
En deze Lambo is nog zeldzamer ook!
De Ferrari 430 Scuderia had destijds eigenlijk maar één directe rivaal, en dat was de Gallardo Superleggera. Deze twee Italiaanse raspaardjes zijn gemaakt volgens precies hetzelfde recept: men neme een supercar met middenmotor en men make deze lichter. Het enige wezenlijke verschil is dat de één een V10 heeft en de ander een V8.
Verder zijn de auto’s heel erg vergelijkbaar: in beide gevallen is er zo’n 100 kg aan gewicht bespaard, dankzij het gebruik van carbon. Ook is de aerodynamica aangepast, hoewel de Scuderia geen grote spoiler heeft. Bij de Superleggera was deze overigens optioneel. Standaard had de auto een klein spoilertje, maar begrijpelijkerwijs kozen de meeste klanten voor de grote spoiler.




Bij zowel de Scuderia als de Superleggera lag de nadruk ook niet op vermogen: de Ferrari heeft 30 pk extra en de Lambo maar 10 pk. Met 530 pk was de Lambo de krachtigste van de twee (de Ferrari had 510 pk), maar vanwege de vierwielaandrijving en de V10 was ‘ie wel 80 kg zwaarder.
Het punt is: deze auto zijn dus heel erg vergelijkbaar. Toch is de Superleggera vandaag de dag aanzienlijk goedkoper. Dit exemplaar op Marktplaats kost namelijk ‘slechts’ €139.950. Op Marktplaats staat op dit moment geen Scuderia, maar als je een blik werpt op Mobile.de zie je dat je voor een Scuderia zomaar het dubbele kwijt kunt zijn.


Dat is niet omdat een 430 Scuderia zeldzamer is: deze auto was niet gelimiteerd en er zijn er naar schatting zo’n 2.000 á 2.500 van gebouwd. Terwijl deze Superleggera gebouwd is in een gelimiteerde oplage van 618 exemplaren. Later kwam er nog de Superleggera LP570-4, maar die tellen we even niet mee.
Dit specifieke exemplaar is overigens uitgevoerd in de kleur Grigio Telesto. Ondergetekende is geen fan van grijs, maar deze kleur past wel heel goed bij deze Lambo. De auto wordt aangeboden op Marktplaats met 51.809 op de teller. We zouden zeggen: sla je slag!
Ben geen Lambo fan (althans, het moderne Lambo) maar heb altijd een groot zwak voor de Gallaro gehad. En dit is een waanzinnig mooi exemplaar. Trouwens net deze week ook een mooie video van Doug Demuro gezien op YT over de Gallardo. Aanrader!
Grappig dat je dit zegt, ik heb namelijk precies hetzelfde. Ik vind de design-filosofie van met name de Lamborghini’s hierna erg schreeuwerig en druk, waarbij juist de Gallardo nog lekker strak in zijn vel zit.
Anywayz… een Lambo = geen Ferrari
Prijsverschil wat mij betreft verklaard.
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
Die kleur staat hem goed maar nu lijkt het nog meer op een Audi (mening)
Heeft ie nou getinte mini ruitjes aan de voorzijde, bij de A-stijl?!
Polycarbonaat. Alleen voorruit en zijruiten zijn glas.
Ben meer fan van Ferrari maar deze Lambo droogt goed op! Had er zelf wel een andere kleur op gekozen.
Ben zelf ook meer fan van de Ferrari. Een Scuderia, maar vooral een Challenge Stradale maakt een fabelachtig geluid. Helaas zijn deze auto’s veel te duur geworden.
Ben geen Lamborghini fan, vind de Countach heel lelijk. Heb ooit met een Diablo VT Roadster gereden, leek net een vrachtwagen (wel veel koppel). Nee, een 350GT en een Miura, die zijn prachtig, kunst gewoon. De rest, meh. Behalve de Gallardo dan, die vond ik nog wel oke. Wel alleen een Superleggera (Pre-LP of nog liever LP want mooier)
Was helemaal niet op zoek naar een Lamborghini, maar eigenlijk naar een Challenge Stradale of een oranje 997 GT3RS. Het liefst een groene maar die zijn superzeldzaam (geloof 62 stuks). Stond op het punt om naar een oranje RS in Duitsland te rijden, tot ik een Instagram post zag van een specialist die hem weer geprepareerd had voor een nieuw jaar trackdays. Dat zocht ik niet. Toen zag ik een LP Superleggera in Arancio Borealis, en ondanks dat ik dus geen fan van het merk ben heb ik hem toch gekocht. Superblij mee, geweldig geluid. Rijdt verrassend goed, drempels geen enkel probleem.
