• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De ultieme BMW, dit is hem

Auteur: Dizono, gepost 22 september 2016 om 23:03 – 59 Reacties

Afbeelding De ultieme BMW, dit is hemAfbeelding De ultieme BMW, dit is hemAfbeelding De ultieme BMW, dit is hemAfbeelding De ultieme BMW, dit is hemAfbeelding De ultieme BMW, dit is hemAfbeelding De ultieme BMW, dit is hemAfbeelding De ultieme BMW, dit is hemAfbeelding De ultieme BMW, dit is hem

BMW M1 Procar
Vergeet de 2002 Turbo, E30 M3 of E39 M5. Dit is -met afstand- de gaafste BMW op deze planeet.

Maak kennis met ’s werelds enige straatlegale M1 Procar. Het Amerikaanse Canepa restaureerde de wagen onlangs en de auto ziet er dan ook fonkelnieuw uit. Dan valt ook direct op hoe tijdloos het ontwerp van de M1 eigenlijk is, je hebt allerminst het idee te kijken naar een auto die 37 jaar oud is.

De auto begon zijn leven als reserve-auto. Het was de 31e van de 40 Procar’s, maar zou uiteindelijk nooit een kilometer racebaan zien. BMW besloot de auto daarom maar om te bouwen naar productietrim en gewoon te verkopen via een dealer. Via omzwervingen kwam de auto in 1983 terecht bij BMW-dealer AHG, die het AHG M1 Studie-pakket ontwikkelde. Dankzij deze bodykit kreeg je M1 de looks van de Procar, wat in het geval van dit chassis behoorlijk toepasselijk is. Uiteindelijk zouden er 10 M1’s voorzien worden van het AHG M1 Studie-pakket.

Toch is deze M1 niet langer voorzien van het AHG-pakket, maar van de originele Procar-bodykit. Toen Canepa aan de restauratie begon en ontdekte dat dit één van de originele Procars was, werd besloten de auto terug te bouwen naar die specificatie. Met één belangrijk verschil: deze is straatlegaal. Oh, en één wat minder belangrijk verschil: de originele remklauwen van de M1 Procar waren niet meer beschikbaar en dus werd de Brembo-remmerij uit een Porsche 962 gemonteerd.

Het blok werd met respect voor de geschiedenis gekieteld tot 414 pk aan de krukas, waarvan aan de achterwielen nog 360 pk overblijft. Die wielen zijn overigens originele BBS Procar-velgen met center lock, voorzien van kunststof afdekplaten om de aërodynamica te verbeteren. Om het feest compleet te maken, kun je dit exemplaar gewoon kopen bij Canepa. De prijs is niet bekend gemaakt, maar wie er naar moet vragen kan hem vermoedelijk niet betalen.

Ook interessant!

  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • Koop de voorganger van de BMW XM als occasion
  • BMW M4 GT3 speelt buiten zonder camouflage
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

blauw, BMW, m1, procar, Racing, restauratie

Vorig bericht: « Dealers laten Nederlandse RS3-eigenaren stikken
Volgend bericht: Smart legt het hele gamma aan de stekker »

Lees Interacties

Reacties

  1. Frenkyboy zegt

    22 september 2016 om 23:08

    Brute machine!!

    Login om te reageren
    • vagtroep zegt

      23 september 2016 om 06:51

      @frenkyboy: daarom blijft BMW voor mij altijd nr. 1 (L)

      Login om te reageren
      • werf76 zegt

        23 september 2016 om 08:11

        @vagtroep: Dus vanwege deze auto blijft BMW nummer 1? Klinkt als gelul van een aardbei.

        Login om te reageren
  2. cpp1 zegt

    22 september 2016 om 23:08

    Wat een waanzinnig apparaat. Tijdloos mooi!

    Login om te reageren
  3. viezefreddyw zegt

    22 september 2016 om 23:10

    Jesse, ben het helemaal met je eens. Een tijdloze auto, prachtig. 37 jaar oud al.. Heb het altijd ontzettend gaaf gevonden he, op de kont die twee logo’s aan beide kanten. Totaal anders dan anders, mooi! Kleur staat hem overigens erg goed!

