Deze BMW M1 heeft 34 jaar stilgestaan

Auteur: , 85 Reacties

Een 35 jaar oude M1 die 34 jaar niet is aangeraakt.

Een bijzondere barnfind door het Duitse Mint Classics. Deze rode M1 werd aangetroffen in een garage in Italië. De uit 1981 afkomstige sportauto werd in 1982 in de garage geparkeerd. Vervolgens is de bolide nooit meer aangeraakt.

Zelfs de originele banden zitten er nog onder. Er is dus slechts een jaartje gereden met de Duitser. Op de teller staat een stand van 7.392 kilometer. De specialisten bij Mint Classics gaan de auto opknappen en ervoor zorgen dat de M1 weer klaar is voor het asfalt.

Technisch zullen ze er wellicht wat werk aan hebben, maar op optisch gebied oogt de M1 nog helemaal prima. Van de BMW met klapkoplampen zijn slechts 453 stuks gemaakt. De M1 rolde tussen 1978 en 1981 van de band. De auto werd aangedreven door een typische BMW zes-in-lijn, gekoppeld aan een versnellingsbak met vijf verzetten. Helaas is er tot op heden nooit een echte opvolger gekomen van de Duitse sportwagen.



85 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Wow. Bijna zonde om op te knappen. Ooit mee gereden in dezelfde kleur. Gave ervaring.
-edit: We zijn een blog, geen handelssite-
@e38ossie: alsof iemand een oliefilter van een M1 nodig heeft. Het was gewoon om aan te geven dat ik nog een bijzonder onderdeel had. Ik heb ook niet gezegd dat het te koop was.
@e38ossie: lekker flauw bezig. Heb je daar een GOEDE reden voor?
@e38ossie: ik heb nog een origineel oliefilter liggen van een BMW E26.
@e38ossie: Barn find ?
“Alfonso! Je moet de schuur opruimen, ik kan de spullen nergens meer kwijt”
“Ach schat, zet maar op de motorkap van die rooie auto, die gebruiken we toch niet meer”
@awesome: Toch geweldig. Die schuur is van iemand die deze auto daadwerkelijk als een soort opbergplek heeft gebruikt. Het kan niet anders of de originele eigenaar is overleden en zijn vrouw heeft niet in de gaten gehad dat deze auto “vrij kostbaar” is.
@pomoek: maar wie parkeert er nou een eenjarige auto in een schuur om ‘m er daarna nooit meer uit te halen…… Dat doe je zelfs niet met een nieuwe Alto.
@roppp: Mensen hebben de nare eigenschap dat ze dood gaan misschien was het geen opzet en wilde hij de dag erna een ritje door de Alpen doen maar hij stond nooit meer op en de vrouw heeft andere dingen aan haar hoofd dan een M1 te gaan rijden die in hun 2e huisje stoond (ik roep maar wat)
@riri: ik heb wel eens begrepen van een monteur dat BMW’s uit die tijd ook de eigenaardige eigenschap hadden om op jonge leeftijd technisch te overlijden. Door allerlei typische BMW-elektronica was het voor de gemiddelde vakman onmogelijk om die auto’s weer aan de praat te krijgen.
Zo gaat het verhaal (uit eerste hand) over één van de eerste 850’s met V12. Een welgestelde Duitser kwam in NL met pech te staan. Werkelijk niemand kon ‘m helpen. Uiteindelijk heeft BMW Duitsland na veel dreigementen (de Duitser had een hele stapel BMW’s die hij dreigde te verkopen) een eerste klas retourticket voor de Duitser geregeld en de BMW is in een gesloten vrachtwagen afgevoerd naar München.
@roppp:

Yep .. BMW importeur was onverbiddelijk met loslippige monteurs .. was ten tijde van de E34 als ik me goed herinner ..

