerd. Dat duurde destijds zo’n twee weken per auto en gebeurde in de Duitse plaats Garching.

Zes-in-lijn
Onder de kap van de eerste E34 M5’s ligt een 311 pk sterke 3.5 zes-in-lijn met een koppel van 360 Nm. Het blok is een doorontwikkeling op de motor die in de E28 M5 ligt. Ondanks dat de E34 exact 200 kg zwaarder is dan zijn voorganger, doet hij een 0-100 km/u tijd van 6,3 seconden. Tijdens deze generatie werden de letters “BMW” op het motorblok aangepast naar “BMW M Power”. Exemplaren vanaf 1992 hebben een tot 3795 cc opgeboord blok met 335 pk en 400 Nm. Die sprinten in 5,9 seconden naar de honderd. Iets wat nu nog steeds erg rap is. Daarnaast zijn alle E34 M5’s begrensd op een voor destijds indrukwekkend hoge snelheid van 250 km/u.

Speciale wielen
De wielen van de E34 M5 zijn een verhaal apart. Ze zijn voorzien van het zogenaamde M-System. Dat bestaat uit een zwarte velg met een speciale wieldop, die door middel van schoepen extra lucht naar de remmen brengt. Er bestaan twee versies van deze wielen, auto’s tot ’92 hebben het echte wieldop-design. Latere modellen met M-System II hebben wieldoppen die niet van velgen te onderscheiden zijn, zie de foto’s hieronder.

BMW E34 M5
BMW E34 M System I

Optionele zesbak
De M5 was leverbaar tussen 1989 en 1995 en enkel met handbak. Standaard had die 5 versnellingen, optioneel kon je vanaf 1991 kiezen voor een zesbak, wat voor die tijd erg bijzonder was. De zesbak bracht de 0-100 km/u tijd van 5,9 verder terug naar 5,7 seconden.

Naast de sedan heeft BMW ook 891 M5 Touring’s van de E34 gebouwd. Zeer zeldzame exemplaren, maar niet zo bijzonder als de M5 cabrio waarvan er slechts één origineel exemplaar bestaat.

Samengevat: deze M5 is een prachtige youngtimer voor de echte autoliefhebber. Luxe uitgerust en voldoende pk.




62 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Zo’n E34 is geen afschuwelijke wagen maar het ontwerp valt in het niets bij een E39.
Als ik dan toch ooit een grote zware sloep zou willen zou ik een beetje verder kijken richting E39.

Dat de E34 precies vaker gebruikt word om onnozel mee te rijden (al die oostblok fimpjes + Ronin) dan een E36 M3 of E39 M5 zal vermoedelijk aan de prijs liggen? Of is die wagen gewoon zo’n goede driftbak?
@Hupke: Pff, de e34 is een prachtige wagen joh. Persoonlijk veel mooier dan de e39. De e39 m5 is oké maar normaal vind ik het maar een beetje een lompe bak. Dit model is zoveel mooier dan de gemiddelde auto’s die tegenwoordig worden gemaakt. Die lampen, die vorm, typisch bmw.
@gerjanm: Mijn favoriet is de e39, maar de e34 is ook een prachtbak.
Laten we het zo zeggen: zowel de e34 en e39 waren dé perfecte wagens voor hun tijd!
@Hupke: Onterechte opmerking. De e34 was er veel eerder dan de e39, dus dat je ze tegenover elkaar zet qua design is belachelijk. Ik zou ook voor de e39 kiezen, maar dat heeft niks te maken dat het ‘mooier’ is dan de e34.

Btw, het zijn beide heerlijke wagens, beide ultimate drive- en driftmachines.
Niet dat ik er in gereden heb, maar dat komt nog wel…
Soms voel je het vooraf :)
@sulobb:

Op welke wijze is het belachelijk om het desigen van 2 wagen te vergelijken omdat de ene ouder is dan de andere.

Als ik je vraag wat vind je het mooiste (ik vraag zelfs niet achter het beste) een Talbot-Lago T150C door Figoni et Falaschi of een 90’s fiat panda. Dan is jouw reactie daarop, “het is belachelijk die te vergelijken want de ene is ouders’.
Kom seg, die uitspraak raakt kant noch wal.
@sulobb: Uit jouw redenering zou blijken dat het meest recente model ook het aantrekkelijkst is, gelukkig leert de geschiedenis ons anders.
@toniominestrone: Waar zeg ik dat?

