Deze BMW E39 540i kreeg een heftige engine-swap

Auteur: , 87 Reacties

Wie eind jaren '90, begin jaren '00 geen M5 wilde, maar wel een V8, die ging voor de 540i. Dit exemmplaar heeft zijn 4,4 liter achtpitter (codenaam: M62) echter ingeruild voor iets veel groters, dat tegelijkertijd ook kleiner is. Huh?

BMW 540i

De 540i is voor de liefhebbers misschien nog wel bekend als het zware scheurijzer waarmee Clive Owen deze korte film vol achtervolgingen sierde (hij smeet Madonna over zijn achterbank in een M5). Het model werd niet bijzonder veel verkocht, en een origineel exemplaar is dan ook moeilijk te vinden.

Deze E39 uit 2001 kwalificeert in ieder geval niet als origineel, want zijn 4,4 liter werd vervangen door een V8 van 6 liter groot….uit een vrachtwagen. Blasphemy! De maker opteerde voor een LQ4-blok, een krachtbron uit GM’s Vortec-serie, dat vreemd genoeg een stuk compactere afmetingen heeft dan BMW’s eigen M62. Kijkt u even mee?

BMW M62 (l) vs GM LSQ4 (r)

Overigens is het niet wat je denkt: de motor draait gewoon op benzine, en niet op diesel.

De maker combineerde zijn nieuwe motor met het diff uit een M5, en wist uiteindelijk 427 pk op de wielen en 542 Nm aan koppel op te wekken, meer dan in de M5 dus. De prijs die je hiervoor betaalt? Heel wat uurtjes sleutelen, maar het resultaat mag er wezen, en de liefhebber zal de 20 pagina’s tellende posting op LS1Tech met plezier lezen.



87 reacties

Oehfff heerlijk die e39 i love it !!
Onderhoud is ook een stuk lager. Dan het reguliere m5 Blok.
Één van de mooiste Beamers in mijn ogen
@andrrranik: ik vind deze toch wat mooier:
@marikoelolo: Hahahaha XD. Was moe van het lachen!
Oow helaas… ik zou in mijn E39 530i wel eens een 2JZ-GTE terug willen vinden.
@rd1991: prachtig blok dat!
@rd1991: Knal dan gewoon een turbo op je BMW blok, gaat ook prima.
Als je dat linker blok ziet snap je gelijk waarom ze er een plastic deksel overheen pleuren….

Dat is dus niet om het premium te maken maar om die bende te verbergen….
Heel leuk een aardig maar was het niet makkelijker om een m5 te kopen, sportuitlaat eronder te knallen en nog een chip eroverheen?
@arii: Makkelijker? Ja, waarschijnlijk wel. Leuker? Nee, dacht het niet.
@arii: Altijd leuk op de AB app dat voordat je een comment plaatst andere gelijke comments nog niet ziet… tot je op ‘Versturen’ hebt gedrukt…
@venividivici: heerlijk is dat. Of dat als je pas later terugkomt deze pas ziet. Of dat je reactie ineens verdwijnt.
@arii: waarom? Iedereen met geld kan zon ding kopen. Als ik nu moest kiezen tussen 15.000-20.000 uitgeven aan een nette E46 M3, of een S54B32 swappen in mijn 328i E46 sedan, weet ik al wat ik zou doen ;) de ruimte en vrienden met kennis heb ik, alleen de financiële middelen is wat lastiger. Een complete ombouw met M3 diff, cardan, bak, blok, remmen en wellicht ook bijhorende elektronica, in een sedan die ze nooit geproduceerd hebben, maar eigenlijk wel moesten maken. Heerlijk!!
@jzaero: maar dan maak je idd iets wat er niet bestaat. Heel vet idee!
@jzaero: ik heb al vaker zitten kwijlen bij plaatjes van mensen die dat idee al ten uitvoer hebben gebracht. Er zijn er ook die vervolgens nog bij ess zijn wezen shoppen ook.. Wicked
@baasbas: eh… Dus niet plaatjes van die mensen maar van hun e46… Goed…
@jzaero: Hoe mooi ik die E46 van je ook vind, een originele E46 M3 is toch nog echt weer mooier, die is overal wat breder en dikker zoals je zelf weet.
@bofkont: je kan er een project van maken, inclusief bredere kasten, stance en originele M3 uitlaat. Dat is stapje verder, maar het gaat natuurlijk om stukje emotionele waarde en de hobby zelf. Kan gewoon een M3 kopen, maar een auto bouwen is veel lekkerder.
@arii: de M5 was niet leverbaar met een automaat, de 540i daarentegen wel……
Daarom heb ik ook voor de 540i gekozen, wat een heerlijke auto was dat zeg
@slickrick: helaas zijn de constructeurs tegenwoordig de omgekeerde weg ingeslagen wat betreft versnellingsbakken.
Teveel Gas Monkey gekeken denk ik.. Loei
Ah eindelijk een goed rijdende/sturende Amerikaan ;)
@bofkont: juist……-.-
Op zich boezemt de zin “uit een vrachtwagen” meer angst in dan nodig. Ten eerste omdat het blok inderdaad op benzine loopt en ten tweede omdat de LQ-serie van GM eigenlijk niks anders is dan de gietijzeren variant van de LS-serie. Veel Corvettes die extreem veel vermogen draaien hebben dan ook hun LS verruild voor een LQ.

