De ultieme BMW, dit is hem

Auteur: , 59 Reacties

Vergeet de 2002 Turbo, E30 M3 of E39 M5. Dit is -met afstand- de gaafste BMW op deze planeet.

Maak kennis met ’s werelds enige straatlegale M1 Procar. Het Amerikaanse Canepa restaureerde de wagen onlangs en de auto ziet er dan ook fonkelnieuw uit. Dan valt ook direct op hoe tijdloos het ontwerp van de M1 eigenlijk is, je hebt allerminst het idee te kijken naar een auto die 37 jaar oud is.

De auto begon zijn leven als reserve-auto. Het was de 31e van de 40 Procar’s, maar zou uiteindelijk nooit een kilometer racebaan zien. BMW besloot de auto daarom maar om te bouwen naar productietrim en gewoon te verkopen via een dealer. Via omzwervingen kwam de auto in 1983 terecht bij BMW-dealer AHG, die het AHG M1 Studie-pakket ontwikkelde. Dankzij deze bodykit kreeg je M1 de looks van de Procar, wat in het geval van dit chassis behoorlijk toepasselijk is. Uiteindelijk zouden er 10 M1’s voorzien worden van het AHG M1 Studie-pakket.

Toch is deze M1 niet langer voorzien van het AHG-pakket, maar van de originele Procar-bodykit. Toen Canepa aan de restauratie begon en ontdekte dat dit één van de originele Procars was, werd besloten de auto terug te bouwen naar die specificatie. Met één belangrijk verschil: deze is straatlegaal. Oh, en één wat minder belangrijk verschil: de originele remklauwen van de M1 Procar waren niet meer beschikbaar en dus werd de Brembo-remmerij uit een Porsche 962 gemonteerd.

Het blok werd met respect voor de geschiedenis gekieteld tot 414 pk aan de krukas, waarvan aan de achterwielen nog 360 pk overblijft. Die wielen zijn overigens originele BBS Procar-velgen met center lock, voorzien van kunststof afdekplaten om de aërodynamica te verbeteren. Om het feest compleet te maken, kun je dit exemplaar gewoon kopen bij Canepa. De prijs is niet bekend gemaakt, maar wie er naar moet vragen kan hem vermoedelijk niet betalen.



59 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Brute machine!!
via iPhone app
@frenkyboy: daarom blijft BMW voor mij altijd nr. 1 (L)
@vagtroep: Dus vanwege deze auto blijft BMW nummer 1? Klinkt als gelul van een aardbei.
Wat een waanzinnig apparaat. Tijdloos mooi!
Jesse, ben het helemaal met je eens. Een tijdloze auto, prachtig. 37 jaar oud al.. Heb het altijd ontzettend gaaf gevonden he, op de kont die twee logo’s aan beide kanten. Totaal anders dan anders, mooi! Kleur staat hem overigens erg goed!
Mooi ding
Mooie verhaal en een mooie, unieke M1. Toch heb ik liever een originele straat M1 of een originele Procar dan deze, hoe dik deze ook is.
@skinnybmw: *mooi verhaal
Erg mooi, alleen had ik het denk ik nog net iets mooier gevonden als de auto nog een licht patina zou hebben.
@moveyourmind: dan had de prijs nog hoger gelegen… want verhaal enzo…
@e1000bmw523i: Tja, daar heb je een punt.

En dat patina komt er natuurlijk ook wel weer op als je dat wilt.
Hadden ze gewoon met hun poten af moeten blijven…
@goodolddays: oprechte vraag maar heb je de tekst wel volledig gelezen. Ze hebben hem juist in ere hersteld.

OT: werkelijk prachtig! Kleur staat ook erg netjes!
@pindakoning: iedereen denkt dat restaureren altijd beter is, alle karakter en originaliteit is vakkundig omzeep geholpen. Origineel is in mijn woordenboek, in dezelfde staat zoals in oorsprong nieuw was. Niet zoals uit de fabriek, maar nog exact als de eerste dag uit de fabriek. Dat is dit niet, en gezien de schaal van deze restauratie ben ik bang dat er nog weinig in de conditie over is zoals de heren in Bayern het de deuren hebben uitgerold…
@goodolddays: Deze is 2x uit de fabriek komen rollen.
@goodolddays: deze auto is nooit origineel geweest…
@pindakoning: Dit is een renovatie project. Restauratie is inmiddels een populaire term en 99% van de zogenaamde restauratie projecten die je op internet tegenkomt is eigenlijk een renovatie, net als deze. Het heeft dan ook weinig met “in ere herstellen” te maken. Waarom 414pk terwijl de standaard met 277pk, AHG met 350pk en procar met 470pk geleverd werd? Originaliteit is hiermee weg. De auto mag dan wel een procar zijn geweest maar waarom dan geen procar uitlaat? Alleen al het exterieur is nog steeds niet 100% procar. Waarom een originele procar bodykit willen én een standaard m1 interieur? Ondanks dat het een prachtig exemplaar is om te zien heeft @goodolddays wel een goed punt, er is niets meer origineel aan deze auto. Het is niet een standaard, AHG of procar M1 maar een cocktail ervan met aangepaste en donor onderdelen.
@bassx: wat ik je brom.
Ligt het aan mij of lijkt de auto wel een schaalmodel op de foto’s? Wel heel gaaf exemplaar!
@graafke: lijkt me dat ze geen Brembo remmen op een schaalmodel plaatsen haha. Maar idd sommige foto’s lijken idd zo
Ja erg mooi allemaal, maar ben bang dat de bandjes weinig zullen gaan rollen over het gitzwarte asfalt. Wordt gewoon een beleggingsobject van 1 of andere Donald Trump achtige idioot met teveel geld.
Zeker geen BMW fan, maar dit is toch wel een übergeile auto, met een verhaal. Mooi ook dat ze die bodykit eraf hebben gehaald, orgineel is al mooi genoeg.
Nee ik ga toch liever voor de e46 m3. In het blauw.
Leuk voor erbij! Vind het op de fotoos overigens wel net een model…
Totaal niks mee, voor mij is de uber BMW nog altijd de e60 M5!
@nopetrolnofun: ook een lekkere wagen zeker. Maar de geschiedenis van BMW bied nog veel meer moois hoor ;-)
Zo mooi, zoveel historie, zo gaaf…en dan in het baby-blauw, mijn god wat een dooddoener
@87sandyd: jij bent een beetje kleurendoof, dit is echt geen babyblauw, eerder blauw met een grijze ondertoon. Babyblauw is veel feller van kleur. Ik vind de kleir ook niet het mooiste trouwens.
@pinut187: oke, mijn excuus. Ik werk dan ook niet op de verfafdeling van de plaatselijke bouwmarkt.