    Login om te reageren
  4. martive zegt

    22 september 2016 om 23:12

    Mooi ding

    Login om te reageren
  5. skinnybmw zegt

    22 september 2016 om 23:13

    Mooie verhaal en een mooie, unieke M1. Toch heb ik liever een originele straat M1 of een originele Procar dan deze, hoe dik deze ook is.

    Login om te reageren
    • skinnybmw zegt

      22 september 2016 om 23:13

      @skinnybmw: *mooi verhaal

      Login om te reageren
  6. moveyourmind zegt

    22 september 2016 om 23:14

    Erg mooi, alleen had ik het denk ik nog net iets mooier gevonden als de auto nog een licht patina zou hebben.

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      23 september 2016 om 08:54

      @moveyourmind: dan had de prijs nog hoger gelegen… want verhaal enzo…

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        23 september 2016 om 10:05

        @e1000bmw523i: Tja, daar heb je een punt.

        En dat patina komt er natuurlijk ook wel weer op als je dat wilt.

        Login om te reageren
  7. goodolddays zegt

    22 september 2016 om 23:15

    Hadden ze gewoon met hun poten af moeten blijven…

    Login om te reageren
    • pindakoning zegt

      22 september 2016 om 23:37

      @goodolddays: oprechte vraag maar heb je de tekst wel volledig gelezen. Ze hebben hem juist in ere hersteld.

      OT: werkelijk prachtig! Kleur staat ook erg netjes!

      Login om te reageren
      • goodolddays zegt

        23 september 2016 om 00:17

        @pindakoning: iedereen denkt dat restaureren altijd beter is, alle karakter en originaliteit is vakkundig omzeep geholpen. Origineel is in mijn woordenboek, in dezelfde staat zoals in oorsprong nieuw was. Niet zoals uit de fabriek, maar nog exact als de eerste dag uit de fabriek. Dat is dit niet, en gezien de schaal van deze restauratie ben ik bang dat er nog weinig in de conditie over is zoals de heren in Bayern het de deuren hebben uitgerold…

        Login om te reageren
        • isn1981 zegt

          23 september 2016 om 02:55

          @goodolddays: Deze is 2x uit de fabriek komen rollen.

          Login om te reageren
        • griffendahl zegt

          23 september 2016 om 07:32

          @goodolddays: deze auto is nooit origineel geweest…

          Login om te reageren
      • bassx zegt

        23 september 2016 om 10:14

        @pindakoning: Dit is een renovatie project. Restauratie is inmiddels een populaire term en 99% van de zogenaamde restauratie projecten die je op internet tegenkomt is eigenlijk een renovatie, net als deze. Het heeft dan ook weinig met “in ere herstellen” te maken. Waarom 414pk terwijl de standaard met 277pk, AHG met 350pk en procar met 470pk geleverd werd? Originaliteit is hiermee weg. De auto mag dan wel een procar zijn geweest maar waarom dan geen procar uitlaat? Alleen al het exterieur is nog steeds niet 100% procar. Waarom een originele procar bodykit willen én een standaard m1 interieur? Ondanks dat het een prachtig exemplaar is om te zien heeft @goodolddays wel een goed punt, er is niets meer origineel aan deze auto. Het is niet een standaard, AHG of procar M1 maar een cocktail ervan met aangepaste en donor onderdelen.

        Login om te reageren
        • skinnybmw zegt

          23 september 2016 om 10:51

          @bassx: wat ik je brom.

          Login om te reageren
  8. Graafke zegt

    22 september 2016 om 23:18

    Ligt het aan mij of lijkt de auto wel een schaalmodel op de foto’s? Wel heel gaaf exemplaar!

    Login om te reageren
    • ruudbmw zegt

      23 september 2016 om 06:55

      @graafke: lijkt me dat ze geen Brembo remmen op een schaalmodel plaatsen haha. Maar idd sommige foto’s lijken idd zo

      Login om te reageren
  9. raoufff zegt

    22 september 2016 om 23:20

    Ja erg mooi allemaal, maar ben bang dat de bandjes weinig zullen gaan rollen over het gitzwarte asfalt. Wordt gewoon een beleggingsobject van 1 of andere Donald Trump achtige idioot met teveel geld.

