• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze gave achterwielaandrijver gaat met vervroegd pensioen

Auteur: willeme, gepost 18 juli 2021 om 10:02 – 30 Reacties

Deze gave achterwielaandrijver

Helaas moeten we deze gave achterwielaandrijver vaarwel gaan zeggen.

In het segment van dikke en sportieve D-segmenters is er voldoende aanbod. Auto’s als de BMW 3 Serie en Mercedes-Benz C-Klasse domineren dit gedeelte van de markt. Als je wil, kun je ook opteren voor een Audi A4/5, Jaguar XE, Volvo S60 of Alfa Romeo Giulia. Dan houdt het in Nederland wel op, in andere landen kun je nog kiezen voor de Lexus IS, Infiniti Q50 en Acura TLX, bijvoorbeeld.

Maar dan is er nóg een alternatief dat we geregeld over het hoofd zien: de Kia Stinger! Toevallig zag ondergetekende er gisteren nog eentje rijden. Een rode GT met enorme wielen en vier uitlaten. Als je de auto in het echt ziet, valt op hoe fraai het model is: heel erg lang en heel erg breed. Meer een Audi A7-‘presence’ dan die van een A5, zeg maar. In Nederland zie je ze echter weinig, mede dankzij de enorme BPM-boete. Sterker nog, als je er eentje met V6 koopt (dik 90 mille!) gaat er meer geld naar de staatskas, dan naar Kia Nederland.

Deze gave achterwielaandrijver

Positionering gave achterwielaandrijver

Echter, er zijn zat markten waar Kia de Stinger wél goed kan positioneren. Daar kun je een volle Stinger GT met meer dan 350 pk krijgen voor de prijs van een schrale viercilinder C-klasse met stoffen bekleding. Maar ook dat lukt dus niet helemaal, want deze gave achterwielaandrijver gaat namelijk met vervroegd pensioen.

  • Deze gave achterwielaandrijver
  • Deze gave achterwielaandrijver
  • Deze gave achterwielaandrijver
  • Deze gave achterwielaandrijver

Helaas gaat het ook al heel erg snel gebeuren. De Kia Stinger is nog niet zo heel erg lang geleden voorzien van een facelift. Echter, volgens Korean Car Blog is het al heel erg snel afgelopen. De auto zal al in het tweede kwartaal van 2022 uit productie gaan. In Zuid-Korea zijn de verkopen nog niet eens zo heel erg slecht, maar in Zuid-Korea rijdt men nu eenmaal graag Zuid-Koreaans.

  • Deze gave achterwielaandrijver
  • Deze gave achterwielaandrijver

Doug de Muro

De grootste exportmarkt is de VS, waar vorig jaar ‘slechts’ 12.566 exemplaren verkocht zijn. Dit jaar staat de teller op nog geen 150 exemplaren, ondanks het feit dat Doug de Muro een tijdje zo’n kekke Kia Stinger heeft gereden. In Nederland zijn er iets meer dan 200 stuks van verkocht in de afgelopen jaren.

  • Deze gave achterwielaandrijver
  • Deze gave achterwielaandrijver
  • Deze gave achterwielaandrijver
  • Deze gave achterwielaandrijver

Er zijn diverse redenen waarom de Kia Stinger het niet gered heeft. De auto neemt het op in een segment vol premium-merknamen met prestigeuze badges. Daarnaast is de auto geen crossover. Dat schijnt in dit prijssegment een enorme pré te zijn.

Via: Autocar New Zealand.

Ook interessant!

  • Kia Stinger
    Video: Kia Stinger denkt wel door plas te kunnen rijden
  • prijs vernieuwde Kia Stinger
    Prijs vernieuwde Kia Stinger: weer zo krankzinnig hoog?
  • Smaakvol getunede Kia Stinger
    Smaakvol getunede Kia Stinger geeft het voorbeeld
  • De prijs van de nieuwe Lexus NX is niet niks
    Lexus gaat Porsche na-apen

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

Kia, stinger, Stinger-GT

Vorig bericht: « Deze hot hatches wisten het FWD ‘Ringrecord te pakken
Volgend bericht: Video: daarom haal je nooit in in een tunnel »

Lees Interacties

Reacties

  1. Charles Taycan 4S zegt

    18 juli 2021 om 10:18

    Erg fraaie doch kansloze auto in dit prijssegment. Hij gaat niet om weelde van de markt af…. Technisch qua uitstoot hebben ze hun zaken niet op orde waardoor de CO2 uitstoot sky high is en de daaraan gekoppelde BPM of andere taxen. Ook hier in FR tegenwoordig een stevige Malus Tax voor CO2 kanonnen en deze zie je dan ook hier niet rijden, zelfs de diesels niet…. Adieu Stinger!😢

    Login om te reageren
    • werf76 zegt

      18 juli 2021 om 14:50

      Of ze zijn eerlijk met de co2 en veel andere merken niet.