Overigens is een E39 bijna altijd een duimpje omhoog waard.
Jammer dat hij er geen detroit diesel in heeft gegooid
Nice! De e39 is voor mij de mooiste 5 serie ooit.
@autofanaat: Absoluut eens, ook kwalitatief stukken beter als zijn opvolger de E60.
@bofkont: klopt, heb E61 gehad, daarna iets anders en nu E39 540i. Fenomenaal! Alleen effe wennen met sturen als je elektrische stuurbekrachtiging gewend bent.
@porker: Ach geweldige keus :)
Een facelift E39 540i staat ook nog op mijn lijstje om ooit te bezitten.
@autofanaat: Ik vind het zelfs de mooiste BMW ooit.
He zelf ook een e39 540 gehad, en dat verbruik was al niet misselijk, Hoeveel zou dit wel niet verbruiken….
Waarom dan niet meteen een origineel m5 blok en tunen?
@JamesBond007: Inderdaad.
@SimonMc: want te makkelijk.
@JamesBond007:
Omdat je dan meteen een 2de hypotheek mag afsluiten voor het onderhoud….
Hahaha tweede alinea dat model werd niet veel verkocht nou Madonna is volgens mij uitverkocht.

(snap ook dat het slaat op de e39 maar zo las ik het de eerste keer)
via Android app
Waarom niet een minder schaarsere 520i oid pakken en daar dit gekke blok inlepelen?
@stfu: een wilde gok; misschien omwille van een betere onderstel op de 540?
@patab: ofbeter gezegd, eronder
@patab:

Slechter onderstel eigenijk, maar wel meer geschikt voor een bredere motor.
@stfu:

Bij de e39 is er een verschil tussen de wagens die af fabriek 6 en 8 cilinders waren.

De 8 cilinders (en dus ook de M5) gebruiken voorophanging en stuurinrichting gebaseerd op de E34 wegens plaatsgebrek. De 6 cilinders gebruiken een modernere en betere ophanging en stuurinrichting.
@Hupke: oh, da wist ik niet! Bedankt om ons weer wat bij te leren :)
Had eigenlijk gehoopt dat de V12 uit de 850Ci o.i.d. erin ligt..
Leuk gedaan, maar ik ga dan toch liever voor een echte M5 met 400 pk en als je daar de chip van aanpast, K&N openluchtfilters monteert en uitlaat swap doet heb je 420/425 pk… die 2 of 7 pk meer van deze 540i merk je dan niet hoor.
@venividivici: Deze heeft 427 pk op de wielen. Dat is heel wat anders dan een motor die 427 pk produceert. Chip aanpassen, open luchtfilters monteren en een uitlaat swap resulteert niet in 427 pk op de wielen bij een e39 M5.
@drugsrunner: Tja, dan maar niet op de wielen… 427pk heeft ook weinig nut als het ASR lampje gek wordt haha
@venividivici: Chip of ecu?
@redbeams: Haha you know what i meant… ;-)
Autoblog, waarom vertalen jullie truck altijd als vrachtwagen?
@stefan1985: als je vrachtwagen leest, dan denk je vanzelf aan iets groot en lomp
via Android app
Let wel, 427 pk op de wielen is dik 500 pk aan de krukas. Is een rap beestje geworden.
@bofkont, hmm, ik ben het toch niet helemaal met je eens. Heb dan zelf een 530i van het laatste bouwjaar maar ik vind toch dat ik meer rammeltjes en dingetjes hoor dan me lief is. Misschien komt het ook wel doordat de auto verder zo stil is, maar toch…
@rd1991: Vergelijk eens het interieur van de E60 tegenover de E39, die laatste is veel mooier en van betere materialen afgewerkt. Ook technisch schijnt de E39 de beste 5 serie ooit gebouwd te zijn.
@bofkont: de E60 was alweer een stap vooruit vanaf de E65 7-serie die toen ook net nieuw was. God mag weten wat ze bij BMW dachten toen ze het in- en exterieur van die auto hebben ontworpen.
@knipperlichtje: De E65 is idd een gedrocht vergeleken bij de E38.
@bofkont: ja, ik vond de ergonomie in de E39 ook top, alles zat goed op z’n plek, de E60 heb ik ook gehad en dat was toch iets te strak allemaal. Onlangs zat ik weer in een E39 540i van een maatje en kon het echt waarderen. Ik snap eigenlijk niet waarom ze bij BMW niet verder zijn gegaan met dat interieur….
@slickrick: Ja absoluut eens :)
Het E60 interieur kan mij ook niet echt bekoren.
@slickrick:

Kwaliteit bij E39 lag ook hoger.
De E60 was niet slecht maar alles behalve ‘waauw’. Van dat dun leder dat je ook in een vw krijgt enzo.
@rd1991: heer ik ken een hele goede garage voor weinig :-) in Odijk zoek maar specialist mag geen namen noemen hier toch :-) ik heb ook de befaamde 3.0 :-) :-) :-) en ben er ook helemaal gek van en heb een van de laatste 330i’s met de hand 6 bak kunnen bemachtigen (de 6 bak was één van me eisen :-) ) ik heb zelf ook giga veel verstand van de E39 en wil best eens helpen wanneer ik terug ben in het land! Leuk 3.0 meeting :-)
@bofkont, ik zal wel eens een kijk en vergelijk gaan doen tussen de E39 en E60. De E39 vind ik sowieso al wel wat warmer aandoen qua interieur, da’s wel lekker! Maarja, ik moet bij de mijne die deuren altijd echt flink dichtgooien, willen ze in 1x goed dichtgaan, hoef je bij een E60 geloof ik niet te doen, ik moet zo verschrikkelijk vaak voor de 2e x dichtgooien, heel irritant… (alle 4 de deuren overigens) daarnaast lijkt het of mijn deur er niet helemaal inhangt zoals het hoort, want je hoort iets best rammelen bij de opvangscharnier de deur. En nog zo’n A-stijl cover wat opeens loszat. Voor de rest: heerlijke wagen. Weet alleen niet goed of ik er wel of niet mee door wil gaan…
@rd1991: Heeft de wagen geen schade gehad dan?
Deuren moeten perfect sluiten, deden mijn 3 E46’s ook altijd.
Of wellicht vrij simpel te verhelpen door goed te laten afhangen opnieuw.
Je wilt niet weten hoeveel mogelijke manieren je deur kunt nog laten afstellen.
@bofkont, daar heeft het geen schijn van. De BMW Specialist waar ik hem gekocht heb, staat er geloof ik ook niet om bekend dat die rotzooi verkoopt. Dat zal ik wel eens doen ja, de leen E39’s
@bofkont de leen E39’s die hij mee gaf hadden wel allemaal deuren die fatsoenlijk dicht gingen.

@Autoblog ^#£+($_¥÷₩ waar blijft nou in godsnaam die fucking Editknop nou?? Ik heb een grote hoop dat dat toch wel een van jullie goede voornemens voor 2015 zijn… wat een k-zooi is dit zeg… allemachtig.
@rd1991: Edit knop zou idd erg welkom zijn.
Wellicht is het heel erg simpel goed te stellen dan.
@rd1991: Maar heerlijke wagen heb je daar, de M54 3.0 zes in lijn is een fenomenaal blok.
Relatief zuinig, erg krachtig, kortom een van de beste motoren die bmw ooit heeft gebouwd, dat lees je erg veel.
Gewoon de v10 e60 blok in lepelen
@isobmw: Die is ook zo lekker betrouwbaar wou je zeggen?
@bofkont, ja het is inderdaad ook een lekkertje om mee te rijden inderdaad, maar zoals ik al zei, ben ik aan het twijfelen hem te verkopen. Heb hiervoor een Fiat Coupe 20v turbo gehad en… spijt dat ik die verkocht had. Dat was gewoon echt mijn auto zeg maar, dat heb ik met deze, hoe goed die ook is, toch niet. Er staat nu 295.xxx.km op de teller, maar daar merk je eigenlijk niks van. Wel kwaliteit inderdaad! Maar om nou te zeggen dat ‘ie snel is? Mwa, nee.

Dusja, keuzes, keuzes…
@rd1991: Tja naast een Fiat coupe 2.0 20V turbo is de 530i idd niet erg snel.
Dat is fiat zijn snelste productie wagen ooit gebouwd, trouwens super gaaf man.
Heb tijden naar een goed mooi exemplaar lopen zoeken, en bij voorkeur de limited edition.
Nooit kunnen vinden, toen een tijdje een Audi S3 quattro gehad.

