12 vergeten hot hatches van de jaren 90

Auteur: , 112 Reacties
https://static.autoblog.nl/images/wp2017/volkswagen-golf-gti-16v-red-front-frontpage.jpg

Volkswagen Golf GTI 16v Bijtelling vermijden was nog nooit zo leuk.

Of we het nu eens of oneens zijn met het fenomeen bijtelling, alle zakelijke rijders krijgen hiermee te maken. Voor sommigen was het een zegen dat de bijtelling weer gelijk getrokken werd. In plaats van een paar voordeligere opties is nu alles duur: 22%. Dit houdt in dat je een percentage van 22% (van de nettoprijs van de zakelijke auto) bovenop je inkomen mag tellen. Dus of we nu zo veel beter uitzijn valt nog te bezien.

Maar er is nog een makkelijkere manier om de bijtelling te vermijden: maak geen privékilometers met de zakelijke auto. Dan kan de fiscus hoog en laag springen, maar dan is het uitsluitend een attribuut om je werk te kunnen doen. Maar dan heb je wel een auto nodig waarmee je de privékilometers kunt maken. Daar komt team autoblog.nl om de hoek kijken.

Want wat dacht je van een vergeten hot hatch uit de jaren 90? Dat klinkt erger dan het is, maar dit type heeft nogal wat voordelen. Het is een hatchback, dus praktisch voldoende voor de boodschappen en om een keer wat meer mensen te nemen. De kosten om het rijdend te houden zijn over het algemeen goed te doen. Een hot hatch is voornamelijk een liefhebbersauto, dus er zijn voldoende exemplaren te vinden in een goede staat. Als je de kilometers enigszins weet te beperken kan de afschrijving ook meevallen.

Fiat Tipo 2.0 i.e. Sedicivalvole (160)
2.0 4-cilinder 16v (146 pk/173 Nm)
1150 Kg
0-100: 8,4 sec. / 207 km/u

We trappen af met deze rappe Fiat. Een raszuivere sleeper, want echt opvallen doet ie niet. Alleen de kenner zal zien dat het een snelle Tipo is. De motor is een tweeliter zestienklepper (uit de Lancia Thema). De Tipo Sedicivalvole was destijds in alle opzichten beter dan een Golf GTI. Completer, goedkoper, sneller en ruimer. Tegenwoordig moet je goed zoeken, want ze zijn bijna allemaal weggeroest, waarschijnlijk. Maar voor 5 mille heb je een mooi exemplaar.

Fiat Tipo 2.0 i.e. 16v

Nissan Almera GTI (N15)
2.0 4-cilinder 16v (143 pk / 178 Nm)
1130 Kg
0-100: 8,2 sec. / 210 km/u

Ja, deze Nissan Sunny GTI-R kennen we allemaal nog. Ook de gewone Sunny GTI doet nog wel een belletje rinkelen. Maar hadden ze van de ultieme burgerbak, de Almera-Buiten, ook een GTI variant. Yup. Gaat het om stuurkwaliteiten, dan is het dit een topper. De wegligging was namelijk uit de kunst. Top van het segment. De motor was een lekkere naaimachine doe je goed op zijn donder kon geven. Leuk: je kon kiezen voor een uitvoering met of zonder bodykit. Tegenwoordig bijna niet te vinden.

Nissan Almera GTI

Ford Escort RS2000
2.0 4-cilinder 16v (150 pk / 190 Nm)
1.180 Kg
0-100: 8,7 sec. / 208 km/u

Eigenlijk was deze Escort kansloos. Want ondanks de naam ‘RS2000’ kon deze Escort het niet opnemen tegen zijn ‘broertje’, de Escort RS Cosworth. Nu is dat eigenlijk vals spelen, want dat was natuurlijk een Sierra met heftig getooide Escort-koets. Maar denk die rally-special even weg. De RS2000 was niet eens zo verkeerd. Qua performance keurig in lijn met de rest van zijn klassegenoten. Ook qua prijs trouwens: voor 5 mille heb je een prima Escort.