Leuk dat je dit aanhaalt ..
Was al helemaal uit mijn systeem ..
@awesome: Het is Italië hè?
“Hey, dat oude sportautootje van opa, kunnen we daar nog wat mee? Het begint een beetje in de weg te staan.”
“Joh, laat lekker staan. Heb je gezien hoe-ie eruit ziet? Daar is 30 jaar niet mee gereden. En het is niet bepaald een Ferrari of zo. Dat ding is niks meer waard en ik ga geen kosten maken om ‘m weg te laten halen.”
@donvincenzo: Misschien hadden ze een 7 cijferige saldo voor de komma
Leuk ding …
Soort van Europese Pontiac Fiero ..
@lincoln: ja soort van ja.. Pff
@lincoln: Mooie basis voor een Lamborghini Diablo replica inderdaad!
@lincoln: ga eens gauw je mond spoelen.. :)
Je zou maar zoiets vinden, bijna net zo vet als de miura in chasing classic cars
Blijft bizar dit soort vondsten, je kunt je toch niet voorstellen dat je zo’n ding in je garage hebt staan en er dan dit mee doet??
Och och arme, 34 jaar ongebruikt, dit is echt fantastisch om schoon te maken, te poetsen het interieur te doen, alle vloeistoffen verversen, zeker een nieuwe radiateur erin .
Bestel maar 20 liter WD 40, Orapi snel-polish en zo aan de slag.
Alle verlichtingsdelen uit de carrosserie halen om het ECHT schoon te maken , gelijk nieuwe lampjes erin, vaseline, alles met vaseline monteren zodat het erin glijdt, (u weet wel) wie zei er ooit dat ik nie’ van BMW’s houd?
@desjonnies: volgens mij houdt u heeel erg van bmw’s…
@desjonnies: Je handen beginnen te jeuken als je de foto’s ziet.
@rikus: wil je hem stelen ?!
@riri: mag dat?
@desjonnies: als iets er makkelijk inglijdt, dan glijdt het er net zo makkelijk weer uit. Is dik vet niet een betere oplossing?
@roppp:
Nee, Vaseline is juist uitstekend om zaken op een soepele manier en zonder beschadigingen op zijn plek te krijgen, tevens maakt het vaak oude rubberen pakkingen weer soepel.
En smeert en beschermt het net genoeg. Het overtollige loopt er gewoon uit als het warm wordt.
@desjonnies: Lees eens wat voor vuiligheid je neer plempt …..op autoblog je zit of reageert op de verkeerde site :)
@riri:
Ben jij het dan toch Bobbi?
@desjonnies: Volgens mij kijk je teveel naar Bobbi doe ff je 2e pagina met haar filmpje dicht dat communiceert wat beter . :)
@roppp: iedereen zijn ding maar dikke en vet zijn ook mensen, je lijkt Giel Beelen wel.
@riri: ik had het niet over mensen, maar over gereedschap……. Misschien dat jij aan microchirurgie doet en daarom geen rekening houdt met wat grover materiaal ;-)
Perché?!

Rare jongens, die Romeinen….
Dat noem ik nog eens lekker wakker worden ? Mooie barn find
Wat lijkt het mij een droombaan om zo een auto helemaal op te lappen!
Rode M1! Beter kan eigenlijk niet. Overigens beschouw ik de i8 wel degelijk als opvolger. De lijnen zijn helemaal niet zoveel anders.
@mashell: Niet zoveel anders? Ik zie bij M1 niet 1 lijn die krom is en bij de i8 niet 1 lijn die recht is. Als je zo gaat vergelijken dan snap ik die “overeenkomst” met die Fiero hierboven ook nog wel…
@timt: want de nieuwe fiat 500 heeft ook alle overeenkomde lijnen van de oude. En de nieuwe mini is een perfecte kopie van de oude…Ford gt VS gt40. BMW 2002 hommage vs de 2002 turbo?
@jpoers: Nee, die hebben ook verschillen. Maar dat zijn wel ontwerpen die gemaakt zijn om op elkaar te lijken. Dat is bij de M1/i8 niet het geval. Als je me gaat vertellen dat je deze 2 auto’s op elkaar vind lijken…

http://www.autopista.es/media/cache/destacado_top/upload/images/article/article-bmw-m1-i8-superdeportivos-comparativa-101033-53b54d3fde03a.jpg
@mashell:
Ik zie een groot verschil. Een hele mooi 6 in lijn. Tegen een 3 cilinder pruttel motortje. Dus i8 is voor mij geen waardige opvolger
@raym: Het is bijna 2017. Het aantal cilinders anno nu maakt geen fluit meer uit. Je merkt dat niet, je voelt dat niet, je hoort dat niet. Bij een E36 nog wel maar bij een huidig model zoals de i8 echt niet.
@mashell: had laatst het geluk om in zowel de M235i, M4, M5 en i8 te rijden, maar die rijdende iPad heeft het minste indruk achtergelaten. In the end blijft het een driepittertje met een grote mond. Als je dat niet merkt, word ik blijkbaar oud.
En dan is ie na de opknapbeurt ineens vertienvoudigd qua marktwaarde…
Zie ik nu kinder surprise in het motor gedeeld?? Wel zonde al die jaren!! Aan de andere kant stel je koopt een huis met een garage waar veel rommel in zit. En je begint met die rot klus om het schoon te houden. Dan kom je in eens tot ontdekking dat er onder die rommel deze wagen te voorschijn komt. Dat zou wel gaaf zijn:)
@trgylmz: en dan staat de auto op iemands naam dan moet je er afstand van doen
@riri: waarom verpest je nou mijn droom:/
@trgylmz: sorry
@trgylmz: een oude garage uitmesten is nooit een rotklus. Dat is gewoon gaaf om te doen. Je komt de gekste dingen tegen. Soms waarvan je het bestaan niet eens wist.
Mooi ! Een droom
Wat WD40 en een busje turtle wax en hij blinkt weer als nooit tevoren..
Echt bizar… ook in 81 was dit geen goedkoop ding. Er heeft toch iemand een fortuin uitgegeven om dat na een jaar aan de kant te zetten.
@timt:
Kende ook iemand die na een bijna dood ervaring de wagen in de garage heeft geschoven om er nooit meer naar om te kijken.
@desjonnies: Wat ook helpt echt dood gaan
Ik dacht dat deze auto’s een type ontsteking hadden waarbij het ( bijna? ) onmogelijk was om ze weer aan de praat te krijgen indien ze lang stil gestaan hadden?! Iig een geweldige barn find.
italie ? ik had zoiets eerder in Dubai verwacht.
@kara: 34 jaar geleden bestond Dubai nog niet.:
@pinut187: Er zijn sporen van bewoning van rond 2000 voor Christus. in Jumeirah en Al-Qusais.