Ik zeg dat ik een e39 verkies boven de e34, maar dat ik ook de e34 heel mooi vind.
Wat jij hieruit begrijpt weet ik niet, maar dat het niet klopt is duidelijk.

Qua ontwerp vind ik de e39 de mooiste wagen van bmw.
Als het enkel over ontwerp gaat, kies ik voor de e39 boven zowel de e34 als de nieuwere modellen (e60, f10). Dus ik zeg niet dat het recentste model het meest aantrekkelijke is.
Wel eigentijdser, dat wel..
Prachtige bak! Een van de meest iconische auto’s voor mij, aangezien de BMW liefde begonnen is met dit type auto. Mijn vader had een 520i met Alpina uitlaat, software (170pk) en originele BMW Throwingstar velgen. Sindsdien heeft mijn vader altijd 5 series gereden en ben ik 3 jaar terug begonnen aan mijn eigen E46.
@jzaero: die E34 had hij in 1994 gekocht, toen ik nog een klein knulletje van 4 jaar was, dus de liefde is er vroeg al in geslopen!
@jzaero: zelfde hier, alleen had mijn pa toen 2 keer een e30 325i cabrio, sindsdien gek van bimmers, zelf heb ik 5 keer e36 gehad, 318is coupe, 320i coupe, en 3 keer een 328i cabrio en een 325i e46 coupe, op het moment autoloos, maar de volgende hopelijk een e46 m3 of een 335i coupe,
@isobmw: Wow! Ben nu wel hartstikke jaloers op jou…
Ik zoek al een tijdje een mooie e36 of e39 (318is, 520,525d,…), voor een mooi prijsje, binnen mijn criteria, maar heb nog niks op de kop kunnen tikken. Jij hebt er al zo veel gehad :o
@sulobb: elke auto die ik had, had ik maximaal een jaar, volgende auto hou ik wel een lange tijd, mooie m3 ofzo of 335i coupe, zijn wel duur maar komt nog hopelijk wel een keer, eerst huisje kopen! Daarom nou even autoloos..
Chris Harris zei volgens mij in een test dat de E34 minder snel was dan de E28. Gebaseerd op de vermogens (respectievelijk 311 en 286 pk) en het verschil in gewicht, lijkt het me ook wel realistisch. Toch apart dat een autofabrikant een opvolger langzamer maakt (Als Harris gelijk heeft).

PS @Autoblogger, je gebruikt het zinnetje ”wat voor die tijd erg bijzonder was” of iets in die trant nogal vaak in deze tekst.
@jipino: Er zat maar 2 jaar tussen de intro van de E28 M5 en de E34 M5 dus zo heel raar is dat niet. De E34 was in alle opzichten een veel betere auto dan de E28 die nog baseerde op de E12 van begin jaren ’70. Dat resulteerde echter wel in een nadeel; meer gewicht.

Ik denk dat al met al de cijfers dicht bij elkaar zullen liggen en dat is geen schande want let wel dat vrijwel geen enkele sedan in de buurt kwam van deze prestaties toentertijd.
@jaapiyo: Dat laatste zegt genoeg.
@jaapiyo: de e28 m5 is toch 4 jaar in productie geweest. En de e28 had optisch veel overeen met de e12. Maar de e28 is toch wel vele malen moderner en veel minder roestgevoelig, met name de 86 87 en 88 modellen.
@undifined1: Moderner niet.
315pk en 340pk. En een paar zeer zeldzame met bijna 400pk. Mis em af en toe nog wel is. Zeker in Touring, zonder M badges best een sleeper. En onbegrensd, althans mijne tikte ruim 270 aan.
@E34M5Touring: tsja, wij kunnen als ware autoblog / M-fans alleen maar jaloers zijn dat je er überhaupt eentje gereden hebt!!