Ford Escort RS2000

Citroen ZX 16V
2.0 4-cilinder 16v (155 pk / 183 Nm)
1.130 Kg
0-100: 9,4 sec. 220 km/u
Voor veel Citroen-devoten was de ZX ronduit een teleurstelling. Zijn voorganger, de BX, was veel karaktervoller. Maar als sportieve variant was de ZX zeker niet verkeerd. Er was een ZX Volcane, die met 120 pk en sportstoeltjes al best smakelijk was. Topper was de ZX 16V, met zijn snaarstrakke onderstel en hitsige Peugeot 306 motor.

Citroen ZX 16v

Lancia δ (Delta) HPE HF Turbo (836)
2.0 4-cilinder 16v (190 pk / 290 Nm)
1.330 Kg
0-100: 7,5 sec. / 220 km/h
Nog een Italiaan. Uiteraard hadden we begin jaren ’90 nog de Integrale. Dankzij de legendarische status en daarbij behorende belangstelling is de opvolger een beetje ondergesneeuwd. Dat is jammer, onterecht en zonde. Volgens uw scribent is dit namelijk een van de fraaiste hatchbacks ooit gebouwd. De motor was wel gelieerd aan de Integrale, een temperamentvolle dubbelnokker met een ouderwets turbogat.

Lancia Delta HPE HF Turbo

Renault 19 16v
1.8 4-cilinder 16v (137 pk / 158 Nm)
1.070 Kg
0-100: 8,5 sec. / 212 km/u
De rappe uitvoeringen van de Renault 19 en de eerste generatie Megane waren vaak ondergeschikt aan de snelle Clio’s van die tijd. Met name de Renault 19 16v was zeer de moeite waard. Zeker in het ‘Williams’-blauw. Of rood, staat ook goed.

Renault 19 16v

BMW 323ti Compact (E36)
2.5 6-cilinder 24v (170 pk / 235 Nm)
1.255 Kg
0-100: 7,8 Sec. / 230 km/u

In zijn klasse was dit een zeer vreemde eend in de bijt. De motor was een heuse zescilinder, die de achterwielen in beweging zette. BMW had er een bijzonder mooi woord voor: “standaardaandrijving’. De motor liep zijdezacht, met een fijne turbinehuil bovenin. En op de Autobahn was je heer en meester onder de hatchbacks.

BMW 323ti Compact

Alfa Romeo 145 Quadrifoglio (930A)
2.0 4-cilinder 16v (155 pk / 187 Nm)
1.215 Kg
0-100: 8,3 sec. / 210 km/u

Hoe de tijden veranderen. De Giulia in ‘Q’-uitdossing is een extravagant en potent apparaat. De 145 met dezelfde naam is een stuk bescheidener. Maar de 145 heeft wel een bepaalde chique, zeker als je de raampartij van de achterkant op je in laat werken. De motor is (wederom) een 2.0 viercilinder, maar wel met twee bougies per cilinder, vandaar de naam Twin Spark.

Alfa Romeo 145 Quadrifoglio

Audi A3 1.8 5v Turbo Ambition (8L)
1.8 4-cilinder 20v Turbo (180 pk / 235 Nm)
1.300 Kg
0-100: 7,5 sec. / 228 km/u

Uiteraard kennen we de Audi S3 allemaal, maar er was ook een iets minder snelle A3 (die in dit rijtje nog altijd meer dan prima mee kan komen). Er was ook een versie met vierwielaandrijving, maar die was wat langzamer (door het hogere gewicht). Deze uitvoering is maar heel erg kort geleverd, dus de kans dat je er eentje tegen komt is niet al te groot.

Audi A3 1.8 5v Turbo Ambition

Mitsubishi Colt GTI (CAO)
1.8 4-cilinder 16v (140 pk / 167 Nm)
1.020 Kg
0-100: 7,6 sec. / 210 km/u

Jazeker, je leest het goed. De makers van de Mitsubishi Outlander PHEV hebben een snelle hatchback gemaakt met GTI op de kofferklep. Nu was het ook daadwerkelijk een snelle auto, deze Colt. Dankzij het relatief lage gewicht voor de Colt GTI van McDrive naar de plaatselijke bowlingbaan. Far Out.