    Login om te reageren
  10. peug206 zegt

    22 september 2016 om 23:22

    Zeker geen BMW fan, maar dit is toch wel een übergeile auto, met een verhaal. Mooi ook dat ze die bodykit eraf hebben gehaald, orgineel is al mooi genoeg.

    Login om te reageren
  11. kimhung zegt

    22 september 2016 om 23:24

    Nee ik ga toch liever voor de e46 m3. In het blauw.

    Login om te reageren
  12. live4life zegt

    22 september 2016 om 23:26

    Leuk voor erbij! Vind het op de fotoos overigens wel net een model…

    Login om te reageren
  13. nopetrolnofun zegt

    22 september 2016 om 23:26

    Totaal niks mee, voor mij is de uber BMW nog altijd de e60 M5!

    Login om te reageren
    • ruudbmw zegt

      23 september 2016 om 06:53

      @nopetrolnofun: ook een lekkere wagen zeker. Maar de geschiedenis van BMW bied nog veel meer moois hoor ;-)

      Login om te reageren
  14. 87sandyd zegt

    22 september 2016 om 23:34

    Zo mooi, zoveel historie, zo gaaf…en dan in het baby-blauw, mijn god wat een dooddoener

    Login om te reageren
    • pinut187 zegt

      23 september 2016 om 10:33

      @87sandyd: jij bent een beetje kleurendoof, dit is echt geen babyblauw, eerder blauw met een grijze ondertoon. Babyblauw is veel feller van kleur. Ik vind de kleir ook niet het mooiste trouwens.

      Login om te reageren
      • 87sandyd zegt

        23 september 2016 om 11:41

        @pinut187: oke, mijn excuus. Ik werk dan ook niet op de verfafdeling van de plaatselijke bouwmarkt.

        Idee blijft hetzelfde ;)

        Login om te reageren
  15. Diederik Lieftink zegt

    22 september 2016 om 23:45

    Bmw 507 blijft ook een favoriet van mij

    Login om te reageren
  16. Edge zegt

    23 september 2016 om 00:11

    Wat een ongelofelijk mooie bak. Erg gaaf ook dat ze zoveel mogelijk originele onderdelen hebben gebruikt. Perfect gewoon!

    Login om te reageren
  17. DonEmilio zegt

    23 september 2016 om 00:36

    118 pk per liter! Jammer dat BMW tegenwoordig geen hoogtoerige atmosferische 6-in-lijn in hun gamma heeft zitten.

    Deze ziet er wel perfect uit. Lijkt op de eerste foto wel een modelautootje.

    Login om te reageren
  18. jasbelle zegt

    23 september 2016 om 00:54

    Wat een ontzettend Geile bak. Dit soort auto’s zou ik veel liever hebben dan een GT-R oid

    Login om te reageren
  19. steelfighter zegt

    23 september 2016 om 04:08

    Plastieke wieldoppen voor de aerodynamica….. mazda beertjes?

    Login om te reageren
  20. mrmiyagi1982 zegt

    23 september 2016 om 06:05

    Gruwelijke gave m1 deze is net wat voor mij. Alleen 1 probleem…. no tengo dinero..

    Login om te reageren
  21. toniominestrone zegt

    23 september 2016 om 06:13

    De historie maakt hem alleen al uniek.

    Login om te reageren
  22. desjonnies zegt

    23 september 2016 om 06:42

    Tsja, design by Giugiaro, wat wil je nog meer?
    Gebouwd om in de groep 4 racerij deel te nemen, maar dat ging niet door en werden ze gebruikt als openinigsnummer voor Formule 1 races door in iedere M1 een F1 rijder te laten racen in een kampioenschap, wat Lauda ooit heeft gewonnen, als ik me niet vergis.
    Deze F1 piloten rosten nogal rauwig rond in deze Procar M1’s, om hun visitekaartje af te geven voor de latere echte race, de heren reden met die dingen alsof het speelgoedautootjes waren!

    Login om te reageren
  23. audirs3 zegt

    23 september 2016 om 07:08

    Zou mooi zijn als ze een nieuwe versie zouden ontwikkelen, net zoals Ford heeft gedaan met de GT. En proberen zo trouw mogelijk te zijn aan het origineel, niet van de retro meuk zoals de mini/beetle/500 etc.