      Login om te reageren
      • tinnemans zegt

        18 juli 2021 om 17:06

        @werf76; Dat denk ik niet. De Europese merken zijn al jaren bezig met technologie om ook de wat grotere motoren wat zuiniger te krijgen. Mijn N62 met VANOS is daar een vroeg voorbeeld van, en hoewel m’n auto niet echt zuinig is, is 1 op 12 met 100km/u met gemak haalbaar. Deze KIA, hoe gaaf verder ook, is gewoon geen geschikte auto voor het Nederlandse belastingklimaat.

        Login om te reageren
    • tvr1974 zegt

      18 juli 2021 om 22:22

      @Charles Taycan 4S: IDD. Hadden ze m als hybride uitgebracht dan waren er waarschijnlijk andere verkoopcijfers geweest..

      Login om te reageren
      • Charles Taycan 4S zegt

        18 juli 2021 om 23:35

        @tvr1974, idd! Als phev of als EV zelfs, een mooie sportieve ruime EV ipv SUV EV’s! Helaas….😢

        Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    18 juli 2021 om 10:20

    Die doug demuro had, als ik het mij goed herinner, een eind 2018 model nieuw gekocht in begin 2020. Zegt al genoeg over het verkoopsuccces. Bijzonder jammer, het is een heerlijke hatchback.

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      18 juli 2021 om 14:50

      @Johanneke: klopt, en heeft hem vervolgens ook maar een jaar gehad. Eén van de redenen was dat er te weinig ‘brand-image’ aan de auto zat en volgens mij kon het interieur hem ook niet overtuigen. Het is een heerlijke outsider maar tegenover auto’s waar hij – helemaal in Nederland – prijstechnisch tegen concurreert is het weinig. Helemaal omdat je gewoon die V6 wil, dat maakt de auto helemaal compleet.

      Login om te reageren
  3. Poulusma zegt

    18 juli 2021 om 10:34

    @willeme

    “Meer een Audi A7-‘presence’” persoonlijk vind ik niet dat je de A7 met de Kia kan vergelijken.
    Al ben ik echt wel een Audi fan, echter modellen als de A/RS7 en de rest van al die wanstaltige ‘sportback’ (het begon eens zo goed met de A3) modellen mogen ze van mij linea recta uit het modellen gamma halen. Eigenlijk de enige platgeslagen Audi buiten de echte coupes om natuurlijk, is de Taycan derivaat de E-tron GT.

    De Stinger is zoveel mooier dan dat de A7 is, en natuurlijk de RWD geeft hem een USP tov de Audi.
    Ik vind het echt heel jammer dat je deze dikke Kia amper tegenkomt, deze auto verdiend veel beter!
    En ik denk dat een groot deel met de reputatie van Kia te maken heeft, alsook de belachelijke BPM tax.

    Wel goed dat je het einde van dit model ondercde aandacht brengt, misschien dat er nog een aantal mensen op de valreep er een aanschaffen 😇

    Login om te reageren
    • dijan zegt

      18 juli 2021 om 12:33

      Poulusma Denk dat je de Kia moet ver.gelijken met de A5 sportback en niet met de A7

      Login om te reageren
      • Poulusma zegt

        18 juli 2021 om 13:04

        @dijan

        ik reageer alleen op een vergelijking die wordt gemaakt😉
        Evengoed vind ik die Kia dan een mooiere auto… En de enige juiste A5 is de coupé natuurlijk!

        Login om te reageren
        • dijan zegt

          18 juli 2021 om 14:13

          Totaal niet met je eens ., Ik vind de A5 sportback veel mooier ,beter afgewerkt. Een van de mooiste auto s die te krijgen zijn. Smaken verschillen,maar goed ook.

          Login om te reageren
          • werf76 zegt

            18 juli 2021 om 14:51

            Beter afgewerkt? Waaruit blijkt dat?

            Login om te reageren
            • dijan zegt

              18 juli 2021 om 16:10

              Ik heb er zelf een en doorom ook met de Kia proef gereden en goed bekeken.Echt de Audi is beter afgewerkt.Daarbij komt dat ik graag Quattro heb

              Login om te reageren
  4. escort77 zegt

    18 juli 2021 om 11:07

    200 in Nederland verkocht? Vind ik nog verbazingwekkend veel eigenlijk.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      18 juli 2021 om 11:25

      @escort77: een substantieel deel daarvan is waarschijnlijk gekentekend als dealer exemplaar en/of voor promotionele doeleinden. Voor Kia dealers van het eerste uur zal dit wel een déjà vu hebben opgeleverd, naar bijvoorbeeld de Kia Opirus. Ook al zo’n ‘parel’ waar niemand op zat te wachten.

