
Okee, dat is flauw. Zo’n AX 4×4 kan namelijk best wat!
Dat je namelijk lol kan hebben met zo’n vierwiel aangedreven stadsrakker is een feit (ontploffende boxen alert). En het gaat hier ook nog eens om een heel fijn exemplaar, want de Citroën AX 1.4 4×4 uit deze advertentie is maagdelijk. Niet alleen qua lak, maar ook qua leven. De AX 1.4 4×4 uit 1996 heeft namelijk pas 60.748 kilometers op de teller.
Het 1360 cc grote blokje is goed voor 82 pk en bovendien hoef je niet helemaal de auto rond te lopen na het parkeren: centrale vergrendeling zit er gewoon op. En elektrische ramen, zelfs. De APK is nog geldig tot 15 september 2016, maar gezien het feit dat de oorspronkelijk in Andorra geleverde AX 4×4 nu bij de Citroëndealer in Nieuw-Vennep te koop staat in “zeg maar zo goed als nieuwe staat” is er vast een nieuwe APK bij te onderhandelen.
Check de advertentie op Marktplaats.nl! De vraagprijs is een schappelijke €5.450 euro.
Hoedtik aan @smoked
Wat moet je hier mee?
@clarkson: dat mag je zelf weten als je hem koopt. Je zou ermee kunnen rijden. Je kan hem ook in brand zetten als je dat liever doet. Wie betaalt, bepaalt!
@CasperH: Een maat van mij reed rond in een AX die in de brand had gestaan. De stuurstang brak mid-corner en hij reed tegen een boom. Gelukkig onbeschadigd uitgestapt. Maar dat was wel even schrikken zeg..
@Jochempie: Dus dat in de brand steken lijkt mij niet de beste optie.
@CasperH: Ik wens de nieuwe eigenaar, mocht die wonder boven wonder gevonden worden, en heel veel plezier mee.
@clarkson: een unieke ax rijden en bij ijzel en sneeuw elke auto uitlachen.
@xiran: want er zijn geen andere auto’s die 4×4 kunnen ?
@blo3to3t: gewicht in combinatie met 4×4 is zeldzaam.
@xiran: we hebben nog de panda 4×4 en ik ben bang dat een Audi A4 met Quattto niet zo gauw uitgelachen word door een citroën ax in de sneeuw
@ko4n: het gros van de Nederlandse Audi’s heeft een 1.6 met fwd.
@dondeboer: weet ik daarom zeg ik specefiek met Quattro want die zijn er ook wel n paar.
@ko4n:
Ja
net als een Subaru.
Dit weegt drie keer nix, heeft dunne bandjes en geen vermogen.
Zijn voorvader, de 2CV Sahara met twee motoren was destijds populair bij Staats Bosbeheer om de toestand van onze duinen te inspecteren.
Ooit als jochie een film gezien dat twee kerels met zo een Sahara in mijn beleving toen loodrecht tegen een duin opreden en gewoon boven kwamen !
https://ranwhenparkeddotnet.files.wordpress.com/2014/03/citroen-2cv-sahara-9.jpg
@ko4n: die zijn en goede staat minstens 4x duurder dan de ax. (audi’s met echte 4wd zijn zeldzaam ze hebben tegenwoordig alleen maar koppeling op de achteras)
@xiran: onzin voor 6k heb je een nette A4 B6 2,5 TDi Quattro
@ko4n: grapjas een exemplaar met 2 ton op de klok. Enkele weken geleden heeft een collega zijn dieselpomp moeten vervangen kost 3600 bij de dealer. Benzine pomp bij een ax 200 euro.
@xiran: tsja ik ben niet zo bang voor auto’s met 2 ton of meer omdat ik zelf vrij handig ben. Brandstof filter vervangen vind ik niet zo erg want dat is niet bijster ingewikkeld dus dat scheelt honderden euro’s.
@ko4n: wat ik er van begreep is dat hij ook ingleerd moet worden. Dit maakte de prijs nogal heftig.
@xiran: elke 4×4 met meer gewicht lacht je uit in de sneeuw bedoel je. Want je wilt druk op je banden, die ook zo smal mogelijk moeten zijn voor in de sneeuw.
@lekbak: ik had gewoon een normale ax, maar die was supergoed in de sneeuw! Dat kwam door het lage gewicht en de extreem dunne bandjes. Die sneden er doorheen als een mes;) Een betere auto kon ik me niet wensen in de sneeuw!
@retsok: nogmaals, het lage gewicht is alleen maar een nadeel in de sneeuw. Je wilt een hoog gewicht op smalle bandjes.
Zo heb ik met mijn w123 op zomerbanden moderne auto’s op winterbanden los getrokken in de sneeuw. Dat ding is bijna 1500 kilo op 175 bandjes.
@lekbak: In de regen ben je met die dunne bandjes in ieder geval altijd de koning.
@xiran: de eindbaas in coolheid is toch de justy 4×4
@xiran: ik heb zelf een AX gehad, geen 4×4 helaas. Super fijne auto’s, stiekem de beste auto die ik heb gehad. Je wilt er alleen geen ongeluk mee krijgen haha. Ideaal om met 90 km/h over drempels te springen terwijl je met je kont in de zachte stoelen terug valt. Ook in de sneeuw lekker op een parkeerterrein soort van driften ( gewicht is wel erg laag voor de grip om op te trekken ). Ik kwam in de sneeuw de drempels over terwijl er een BMW zijn pogingen moest staken. luxe: Nee, fun en comfort: zeker.
Een van mijn dromen zou zijn om nog eens een AX aan te schaffen en dan met een banquette over de antenne naar Parijs rijden. Gewoon Omdat het kan!