Mitsubishi Colt 1.8 GTI

Fiat Bravo HGT (182)
2.0 5-cilinder 20v (154 pk / 186 Nm)
0-100: 8,5 sec. / 210 km/u
1.165 Kg

Jazeker, nog een Fiat. Ondanks dezelfde naam lijken ze totáál niet op elkaar. Omdat ook de techniek nog eens afwijkt, wilden hem je zeker niet onthouden. In de jaren ’90 werden de snelle Fiats voorzien van een HGT badge. Net als de vorige Tipo kreeg de Bravo HGT wederom een Lancia motor, maar wel een afwijkende. Als enige is deze auto voorzien van een heuse vijfcilinder (uit de Kappa). Daarmee is het uiteraard en zonder discussie de fijnst klinkende auto uit dit rijtje.

Fiat Bravo HGT

Volkswagen Golf GTI 16v (1H)
2-liter 4-cilinder 16v (150 pk / 187 Nm)
1.190 Kg
0-100: 8,6 sec. – 215 km/u

Maar we zijn de Golf toch niet vergeten? Nee, natuurlijk niet. Maar deze uitvoering zie je zelden voorbij komen. De voorkeur gaat toch uit naar modellen met de VR6 motor, zeker de gemiddelde Nederlandse Drift Koning gaat voor zo’n auto. De GTI was er ook in achtklepper en dat was een deceptie: traag, saai en inspiratieloos. De GTI 16v was iets minder traag. Maar het is een perfecte tweede auto.

Volkswagen Golf III GTI 16v



112 reacties

Mijn allereerste auto was bíjna zo’n knalgele Bravo HGT155 20v (je had ze ook met 147pk zonder variabele inlaat, de 155 hoort eigenlijk 154(pk) te heten).. de lak was helaas slecht alsmede een bonk in de versnellingsbak.. helaas laten staan dus. En toen maar een Coupé Fiat gekocht. Een 1.8 16v… later goedgemaakt door een 2.0 20v turbo te kopen overigens.
Zelf heb ik alfa Romeo 145 qv gehad. Heerlijk geluid rijd super. En doordat weinig mensen heb konden. Verbaasde je menig golf gti tje als jij ineens snelle was dun hun.
@raym: ik neem aan dat je bedoelt “hem kenden”? Anders begrijp ik er echt geen kont van wat je bedoelt.
Komt precies op tijd. Zit net te zoeken naar een leuke youngtimer . Top
Die sedecivalvole,.. Oef. Maar is dat niet jaren 80? De tijd dat er sardineblikjes met Porsche prestaties te koop waren?
Dingen hebben ooit voor minder dan 2 rooitjes op marktplaats gestaan ..
Minder dan 12 vorige eigenaren is een zeldzaamheid ..
Buiten het feit dat hatchbacks totaal langs me heen gegaan zijn ..