    Login om te reageren
  24. e38ossie zegt

    23 september 2016 om 07:54

    Ik heb nog een origineel M1 stuurtje (die te zien is op de foto) op zolder liggen.

    Login om te reageren
    • dragspert zegt

      23 september 2016 om 11:25

      @e38ossie: Oftewel een BMW 535i m-sport stuurtje:)

      Login om te reageren
      • e38ossie zegt

        24 september 2016 om 07:28

        @dragspert: Nee. Echt uit een M1. Komt uit de wereldrecord auto van Harald Ertl. Daar is in de jaren 80 een ALPINA stuur ingezet.

        Login om te reageren
  25. ronaldddvos zegt

    23 september 2016 om 07:58

    Nee, vind het 3 keer niks. Vind hem gewoon lelijk. Liever de m1 van nu

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      23 september 2016 om 08:12

      @ronaldddvos: dat moet sarcasme zijn!

      Login om te reageren
      • ronaldddvos zegt

        26 september 2016 om 13:48

        @pomoek: het is geen sarcasme!

        Login om te reageren
    • bouwvakkert zegt

      23 september 2016 om 09:17

      @ronaldddvos: 1M maar ik denk dat ik die ook net iets toffer vind, dagelijks bruikbaar enzo.

      Login om te reageren
  26. autoriteit zegt

    23 september 2016 om 08:11

    Wowww echt een prachtexemplaar. Die kleur staat m ook super. Echt een plaatje

    Login om te reageren
  27. estoque zegt

    23 september 2016 om 09:00

    Voor de liefhebber die iets meer diepgang wil en foto’s van deze geweldige machine:
    http://www.speedhunters.com/2016/08/the-street-legal-canepa-m1-procar/

    Login om te reageren
  28. e1000bmw zegt

    23 september 2016 om 09:01

    Ding hoort wit te zijn…

    Login om te reageren
  29. ff40 zegt

    23 september 2016 om 09:07

    Wilde hem kopen.
    Helaas verkocht voor 2.000000$

    Login om te reageren
    • sracert zegt

      23 september 2016 om 09:46

      @ff40: shit ik had 1.900.000,00 willen bieden!

      Login om te reageren
  30. sracert zegt

    23 september 2016 om 09:45

    Wat een klasse auto, de allermooiste en meest sexy BMW ooit!. Tx Italy!

    Login om te reageren
  31. e36thuglife zegt

    23 september 2016 om 09:51

    ja deze is wel dope maar e36 blijft ook gewoon tijdloos

    Login om te reageren
  32. kwatkam zegt

    23 september 2016 om 10:02

    Sorry dit is niet de gaafste BMW ooit. Een straatlegale raceauto is een dom idee. De auto ziet er prachtig uit, maar ga er een blokje mee om en je bent meteen genezen. Raceauto’s zijn onvoorstelbaar lawaaiig, heet en de vering is niet aanwezig. En dan hebben we het nog niet gehad over basale dingen als grondspeling en een redelijke draaicirkel. Kijk voor de lol eens Doug DeMuro die met een 360 challenge door de stad rijdt.

    Login om te reageren
    • sracert zegt

      23 september 2016 om 10:27

      @kwatkam: gelukkig zijn er verschillen! je uitleg is varken nog drumstel voor mij.

      Login om te reageren
  33. bmwwilliams zegt

    23 september 2016 om 10:13

    Hij is gaaf maar ik jeb hem liever als de baas van mijn pa gwn origineel

    Login om te reageren
  34. Dutchdriftking zegt

    23 september 2016 om 10:58

    Doe mij maar een 1m AHG

    Login om te reageren
  35. Hupke zegt

    23 september 2016 om 11:19

    Een supercar met een 6 inlijn achterin, zijn er zo nog?

    Login om te reageren
  36. allesmetturbo zegt

    23 september 2016 om 19:25

    Liever niet in die kleur en met andere velgen. Verder wel zeer bruut apparaat

    Login om te reageren
  37. fiat20vtf zegt

    23 september 2016 om 21:05

    Dus de beste BMW is getekend en gebouwd in Italie :-)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North