Mijn voorkeur voor auto’s is trouwens erg Italiaans, heb zes alfa’s gehad in het verleden.
Dus weer terug naar de fiat coupe begrijp ik nu :):)
@bofkont

*maakt sprongetje van vreugde* hèhè eindelijk iemand die d’r wél op waarde weet te schatten!
Er zijn al veel mensen die zich lelijk verkeken op de snelheid hahaha. Had ook een “It’s Just An Old Fiat” kentekensticker laten maken ghehe…

Ja ik wil of een Plus of LE, dan maakt het mij niet eens uit aan welke kant het stuur zit, als het maar een goede is. De Coupéspecialist uit de UK tipte me over een LE, maar hij heeft in Januari info. Even afwachten dus..

Bij mij ook.. 1e was een 1.8 16v Coupe, ook nog een Lancia Y gehad en de Fiat 126 (weliswaar een Poolse) heb ik nu nog naast de Bimmer.
@rd1991: Gaaf man :)

Tja de fiat coupe, tijdloze schoonheid naar mijn mening, ouderwetse aan uit turbo heeft de 20 20v. gaat echt gigantisch hard. Kuurtje bij squadra en de hel barst helemaal los :):)
Ja ik kan de fiat coupe absoluut waarderen, altijd al gedaan.
@rd1991:
Je staat niet alleen hoor, ik ben begonnen met een 500, gevolgd door een 126.
Zo’n Y heb ik ook gehad, de eerste met turbo. Dat was destijds echt lachen in die tijd.
Ik heb dus ook veel Italiaans gereden, tot het moment dat ik vond dat ik wat serieuzer moest worden en Duits ging rijden.

Wat was ik denkende, de grootste fout van mijn leven….
Wat een combinatie zeg! Looks van de E39 5er en de rauwe brul van een onvervalste AmerikanenV8! Heerlijke swap!
Daf maakte tot 1962 ook nog vrachtwagens met benzine motoren. maar zo’n 5’er zal voor mij nooit speciaal worden
@bofkont, kijk met jou kan ik praten! :)

@jrk68, ik heb de 2e serie Ypsilon gehad, maar die kon ik voor echt een prikkie van een prikkie overnemen! Was een ’96er. De 126 is een ’97er en gaat straks van stal gehaald worden met de sneeuw!

Tja, ik ken het gevoel! Maar je bent nog niet te laat om te veranderen!
“vreemd genoeg”? Dat is helemaal niet vreemd, maar een vrij logisch gevolg van de manier waarop de kleppen worden bediend. Snap alleen niet waarom ze niet voor de lichtmetalen versie hebben gekozen. Minder gewicht in de neus is altijd fijn
Zo’n BMW v8 is nu wel nog wel meer dan dubbel zo zwaar als een hartley v8 of zo’n tvr speed eight.
Maar hoe je het voor de rest ook draait of keert, 200kg voor een aluminium v8 met DOHC en Vanos is niet echt zo zwaar.

Waarom zou je dat in godsnaam willen vervangen door een prehistorische gietijzer stuk geweld waar een oermens met een speer tegen je tuimelaars duwt om je mamoetkleppen open te doen?


Ik kan begrijpen dat je een 6 cilinder neemt en daar wat kunstjes mee uithaalt om er wat meer vermogen uit te halen, maar de v8 vervangen door iets prehistorischer, dat gaat er bij mij niet in.
@Hupke: helemaal eens. Geen Amerikaanse rotzooi in je BMW
@Hupke: waarom je dat zou willen Is heel simpel. Die M5 blokken zijn met hun vanos onbetrouwbaar als de pest. Super leuk die ultramoderne techniek maar je hebt er geen zak aan als dat om.de halve dag kapot gaat. Daarnaast heeft een pushrod engine een lager zwaartepunt omdat ze ook compacter gebouwd kunnen worden, dat is het hele punt van zo een motor. Dus de wagen zal daardoor ook beter sturen.

Vergelijk die 2 motoren maar en je zult zien dat de Gm motor kleiner en lichter is dan die BMW motor. Daarnaast houd je meer ruimte in het.motorruim over om turbo’s, superchargers etc. Te monteren. Ik snap dus heel goed dat hij een 12-15 jaar oude motor vervangt voor iets nieuws.
@mopar:

Qua gewicht ga je ongelijk hebben, die BMW weegt 200kg.

Een moderne LS1 met pushrod weegt ook net 200kg. Dit bigblock stuk gietijzer gaat daar dus een heel stuk boven zitten.
@Hupke: De LQ4 weegt fully dressed (dus met aircopomp, in en uitlaat etc.) 255kg. De M62 met VANOS weegt 221kg dressed. Dus zoveel scheelt dat helemaal niet. Overigens heeft een LQ4 ook gewoon aluminium cilinderkoppen. Enkel het onderblok is gietijzer, aldus GM.
@E34M5Touring:


Minder erg dan ik dacht dan.
Erg vet allemaal, maar doe mij toch maar de standaard motor. Zo verfijnd… I love it

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).