Zo een BMW Compact zal ik nog wel eens aanschaffen zonder aanwijsbare reden ..
@lincoln: heb er 1 gehad maar het was aardig maar zeker niet geweldig, en de kont is eigenlijk te kort. Maar ja daarom waarschijnlijk de naam compact.
@lekkerlinksrijden: ik heb me laten vertellen dat mijn 1-serie eigenlijk de nieuwe 3-serie compact had moeten zijn maar dat ze toch maar een nieuw nummer hebben genomen om de A-klasse en A3 duidelijker te kunnen beconcurreren. Veel onderdelen uit het onderstel en de interieurruimte komen dan ook overeen met de 3-serie. Lees: de 3-serie is op de achterbank niet ruimer dan een 1-serie :)
@gulli: betrof dit de huidige generatie 1- en 3-Serie, of de vorige? Met de huidige zijn de overeenkomsten evident, maar een 3-Serie is zeker niet krap meer te noemen, daar zit je een stuk beter dan in de 1-Serie.
@karhengst: ik denk dat dat over de vorige ging. Maar mijn nieuwe generatie (facelift dus) zit best ruim achterin.
@lincoln: ik heb een tijdje zo’n 323ti gehad. Een rooie met automaat notabene, early 2000s. Ging best lekker en mijn eerste zes cilinder-ervaring :)
@lincoln: Je reactie gaat uiteraard over de VW Golf die door een petjesliefhebber verheerlijkt en na aanschaf verkoot wordt met allerlei tupperware.
Deze auto’s vind je alleen nog op de sloop.
De ZX was niet de aflosser van de BX, dat was de Xantia.
De ZX 16v, probeer er maar eentje vinden! Een zeer fijne en snelle auto, de leukste uit dit rijtje. Meesturende achteras, de snelle 16v motor en mooi uiterlijk.
Zet hier maar neer, zou er graag eentje willen. Wel helemaal origineel natuurlijk.
@rufctr01: vorige maand nog 1 te koop gezien; samen met een 309 GTI 16v; beiden waren in no-time weg.
@406_v6: er staat een ZX 16v in Italië te koop, 4900 euro, ze gaan nu in waarde omhoog.
Opel had de Kadet en Astra GSI 16v, daar zat ook een goed blok in. Ik zou wel een Kadet of Renault 19 willen hebben.
@sracert: Kadett
@sracert: of Kadeath zoals ze vaak groot over de voorruit waren bestickerd
Leuk om de r19 16v te zien. Ooit zelf gehad begin 2000…williams blauw… Onder de 3000 toeren geen puf, daarboven komt ie pas tot leven. Destijds al versnellingsbak vervangen, Electrische ramen die weigeren, abs systeem met kuren.. Kortom, Franse kwaliteit. Maar wel leuke wagen. Ga je nu echter echt niet meer in rijden met gezond verstand toch? Oude rommel..
@probono: was mijn eerste auto, metallic groen. Dynamo, wiellagers, abs, noem het maar op en ik heb het vervangen. Maar wat een heerlijk wagentje om in te rijden.
Wie Golf GTI 16V zegt, zegt ook Ibiza Cupra 16V, delen allebei dezelfde ABF motor.
Eigenlijk is die Lancia Delta een snoepje, die, als Lancia was doorgegaan met het WRC zeker de oude Delta status had kunnen overtreffen.
Deze is namelijk wel mooi in gewone civiele uitvoering.
Zijn zus de Dedra is ook zo’n mooi wagentje, staat een prachtige 2liter 16 klepper te koop, nix mis mee voor € 1250.
Zal je krom gaan liggen voor een driedubbel gefinancierd primijum hok..
@desjonnies: haha, we zijn het eens, heb ooit een Delta gehad van die 2e generatie, prachtige auto, geweldig interieur, betrouwbaar(!) en kost geen drol want iedereen wil een Golf. Het ding rijdt overigens nog steeds.
@pomoek: ik hen hem ook gehad . Alles ging stuk behalve het blok. Maar als die het deed reed hij als een trein. Ik had de 1.8 versie. En idd ze hadden liever een golf terwijl de mijne vol opties was en je bij de golf nog moest zwengelen. Plus de turbo versie was de snelste hatchback te koop in die tijd. Ik heb het eens uitgezocht.
Gaaf artikel weer! Ondanks ik geen grote VW fan ben, blijf ik de Golf 3 GTI toch nog steeds een erg mooie auto om te zien; strakke lijnen!
-edit: nutteloze bijdrage-
Mijn eerste 3 auto’s waren een Golf mk1 GTI, mk2 GTI 16V en MK3 Vr6 daarna nooit meer een vw gehad en vind ze nu te saai eigenlijk.
De Volvo 480 turbo Willem?
@cossiekiller: of de 480 ES
@cossiekiller: Goede aanvulling!! We hebben er over getwijfeld, maar die edele Volvo een hatchback noemen voelt niet echt goed. Het is meer een coupé of een shooting brake. Wel een erg leuke auto, idd!
@willeme: de 440 turbo dan, wel officieel een hatchback. Geweldige wagen geweest voor de 1,5jaar dat ik gevochten heb tegen de ergste vorm van autokanker: Roest.
Heerlijk. Heel fout, maar oh wat ben ik gek op 90s auto’s!
Honda civic EG vti en EK vti worden hier vergeten.
Denk zelfs dat deze onder de best sturende hatch’jes van de 90′ vallen.
@markoh: Wilde het ook al typen. Die heb ik zelf gehad en was toen ook echt rap.
@markoh: best sturende hatches uit die tijd is toch echt de Citroën Saxo 16v
@markoh: Kadett GSI 16v hoort er ook bij. Evenals de Peugeot 306 GTI 16v en de 309 GTI 16v.
@406_v6: dat zijn niet echt vergeten hot hatches. Het ging nu meer om de muurbloempjes (al dan niet onterecht).
@markoh: De Honda Civic Type-R en VTI waren echt de top van hun klasse met nog altijd een grote schare fans. Dus niet echt een vergeten hot hatch ;)
De mijne is zelfs in dit rijtje vergeten….
Een Tipo die roest. Dan moet je goed zoeken want dat deden ze nou juist níet.
De Golf III daarentegen weer wel. Mijn 1600tje had krokante dorpels en achterklep.
Van dit rijtje zou ik denk ik gaan voor de Bravo. Heb zelf z’n opvolger, de Stilo Abarth 5M, en die motor is een heerlijkheid, dus dat zal met de 2.0 niet anders zijn!
Stuk voor stuk heerlijke wagens! Maar volgens mij wel heel lastig om nog een goed (en betaalbaar) exemplaar te vinden.
En de Lancia Kappa is louter geleverd met een atmosferische 2.4L vijfcilinder, of een 2.0 turbo benzine. Of hebben ze dus voor de Tipo de turbo verwijderd?
@trustmeiamanengineer: Thema. Niet Kappa. 2.0 16v uit de Thema
@stamp: Precies. Zelfs Autoblog orakel @willeme maakt wel eens een foutje ;)
@trustmeiamanengineer: De Lancia Kappa is geleverd met een 2.0 vijfcilinder in lijn. Die motor is te vinden in de Bravo HGT. De tweeliter van de Thema is geleverd in de Tipo. Althans, als ik mij niet vergis (iedereen is menselijk ;))
@willeme: precies zo
@trustmeiamanengineer:
Ik vind de 2.0 5 cilinder nog beter lopen dan de 2.4. De 2.0 trekt in de hoge toeren beter door.
Leuk spul zit hier tussen, maar wat zijn ze allemaal zwaar!