bron wiki .
Zo op de één na laatste foto te zien, vermoed ik….dat deze M1 inmiddels bij BMW classics staat voor een complete makeover!
Beter plekkie bestaat er niet voor zo.n pareltje.
@zesinline: als je de tekst leest, derde alinea laatste zin: De specialisten bij Mint Classics gaan de auto opknappen en ervoor zorgen dat de M1 weer klaar is voor het asfalt.
via iPhone app
Wat is de oorsprongelijk gedachte achter dat dubbele bmw logo op de achterkant?
@toeter11: De enige middenmotor BMW gemaakt met Lamborghini, Giugiaro, Ital Design, BMW, Baur, TIR, Marchesi, Dallara .


deze BMW had het eerder :

http://www.projectcarsgame.com/uploads/2/0/6/5/20658008/bmw-turbo-concept-20_orig.jpg
@riri: i8 heeft er maar 1, ook middenmotor.
@bassx: dat is een niet waar de I8 speelt vals en heeft ook een andere motor
Ben altijd benieuwd naar het verhaal erachter. Is zo’n auto vergeten omdat de eigenaar plots is overleden, of heeft iemand gedacht dat dit over 30 jaar wel eens iets waard zou kunnen zijn en heeft hem opgeslagen (maar dan zet je hem niet zo weg als bij deze M1), of wat dan ook.

Maar mooi om te vinden, dat je opeens een deur open trekt en dit erachter staat.
Ik mag blijkbaar hier niet vertellen dat ik nog een origineel BMW M1 oliefilter heb liggen. Wat een rare site die Autoblog
@e38ossie: Agossie..
@e38ossie: zeg dat het een barn find is en dat je hoopt ooit meer onderdelen te vinden .
Super barnfind. Nu hopen dat er nu wel wat meer mee wordt gereden.
Wat gaaf zeg. Af en toe word je moe van alle zo genaamde ‘barnfinds’, maar deze verdient de titel.
Laten we hopen, dat Mint er alles aan gelegen is de auto zo origineel mogelijk te houden. Desnoods met een enkele kleine onvolkomenheid.
Mooi vinden of niet is persoonlijk, interessant misschien voor fanboys met diepe zakken, maar verder heeft deze wagen buiten zijn gelimiteerde oplage dan geen ware zeldzaamheidswaarde.Leidde geen tijdperk in van nieuwe ontwikkelingen in techniek of vormgeving bezat alleen gebruikelijke BMW onderdelen, bezit geen status als cult-auto, als racewagen weinig succesvol behalve in zijn voor hem gecreëerde raceklasse.
Maar ja, de markt he…
Deze wordt helemaal gestripped en weer in elkaar gezet….
Vind dit soort “barnfinds” steeds ongeloofwaardiger worden…toevallig gisteren een documentaire gezien over een oplichter die jaren lang goedkope wijnen relabelden tot exclusieve wijnen om er meer geld voor te vragen. Stop een BMW in een schuur, tellertje terug draaien, beetje stof, en rotzooi eromheen…tadaaaaaaa….barnfind!
@maarten020: Denk dat deze BMW toch wel authentiek is hoor.