Maar kan toch niet tippen aan een Challenge Stradale haha. Wie weet nog ooit…
Mooie keuze, de Gallardo is een klassieker, of wordt dat, net als de Scud en de CS. Prima smaak. En hoewel de motor van de 997 GT3RS niet in het midden ligt, is die idd uit dezelfde tijd en een concurrent. De klassieke TopGear-uitzending met de GT3RS en Gallardo had nog een compagnon, de gele race-Astin Martin. Hoewel het leuke tv opleverde met een zwetende James May in de AM, had dit een rode Scuderia moeten zijn. Gemiste kans
Wat grappig Ik heb er ook een ik weet zeker de enige twee in Nederland in deze kleur en lp570 zoiezo maar op één hand kunt tellen. Ik heb een vf supercharger besteld die komt er volgende maand op
N-062-RH is de jouwe dan, met die STS/Squadra Corse-achtige motorkap?
Klopt ja
Exciting, benieuwd naar de output
Droogt goed op die gallardo – zeker in deze kleur heb je nou niet echt het idee dat je een wagentje van 10 jaar++ oud rijdt
Geen lift systeem op 2007? 1 of 3 eigenaren? Later bouwjaar betere e-gear.
3 eigenaren, 1 die de rdw kent. Geïmporteerd, dus 2 buitenlandse eigenaren en één Nederlandse. Gezien de km-stand niet heel gek toch?
Lift systeem was een optie. E-gear is voor zover ik weet bij de SL’s precies hetzelfde systeem, ongeacht bouwjaar. Pre-LP had wel lichtere aandrijfas, en magnesium behuizing van diff.
Lift zou standaard zijn vanaf 2006. E-gear meerdere aanpassingen gehad door jaren heen.
Nee hoor, was echt een optie. Mijn SL heeft het ook niet, en heb er meerdere zonder gezien.
Wel een stijlicoon
Wat een tijdloos ding. Echt de meest fraaie Lambo uit het audi tijdperk. Als ik het geld had, wie weet. Alleen grijs is ook niet mijn kleur.
In die introductie kleur, dat geel, dat staat m erg goed. Nog beter dan oranje, hoewel dat ook past bij een uitgesproken auto zoals een Lambo. En een Diablo in dat prachtige paars. Eventueel is zo’n Gallardo in het zwart nog te overwegen, al zie je dan niet zo mooi het lijnenspel met de vele luchtopeningen.
In het geel een mooie rol in de clip “Some Kinda Rush” van Booty Luv, nog steeds top om te kijken. Alleen even niet op de wielen letten
De Gallardo heeft Lambo geld in het laadje opgebracht en dat heeft de Scu niet voor Ferrari. Althans, niet in de verte niet zoals de Gallardo een belangrijke deur naar influencers en vloggers opende.
Heb ze wel eens in het geel gezien en vond ze eigenlijk nooit echt mooi in die kleur. Maar met een high tech grijs tint zoals deze is ie prachtig. Tijdloos ook.
Blijft een tof ding. Doet mij denken aan die Top Gear aflevering waarin Clarkson een oranje had, notabene handgeschakeld! In search of driving heaven.
@Dutchdriftking: die felgroene Porsche 997 GT3 RS in die aflevering was ook niet te versmaden, en die prachtige tunnel run met die iconische drie tonen van V8, V10 en F6: geweldig.
Toch zou ik altijd een LP570-4 prefereren (net als een LP560-4 boven een ‘OG’ Gallardo coupé).
@Loek: Ik vind ze allemaal tof, maakt mij niet zoveel uit eigenlijk. Zo’n Balboni lust ik ook wel. de echte droom Lamborghini blijft een oranje Murcíelago SV, maar dat zal wel bij dromen blijven.
Er was een tijd dat dit een bijzondere kleur was. Inmiddels rijden er zoveel Skoda’s, VW’s, Audi’s, BMW’s, Volvo’s, Tesla’s en wat al niet meer in rond dat de kleur alleen nog maar afschuw opwekt en deze kleur overal misplaatst is, in het bijzonder op een fraaie Lamborghini. Snel laten overspuiten in een primaire kleur.
Op een gegeven moment leek het wel alsof Skoda enkel in die kleur te verkrijgen was.
Lekker fileschuiven in je driepitter spruitjes-SUV uitgevoerd in ‘racy’ Nardo grijs.
De Gallardo is een tijdloze auto, deze kleur helaas niet inderdaad.
En niet te vergeten, deze heeft nog het 5.0 blok. Die klinkt beter dan de 5.2. De “toon” is unieker, en hoogtoeriger klinkend dan het blok dat later werd gebruikt in o.a. de R8 en de Huracan.
Wel een blok met meerdere problemen helaas. Zuigerveren die vroegtijdig de geest geven, en cats die vergruizen, wat bore scoring veroorzaakt. Zijn best wat gevallen van bekend. De latere Audi 5.2 heeft hier gelukkig geen last van.