Doe mij trouwens maar een suzuki baleno gti. Verraderlijk leuke bak om mee te scheuren. Niet de krachtigste maar wel lekker licht en met een uitbrekend kontje.
Waarom de 323ti en niet de 325ti met 192pk? Rijdt alle andere auto’s in dit rijtje zoek…
@skinnybmw: bijna.. de lancia komt ervoorbij denk ik want die is lichter. Zal wel iets met die 6cil te maken hebben..
@peug206: die lancia is 1330kg en die bmw 1255 volgens dit artikel.
@marvin1608: jullie beide helemaal gelijk ;-)
@marvin1608: ik bedoelde eigenlijk het weggedrag, de lancia heeft een lichter blok met evenveel vermogen, en ee bmw zal de rechte lijn ongetwijfeld winnen. Maar ik denk dat de lancia door de lichtere neus toch net wat vlotter door de bocht gaat, wat toch het doel is van dit segment
@peug206: denk dat dat ook nog wel meevalt. Motor bij lancia ligt voor de vooras en bij bmw met zwaartepunt achter de vooras.
@skinnybmw: die bestond nog niet in de jaren 90, die kwam pas met de e46… de e46 compact is in mijn ogen toch wel een beetje té lelijk…
de astra gsi?? Zwaar onderschatte wagen!
Fiat uno turbo!
Staat toevallig een mooi origineel exemplaar bij mijn garage (la Scuderia in Heerhugowaard)
Colt GTI gehad heerlijke auto inderdaad snel!
Alleen klepstoters is een kwaal bij die dingen.. niet fijn bij 8000 toeren..
@ralliart: ik heb er 2 gehad van die gti’s en die klepstoters zijn alleen lastig wanneer je hem koud start. 2 min later heb je er totaal geen last meer van. Ook niet op de 8000toeren. Heeerlijk blok
Een 323Ti is toch geen vergeten hatchback? En zo’n hete Tipo is echt niet meer te vinden. Je scoort nog eerder een Fiat Ritmo in vlaflip geel.
@tazmania: aub: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=302502059
@rufctr01: True, maar bij voorkeur gewoon in NL, en niet bijna in Zwitserland ;-)
Leuk artikel. Redelijk veel merken die nu geen snelle uitvoeringen meer leveren.
Ik mis de Honda Civic Type R in dit lijstje. Maar ergens ook wel logisch, want vind maar eens een onverprutst exemplaar.
@RRRobert: was er nog niet in de jaren 90! Alleen in Japan toen, dus enkel rechts gestuurd en niet te bestellen. De EP3 kwam pas in 2001… de vti’s zijn ook goed rap en zeer licht hoor, maar zijn geen type-R’s.