@patrick: ik heb hetzelfde! Ik rijd nu mercedes maar ik vond de ax vele vele vele malen leuker om te rijden, wat een plezier met dat koekblik!! Dat is nog eens rijbeleving! Waar we allemaal zo naarstig naar opzoek zijn:)
Gelukkig iemand die het met mij eens is! haha. Je moet er een gehad hebben om het te weten. Het was mijn eerste auto, voor 100 euro gekocht en Apk 75 euro. 1 jaar mee gereden, nieuwe Apk erop 50 euro en verkocht voor 950 euro. Ik had een ax sport stuurtje erop laten zetten van een sloop auto. Daarna overgestapt naar een FIAT Punto sporting en nu een Opel Corsa 1.4 sport en toch mis ik de AX nog altijd. Iedereen lachte mij uit maar dat boeide mij geen reet. Fun en een leuke winst op gemaakt @retsok:
@patrick:
Ik heb nooit een AX in eigendom gehad, maar heb er veel mee gereden in mijn eerste baan na school als verkoper bij een Citroën-dealer. Ik begon daar als 22-jarig ventje in 1992.
Volgens mij heb ik weleen stuk of 5 AX’en als demo gehad, waaronder een 1.4TGS, de meest luxe.
We hadden ze ook als vervangend vervoer voor klanten, dat waren vaak oudere exemplaren.
Heel veel lol mee gehad. En maar goed dat de baas niet wist wat er mee werd uitgevreten.
Een van mijn demo’s is verkocht aan een oude en tamelijk dove klant. Dat was maar goed ook, dan hoorde hij het kraken niet van de voorwielophanging. Ik was er met een flinke vaart in de regen mee op een stoeprand geknald. Ik was bij elke proefrit bang dat een klant het zou horen, en was blij dat mijn collega (die alles wist) hem aan precies de juiste klant verkocht.
Haha wat een verhaal! Ik werkte ook bij een Citroën dealer, kwam een man en vrouw binnen. Zij vroegen wat willen jullie voor de AX geven, dus wij zijden ongezien ” 100 euro” . Zij vonden dat prima. Maar achteraf bleek hij dus in goede staat te zijn zowel motorisch als uiterlijk. Welke regio heb jij gewerkt? @sabrerator:
@patrick: ben het helemaal met je eens! Mijn eerste auto was een AX 1.1 Escapade. 3 jaar lang veel plezier van gehad en mis hem nog elke dag.
Erg leuk! Ik houd wel van die 80’s en 90’s hatchbacks, lekker basic en nostalgisch. Zeker zo’n “time-capsule” als deze! Overigens is 82 pk niet mis in een AX, dat zullen minder dan 10 kilo’s per PK zijn…
@Jochempie: centrale vergrendeling én elektrische raambediening, da’s naar jaren negentig maatstaven echt niet meer ‘lekker basic’. Bij sommige merken (VW kuch…) moest je zelfs de vijfde versnelling en de rechter buitenspiegel nog aanvinken, anders kreeg je ze niet.
Maar verder inderdaad erg leuk, met een heel goede massa/vermogen verhouding, de 4WD aandrijving én een hele hoop praktisch gebruiksgemak.
*geeft hoedtik terug*
Leuk karretje, zeldzamer dan een Fiat Panda 4×4! Grappig dat ee reserveband (te zien op foto’s op MP) maar net in de kofferbak past.
@smoked: de reserveband, schobbejak!
Voor 2000 euro was het wel leuk geweest. Leuk die schakelaar ook op de middenconsole.
Vroem vroem, de Mercedes G AMG 6X6 is er niks bij!
Ik zeg: koop deze, redactie van AB, en doe een dubbeltest tegen de Panda 4×4 uit die tijd! ;)
Want met een Panda lach je iedereen uit….
Is het blokje niet hetzelfde als in de Peus 205 geleverd werd? Daar had hij 75 pk.
@123bat: Jazeker. Zelfs de Peugeot 106 fase 1 en Citroen Saxo hebben de 1.4 mee gekregen.
Leuk voor de AX verzamelaar. Maar verder……
Hoera! Ik had een boerenschuur vol met dit soort rariteiten, als het aan mij lag en niet aan mijn portmonnaie…
@doewap: maar dan wel de gebruikte versie met 2 ton op de klok en een afgeleefd interieur.
Oh en geen boerenschuur pakken. Daar waar dieren hebben gewoond blijven heel erg lang schimmels en zuren in de lucht zitten. Dat is funest voor je verzameling. Je kunt beter een oude fabriekshal of een pakhuis gebruiken.
Wist hier het bestaan niet van af. En daarmee heb ik niks gemist.
Als ik het geld maar had….
Oeh volledig Dangel uitgevoerd.
5500 euro.
Whaa ha ha ha.
Stelletje gekken.
PS: vergeet het kekke stuurtje niet en het feit dat ie 4 deurs is.
In Italië en de Alpen zie je veel 4×4 gebakjes rondrijden. Mensen kiezen daar voor functie boven luxe en ruimte. Panda’s Subaru, alles wat ooit 4*4 is gemaakt rijdt daar rond. Is deze permanent 4*4?
Heeft gewoon meer vermogen dan de AX Furio die ik heb gehad (had 75 pk)
Voor in de 80’s en eerder geboren kinderen is dit een icoon. Waarschijnlijk moeten veel 90’s en 00’s kinderen er Wikipedia op naslaan, want echt vaak zie je ze niet meer.
Hahaha dit is mn autootje ?
Zeer leuk en vooral guitig gebakje!