
Een relatief moderne supercar voor minder dan een ton.
Terwijl je voor een Ferrari 458 al snel twee ton betaalt heb je een Gallardo al voor pak ‘m beet 90 mille. Nu kwam de Gallardo 6 jaar eerder op de markt, dus de vergelijking met oudere Gallardo’s is niet helemaal eerlijk. De vergelijking met de LP560 is wél eerlijk, want dit was een directe rivaal van de 458.
Sowieso is de LP560 de Gallardo die je wilt hebben. Ten eerste ziet de LP560 er een stuk moderner en tijdlozer uit, al is dat subjectief. Ten tweede heeft deze de betere motor, namelijk de 5,2 liter V10 in plaats van de 5,0 liter. En met beter bedoelen we: betrouwbaarder, krachtiger en zuiniger.




Ook al is de 5,2 liter objectief beter, de 5,0 liter heeft ook een belangrijk pluspunt. Deze motor klinkt gewoon beter. Dat zit ‘m in de andere ontstekingsvolgorde. Maar goed, je kunt niet alles hebben. Naar de 5.2 V10 luisteren is ook geen straf.
De naam LP560-4 verklapt het al: deze auto heeft 560 pk, die verdeeld wordt over vier wielen. Dit is een stijging van 60 pk ten opzichte van de pre-LP. Zodoende kon de Gallardo zich goed meten met de 570 pk sterke 458.
In de advertentie staat abusievelijk vermeld dat het een handbak is, maar op de foto’s zien we gewoon de e-Gear gerobotiseerde handbak. De ze Lambo is verder niet al te spannend uitgevoerd in grijs met een zwart interieur.


Dat neemt niet weg dat het alsnog een begeerlijke auto is. Zeker voor deze prijs. Deze auto staat namelijk op Marktplaats te koop voor minder dan een ton. €98.740 om precies te zijn. Dat is gewoon een scherpe prijs voor een LP560. En vergeleken met de eerdergenoemde 458 is het helemaal een koopje.
Deze scherpe prijs heeft wel een reden: er staat 151.114 kilometer op de teller. In de supercarwereld is dat serieus veel. Gelukkig is de auto wel netjes dealeronderhouden. Wie durft?





Mijn advies aan een eventuele koper; doe het niet. Mijn advies aan de verkoper; zorg dat deze ergens ver in het buitenland terecht komt.
Kan je dat eens uitleggen?
Het zijn toch relatief betrouwbare auto’s?
Hoezo? Is 14 jaar oud, dus ong 10k kms per jaar mee gereden. Met goed onderhoud lijkt me dat keurig. Beter dan 1 die 10jr heeft stil gestaan en je m koopt om mee te rijden. Het ziet er netjes uit en kennelijk dealer onderhouden. De egear heeft soms wel wat kosten, maarja, blijft ook een Lambo.
Daar komt hij waarschijnlijk net vandaan, er zitten weer van die sjieke zwarte kentekenplaten op waar je niet mee mag rijden.
Hoge kilometerstand en mega kleurverschil tussen de voor- en achterzijde van de auto. Heeft denk ik eens een klapper gemaakt. Als ik het geld had dan zou ik toch voor een andere Gallardo gaan kijken en deze lekker laten staan.
Kleurverschil tussen een metallic grijze bumper en de carrosserie is vrij normaal en vaak onvermijdelijk, zelfs bij fabrieksnieuwe auto’s. Dit vanwege de verschillende ondergrond (kunststof/ metaal), en kan extra opvallen met bepaalde lichtinval.
Niet correct om dus vanwege matige kennis gelijk hier conclusies te trekken.
Klopt, heb ik zelf ook gehad bij een NIEUWE auto met aluminium delen vs kunstof bumpers, bij aluminium kan het effect nog groter zijn.
Een Gallardo heeft volgens mij ook alu panelen.
Het betreft hier een verschil tussen de voorzijde enerzijds (voorbumper + deur) en de achterzijde anderzijds (achterpaneel + achterbumper). Daar lijkt iets meer mee aan de hand. Wellicht een 1+1=1 geval 😂
Op zich is het allemaal waar over die motoren. De 5.2 is wel een echte Audi motor, eigenlijk de V8 FSI maar dan met twee cilinders extra. De 5.0 is een ‘echte’ Lambo motor. Met alle voordelen en nadelen van dien. Als je er níet heel veel mee gaat rijden zou ik stiekem de 5.0 doen. Die vind ik ook net iets mooier opgedroogd. Hoewel ik nog weet dat ik de lift destijds erg geslaagd vond. Zoals wel vaker echter, is het origineel meestal het gaafste als het model oud wordt.