Hadden thuis een E34 520i touring, qua pk’s en speed niet te vergelijken, maar idd een heerlijke auto!
Heb alle 5 series daarna (ook de V10 En huidige M5) ook gereden maar de E34 blijft DE 5 to have :)
Doe mij een e500, veel beter
@henkhupelschoten: Grappig, denk ik?
@dikdraak: nee eigenlijk niet nee, 8 cilinders tegen 6, bmw 5.9 naar de 100 mercedes 5.5 naar de 100, tja….
@henkhupelschoten: Ga je bij elk artikel alleen maar de Mercedes-fanboy uit hangen of post je soms ook nog eens iets zinnigs?
@berlinetta: Ik vrees ervoor…
@henkhupelschoten: ah wedstrijdje pik meten ben je van.
Zodra de eerste bocht komt is de Mercedes nergens meer.
Dan heb je ineens niet zoveel meer aan dat lomp zware blok.
@bofkont: nee die bmw is een lotus elise..
@lamborgfan: Verleken met de onderstuurbolide die men de E500 noemt wel.
@dikdraak: Hmmm… Ten tijde van de e39 was er geen e500 alleen een e430.

Wel was ervoor nog de 500E w124, mja die had een 4-traps automaat en een verbeterd chassis dat door porsche was ontwikkeld.. dus denk dat die laatste niet alleen sneller was rechtuit..
@lamborgfan: inderdaad vergeleken bij een 500e zeker!
@henkhupelschoten: Inderdaad die E-Klasse is een van mijn favoriete Benzen. Het heeft echt een tijdloos ontwerp, alleen jammer dat ze vaak in handen zijn gekomen van foute figuren. Er zijn exemplaren met dik een miljoen km op de teller.
Beste M5 ooit prachtige auto met die turbine velgen vooral wauw
Nog altijd een mooie wagen IMO. Zeker een van de BMWs waardoor ik een BMW fan geworden ben, met na de E9 (en de pre 5 serie 2500 sedan die daar op leek) de mooiste uitvoering van de typerende dubbele ronde koplampen als je het mij vraagt.

Het is dan ook een design van een Italiaan dus dat helpt vaak mee. De beste man (ercole Spada) heeft ook oa de aston martin DB4 GT Zagato, de Alfa 155 en de Mazda MX-3 ontworpen…geen slechte portfolio dunkt me.

Met de E39 nam BMW definitief het stokje over van Mercedes als bouwer van de beste auto maar dat werd al zachtjes ingezet met de E34…
@jaapiyo: Als bouwer van de beste auto..

Waar is dat op gebaseerd?
@rikus: Inderdaad, volgens mij was de LS400 namelijk al in productie toen de E39 kwam, wat het argument dus volstrekt waardeloos maakt ;)
@Jochempie: Haha…de Japan brigade is ook weer present. Inderdaad trouwens ook wel een erg goede auto die LS400 dat geef ik meteen toe maar ja ook weer een stuk duurder en euhm…zal ik het maar zeggen…saaier.

Dat gezegd hebbende vind ik het wel jammer dat de opvolgers vande LS400 niet hetzelfde hebben kunnen brengen als de LS400 destijds voor wat betreft, tenminste gevoelsmatig zou ik voor de LS400 destijds wel even de Toyota Lexus dealer bezocht hebben als ik aan het shoppen was in die klasse maar nu voor de LS600 niet en voor de LS430 zeker niet.
@jaapiyo: Ook hebben bezocht als je weet dat Lexus toen Mercedes kopieerde?

De LS zal best wel een goede auto zijn, maar blinkt ook nergens in uit.
@jaapiyo: Japanbrigade? Als ik het voor het kiezen had, kocht ik een Mercedes, geen Lexus! Maar ik ontken niet dat hoewel Mercedes hun auto’s bouwde om 50 jaar mee te gaan, Lexus dit nog beter deed.
@rikus: vooral op mijn mening. Maar die mening wordt wel redelijk breed gedeeld, ik kan me nog een artikel in zo’n auto catalogus boek (bestaan ze nog) herinneren uit 1996 waarin een van de aparte artikels opende met de zin: ‘Vergeet de E-Klasse’. Dat ging dus over de E39. Lekkere I6 motoren, aandrijving op de juiste wielen, rij eigenschappen op een voor die klasse eenzame hoogte, een strak minimalistisch design dat ook nu in de juiste kleur en de juiste staat zelfs vandaag de dag niet hopeloos verouderd oogt IMO…wat wil je nog meer.