Je zou de integra kunnen noemen, nog steeds een van de beste voorwielaandrijvers ever, maar dat was dan weer een coupe en geen hatch…
@rrrobert: De EK9 Civic Type-R was de beste hot hatch van de jaren ’90. Dus gelukkig nog niet vergeten (met dank aan o.a. Gran Turismo!)
Doe mij maar die escort
306 GTI-6?
@matthijsb: Was zo ongeveer de beste Hot Hatch van de jaren ‘ 90. Niet echt een vergeten Hatch dus ;)
@willeme: Oeps. Vrijdagavond. Negeer m’n reactie maar haha.
@willeme, heerlijk lijstje. Weet je toevallig welke uitvoering van de golf GTI je hebt uitgekozen voor het plaatje? Het ziet er uit als een persplaat. Echter is geel heel zeldzaam, koplampsproeiers die deze heeft zijn bij mijn weten alleen geleverd in Amerika, en BBS RY 17″ zijn volgensmij ook nooit origineel geleverd.
@dutchdriftking: Het is inderdaad een persplaat. En ik vond deze het gaafste ;). Heb verder totaal geen idee!
@willeme: koplampsproeiers zijn overigens ook in Scandinavische landen geleverd. Velgen kunnen geshopt zijn. Hoe dan ook, geel staat hem geweldig!
@dutchdriftking: Er zit zo te zien een Fins kenteken op…
Raar. Ik had een reactie geplaatst maar zie ‘m er niet tussen staan. Nog een keer:

Naar een roestende Tipo moet je goed zoeken, want dt deden ze nou net níet. De Golf III daarentegen wel. Mijn 1600tje had rottende dorpels en achterklep.
Mijn favoriet zou denk ik uiteindelijk de Bravo zijn. Heb zelf zijn opvolger, de Stilo Abarth 5M, en die Lancia vijfcilinder is een heerlijkheid. Dat zal met de 2.0 20v niet anders zijn!
@lalancia: vocht en een golf 3 is als slakken en zout. Ze lossen gewoon op!
Al ben ik geen groot fan van welke Audi dan ook uit de generatie van deze A3 (zowel de A3, A4, A6 en A8 vind ik hopeloos verouderd geworden na een jaar of 10), dat zou uit deze lijst mijn favoriet zijn. 180 PK is een lekkere bak en dat in een hele ingetogen auto waar “slechts” 1.8 op staat.
Wat mij betreft is er maar één hatch die dit overtreft, en dat is de 130i. Heerlijke auto lijkt me dat. En zo lekker gewoon. Maar, zo te zien is deze A3 hier ongeveer de voorloper van.
@Willeme: “Als enige is deze auto voorzien van een heuse vijfcilinder. Daarmee is het uiteraard en zonder discussie de fijnst klinkende auto uit dit rijtje.” Want de 1.8 20V uit de A3 heeft 5 kleppen per cilinder? En die discussie over het geluid ga ik graag aan… niet alleen staan er dus stiekem 2 vijfcilinders in dit rijtje maar bovendien nog een BMW zes-in-lijn!
@benzinehoofd: Ja, de Audi heeft een 1.8 met in totaal 20 kleppen. 5 per cilinder. Geluid was niet echt boeiend. Tuningspotentieel wel!
@willeme: My bad… wat die vijfcilinders betreft, althans. De turbinehuil van de zes-in-lijn wint het voor mij toch van de vijfcilinderroffel.
Ooit met een Bravo HGT tijdens onderhoud proef moeten rijden met een Bravo HGT. Ging echt hard. Was een undercover auto van de politie. Serieus snel en leuk om mee te rijden.
Die A3 is zeker snel maar de wegligging is niet echt “hot”. Wel een fijne wagen en hoog sleeper gehalte.
Heb zelf een rode zx 16v gehad. Heerlijke sleeper was dat.
@randy: jaloers! Vroeger een wens geweest, helaas nooit eentje gehad! Ik heb wel een BX16v gehad.
Staan er een paar tussen en ik waan mezelf ff terug naar 1999
18 jaar rijbewijs op zak en opzoek naar een mooie occasion
Zo’n zx en almera zien er nog steeds best vlot uit. Zou zelf graag voor een zx gaan als t kan!
Auto Rails, ik meende ’92
Daar stond ie boven ’t publiek op een draaischijf, R19 1.8 16v karman cabrio in blauw uiteraard.
Die 2 sexy bulten achter op de afdekkap, die moest ik hebben. Op ’t plastic display veel belovende specs, en een prijs van 72.000 gulden!!!

Fijne snelle cabrio, vele kilometers plezier mee gehad..
@mars: auto rai (damn autocorrect /edit button)
Ik mis de Nissan Sunny……
Helaas is de mk3 16v GTI bijna niet meer te vinden :-( . Alle golfjes 3 roesten langzaam weg.
Geen hatchback maar mss wel passend in dit rijtje en eigenlijk ook wel vergeten: Rover 220 turbo coupé (’93-’94)
@verral: geen hatchback dus niet erg passend in een lijstjes van vergeten hot hatches. Eerder in een lijstje vergeten coupés.
Heeft iemand wel eens zo’n Colt gezien zonder deuk? Ik heb altijd het idee dat er alleen mensen in rijden die niets met auto’s hebben
Ik mis de Abarth 126, epische auto!
Erg leuk lijstje weer. De auto’s uit mijn tijd. Ik zou zelf voor de Delta gaan in het geel uiteraard.
Zelf reed ik in die tijd een 5-deurs Lancia Delta. In ‘bianco d’oro’ met geheel bordeaux interieur. Geweldige auto was dat.
Ik mis de Toyota Corolla gti, heerlijke 1600 met 125 pk. Kreeg je niet kapot. Zag er ook nog eens leuk uit met wat bescheiden tupperware.
Mijn toenmalige zwager vond hem wat langzaam, nadat hij de testrit met letterlijk de handrem erop reed..
Leuke autos toen, maar de botsveiligheid is enorm vooruit gegaan sindsdien. En al helemaal nu dat de meeste half verroest zijn en het feit dat je hiermee wat sneller wil rijden, maakt het voor mij doodskisten. Ik pas.

Wat ook opvalt is dat ze helemaal niet zo licht zijn. Bij het opgegeven gewicht moet men 75kg bijtellen om vergelijkbaar te zijn met vandaag, terwijl auto’s ondertussen een maat (of twee) gegroeid zijn dus ze moeten vergeleken worden met de huidige polo klasse die veel veiliger en luxueuzer zijn. De tijd gaat wel degelijk vooruit.
@Onehp: ik heb een best wel volgeladen 190 en dat ding is dus ook maar 1140 kilo op kenteken. Die auto is na al die jaren nog steeds comfortabeler dan een hoop nieuwe auto’s, zeker in de bochten is die van mij met het Sportline gebeuren erg goed en wat betrouwbaarheid betreft is er de laatste 15 jaar niks gebouwd wat er ook maar enigszins bij in de buurt komt. Vooruitgang zeg je?
@lekbak: er zijn uitzonderingen uiteraard. (we hebben deze discussie al eens gevoerd :))
@Onehp: hmm, die tweede reactie van je wil niet laden…

