
Een grote verandering mogen we het wel noemen, ondanks dat het zo logisch lijkt.
Iedere EV-rijder kent de irritaties. Je denkt een normale laadsessie te starten en krijgt achteraf een rekening waar zomaar extra kosten op staan. Starttarief, transactiekosten, roamingtoeslag, een mysterieuze opslag die nergens verklaard wordt. En zo kunnen we nog wel even doorratelen.
En dan die eeuwige zoektocht naar de echte prijs per kilowattuur. Die zit vaak ergens verstopt, waardoor het lijkt alsof paalanbieders er alles aan doen om die geheim te houden, zo lijkt het.
Daarom is het best verfrissend dat de exploitant van laadpalen Allego probeert dat web van onvoorspelbaarheid open te breken. Het introduceert een nieuwe app die draait om één simpel uitgangspunt: laat de gebruiker vooraf een duidelijke prijs zien en reken achteraf precies dat af.
Transparantie zou eigenlijk normaal moeten zijn
We klinken een beetje als een reclamespot voor Allego, maar dat is het zeker niet. We kennen de ergernissen uit eigen ervaring, dus we zijn blij dat de eerste verandering hierin op komst is.
Onderzoeken laten namelijk al langer zien hoe onoverzichtelijk het woud van laadpalen is. Bij de helft van de laadsessies komt de uiteindelijke prijs niet overeen met wat je vooraf kunt vinden. Binnen één gemeente kan het verschil voor een volle batterij oplopen tot tientallen euro’s. Voor mensen zonder eigen oprit is het soms een tombola: je weet pas wat je betaalt als het al te laat is.
Of de app van Allego de hele markt gaat veranderen, is de vraag. Maar het idee dat laden eindelijk eerlijker en overzichtelijker wordt, voelt als vooruitgang. Zeker voor wie elke dag afhankelijk is van publieke palen en genoeg heeft van ondoorzichtige tarieven.
Het is eigenlijk triest dat we zoiets simpels, logisch en normaals zo blij ontvangen. Juist omdat dit soort transparantie standaard zou moeten zijn. Wij zeggen: overal invoeren. Het plan is geniaal in al zijn eenvoud!





Hoe meer transparantie, hoe beter. Maar als elke laadpaalaanbieder zijn eigen app gaat aanbieden, dan wordt het er niet eenvoudiger en makkelijker op. In een ideale wereld heb je een app waar op je het voor alle locaties kan opzoeken/vergelijken. Een beetje zoals de chargeprice app momenteel.
dit. ik hoef geen app voor iedere aanbieder. Waarom wordt dit niet centraal geregeld, al dan niet wettelijk afgedwongen?
Ik kijk altijd op bv de Vattenfall App naar de prijzen. een paal in de buurt is gewoon 10ct duurder per Kw dan de rest in min omgeving dus je weet dat ik daar alleen in geval van nood sta.
Zou wel fijner zijn om alle palen in 1 app te hebben
Gebruik zelf de ANWB app en nog een andere en heb nooit onduidelijkheid over de kosten.. Je ziet het starttarief en de kWh prijs en verder wordt er never nooit iets anders in rekening gebracht..
Precies, dit probleem is allang opgelost.
Ik heb een multitankcard laadpas en die heeft een laadpaal zoeker die ook tarieven weergeeft en die tarieven die kloppen (meestal) niet. Ze hebben er een disclaimer bij staan dat het om hun laatst bekende tarieven gaat maar als ze na een laadaessie dus eventueel nieuwe tarieven meekrijgen werken ze de getoonde tarieven helaas niet bij.
Ben Woldering, kom er maar in! 😄
Is dit probleem nu echt zo groot als het artikel doet suggereren? Oprechte vraag, want ik heb geen EV. Het lijkt me dat als de gemiddelde EV rijder niet thuis kan laden (wat volgens mij zo is) en dit bij veel palen voor komt, dat een aantal bloggers hier dua wel last van heeft. Maar ik lees hier nooit wat van terug. Hoe dan ook geen slecht initiatief (tenzij dit betekent dat ze overal een opslagje op gooien, de ‘inzichtelijkheidsopslag’)
Ja. Het probleem is zo groot. Doordat de tarieven erg onduidelijk zijn wordt je wel eens opgelicht. Ik heb wel eens €0,85 per kilowatt in een parkeergarage in het centrum van Deventer betaald. En Allego rekent bovenop de redelijke stroomprijs totaal onredelijke blokkeertarieven.
De laadpaal- en laadpasaanbieders hebben belang bij het in stand houden van deze onduidelijkheid want dat voorkomt dat ze (op prijs) hoeven te concurreren. En de regering? Die bestaat al heel lang uit de VVD en meelopers en die juichen het juist toe als ondernemers burgers benadelen.