Idee blijft hetzelfde ;)
Bmw 507 blijft ook een favoriet van mij
Wat een ongelofelijk mooie bak. Erg gaaf ook dat ze zoveel mogelijk originele onderdelen hebben gebruikt. Perfect gewoon!
118 pk per liter! Jammer dat BMW tegenwoordig geen hoogtoerige atmosferische 6-in-lijn in hun gamma heeft zitten.

Deze ziet er wel perfect uit. Lijkt op de eerste foto wel een modelautootje.
Wat een ontzettend Geile bak. Dit soort auto’s zou ik veel liever hebben dan een GT-R oid
Plastieke wieldoppen voor de aerodynamica….. mazda beertjes?
Gruwelijke gave m1 deze is net wat voor mij. Alleen 1 probleem…. no tengo dinero..
De historie maakt hem alleen al uniek.
Tsja, design by Giugiaro, wat wil je nog meer?
Gebouwd om in de groep 4 racerij deel te nemen, maar dat ging niet door en werden ze gebruikt als openinigsnummer voor Formule 1 races door in iedere M1 een F1 rijder te laten racen in een kampioenschap, wat Lauda ooit heeft gewonnen, als ik me niet vergis.
Deze F1 piloten rosten nogal rauwig rond in deze Procar M1’s, om hun visitekaartje af te geven voor de latere echte race, de heren reden met die dingen alsof het speelgoedautootjes waren!
Zou mooi zijn als ze een nieuwe versie zouden ontwikkelen, net zoals Ford heeft gedaan met de GT. En proberen zo trouw mogelijk te zijn aan het origineel, niet van de retro meuk zoals de mini/beetle/500 etc.
Ik heb nog een origineel M1 stuurtje (die te zien is op de foto) op zolder liggen.
@e38ossie: Oftewel een BMW 535i m-sport stuurtje:)
@dragspert: Nee. Echt uit een M1. Komt uit de wereldrecord auto van Harald Ertl. Daar is in de jaren 80 een ALPINA stuur ingezet.
Nee, vind het 3 keer niks. Vind hem gewoon lelijk. Liever de m1 van nu
@ronaldddvos: dat moet sarcasme zijn!
@pomoek: het is geen sarcasme!
@ronaldddvos: 1M maar ik denk dat ik die ook net iets toffer vind, dagelijks bruikbaar enzo.
Wowww echt een prachtexemplaar. Die kleur staat m ook super. Echt een plaatje
Voor de liefhebber die iets meer diepgang wil en foto’s van deze geweldige machine:
http://www.speedhunters.com/2016/08/the-street-legal-canepa-m1-procar/
Ding hoort wit te zijn…
Wilde hem kopen.
Helaas verkocht voor 2.000000$
@ff40: shit ik had 1.900.000,00 willen bieden!
Wat een klasse auto, de allermooiste en meest sexy BMW ooit!. Tx Italy!
ja deze is wel dope maar e36 blijft ook gewoon tijdloos
Sorry dit is niet de gaafste BMW ooit. Een straatlegale raceauto is een dom idee. De auto ziet er prachtig uit, maar ga er een blokje mee om en je bent meteen genezen. Raceauto’s zijn onvoorstelbaar lawaaiig, heet en de vering is niet aanwezig. En dan hebben we het nog niet gehad over basale dingen als grondspeling en een redelijke draaicirkel. Kijk voor de lol eens Doug DeMuro die met een 360 challenge door de stad rijdt.
@kwatkam: gelukkig zijn er verschillen! je uitleg is varken nog drumstel voor mij.
Hij is gaaf maar ik jeb hem liever als de baas van mijn pa gwn origineel
Doe mij maar een 1m AHG
Een supercar met een 6 inlijn achterin, zijn er zo nog?
Liever niet in die kleur en met andere velgen. Verder wel zeer bruut apparaat
Dus de beste BMW is getekend en gebouwd in Italie :-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).