Ik heb een Avantgarde Azzurro. Is altijd dezelfde motor, uitvoering en kleur (2.3 8v, handbak, Sportline onderstel en interieur met gekke kleurtjes en Azzurro blauw exterieur). Ik heb de karigste uitvoering want de enige opties waren airco, cruise control en automaat. Dat zijn dan ook de enige opties die mijn 190 niet heeft want de rest zit standaard al op de Azzurro.

Er waren ook een Avantgarde rosso (1.8E) en Verde (2.5D). Die waren veel goedkoper en zijn meer van gemaakt. Toch zijn ze tegenwoordig net zo zeldzaam.
@lekbak: knappe kar. Doch skeptische qua kentekengewicht, ooit zelf gewogen? Dat gezegd, al weegt ie 1350kg EU, dan is dat nog steeds prima in vergelijking met de ‘rammelbakken’ hierboven, en al helemaal vergeleken met moderne FR wagens.
@Onehp: nooit zelf gewogen maar ik geloof wel dat de auto niet zwaar is. Die auto had nooit zo de bocht om kunnen gaan als die zwaar was. Het is niet de meest direct sturende auto maar in een wedstrijdje is er weinig wat me bij houdt op een bochtig weggetje.
@lekbak: trouwens, kan je specifiek zijn met exact welke specificatie (2l 105pk?), met een beetje sportieve motorisering zijn ze al snel 200kg meer?
Heeft autoblog nog nooit gehoord van Mobile.de? Van die rode A3 die je bijna nooit tegenkomt staan er 35 van te koop in Duitsland.

Verder een erg mooi lijstje nostalgie
Yes, leuk lijstje weer!
Stuk voor stuk gave auto’s die me erg leuk lijken om te rijden. Zeker als verwend leasend nest. Heel wat puurder dan wat je tegenwoordig krijgen kan.

Maar waar ik een sjieke youngtimer als een net uitgevoerde Jaguar of Maserati nog als zakelijk verantwoord op zou kunnen vatten, zou me met deze auto’s waarschijnlijk gevraagd worden om de hoek te parkeren en op het kantoor van de klant aan te lopen via een OV halte…

Wordt deze mogelijkheid in Nederland werkelijk veel gebruikt of toegestaan door werkgevers? Of is het vooral een leuke boekhoudkundige truc voor ZZP’ers?
Waar zijn al die Almera’s gebleven die ik vroeger op elk straathoek kon vinden? Ook de Tipo zie ik nooit meer.
Mazda 323 gtx?
4×4
1.8 turbo 166pk
En helemaal vergeten
Geen wonder dat deze auto’s zo goed als vergeten zijn, een doorsnee recente diesel maakt gehakt van deze auto’s.
Zelf een Golf 3 GTI 16V gehad. Werd bij ons ingeruild door de eerste eigenaar toen ik nog verkoper was bij VW. Echt een leuke auto, helemaal origineel, zwart, 5 deurs, airco en volledig dealer onderhouden. Ding reed lekker door en was een goed exemplaar. Motorisch niks aan gedaan en op de bank kwam er net 165pk uit. Omdat hij een stuk lichter was bleef je VR6jes je dan ook hun bumper zitten en liep je gewoon in op ze. Altijd leuk als ze dan t 16V logo in de gril zagen zitten. Liep ook 225/230 op de teller. Nadat ik m verkocht had voor een Leon Topsport 20VT is hij vrij kort daarna op de sloop beland. Helaas… Had ik m maar gehouden..
Rijdt zo’n auto juist zakelijk! Want je betaalt slechts 35% bijtelling over de aanschafprijs en dan kun je hem ook naar je zakelijke afspraken rijden en onbeperkt privé. De autokosten kun je ook zakelijk verwerken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).