Pijnpunten duidelijk benoemd. Natuurlijk, als je zakelijk een EV moet rijden heb je er maar mee te dealen (en dan zal het je aan de reedt roesten, want de werkgever betaalt), maar dit is precies wat bij mij als particulier nog steeds een forse drempel opwerpt.
Dat zakelijke rijders het niets kan schelen is een kortzichtige generalisatie.
nee, het probleem is niet groot. totaal niet. Maar het blijft wel bizar dat aanbieders alles mogen vragen zonder dat duidelijk te communiceren. Ze kunnen gerust 100 euro vragen voor een laadbeurt, en helaas, dat gebeurt ook wel eens. Het zou mooi zijn wanneer hier wettelijk paal en perk aan gesteld werd. Maar ja, de EV heeft in Den Haag totaal geen prioriteit meer he.
Of deze club dwingt de andere tot meer transparantie of er komen meer mogelijkheden zoals de hierboven gememoreerde ANWB app, zoals in veel online navigatie-apps, zoals in Waze, nu al de brandstofprijzen worden weergegeven van de stations in de buurt.
In Frankrijk al jaren, analoog, op borden langs de tolwegen. Wie weet komt er wel een verplichting om de actuele prijzen aan te leveren zodat men inderdaad niet voor onaangename verrassingen komt te staan.
Best apart eigenlijk, die laadpalen zijn er nog niet eens zo enorm lang en het is nu al een ondoorzichtige bende. Hadden ze de kans om het goed te doen, lukt het niet…
Bij pompstations staan de prijzen er wel altijd. Dus zo moeilijk is het niet
Het is toch juist logisch dat iets nieuws niet goed geregeld is?
Je kunt jezelf ernstig afvragen waarom dat logisch is. Het is niet zo dat we hier met een unprecented probleem te maken hebben. Bij brandstoffen gaat dit al decennia goed dus waarom kan dit niet op een laadpaal? Geloof mij, het is gewoon onwil. We kunnen wel een raket naar de maan sturen maar geen transparante prijs op een laadpaal krijgen? Hilarisch.
Als Allego zo lekker transparant is, misschien dat ze dan ook even kunnen uitleggen waarom bij de paal hier in de buurt het laden via hun eigen app 62 cent kost per kwh, maar via electroverse maar 48 cent kost per kwh???
@sjonniedeluxe Zelfde reden dat je bij LG of Sony ook niet dezelfde prijzen ziet als bij HelloTV of Smits Arnhem, een andere verkoper (in het geval van laden, msp) kan onder de adviesprijs verkopen. Transparant hoeft niet goedkoper te zijn, maar je moet wel vooraf kunnen zien wat je precies gaat betalen, zonder verborgen kosten.
Electroverse duikt regelmatig onder de tarieven van de CPO zelf, zelfde als voorheen Maingau, Eins en EnBW bijvoorbeeld deden. Lekker genieten van de extra korting zo lang het kan!
Grappig dat Allego nu juist praat over transparantie terwijl ze jarenlang prijsverschillen in stand hielden tussen donkergrijze laadpalen en lichtgrijze laadpalen. Een aanbieder, maar afhankelijk van de laadpaal in dezelfde wijk prijzen die zomaar 20-25 cent per kWh afweken, waarbij de goedkopere laadpalen ook nog eens meer stroom leverden.
De oude Smoov en de nieuwe Allego app geven trouwens op de laadpalen hier in Gelderland geen van beide de 5 cent per minuut ‘overstay fee’ aan die ingaat na 5 uur. Ik laad als het even kan tijdens kantooruren, dan is er hier vrijwel altijd wel ruimte in tegenstelling tot na vijven. Maar mijn auto heeft dan wel ongeveer 8 uur nodig aan de 11 kW AC lader, dus dat is een verborgen rekening van 9 euro met 3 uur 3 euro per uur ‘overstay fee’, tenzij ze daarmee gestopt zijn en hun eigen site nog niet bijgewerkt hebben? Die transparantie valt me dus nog steeds wat tegen.
Ik heb gewoon een laadkaart bij Chargemap aangevraagd en op hun app staan alle prijzen correct vermeld. Meestal goedkoper dan bij de aanbieder zelf. Met abonnement zelfs 10% goedkoper.
Als je al geen zin had in en oplaadbakkie, gaat het enthousiasme er met dit soort verhalen en comments dubbel zo hard vanaf.
Gelukkig maar dat het zo “ontspannen” rondzoemen is, anders werd de hele stroomstress de meesten teveel.
Ik begrijp gewoon niet waarom ze niet gewoon een klein LCD display op de paal kunnen maken waarop de prijs per kWh staat. Net als bij de benzinepomp. Hoe moeilijk kan het zijn?
Omdat het door “contracten” per laadpas aanbieder/laadpaal combinatie verschilt wat het kost. En dat is waar we vanaf moeten.
Vaste prijs op de paal, laadpas boeren kunnen een korting uit onderhandelen maar meer ook niet.