De Italianen hebben er een handje van om de kont tegen de krib te gooien als de F1-reglementen niet in hun voordeel uitvallen. Vaak gaat het om loze dreigementen, maar soms werden de zaken concreet. Deze 637 is daar een voorbeeld van.
Ferrari was zeker niet onbekend met de Amerikaanse racerij. In vroeger tijden deed nog weleens een Italiaanse sportwagen mee aan bijvoorbeeld de Indy 500 en ook in de Can Am-racerij was de rode brigade present met auto’s als de 712 Can Am. De 637 die in dit artikel centraal staat stamt uit de jaren ’80 en was bedoeld voor deelname aan het CART-kampioenschap, waar ook de Indianapolis 500 onder viel.
Enzo had er nooit een geheim van gemaakt dat hij graag de Indy 500 nog eens zou winnen, want het is samen met de Grand Prix van Monaco en de 24 uren van Le Mans één van de absolute klassiekers op de internationale racekalender. Bovendien was Ferrari ontevreden over de reglementen die met name op het gebied van motoren de vrijheid van constructeurs behoorlijk inperkte.
Zie daar: de Ferrari 637 die nooit aan de start van een wedstrijd verscheen. Onder de kap van dit opmerkelijk lage beest lag een 2,65 liter V8 met turbo’s en een blokhoek van 90 graden, zoals dat door het toenmalige CART-reglement werd voorgeschreven. De auto werd door Michele Alboreto getest op Ferrari’s eigen Fiorano waarbij de auto werd vergeleken met een reeds bestaande March. Bij datzelfde March was destijds ene Adrian Newey werkzaam. Ferrari probeerde de ontwerper over te halen om aan hun CART-auto te werken, niet wetende dat Newey reeds bij Haas/Lola was gecontracteerd.
De eerste tests waren aardig succesvol en de 637 (een ontwerp van Gustav Brunner) was onder andere op aerodynamisch gebied behoorlijk innovatief, maar feitelijk was alle moeite voor niks. De auto was, zo vermoedt men, helemaal niet bedoeld om mee te racen. Het was enkel een pressiemiddel om de FIA het motorenreglement in de Formule 1 te laten herzien. Een overstap door Ferrari van F1 naar CART zou immers een aderlating van jewelste zijn voor onze lievelingssport.
epic001 zegt
Een iets specifieker jaartal zou op zich wel prettig zijn in deze context (los van het decennium). Welk seizoen was dit?
phaeton zegt
@epic001: 1986
Robert zegt
Die eenvoud, die strakke lijnen, het lage en brede profiel. Prachtig!
sracert zegt
Alfa heeft de motor later over genomen in hun Indy project geloof ik. Enzo Ferrari wilde de Indy 500 wel graag een keer winnen dus het was zeer hoog spel met max druk op de FIA. mooie tijd.
cloverleaf zegt
@sracert: Eigenlijk zou Alfa juist nu in de Indycar moeten stappen. Betere marketing met een terugkeer op de US market kan bijna niet
MaartenD zegt
Jammer dat dit artikel niet door willeme geschreven is..die had er een stuk langer en interessanter artikel van kunnen maken…
mennok zegt
@maarten020: Nou zeg Maarten, doe eens aardig tegen Maurits.
martingtv zegt
@maarten020: Ik moet zeggen dat ik dit een stuk prettiger vind weg lezen dan de stukken van willeme. Die zijn me te langdradig. Ik sla ze tegenwoordig meestal dan ook over.
Maar gelukkig dat niet iedereen hetzelfde denkt want anders wordt het wel erg saai op de wereld.
MaartenD zegt
@martingtv: amen?
carmasterr zegt
@maarten020:
Als je Engels een beetje op peil is nodig ik je uit om mijn stuk over deze wonderlijke machine te lezen:
https://drivetribe.com/p/RyzxMr-TQqqoK6CmJyJqpQ?iid=A_HcocOJTYy_eqQd7nuObA
MaartenD zegt
@carmasterr: zijn er echt nog mensen die geen Engels kunnen? Thanks
carmasterr zegt
@maarten020:
Het zal je verbazen. Vandaar mijn voorzichtigheid ;)
koeckenbacker zegt
Ik zie vooral een bobslee op wielen. Ik vond de f1 van die tijd iets meer geslaagd.
breakingpoint zegt
Sterk potje bluf!
mrrallycross zegt
Heeft ze veel geld gekost
hammerman zegt
Als Enzo zo graag de Indy 500 had willen winnen dan had hij naast de F1 gewoon moeten deelnemen aan de CART series. Of was beiden tegelijk te duur?
carmasterr zegt
@hammerman:
Ferrari’s designer, John Barnard, wist Enzo ervan te overtuigen dat beide tegelijk doen een negatief effect zou hebben vanwege de verdeelde aandacht. Hij wilde de Scuderia volledig focussen op de F1, zodat ze uit het diepe dal zouden komen waar ze gedurende de jaren ’80 in waren geraakt.
carmasterr zegt
Die beperking in het motorenreglement was het aantal cylinders. De FIA wilde maximaal 8 toe gaan staan. Daar was Ferrari het niet mee eens omdat hij zijn zo geliefde V12 wilde gaan gebruiken.
Hij kreeg na meerdere provocerende persconferenties de FIA-bonzen op bezoek in Modena. Na een tijdje keuvelen werd de delegatie opgeschrikt door het kabaal van een kleine geblazen V8. Enzo wees onverschillig naar de workshop, waar de Indy V8 getest werd. Naar verluidt trokken de gezichten van de FIA-mannen wit weg en was de deal opeens razendsnel gemaakt. Ze hadden nooit gedacht dat Ferrari daadwerkelijk zo ver was met zijn CART-plannen…
Esprit_de_Flandre zegt
@carmasterr: Ferrari wil geen V8 in z’n F1, maar ondertussen ontwikkelen ze een V! voor Indy? Vreemd…
Esprit_de_Flandre zegt
@esprit_de_flandre: V! = V8 natuurlijk…
carmasterr zegt
@esprit_de_flandre:
Enzo had zo z’n rare streken. De F1 was natuurlijk de top en daar wilde hij graag z’n V12 gaan gebruiken. Op CART had hij niet dezelfde invloed om de regels te gaan bepalen die hij in de F1 had.
Hij moest dus wel een V8 bouwen om mee te doen. En ik denk dat zijn wens om Indy te winnen het gebruiken van een V8 het waard maakte.