En zeg nou zelf; als je vandaag de dag een E39 tegenkomt en een W210…
@jaapiyo: Over het algemeen zeg ik Mercedes, maar de e39 was een bijzonder fraaie auto en inderdaad mooier dan de W210. De e39 en de F10 zijn twee mooie BMW 5-series naar mijn mening.

De w210 was niet echt een mooie auto dat klopt, maar elke E-Klasse erna was wel weer Mercedes waardig vind ik. De w211, de w212 en de w212 facelift zijn stuk voor stuk heerlijk dikke bakken vooral zo’n E63 AMG w12 vind ik prachtig.
Elke keer zou ik voor een Mercedes gaan behalve bij de e39.
@jaapiyo: mwah ik moet zeggen dat ik de facelift w210 van 99-2002 toch wel wat beter vind smoelen met mooie 5-spaaks velgen.

Ondanks dat, de m5 liet mn hartje zeker wel tekeer gaan.
@jaapiyo: De 2e auto die ik kocht was een E39. Dat is nu zo’n 8 jaar geleden en eigenlijk voel ik elke dag een soort drang om een flink pak geld stuk te slaan op een E39 M5. Heerlijke auto’s, tijdloos design, zoals bijna alle oudere BMW’s. Of het de beste autobouwer is/was laat ik in het midden. Tot nu ben ik enorm tevreden van de Mercedes.
Misschien is het vloeken in de kerk, maar mij valt altijd op dat er meer originele E500’s zijn overgebleven dan originele E34 M5’s
Heerlijk dit samen met de e39 mijn lieving. De e6x modellen waren ook echt pracht van een auto’s
Oepsie een foutje lieveling*
@r32turbo: e39 is ook mijn favoriet. Dat was de mooiste design van BMW ooit volgens mij.
///M5
@sulobb: Ook een heel belangrijk design volgens mij de e39, de eerste generatie X5 e53 is gebaseerd op de e39 Touring
@jmcclane: en de e39 op de e38 :)
Iemand sprak ooit de wijze woorden; mooier as un em vief kan et niet word’n. Nou precies. Je kunt er mee de ring op of naar de pc hooft of naar de Alpen. De m5 is universeel goed.
@siemi: Haha, dat heb ik je vaker horen/zien zeggen :D
Mijn favoriete BMW als kind. Misschien is mijn passie voor auto’s wel gestart met het lichtgrijze exemplaar dat enkele huizen verderop bij ons in de straat geparkeerd stond.

Prachtige tijdloze BMW’s, daar kunnen we anno 2014 enkel nog van dromen…
@Carreza: herkenbaar. Aan de overkant van de straat stond vroeger een zwarte 535i met die mooie honinggraat wielen…
Mooi(ste) model, hierna gooide BMW de Obesitas saus over de modellen heen, met als resultaat: Ordinaire hoeren bakken!.
@Sracerr: Welke merken hebben dat nou niet gedaan?
@jaapiyo, zelf heb ik ook een E39, en blijf inderdaad blij met mijn keuze, als ik een W210 of zo’n A6 (geen idee welk type, ’97-’04 ofzo) tegen kom.
Hou er wel rekening mee als je deze koopt, de aankoopprijs is niet meer zo hoog, maar de onderdelen en onderhoud des te meer … Een goede vinden die niet afgeragd is betekent niet dat deze goedkoop gaat zijn in onderhoud.
Op de e28 m5 stond ook al M power op het kleppendeksel
Was de 540 destijds duurder dan de M5?
@e550: Nee. Alleen bij de e39 had je de 540iA protection. Die was aanzienlijk duurder dan de een m5.
Lekker stukkie van een mooie powervijf! Zelfs in simpel wit weet ie goed te imponeren!
Ik mis mijn Sebringgraue ’90-er M5 ook nog steeds…maar vond haar wel wat aan de zware kant al liep de 3.6 als een zonnetje. Had 237k gelopen maar ’t blok had een revisie gehad bij 150k.
Ik prefereer dan toch de alpina b10 op basis van de e34. In blauw met crème leder. Zet maar voor de deur svp

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).