      Login om te reageren
      • tortuga zegt

        18 juli 2021 om 12:39

        @RRRobert: Opirus? Say what?

        Login om te reageren
    • spidermann zegt

      18 juli 2021 om 11:48

      @escort77: 200 kia dealers wellicht

      Login om te reageren
    • henkp1 zegt

      18 juli 2021 om 12:13

      Ja inderdaad; gerede kans dat je er eentje tegenkomt en de occasionmarkt in de garen houden, ding zal best rap afschrijven en dan toeslaan!

      Login om te reageren
  5. brammetjedeb zegt

    18 juli 2021 om 11:41

    Wauw! In oranje!!!😍

    Login om te reageren
  6. camber24 zegt

    18 juli 2021 om 13:10

    Vond en vind het echt niks. Vind de styling niet mooi. Op geen enkele manier (voor mij persoonlijk) overtuigend. Zou dus ook altijd voor een vierpitter BMW of zelfs Mercedes hebben gekozen.

    Login om te reageren
  7. MarcoM zegt

    18 juli 2021 om 14:16

    En net als de Honda, ik zie ze amper ofschoon het kwalitatief zeer goede auto’s zijn, raar dat het gros van de mensen die een soortgelijke auto willen, kiezen voor een BMW of Audi.

    Login om te reageren
    • tvr1974 zegt

      18 juli 2021 om 22:21

      @marcomanta: dat zijn voor 95% leasebakken

      Login om te reageren
  8. ometom zegt

    18 juli 2021 om 14:21

    Denk dat ze bij Kia zelf ook wel rekening hielden met dit scenario. Om je in dit segment binnen te wrikken moet je wel iets heel bijzonders hebben, en daarvoor was deze Stinger toch echt niet speciaal genoeg. Kudos voor Kia dat ze toch deze auto op de markt gebracht hebben. Misschien binnenkort voor een mooi prijsje gebruikt op de kop te tikken?

    Login om te reageren
  9. E34M5Touring zegt

    18 juli 2021 om 15:11

    De auto die iedereen wou maar niemand kocht. Was zoveel beter in alles dan de concurrentie. Beter aanbod, kwaliteit etc. Geen hond pist er tegenaan…Go figure…

    Login om te reageren
  10. hippopotamus zegt

    18 juli 2021 om 15:24

    Tja, toch kon in mijn BMW-minded vrienden er laatst wel mee overtuigen dat Kia’s niet alleen maar categorisch saai zijn. Maar af en toe zelfs een beetje ploerterig.

    Login om te reageren
  11. Edge zegt

    18 juli 2021 om 15:50

    Niet onverwacht, wel jammer. Het is een hartstikke gave auto, maar het is en blijft een KIA en in dit segment betekent dat helaas dat je bij voorbaat al kansloos bent. Mensen in dit segment kopen zelden een auto, ze kopen veel vaker een merkbeleving, afgestemd op hun praktische wensen. Het gevoel dat er een Mercedes of Audi (die ook nog praktisch is) op de oprit staat doet de gemiddelde koper in dit segment veel meer dan de toffe styling of de exclusiviteit van de KIA Stinger.

    Login om te reageren
  12. pier zegt

    18 juli 2021 om 17:38

    Fantastische auto om te zien, zeker met V6. Als je een 4 cilinder Mercedes of BMW prefereert boven een 6 cilinder Stinger…ach, ik houd wijselijk m’n mond :)

    Login om te reageren
  13. Patrick zegt

    18 juli 2021 om 17:53

    Komt nu als Genesis nieuw uit. Is exact dezelfde met een andere label.

    Login om te reageren
  14. lm87 zegt

    18 juli 2021 om 21:38

    Ik rij zelf een Stinger … echt een fantastische auto …

    Login om te reageren
  15. mopar zegt

    19 juli 2021 om 06:27

    Heb zelf een stukje met een Stinger GT mogen rijden en het is echt een verrassend goed sturende auto. Helaas speelt die badge hem parten. Zelfde verhaal met de phaeton. De wagen mag nog zo goed zijn, als er geen premium badge op zit blieft men het niet. Ze hadden hem wellicht beter onder het Genesis label van Hyundai moeten verkopen. Het is wel tekenend dat zelfs hier waar een Stinger GT omgerekend maar €55.000 kost, men nog steeds liever voor een BMW of Merc gaat.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North