Dat met die wijnen is wel een bekend spelletje ja.. vanmorgen nog zo één op de radio.. die gehoord? Een vrouw kocht dure merktassen bij Harrods e.d. Vervolgens werd de tas vervangen door een identieke neptas. Ze bracht dan deze neptas binnen 24 uur terug naar het warenhuis met de originele bon / aankoop certificaten e.d. van de echte met de mededeling dat de tas niet beviel of wat dan ook. Vervolgens kreeg ze haar geld terug. Investering: 1 neptas. Winst: 1 echte tas en het geld van die echte. EN… die echte tas werd vervolgens ook verkocht via eBay of MP wat dan ook. 2x katsjing. Dit had ze al tig keer gedaan voordat ze gepakt werd door een/het warenhuis. Bij huiszoeking vond de politie een hele voorraad ECHTE dure merktassen gelabeld voor verkoop….
@maarten020: de banden zijn wel van 1980 dus dit lijkt mij een echte barnfind
Geweldige auto.. altijd mooi gevonden. Leuk weetje.. ontworpen door een Fransman in 1972. BMW stuurde dit Franse ontwerp door naar Giorgetto Giugiaro van ItalDesign. Daar hertekende een ontwerper dat ontwerp tot de huidige auto. En die ontwerper was ook verantwoordelijk voor de DeLorean. Knijp je ogen maar eens dicht en kijk door je wimpers ;)

OT: Ben benieuwd wat ze er dan straks voor vragen.. als hij inderdaad wordt gerestaureerd bij BMW Classics is hij straks net zo mooi als een nieuwe. Zie nog steeds die gerestaureerde BMW 507 van Elvis die ze ook gedaan hebben…
Als je de geschiedenis van de M1 leest, begrijp je meteen waarom BMW nooit meer met een zgn ‘ Supercar’ zal komen.
En eigenlijk is het verhaal van de overname van British Leyland destijds in 1994 eenzelfde drama als dat van de M1, verkeerde tijd, verkeerde product, verkeerde marketing.
Beide beslissingen zijn louter op emotionele gronden genomen toen
@desjonnies: net als de Delorean. Maar achteraf hebben ze allebei een ijzersterk imago. Het imago van de M1 heeft er voor gezorgd dat BMW niet net als Mercedes en Audi nu een klassieke sportwagen hoeft te hebben. Ze hoeven niets meer te bewijzen. Daarom kan BMW met de i8 een stap verder in de toekomst gaan en dat is voor een aartsconservatief bedrijf als BMW echt iets bijzonders.
@mashell: dus Audi en Mercedes hebben niet eerder sportwagens gemaakt ? ik zou zeggen doe eens een onderzoek.
@desjonnies: M1 is niet ontworpen om BMW een supercar te geven. De M1 straatversie is een product om mee te mogen doen in de group 4 die het nooit heeft gezien dankzij de financiële crisis van Lamborghini. Hoe de M1 op de weg presteerde is nooit de focus geweest maar wel hoe de auto omgebouwd kon worden naar een succesvolle group 4 auto. Dat zet deze hele auto in een ander perspectief, het was nooit BMW z’n bedoeling om op de weg te kunnen concurreren met een 911 turbo maar wel op het circuit.

Het group 4 project faalde vanwege de vertragingen die het opliep omdat Lamborghini de gemaakte afspraken niet na kon komen. Op het laatste moment werd besloten om een 320i met Formule 2 motor aan de group 5 mee te laten doen omdat BMW niets had om op het circuit te zetten. Ondertussen, om de M1 modellen toch gezicht te geven, werd een jaar later alsnog de M1 gebouwd en werd procar series opgezet. De procar series zou twee jaar bestaan en het technische regelement is gelijk aan die van group 4. Hiermee kocht BMW zichzelf twee jaar de tijd om genoeg M1 voor de straat bouwen om dan uiteindelijk alsnog mee te mogen doen in de group 4. Ondertussen kon BMW de races gebruiken om te testen voor group 4, het fabrieksteam plaatste dan ook de 5 snelste F1 coureurs in vrije training (in F1 auto) op zaterdag in hun auto.

Alles was in kannen en kruiken, de procar series zorgde ervoor dat de M1 een project is dat twee jaar lang aan ontwikkeld was, ook had het inmiddels de minimum aantal auto’s geproduceerd om mee te mogen doen. Maar 4 jaar te laat met je auto aan de start verschijnen resulteerde dat de M1 eigenlijk alweer gedateerd was. Het zou misschien goed genoeg zijn om nog 1 of 2 jaar mee te doen. De procar series werd hoe dan ook gestopt en BMW stopte ook met de group 5 om zich te focussen om motoren te leveren in F1. Het plan om in 1980 mee te doen aan de group 4 races werd dan ook van de tafel geveegd.
Meteen maar een AHG van maken dan? Dat maakt zo’n M1 helemaal af!
Meteen lekker updaten, althans zou ik doen. Wielen waren toen al niks, dus een ander wiel erop. Logo’s achterkant meteen eraf rukken.En de uitlaat kan ook wel wat subtieler.
Mijn droomwagen!
Het doet bijna pijn om te zien dat zo’n geweldige auto 34 jaar lang geen aandacht heeft gehad, goede troost om te lezen dat ze hem weer in originele staat gaan brengen.

Machtige wagen zo’n m1
Supervette auto. Alleen dat interieur… verschrikkelijk.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).